الف) تحقیقات بنیادی : هدف اساسی این نوع تحقیقات آزمون نظریه ها، تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است (سرمد ، ۱۳۸۳، ص۷۹).
ب) تحقیقات کاربردی : هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود (سرمد ، ۱۳۸۳، ص۷۹).
ج) تحقیق و توسعه : هدف اساسی این نوع تحقیقات تدوین یا تهیه برنامه ها، طرح ها و امثال آن است، به طوری که ابتدا موقعیت نامعین خاصی مشخص شده و بر اساس یافته های پژوهشی، طرح یا برنامه ویژه آن تدوین و تولید می شود.
تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی به دست آوردن داده ها ی مورد نیاز می توان به دسته های زیر تقسیم کرد :
الف) تحقیقات توصیفی (غیر آزمایشی) : تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف شرایط و پدیده های مورد بررسی است . تحقیقات توصیفی خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از :
تحقیق پیمایشی : برای بررسی توزیع ویژگی های یک جامعه آماری روش تحقیق پیمایشی به کار می رود .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تحقیق همبستگی : در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می گردد .
اقدام پژوهی : هدف این دسته از پژوهش های آموزشی، توصیف شرایط یا پدیده های مربوط به نظام آموزشی می باشد. با بهره گرفتن از این روش می توان موقعیت های نامعین ملموس مربوط به نظام آموزشی را مشخص کرد .
بررسی موردی : در این روش پژوهشگر مطالعه موردی، به انتخاب یک مورد پرداخته و آن را از جنبه های بی شماری بررسی می کند .
روش تحقیق علی- مقایسه ای : معمولاً به تحقیقاتی اطلاق می شود که در آن پژوهشگر با توجه به متغیر وابسته به بررسی علل احتمالی وقوع آن می پردازد .
ب) روش های تحقیق آزمایشی : به منظور برقراری رابطه علت- معلولی میان دو یا چند متغیر از طرح های آزمایشی استفاده می شود.
روش های تحقیق را می توان با توجه به دو ملاک : الف) طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف[۹۰] ، ب) طبقه بندی تحقیق بر حسب روش[۹۱] تقسیم کرد ( خاکی ، ۱۳۸۶ ، ص ۲۰۱ )
تحقیق حاضر به لحاظ گردآوری داده ها از نوع کمی و از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی است. همچنین با توجه به اینکه مطالعات میدانی، بررسی های علمی غیرآزمایشی هستند که هدفشان کشف روابط و تعامل بین متغیرهای جامعهشناسی، روانشناسی و آموزشی در ساختارهای اجتماعی واقعی است ، پژوهش حاضر از نظر طبقه بندی بر اساس روش در حیطه مطالعات میدانی قرار می گیرد.
با توجه به ماهیت موضوعی تحقیق برای این پژوهش، از روش های تحقیق توصیفی- پیمایشی که خود زیر مجموعه ای از روش های تحقیق غیر آزمایشی هستند که با انتخاب نمونه ای با حجم وسیع و معرف جامعه برای بررسی متغیرها استفاده شده است.
داده های کمی از طریق پرسشنامه ای که توسط نمونه هایی با انتخاب تصادفی تکمیل شدند، جمع آوری شد، پرسشنامهها بصورت حضوری و الکترونیکی تکمیل شد. سایر داده های کمی نیز از طریق جمع آوری داده های سطحی، رسمی و اسناد و مدارک شرکتهای مورد نظر به دست آمد.
بر اساس ادبیات موجود و نظر خبرگان، پرسشنامه پژوهش تنظیم گردید، و پس از بررسی روایی و پایایی، در میان جامعه آماری هدف توزیع گردید. در نهایت با توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، گزارش نهایی تحقیق ارائه گردیده است.
