بررسی بالدویز[۱۰] به امکان پیشگویی مدت زمانی اشاره می کند که فرد می تواند در برابر حضار یا تماشاگران دوام بیاورد. این پیشگویی از طریق دو محور زیر شدنی است:
-
- گرایش فرد به خودنمایی؛
-
- میزان کمرویی یا شرمی که در رفتار او نمایان می شود.
تریپلت برای نخستین بار تحقیق رهگشایی پیرامون آنچه که وی آن را عوامل پویایی زا[۱۱] نامیده است انجام داده و در آن، با بررسی تاثیرات تماشاگران بر عملکرد یا اجرای بدنی، بدین نتیجه رسیده است که تغییرات مثبتی در دو وظیفه حرکتی، یعنی مسابقه دوچرخه سواری و حرکت چرخاندن قرقره های قلابهای ماهیگیری، پدید می آید. در این آزمایش، چند نفر تماشاچی نظاره گر اجرای وظیفه حرکتی از سوی آزمودنی بودند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تراویس[۱۲] با بهره گرفتن از “پیروی سنج چرخان[۱۳]” نتیجه گرفت که حضور تماشاگران تاثیر مثبت می گذارند؛ چه پیش از افزوده شدن متغیر تماشاچی به این تمرین، کار تمرین بخوبی انجام می پذیرفت و افزوده شدن تماشاچیان بر کیفیت کار افزود.
دشیل[۱۴] در بررسی خود پی برد که تداعی های واژگانی و حفظ جدول ضرب با حضور تماشاگران بهبود می یابد. تحقیق مارتنز و لندرز[۱۵]، ۱۹۵۹، نیز ثابت کرد و روشن ساخت که عملکرد گروهی، اجرای حرکات ساده خوب آموخته را در وظیفه تحمل پذیری تسهیل می کند.
۲-۲-۴ تأثیرات تماشاگران و ماهیت وظیفه حرکتی
برای پی بردن به تاثیرات تماشاگران در اجرای وظایف حرکتی ابتدا باید ماهیت وظیفه حرکتی و رابطه آن با سطح انگیختگی هیجانی[۱۶] را نشناسیم. این رابطه، که پیشروانی چون دادسون ویرکس[۱۷] بدان تبلور بخشیده اند، بیانگر آن است که در وظایف حرکتی پیچیده سطح محدودی از فعالیت- انگیختگی می تواند در تولید بیشترین عملکرد مفید واقع شود، بر عکس وظایف حرکتی ساده که ممکن است سطح فعالیت- انگیختگی گسترش یابد تا بهترین عملکرد ممکن را تولید کند.
۲-۲-۵ مدلهای تفسیر کننده تاثیر تماشاگران
کراتی برخی از مدل های تفسیرکننده تاثیر تماشاگران بر عملکرد ورزشی را بررسی کرده است که در این جا به اختصار آنها را توضیح می دهیم:
۲-۳-۵-۱ مدل زایونک[۱۸]
زایونک، از طریق یک چارچوب داوری که بر نظریه هال- اسپنس[۱۹] در مورد سائق متکی است، میان تاثیر تماشاگران و عملکرد گروهی پیوند برقرار کرد. او فرض را بر این گذاشت که وجود تماشاگران سطح سائق اجراکننده یا بازیکن را افزایش می دهد، و این خود باعث می شود که فرد به محرک های غالب پاسخ دهد. زایونک به این نتیجه رسید که تاثیرات تماشاگران به بهبود پاسخ های حرکتی ساده می انجامد، حال آن که پاسخهایی که خوب آموخته نشده اند، در حضور تعدادی تماشاچی، دچار اختلال می شوند. اما وظایف حرکتی نیک آموخته، در حضور تماشاگران، به تقویت می گرایند. شکل زیر این رابطه را توضیح می دهد:
عملکرد بالا در وظایف ساده نیک آموخته حرکتی- شناختی
وجود تماشاگران یا همکنشان
به افزایش سطح سائق می انجامد که با سطح بالایی از فعال سازی و انگیختگی همراه است
(در نتیجه، ممکن است به یکی از این دو بینجامد)
عملکرد پایین در پاسخهای نوآموخته، یا در مراحل آغازین یادگیری، یا در اجرای وظایف پیچیده
مدل زایونک از تاثیر تماشاگران
۲-۲-۵-۲ مدل کاترل[۲۰]
کاترل مدلی برای توضیح تاثیرات تماشاگران در عملکرد پیشنهاد کرده است که در بردارنده مفهوم سائق و نیز متضمن مفاهیمی چون یادگیری اجتماعی و ادراکات بازیکن از پیامدهای اجتماعی از پیامدهای اجتماعی مثبت برخاسته از پاسخهای تماشاگران می باشد.
کاترل این فرض را پیش کشیده است که تمایلات ارزیابی و سنجش عملکرد که تماشاگران بروز میدهند، از نگاه اجرا کننده فراتر از صرف حضور مردمی است که برای تماشا و دیدن می آیند، بلکه این تمایلات، فی نفسه، شکلها یا گونه هایی از نقادی عملکرد به شمار می آیند.
