۲-۶-۲- عوامل رانشی در گردشگر فیلم
نتایج بررسی میشینیس (۲۰۰۸) نشان میدهد که مجموعه ای از محرکهای درونی یا عوامل انگیزشی رانشی در فرد ایجاد میشوند که این عوامل نتیجه مستقیم تماشای یک فیلم خاص هستند. عوامل رانشی یا محرکهای درونی گردشگری فیلم شامل خودشکوفایی، خیالپردازی یا فرار، اعتبار، جستجوی هویت فردی و هم ذات پنداری میشوند. کرامتون (۱۹۷۹) عوامل استراحت کردن، بازگشت، تعامل اجتماعی، نوجویی و آموزش را نیز به عنوان محرکهای درونی (رانشی) در نظر میگیرد.
یوری (۱۹۹۰، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲) معتقد است که یکی از انگیزه های اصلی مصرف کنندگان، تمایل به تجربه کردن واقعی لذتهای خیالی است که در ذهن خود به آن بال و پر دادهاند. تصور ذهنی گردشگر قدرتمندترین انگیزه وی است. باتلر و هال (۱۹۹۸، به نقل از بیتون، ۲۰۰۵: ۲۶) نیز این ایده را تأیید می کنند و اضافه می کنند که تصورات نه تنها پایه های انتخاب مقصد هستند، بلکه در ارزیابی پس از تجربه کردن نیز استفاده میشوند. بهطورکلی، قدرت عوامل انگیزشی رانشی منجر به سطوح بالاتر گردشگری فیلم می شود (میشینیس، ۲۰۰۸). از سوی دیگر به عقیده برخی محققین، نوستالژی و فرار بسیار مهمتر از عوامل کششی مرتبط با جاذبههای مقصد هستند (کرامتون، ۱۹۷۹؛ رایلی و وندورن، ۱۹۹۲؛ میشینیس، ۲۰۰۴)
۲-۶-۲-۱- نوجویی به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم
از نظر پیرس (۲۰۰۵، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲) انگیزه نوجویی یکی از مهمترین و اصلیترین محرکهای سفر است که همه مسافران را تا حدی تحت تأثیر قرار میدهد. کرامتون (۱۹۷۹) همچنین معتقد است این انگیزه اغلب با عنصر کنجکاوی مرتبط است. نوجویی مفهوم پیچیدهای است و اصطلاحات زیادی به آن اشاره می کنند از محرک کنجکاوی گرفته تا جستجوی احساسات و تا جستجوی برانگیختگی. این عامل انگیزشی یک مفهوم چندبعدی است که شامل عناصر فرار، هیجان تغییر زندگی روزمره، ماجراجویی، شگفتی و کاهش خستگی می شود (لی و کرامتون، ۱۹۹۲، به نقل از میشینیس، ۲۰۰۷). از نظر لاینگ و کراچ (۲۰۰۵، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲) تمایل برای یک تجربه گردشگری جدید و نیاز به نوجویی و منحصربهفرد بودن، به عنوان حالتی از فردگرایی و موفقیت توصیف شده است. این نیاز برای تجربه کردن حس موفقیت، خصوصیتی است که در انگیزه جستجوی اعتبار و موقعیت نیز دیده می شود (میشینیس، ۲۰۰۷).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۶-۲-۲- اعتبار[۱۴۵] به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم
کرامتون و مککی[۱۴۶] (۱۹۹۷، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲) اعتبار را به عنوان تمایل به داشتن جایگاهی بالا در نگاه دیگران تعریف کرده اند. این بعد انگیزشی به عنوان یک انگیزه اجتماعی-روانشناسی مهم گردشگری شناختهشده که ویژگی آن نیاز به موقعیت، احترام، شناخت و موفقیت است (میشینیس، ۲۰۰۷). کرامتون (۱۹۷۹) مدعی است که افراد معمولاً معتقدند که موقعیت اعتبار عامل اصلی سفر کردن دیگران است و نه سفر آنها. از نظر سرگی[۱۴۷] و سو[۱۴۸] (۲۰۰۰، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲) گردشگران جوان اهمیت بیشتری برای عوامل اعتبار، نوجویی و تنوع سایتهای مقصد قائل هستند زیرا این عوامل نیازهای آنها برای همسانی و تأیید اجتماعی را برطرف می کنند. به نظر میرسد آنچه در ورای نیاز به جستجوی چیزی منحصربهفرد و ناشناخته قرار دارد، درواقع عامل موقعیت/اعتبار است (سلگرن، ۲۰۱۰).
۲-۶-۲-۳- شخصیسازی به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم
بعد شخصیسازی درباره این است که افراد چگونه شخصاً معنا و اهمیت سایت فیلم را تشخیص می دهند. میشینیس (۲۰۰۷) معتقد است بعد شخصیسازی شامل متغیرهای مختلفی ازجمله ایجاد ارتباط شخصی با فیلم، سفر کردن یا زیارت از سایتهای فیلم، تحقق یک رویای شخصی، احساسات عاشقانه یا نوستالژیک نسبت به فیلم داشتن و تجربه حس رشد شخصی می شود. رایلی، بیکر و وندورن (۱۹۹۸) نیز معتقدند که رابطه میان یک گردشگر و یک لوکیشن فیلم برای بعضی از گردشگران فیلم می تواند به معنی شخصی مشارکت، ارتباط و شناسایی باشد.