-
- ۲. ۱. فرایند اجرایی تحقیق(فلوچارت تحقیق)
مطالعه ادبیات موضوع
استخراج عوامل تاثیرگذار بر اثربخشی انتقال فناوری
بررسی مدل های مربوطه و استخراج مدل مفهومی تحقیق
نظرخواهی از خبرگان و تعدیل نتایج مرحله قبل
ساخت پرسشنامه و توزیع در میان جامعه هدف
جمع آوری و تجزیه تحلیل نتایج
تعیین و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر اثربخشی انتقال فناوری در صنایع لبنی
-
- ۳. جامعه آماری
به مجموعه ای از افراد یا واحد هایی که دارای حداقل یک ویژگی مشترک باشند، جامعه گفته میشود (رمضان زاده،۱۳۸۷).
به زبانی ساده جامعه آماری عبارت است از تمام مشاهدات ممکنی که می تواند با تکرار آزمایش حاصل شود (عمیدی ، ۱۳۸۸).
جامعه آماری محدود جامعه ای است که تعداد عناصر آن قابل شمارش باشد مانند جامعه دانش آموزان مدارس. جامعه آماری نامحدود جامعه ای است که تعداد عناصر آن قابل شمارش نباشد مانند جامعه ستاره های آسمان.( پارسائیان ۱۳۸۸)
جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه شرکت لبنی تهران می باشند که در زمینه طراحی و تولید و تحقیق و توسعه و بازاریابی محصول در شهر تهران مشغول به فعالیت هستند.
-
- ۴. حجم نمونه آماری
نمونه عبارت است از مجموعه مشاهدات ما از جمعیت یا جهان مورد مطالعه. جمعیت یا جهان، مجموعه کل موردهایی است که پژوهشگر مایل است در مورد آن ها مطالعه و نتیجه گیری کند. نمونه برداری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است. به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگی ها را به اعضای جامعه آماری تعمیم دهیم. بنابراین همه آمارهای استخراج شده از گروه نمونه ای که مورد مطالعه قرار می گیرد، به جامعه آماری تعمیم داده می شود و به عنوان برآوردهایی از پارامترهای جامعه آماری به کارگرفته می شود. (سکاران ، ۱۳۸۸) بنابراین نمونه برداری به این دلیل انجام می شود که نمونه را می توان سریع تر، آسانتر و ارزانتر از سرشماری تمام جمعیت به دست آورد.
نمونه آماری، یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. به عبارت دیگر، تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشند را نمونه گویند (مومنی ، ۱۳۸۳)
در این پژوهش،تعیین حجم نمونه از طریق فرمول زیر به دست می آید:
T = ضریب اطمینان= (۱.۹۶)
D= دقت احتمالی مطلوب برآورد در برآورد پارامتر جامعه = (۰.۰۸)
N= حجم جامعه
P= نسبت وقوع حادثه مورد نظر = (۰.۵)
۱- p= نسبت عدم وقوع حادثه مورد نظر = (۰.۵)
نکته: چناچه مقدار p در دسترس نباشد می توان آن را مساوی ۰۵/ اختیار کرد، بعلت اینکه در این حالت مقدار واریانس به حداکثر خود یعنی ۲۵/۰ می رسد. (بازرگان،۱۳۸۰: ۱۸۷)
با توجه به پایگاه صنعت کشور، حدود ۳۶ شرکت در تهران در زمینه تولید و طراحی محصولات لبنی مشغول به فعالیت هستند و در این شرکت ها ۳۸۶ نفر وجود دارند که در زمینه انتقال تکنولوژی آگاهی دارند که حجم نمونه آماری این تحقیق بر اساس فرمول کوکران ۱۹۳ نفر بدست می آید ولی با توجه به اینکه امکان پخش بین تمامی افراد وجود داشت این کار انجام شد و نهایتا ۲۵۲ پاسخنامه قابل استفاده بدست آمد.
-
- ۵. روش نمونه گیری
در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت استفاده از نظرات کارشناسان ۳۶ شرکت لبنی تهران به منظور جمع آوری اطلاعات استفاده می شود.
نمونه گیری تصادفی ساده: