روش پژوهش
این پژوهش با رویکردی کمی انجام شده است. از نظر هدف، از این جهت که به بررسی و دانش کاربردی در یک زمینه خاص توجه و کمک می کند، میتوان آن را در زمره پژوهشهای کاربردی دانست. به لحاظ ماهیت در دسته پژوهشهای تبیینی و از نظر روش گردآوری اطلاعات در پژوهشهای توصیفی- همبستگی قرار میگیرد. تحقیقات همبستگی شامل کلیه تحقیقاتی است که در آن سعی میشود رابطه بين متغيرهاي مختلف با بهره گرفتن از ضريب همبستگي کشف و يا تعيين شود. قلمرو مکانی این پژوهش، شعب فعال بانک ملی در مشهد، قلمرو موضوعی آن مدیریت منابع انسانی میباشد.
جامعه مورد پژوهش
جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان مشغول به کار در بخش اعتبارات شعب بانک ملی مشهد در سال1393که حدودا 190 نفر بود، میباشد.
نمونه و روش نمونه گیری و اندازه نمونه
روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده است و نمونه بر مبنای این روش از بین کارمندان شاغل در بخش اعتبارات شعب بانک ملی انتخاب شدند. برآورد حجم نمونه نیز با بهره گرفتن از جدول مورگان صورت گرفته که بر این اساس تعداد 111 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات تعداد 120 پرسشنامه توزیع گردید که از این بین تعداد 115پرسشنامه دریافت شد و تعداد 111 پرسشنامه که به طور کامل پاسخ داده شده بودند، به عنوان ابزار پژوهش به کار گرفته شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شیوه گردآوری دادهها
عمدهترین روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر عبارت است از:
مطالعه کتابخانهای: در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و تدوین چارچوب
نظری تحقیق، از منابع کتابخانهای همانند کتاب، پایان نامه ها، مقالات، همایشها و همچنین منابع اینترنتی
استفاده شد.
تحقیق میدانی: در این قسمت برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است و پژوهشگر با جمعآوری پرسشنامه های تکمیل شده از طرف کارکنان شعب بانک ملی مشهد پرداخته است.
ابزار گردآوری دادهها
ابزار اصلي براي کسب دادههای تحقيق حاضر پرسشنامه بوده است.
الف) پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی
پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی استاندارد اسپریتزر است که در 12 گویه و 4بعد به سنجش سطح توانمندسازی روانشناختی کارکنان می پردازد و احساس و ادراک کارکنان را نسبت به خود، در رابطه با شغلی که انجام می دهند مورد کاوش قرار میدهد. این پرسشنامه دارای مقیاس 7 درجه، 1 کاملا موافق و 7 مخالف کامل با هر گزینه را نشان میدهد. اميدي، زارع و صفري(1389)، ضریب پایای این پرسشنامه را 78/0برآورد کردند. خالوندی(1385)پایایی آن را با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ 90/0ذکر کرد. افشارفر(1386)، ضریب پایایی این پرسشنامه را 87/0، همچنین حسینی(1390)، ضریب پایایی آین آزمون را 898/0بیان کردند. واکاراکیات[112] ضریب پایایی این پرسشنامه را براساس آلفای کرونباخ برای مولفه معناداری بین73/0تا 85/0 ، یرای مولفه شایستگی بین 79/0 تا 81/0، برای مولفه خودتصمیمگیری 82/0، برای مولفه تاثیر88/0 و همچنین پایایی کلی پرسشنامه را 90/0گزارش می کند(Vacharakiat, 2008). برای اطمینان بیشتر از سطح پایایی مطوب در این پژوهش، این پرسشنامه بر روی نمونه30 نفری مورد اجرای مقدماتی قرار گرفت و آلفای کرونباخ برای هریک از مولفهها به شرح معناداری79/0، شایستگی81/0، خودتصمیمگیری86/0، اثرگذاری72/0و توانمندسازی روانشناختی92/0 دست آمد، که مبین سطح پایایی مطلوب این پرسشنامه میباشد.
در زیر 4 بعد توانمندسازی روانشناختی به همراه یک گویه به عنوان مثال ذکر شده است:
معناداری(3سوال)- میزان معنادار بودن فعالیتهای شغلی از نظر خودتان چقدر است؟
شایستگی(3سوال)- تا چه میزان به توانایی خود برای انجام کارتان اطمینان دارید؟
خودتصمیمگیری(3سوال)- تا چه میزان میتوانید در چگونگی انجام کار خود تصمیم گیری کنید؟
اثرگذاری(3سوال)- میزان کنترل شما بر آنچه در بخش شما روی میدهد چقدر است؟
ب) پرسشنامه بهرهوری منابع انسانی
ابعاد و مولفههای پرسشنامه بهرهوری گرفته شده از نظریه هرسی و گلداسمیت و مشتمل بر 52 سوال و 7بعد(توان، شناختشغل، حمایت سازمانی، انگیزش، بازخورد عملکرد، سازگاری محیطی و اعتبار)میباشد. پرسشنامه استاندارد هرسی و گلداسمیت در تحقیقات مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و روایی و پایایی آن نیز به تایید رسیده است. براین اساس پاسخ به صورت 5 گزینهای است که طیف آن از بسیار کم تا بسیار زیاد میباشد که بسیار کم امتیاز 1 و بسیار زیاد امتیاز 5 را به خود اختصاص میدهد. برای اطمینان بیشتر از سطح پایایی مطلوب در این پژوهش، این پرسشنامه نیز بر روی نمونه 30 نفری مورد اجرای مقدماتی قرار گرفت و آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه 93/0برآورد شد. آیتی(1389) عدد82/0را ذکر کرده است. همچنین محمدی(1390) ضریب آن را 87/0بیان نمود.
در ادامه 7 مولفه پرسشنامه بهرهوری منابع انسانی به همراه یک گویه به عنوان مثال ذکر شده است:
توان(8سوال)- شغل فعلیتان تا چه اندازه با تجربه کاری شما مرتبط است؟
شناختشغل(7سوال)- تا چه اندازه با اهداف سازمان آشنا هستید؟
حمایت سازمانی(8سوال)- تا چه اندازه از حمایت سازمان در به ثمر رسیدن خدمات برخوردار هستید؟
انگیزش(9سوال)- میزان تمایل و انگیزه شما نسبت به انجام وظایف محوله چقدر است؟
بازخوردعملکرد(10سوال)- تا چه اندازه به موقع در جریان نتایج مثبت و منفی کارتان فرار میگیرید؟
سازگاری محیطی(4سوال) تا چه اندازه رقابت با سازمانهای دیگر بر عملکرد کارکنان موثر است؟
اعتبار(6سوال)- ایا تصمیمات مدیران شما منطبق با قوانین و مقررات است؟
همچنین به منظور سنجش روایی سوالات پرسشنامه ها، علیرغم آنکه پرسشنامه های مورد استفاده در این تحقیق توسط محققان و نظریهپردازان شهیری تدوین گردیده و همچنین در بسیاری از تحقیقات بکار گرفته شده است، اعتبار محتوای این پرسشنامه ها دوباره توسط اساتید، صاحبنظران دانشگاهی و همچنین صاحبنظران سازمانی مرکز کل آموزش بانک ملی مشهد مورد تایید قرار گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار است.
روش تحلیل دادهها:
برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر استفاده از آمار توصیفی(به منظور تفسیر نتایج داده و اطلاعات گردآوری شده و محاسبه جداول و درصدهای فراوانی و همچنين میانگین به تفکیک متغیرهای جمعیت شناختی)، از روش های آمار استنباطی به منظور تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ها و تعمیم نتایج به دست آمده استفاده شد از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و بهرهوری منابع انسانی و از رگرسیون برای پیش بینی تغییرات متغیر ملاک یعنی بهرهوری منابع انسانی با توجه به تغییرات متغیر پيشبين(توانمندسازی روانشناختی) استفاده شد همچنین از آزمون t برای گروه های مستقل و از آزمون آلفای کرونباخ برای سنجش قابلیت اعتماد(پایایی) استفاده شد این آزمون که حاصل آن یک ضریب به نام آلفای کرونباخ میباشد، برای آزمون پایایی پرسشنامههایی که به صورت لیکرت و چندگزینهای است به کار میرود. از آزمون تک نمونه ای کولموگروف اسمیرنوف برای آزمون نرمال بودن داده ها به منظور تعیین نوع روش آماری(پارامتری، غیرپارامتری) استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه
در این فصل با تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه، به آزمون فرضیات میپردازیم که دارای اهمیت ویژهای در نتیجهگیری از پژوهش است. ابزار مورد استفاده برای تحلیل دادهها، پرسشنامه میباشد و از تکنیکهای آماری مورد استفاده در این تحقیق آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه میباشندکه نتایج حاصله از این آزمونها در این فصل مورد بررسی واقع شده است، ضمناً از آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی و نمودارهای مختلف، جهت بررسی متغیرهای جمعیتشناختی نمونه آماری استفاده شده است.
4-2 تحلیل توصیفی از یافتههای نحقیق
در هر پژوهشی آمار توصیفی و بررسی متغیرهای جمعیتشناختی یکی از بخشهای مهم آن فرایند محسوب میشود که در جای خود از اهمیت قابل ملاحظهای برخوردار است، لذا تحلیل این بخش از دادهها نیز در فرایند تحقیق و پژوهش مفید و موثر خواهد بود.
جدول(4-1) وضعیت جمعیتشناختی نمونه
مطابق با جدول یافتههای آماری به دست آمده از آمار جمعیتشناختی پاسخ دهندگان، 9/9% (11نفر) از نمونه آماری را زنان و 1/90 % (100نفر) را نیز مردان به خود اختصاص داده اند. 2/7% (8 نفر) از گروه نمونه مجرد، و 8/92% (103 نفر) متاهل میباشد. 4/5 درصد افراد بین30-26 سال و 7/20 درصد افراد بین35-31 و 9/73 درصد افراد بالای 35سال دارند بیشترین فراوانی برای افراد بالای 35 سال با 9/73% (82 نفر)، و کمترین فراوانی برای افراد بین 26 تا 30 سال با 4/5 % (6 نفر) است. 2/34 درصد افراد دیپلم، 5/13 درصد افراد فوق دیپلم، 9/45 دصد افراد لیسانس، 4/5 درصد افرا فوق لیسانس و 9/0 درصد دکتری هستند. بیشترین فراوانی برای افراد با تحصیلات لیسانس با 9/45% (51 نفر)، و کمترین فراوانی برای افراد با تحصیلات دکتری با 9/0% (1 نفر) است.
توانمندسازی روانشناختی در این تحقیق با توجه به ادبیات تحقیق، دارای 4 بعد است که رابطه آن با بهرهوری منابع انسانی مورد سنجش واقع شده است. یافتههای توصیفی عوامل توانمندسازی روانشناختی همراه با متغیر ملاک تحقیق (بهرهوری منابع انسانی ) درجدول (4-5) آورده شدهاست.
جدول4-2 یافتههای توصیفی خرده مقیاسهای تحقیق
نتایج جدول نشان میدهد از میان ابعاد توانمندسازی روانشناختی، بیشترین میانگین مربوط به شایستگی و کمترین آن مربوط به اثرگذاری است.