۲-۶-۲-۴- هم ذات پنداری به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم
طبق گفتهی کیم و ریچاردسون (۲۰۰۳) ادبیات سینمایی نشان میدهد که افراد میتوانند از طریق هم ذات پنداری با شخصیتها، یک مکان را بهصورت غیرمستقیم تجربه کنند. بینندگان با شخصیت فیلم یا سریال همدردی می کنند و مجذوب موقعیت آنها میشوند که این مسئله در آینده می تواند انگیزهای برای دیدار از مکان به نمایش درآمده در فیلم شود تا بتوانند در آنجا صحنه ها را بازسازی کنند. بهعلاوه طرح داستان و عناصر داستانی نیز میتوانند باعث درگیری ذهنی بیننده و احساس همدلی آنها شوند. سطح و میزان درگیری همدلانه با شخصیتهای فیلم می تواند بر ادراک بینندگان نسبت به مکانی که در فیلم به تصویر کشیده شده اثر داشته باشد (کیم و ریچاردسون، ۲۰۰۳). افزایش زمان اکران فیلم به بینندگان اجازه میدهد تا برای مدت طولانیتری با جاذبهها تعامل غیرمستقیم داشته باشند و همچنین می تواند بینندگان را ترغیب کند تا با تمرکز بر روند داستان، بیشتر درگیر داستان فیلم شوند (رایلی و وندورن، ۱۹۹۲، به نقل از سلگرن، ۲۰۱۰).
شکل ۲-۹ مدل مورد استفاده میشینیس (۲۰۰۴) در بررسی انگیزه گردشگر فیلم است که اجزای آن یعنی مجموعه عوامل کششی و رانشی پیشتر توضیح داده شد.
شکل ۲-۹ : انگیزه های کششی و رانشی در گردشگری فیلم منبع: میشینیس، ۲۰۰۴
۲-۷- مشکل تعیین علل انگیزش
علاقه به تجزیهوتحلیل انگیزه در رفتار مصرفکننده “شامل دو چالش اساسی شامل درک روابط متقابل بین انگیزه و رفتار خاص؛ و تهیه لیستی به حد کافی جامع، از انگیزه ها برای در برگرفتن طیف متنوعی از نیروهای انگیزه که باعث تحریک و شکل دادن به رفتار است” (میشینیس، ۲۰۰۴: ۸۸، به نقل از اویدو-گارسیا، کاستلانس-وردوگو و ترویلو-گارسیا، ۲۰۱۴). باسبی و کلاگ (۲۰۰۱) معتقدند میتوان بهآسانی اثرات گردشگری رسانه محور را در مکانهای کوچک یا در مناطق دارای جمعیت پراکنده سنجید اما برای شهرهای بزرگتر، وضعیت بهکلی متفاوت خواهد بود زیرا گردشگران احتمالاً به دلایل مختلفی از آنجا دیدار می کنند و تأثیر فیلم می تواند تنها یکی از این دلایل باشد. بااینحال، بهطور حتم به دلیل ماهیت انگیزه و چندبعدی بودن آن (میشینیس، ۲۰۰۸) تحقیقات پیرامون این حوزه بسیار مشکل و پیچیده است و در این میان عدم تمایل گردشگران به بازگویی انگیزه واقعی خود، کار در این زمینه را سختتر می کند. دان (۱۹۸۱، به نقل از برزگر، ۱۳۹۲) معتقد است یکی از دلایل این پیچیدگی این است که گردشگران اغلب درباره دلایل واقعی سفر خود ناآگاه هستند. سفر یک شکل پیچیده و نمادین از رفتار است که از طریق آن گردشگر معمولاً تلاش دارد تا چندین نیاز خود را برطرف کند و به این حقیقت منجر می شود که گردشگر اغلب از دلایل و انگیزه های واقعی برای رفتارهای سفر خود آگاه نیستند (باسبی و کلاگ، ۲۰۰۱).
۲-۸- گردشگری فیلم
تعاریف مختلفی در ارتباط با گردشگری فیلم با توجه به زاویهها و نوع نگاه مختلف به این موضوع ارائهشده است که شامل رسانه محرک گردشگری، سینمای محرک گردشگری، فیلم محرک گردشگری، گردشگر سینمایی است. به نظر میرسد مفاهیم یا دیدگاه های مختلفی وجود دارد که میتوان با بهره گرفتن از آنها به تعریف این مفهوم پرداخت. فیلم محرک گردشگری عبارت است از “بازدید گردشگر از یک مقصد یا جاذبه درنتیجه دیدن آن مقصد در سینما، فیلمهای ویدئویی یا تلویزیون” (اوانز، ۱۹۹۷، به نقل از باسبی و کلاگ، ۲۰۰۱: ۳۱۷). نکته حائز اهمیت آن است که برخی فیلمها واقعاً در مکانهای فیلمبرداری که در تصویر نشان داده شده، ساخته نشدهاند بلکه در مکانهای تجاری دیگر مانند جهان فیلم[۱۴۹] در کویینزلند[۱۵۰]، استودیوهای یونیورسال[۱۵۱] در لوس آنجلس یا استودیو گرانادا[۱۵۲] در منچستر ساخته شده اند. به همین علت مطابق نظر بیتون (۲۰۰۵: ۱۱) گردشگری فیلم گسترهی وسیعی دارد که شامل مواردی همچون بازدید از سایتهایی که فیلمها و برنامه های تلویزیونی در آنجا فیلمبرداری شده اند، تورهایی به استودیوهای تولید، پارکهای موضوعی مرتبط با فیلم و هر فعالیت گردشگری مرتبط با صنعت فیلم – خواه در محل باشد خواه در (یا نزدیک) استودیوی تولید. میشینیس (۲۰۰۴) گردشگری فیلم را یک تجربه پستمدرن گردشگر در یک سایت میداند که آن سایت در شکلی از رسانه نمایش داده شده است. این تجربه شخصی شده است و برای افراد منحصربهفرد است زیرا بستگی به تفسیر اشخاص از تصاویر رسانه دارد.
۲-۸-۱- اشکال مختلف گردشگری فیلم
بیتون (۲۰۰۵) از پیچیدگی و تنوع گردشگری فیلم خبر میدهد و آن را به شش شکل و مضمون مختلف تقسیم می کند که شامل موارد زیر می شود:
-
- در محل[۱۵۳] : گردشگری فیلم به عنوان انگیزه اصلی برای بازدید؛ بازدید از خانهی مشاهیر سینما و تلویزیون؛ بخشی از تعطیلات؛ گردشگری فیلم نوستالژیک؛ گردشگری فیلم به عنوان نوعی زیارت[۱۵۴] جهت ادای احترام به فیلم.
-
- تجاری[۱۵۵] : جاذبههای ساخته شده بر اساس مضمون فیلمها؛ تورهای همراه با راهنما به محل تهیه فیلمها؛ بستههای گردشگری فیلم
-
- هویتهای اشتباه[۱۵۶] : گردشگری فیلم به مکانی که داستان در آنجا اتفاق افتاده است ولی در آنجا فیلمبرداری نشده؛ گردشگری فیلم به مکانی که به اشتباه تصور می شود فیلمبرداری در آنجا صورت گرفته است.
-
- خارج از مکان[۱۵۷] : پارکهای موضوعی فیلم محور؛ تورهای استودیو فیلم
-
- رویدادها: اکران نخستین فیلمها و جشنوارههای مربوط به فیلم.
-
- مسافرت غیرحضوری: برنامه های مسافرت تلویزیون به جهت جایگزینی سفرنامهها و کتابهای راهنمای مسافرت؛ برنامه های خوراکشناسی که بینندگان را برای چشیدن غذاهای سراسر دنیا با خود همراه می کنند.
۲-۸-۲- چارچوب مفهومی گردشگری فیلم
شکل ۲-۱۰ نشانگر چارچوب مفهومی برای گردشگری فیلم است. هدف این چارچوب این است تا مفاهیمی که تاکنون در حوزه گردشگری فیلم کشفشده را نشان دهد و به درک ارتباط میان آنها کمک کند (سونی، ۲۰۱۱). در مرکز این مدل گردشگری فیلم قرار دارد که با انگیزه های کششی و رانشی برای بازدید مقصد برانگیخته می شود. این انگیزه ها بهوسیله یکی یا بیشتر از سه عامل فعالیتهای بازاریابی مقصد، عوامل ویژه فیلم و ویژگیهای مقصد ترغیب میشوند. گردشگری فیلم اثرات مثبت و منفی دارد و حلقه بازخورد در این مدل حاکی از آن است که این اثرات بر ویژگیهای مقصد تأثیر گذارند و ویژگیهای فعلی مقصد را تغییر می دهند و بدین ترتیب انگیزه های گردشگران بالقوه فیلم را نیز تغییر می دهند (هادسون و ریچی، الف۲۰۰۶)
تاثیرات
انگیزه ها
فعایتهای بازاریابی مقصد
* انتصاب متخصص روابط عمومی برای جایگذاری مقصد
*چاپ نقشههای فیلم
*تبلیغات مقصد در طول اکران فیلم
*ایجاد تورهای لوکیشن فیلم
* دعوت از استودیوهای فیلمسازی به مقصد
عوامل ویژه فیلم
* موفقیت فیلم
*لوکیشنهای در دسترس و معین
* ارتباط واضح داستان به لوکیشن
*مدت زمان نمایش فیلم بر پرده سینما/صفحه نمایش
* تصویر ذهنی که گردشگران فیلم خواهان بررسی یا یافتن آن هستند
* لوکیشن فیلمی که دلبستگی عاطفی دارد
*محیط دست نخورده