(۳-۱)
که در آن cj مرکز خوشه j ام و از فاصله اقلیدسی برای محاسبه فاصله داده i ام از مرکز خوشه j ام استفاده می شود. الگوریتم K-means به وسیله به روز رسانی مراکز خوشه ها سعی در کمینهسازی تابع هدف فوق دارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۳ الگوریتم رقابت استعماری
الگوریتم رقابت استعماری [۱۶] روشی در حوزه محاسبات تکاملی است که به یافتن پاسخ بهینه مسائل مختلف بهینهسازی میپردازد. این الگوریتم با مدلسازی ریاضی فرایند تکامل اجتماعی- سیاسی، الگوریتمی برای حل مسائل ریاضی بهینهسازی ارائه میدهد. همانند همه الگوریتمهای تکاملی، الگوریتم رقابت استعماری نیز مجموعه اولیهای از جوابهای احتمالی را تشکیل میدهد. این جوابهای اولیه در الگوریتم ژنتیک با عنوان “کروموزوم"، در الگوریتم ازدحام ذرات با عنوان “ذره” و در الگوریتم رقابت استعماری نیز با عنوان “کشور” شناخته میشوند. برای شروع الگوریتم، تعدادی کشور اولیه را ایجاد میکنیم و تعدادی از بهترین اعضای این جمعیت (کشورهای دارای کمترین مقدار تابع هزینه) را به عنوان استعمارگر انتخاب میکنیم. باقیمانده کشورها مستعمراتی را تشکیل میدهند که هرکدام به یک امپراطوری تعلق دارند. برای تقسیم مستعمرات اولیه بین استعمارگرها، به هر استعمارگر، تعدادی از مستعمرات را که این تعداد، متناسب با قدرت آن است، میدهیم. سپس مستعمرات به سمت استعمارگری که در قلمرو آن واقعاند، حرکت
می کنند. در راستای سیاست جذب، کشور مستعمره به اندازه x واحد در جهت خط واصل مستعمره به استعمارگر، حرکت کرده و به موقعیت جدید کشانده میشود که x عددی تصادفی با توزیع یکنواخت است و مستعمره هنگام حرکت کردن، انحرافی نیز به اندازه زاویه تصادفی از خط واصل داراست. مرحله بعدی اعمال عملگر انقلاب بر روی مستعمرات میباشد که در الگوریتم رقابت استعماری، انقلاب با جابجایی تصادفی یک کشور مستعمره به یک موقعیت تصادفی جدید مدلسازی می شود. در حین حرکت مستعمرات به سمت کشور استعمارگر، ممکن است بعضی از این مستعمرات به موقعیتی بهتر از استعمارگر برسند (به نقاطی در تابع هزینه برسند که هزینه کمتری را نسبت به مقدار تابع هزینه در موقعیت استعمارگر، تولید میکنند.) که در این حالت، کشور استعمارگر و کشور مستعمره، جای خود را با همدیگر عوض می کنند. قدرت یک امپراطوری به صورت قدرت کشور استعمارگر، به اضافه درصدی از قدرت کل مستعمرات آن تعریف میشود. مرحله بعد رقابت استعماری بین استعمارگرهاست؛ یکی یا چند مورد از ضعیفترین مستعمرات ضعیفترین امپراطوری را برداشته و برای تصاحب این مستعمرات، رقابتی را میان کلیه استعمارگرها ایجاد میکنیم. مستعمرات مذکور، لزوماً توسط قویترین استعمارگر، تصاحب نخواهند شد، بلکه استعمارگرهای قویتر، احتمال تصاحب بیشتری دارند. در نهایت استعمارگرهایی که تمامی مستعمرات خود را از دست دادهاند، خود به عنوان مستعمره یکی از استعمارگرهای دیگر انتخاب میگردند. شکل۳-۳ کارنمای الگوریتم رقابت استعماری را نمایش میدهد.
بلی
جابجایی استعمارگر و مستعمره
خیر
محاسبه هزینه کلی هر امپراتوری (مجموع هزینه استعمارگر و درصدی از هزینه های مستعمرات)
انتخاب کشورهای استعمارگر و تقسیم مستعمرات بین استعمارگرها
ضعیفترین مستعمره و یا مستعمرات مربوط به ضعیفترین امپراتوری را برداشته و آن را به امپراتوری که احتمال زیادی برای تصاحب مستعمره دارد، بده
حرکت مستعمرات به سمت استعمارگری که در قلمرو آن قرار دارند (با اتدازه و زاویه تصادفی)
انقلاب (تغییر ناگهانی در موقعیت مستعمرات)
آیا امپراتوری وجود دارد که مستعمرهای نداشته باشد؟
آیا مستعمرهای در یک امپراتوری وجود دارد که دارای هزینه بهتری نسبت به استعمارگر مربوطهاش باشد؟
بلی
حذف استعمارگرهای بدون مستعمره
شکل ۳-۳: کارنمای الگوریتم رقابت استعماری [۱۶]
خیر
شرط خاتمه
۳-۴ خلاصه فصل
در این فصل تعریفی از پردازش تصویر و بخشبندی تصویر ارائه شد. همچنین درباره لبههای تصویر و آشکارسازی آنها نکاتی مطرح و یکی از روشهای معروف جهت تشخیص لبههای تصویر معرفی گردید. در ادامه در مورد اطلاعات غیرمحلی تصویر و نحوه بهره گیری از آنها به منظور تخمین مقدار واقعی یک پیکسل بحث گردید. همچنین مروری بر الگوریتم خوشهبندی K-means که یکی از سادهترین و معروفترین الگوریتمها جهت خوشهبندی داده ها است، داشته و در ادامه با مراحل مختلف الگوریتم رقابت استعماری آشنا شدیم و در مورد هر کدام از مراحل این الگوریتم توضیح داده شد.
فصل ۴
راهکارهای گذشته
در این فصل روشهای مختلف بخشبندی تصاویر شرح داده شده و مزایا و معایب هر کدام از روشها بررسی میگردند. هر کدام از روشهای قطعهبندی یا بخشبندی تصاویر مزایایی دارد؛ به عنوان مثال برخی از روشها نیازی به مشخص کردن تعداد ناحیههای موجود در تصویر توسط کاربر نداشته و به صورت بدون مربی عمل می کنند. استفاده از اطلاعات مکانی پیکسلها (روابط همسایگی پیکسل)، باعث مقاوم شدن الگوریتم بخشبندیکننده در برابر نویز و غیریکنواختیهای موجود در تصویر ورودی میگردد. بعضی از روشهای بخشبندی تصاویر تنها بر اساس شباهت ویژگیهایی مانند شدت روشنایی عمل می کنند و برخی دیگر علاوه بر ویژگیهای شدت روشنایی، رنگ، بافت و غیره، از اطلاعات مکانی تصویر استفاده می کنند.
۴-۱ استفاده از خوشهبندی Cmeansفازی به همراه جمله جریمه برای بخشبندی تصویر
وای یانگ[۱۷] در سال ۲۰۰۷[۸] برای غلبه بر حساسیت الگوریتم FCM به نویز، الگوریتم FCM توسعه یافته برای بخشبندی تصویر را پیشنهاد کرد. الگوریتم توسعه یافته به وسیله اصلاح تابع هدف الگوریتم FCM استاندارد به دست آمد. در الگوریتم مذکور تأثیر پیکسلهای همسایه بر پیکسل مرکزی همسایگی با افزودن جمله جریمه به تابع هدف الگوریتم FCM استاندارد اعمال گردید. در این روش وابستگی مکانی یک مجموعه داده با بهره گرفتن از ماتریس W که در آن wij در صورتی که داده های xi و xj مجاور باشند، یک بوده و در غیر این صورت صفر است، تعریف می شود. در تابع هدف الگوریتم FCM استاندارد از هیچ اطلاعات مکانی استفاده نشده است؛ یعنی فرایند خوشهبندی مستقل از پیکسلهای تصویر، فقط به سطوح شدت پیکسلها بستگی دارد که این محدودیت باعث حساسیت FCM نسبت به نویز شده است. برای اعمال ساختار همسایگی به الگوریتم FCM از یک جمله جریمه در تابع هدف آن استفاده شده است. تابع هدف جدید در صفحه بعدی آمده است.
(۴-۱)
که در آن wkj برای بررسی همسایه بودن xj و xk میباشد و گاما تأثیر جمله جریمه را تنظیم مینماید، است. جمله جریمه زمانی که عضویت یک پیکسل و پیکسلهای همسایهاش در کلاس مشخصی بزرگ باشد، کمینه می شود و اگر عضویت پیکسل در کلاسی بیشتر ولی عضویت همسایههایش در همان کلاس کوچک باشد، افزایش مییابد. در واقع جمله جریمه محدودیت شباهت مقدار عضویت پیکسل و پیکسلهای
همسایهاش در یک کلاس را اعمال می کند. تابع هدف جریمه شده می تواند با روش مشابهی به الگوریتم FCM استاندارد کمینه شود. الگوریتمی تکراری به وسیله ارزیابی مراکز خوشه و عضویتها برای ارضای شرط گرادیان صفر به دست می آید. با اعمال این محدودیت که مجموع عضویت یک داده در تمام کلاسها برابر یک باشد، به تابع هدف جریمه شده و با گرفتن مشتق جزئی از این عبارت نسبت به uik و با مساوی صفر قرار دادن حاصل عبارت جدیدی برای uik (درجه عضویت دادهkام درخوشه i) به صورت:
(۴-۲)