سطح سائق کاهش می یابد
سطح سائق افزایش می یابد
ملاحظات بازیکن، ارزیابی تماشاگران و کارشناسان/ یا تلاش برای ارزیابی
وجود تماشاگران یا همکنشان
بازیکن نتیجه می گیرد که تماشاگران ناقد نیستند و فاقد توانایی ارزیابی می باشند
بازیکن نتیجه می گیرد که تماشاگران گرایش به نقادی و ارزیابی دارند
مدل کاترل از تاثیر تماشاگران
کاترل فاکتورهای شناختی و تجربه های یادگیری اجتماعی را که در پرسش هایی مانند (در حال حاضر تماشاچیان نسبت من چه احساسی دارند؟) و (ارزیابی آنها از عملکرد من در مسابقه قبلی چگونه است؟) متجلی می شود و بیانگر نگرش بازیکن به برداشتها و احساسات تماشاچیان و تغییرات عملکرد او می باشند در این مدل گنجانده است.
کاترل در توضیح این مدل روابط زیر را تفسیر کرده است:
“کاهش یافتن سطح سائق باعث می شود که در وظایف ساده نیک آموخته سطح عملکرد سقوط کند، در حالی که در وظایف پیچیده یا در مراحل اولیه آموزش، این سطح رو به افزایش و تقویت مینهد.”
۲-۲-۶ تاثیرات تماشاگران (پاره ای عوامل تاثیرگذار)
تحقیق کراب[۲۱]، ۱۹۷۴، که برآمده از داده هایی هماهنگ با مدل کاترل می باشد، حاکی از آن است که تاثیرات تسهیل اجتماعی در عملکرد و در یادگیری کودکان در سنین مختلف- آن طور که پیداست- به واسطه تجربههای قبلی کودک از عملکرد در برابر دیگران شکل می گیرد، کراب از وظیفه تعادل حرکتی کمک گرفته است که در آن افراد مورد آزمایش (گروه نمونه) سعی کرده اند هنگام ایستادن روی استوار سنج تعادل و ثبات خود را حفظ کنند.
تجربه نشان داده است که تاثیر تحریک و انگیزش لفظی تماشاگران اه باعث اختلال عملکرد می شود. تحقیق لاتان و اروود[۲۲]، ۱۹۶۳، این نکته را تقویت کرده است. این دو- همان گونه که انتظار می رود- دریافته اند که پاسخ های منفی تماشاچیان اجرای وظایف حرکتی پیچیده را با مانع رو به رو می کنند در حالی که در وظایف حرکتی ساده باعث تسهیل عملکرد می شوند. اما در تحقیق کوزار[۲۳]، ۱۹۷۳، بررسی های آماری به نتیجه ای نرسیدند که نشان دهد در عملکرد گروهی که در حضور تماشاگرانی تشویقگر به اجرای وظیفه می پردازند و گروه دیگری که در برابر تماشاگران ساکت تکلیف را اجرا می کنند تفاوت های ماهوی وجود دارد. حرکتی که این دو گروه می بایست انجام دهند نحوه بالانس کردن بود.
واقعیت آن است که برآیندهای بسیاری از تحقیقات، بیشتر نتایج کاترل را تایید می کند تا نتایج مخالف را؛ و روی هم رفته، اغلب پژوهشگران در تفسیر تاثیرات تماشاگران بر بازیکنان مدل کاترل را بر مدل زایونک ترجیح می دهند.
-
- کاربردی کردن نتایج پژوهش های انجام گرفته پیرامون تاثیرات تماشاگران
کاربردی کردن نتایج پژوهشها و مطالعات درباره تاثیرات تماشاگران بر عملکرد یا بازی ورزشکاران دارای اهمیت است؛ زیرا معلم/ مربی باید از کلیه راهبردهای ممکن که باعث افزایش تاثیرهای مثبت در عملکرد ورزشی در حضور تماشاگران می شوند بهره برداری کند. او باید سعی کند در موقعیتهای حوادث و رویدادهای متفاوت مسابقاتی، از طریق اقداماتی نظیر آنچه ذیلا می آید عملکرد بازیکنان خود را بهبود بخشد:
-
- آگاه ساختن بازیکنان از تاثیرهای مثبت تماشاگران و شرایط این تاثیرگذاری، و نیز از تاثیرهای منفی تماشاچیان و عواملی که در این تاثیر دخالت دارند؟
-
- تمرین دادن بازیکنان در موقعیتها و شرایط وجود حضار یا تماشاگران گوناگون تا از این طریق آنان را به انطباق و سازگاری با انواع مختلف انگیختگی ناشی از حضور تماشاگران.
-
- متقاعد ساختن بازیکنان به پذیرش انتظار اولیه تاثیرات تماشاگران، و سپس قرار دادن آنان در معرض ارزیابیهای لفظی منفی یا غیر منتظره تماشاگران؛
-
- برگزاری نشستهایی با ورزشکاران برای بحث و گفتگو درباره راه های احتمالی بروز اضطراب ناشی از حضور انواع گوناگون تماشاچی، اعم از اضطراب آشکار یا نا آشکار، و راه های مقابله با آن؛
-
- و عادت دادن تدریجی ورزشکاران و انطباق آنها با کلیه واکنشها و رفتارهای سست کننده احتمالی از سوی حضار.