۵
۳-۶-۲- پایایی و روایی
یافته ها حاکی از آن است که این آزمون از پایایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است. اسمیت و همکاران (۱۹۹۰) پایایی حاصل از باز آزمایی این مقیاس ۸۵/۰ بدست آمده است[۱۶۸] (اسمیت و همکاران، ۱۹۹۰). برای پی بردن به میزان همسانی درونی این آزمون از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج پژوهشی که بر روی ۳۸۲ دانش آموز ورزشکار دبیرستانی انجام شده بود، نشان داد که میزان همبستگی در عبارات مقیاس اضطراب جسمانی برابر ۹۲/. در عبارات مقیاس نگرانی برابر ۸۶/. و در عبارات مقیاس عدم تمرکز برابر با ۸۱/. است. میزان همبستگی کل سوالات نیز ۹۳/. بود.دون[۱۶۹]، کاسگرو دون، ویلسون و سیروتویک (۲۰۰۰) نیز در رابطه با همسانی درونی این مقیاس به این نتایج دست یافتند : ضریب همبستگی مقیاس اضطراب جسمانی ۸۸/۰ ، نگرانی ۸۷/۰،عدم تمرکز ۹۶/۰ . همچنین آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اضطراب شناختی و جسمانی ۹۸/۰ در این پژوهش به دست آمد و از آنجا که مقدار آن از ۷/۰ بیشتر است بنابراین پرسشنامه مذکور برای نمونه آماری این تحقیق روایی بسیار بالایی دارد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
روایی : روایی همگرا : ضریب همبستگی این مقیاس با آزمون اضطراب رقابت ورزشی (SCAT) برابر با ۸۱/۰ است و بالاترین میزان همبستگی برای زیر مقیاس اضطراب جسمانی بدست آمده است. اعتبار افتراقی این آزمون توسط همبستگی پایین تا متوسط آن با مقیاس تمایل اجتماعی کرون_ مارلو[۱۷۰] به اثبات رسیده است.دراین پژوهش روایی پرسشنامه اضطراب ورزشی توسط زهره قربانی(۱۳۸۸) در ایران مورد بررسی و تایید قرار گرفته است که به این ترتیب نیازی به بررسی مجدد نبود و به روایی ارائه شده در پژوهش های قبلی استناد می شود.
۳-۷- روش گردآوری اطلاعات
نحوه اجرای تحقیق به این صورت می باشد که ابتدا تعداد ۱۲ نفر مجری انتخاب نموده و با آنان جلسه گذاشته تا هدف از انجام پژوهش برای آنان عنوان نموده تا مجریان برای انجام کار آشناو جهت نحوه هماهنگی با مسئولین باشگاه ها با همراه داشتن معرفی نامه در زمان یکسان کاملاٌ توجیه شوند. سپس ۱۲ باشگاه به صورت تصادفی (رشته های رزمی ووشو، تکواندو، کاراته، جودو هر کدام ۳ باشگاه) به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب سپس مجریان به باشگاه های ورزشی مربوط به مردان در شهرستان شیراز مراجعه کرده پس از تشریح هدفهای پژوهش و هماهنگی لازم با مسئولان باشگاه ورزشی
رشته های مذکور ضمن ارائه توضیحات در زمینه ضرورت و اهمیت پژوهش و نحوه پاسخ دهی به پرسشنامه از ورزشکاران رشته های رزمی که از ۲ سال سابقه ورزشی تا ۵ سال دارند و بین رده سنی ۱۵ تا ۳۵ سال تمام قرار داشته باشندو حداقل سابقه یکبار مسابقات استانی نیز می باشند خواسته شد که به صورت انفرادی تکمیل نمایند.
۳-۸- مراحل اجرای پژوهش
جمع آوری اطلاعات نظری در ارتباط با پیشینه پژوهش از کلیه منابع کتابخانه ای و دیجیتالی و بازنگری و مطالعه ادبیات موجود در جهان در زمینه کمالگرایی، اضطراب شناختی و جسمانی و ورزشکاران رزمی از طریق :
الف) مراجعه به شبکه ها و پایگاه های اینترنتی
ب) مراجعه به کتب و نشریات داخلی و خارجی انجام گردید.
استخراج مطالب مورد نیاز اعم از (ابعاد، ویژگی ها، اصول، مدل ها، نظریه ها و تحقیقات صورت گرفته در داخل و خارج ایران و مبانی نظری پژوهش) از منابع کتابخانه ای و دیجیتالی بدست آمد و ابزارهای پژوهش که شامل پرسشنامه ها بودند در اختیار افراد قرار گرفت.
۳-۹- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
بعد از گردآوری داده ها، محقق باید داده های گردآوری شده را با بهره گرفتن از روش های آماری مناسب تحلیل کند. بعد از تحلیل داده ها محقق می تواند به سوالات و فرضیه های تحقیق پاسخ دهد.
روش های آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات تحقیق مبتنی بر دو روش توصیفی و استنباطی است.
الف) روش توصیفی
در تحلیل داده های پژوهش در سطح توصیفی از آمارهایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و واریانس و جدول درصد فراوانی استفاده شد.
ب) روش استنباطی
از آنجا که پژوهش همبستگی است در سطح آمار استنباطی برای تعیین رابطه بین کمالگرایی و اضطراب شناختی وجسمانی ورزشکاران رزمی شهر شیراز از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون[۱۷۱]، کروسکال والیس، آنالیز واریانس(ANOVA) استفاده گردید. تحلیل صورت گرفته با بهره گرفتن از نرم افزار Spss16 استفاده گردیده است.
۳-۱۰- ملاحظات اخلاقی :
قبل از اجرا به افرد توضیح داده شد که انتخاب آنها کاملا تصادفی بوده است و برای اجرای پژوهش دانشگاهی انتخاب شده و نیازی به ذکر نام خود در پرسش نامه نیست سپس برای اینکه شرایط مطلوب اجرای آزمون فراهم آید از آنها خواسته شد طوری بنشینند که پاسخگویی به پرسشنامه بهتر باشد و صحت اجرای آزمون حفظ شود. در پایان اجرا از تمامی آنها قدر دانی شد.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با ابزارهای معتبر یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و بررسی است. پس از گردآوری داده های پژوهش مرحله جدیدی از فرایند پژوهش که به مرحله تجزیه و تحلیل یافته ها مربوط است، آغاز می شود. این مرحله از پژوهش
اهمیت زیادی دارد زیرا در این مرحله محقق با بهره گرفتن از روش های مختلف و با تکیه بر معیار عقلی سعی می کند داده ها را مورد بررسی قرار دهد برای این که این امر به نحو صحیح انجام گیرد، داده های جمع آوری شده بایستی به طور علمی و با روش های آماری مناسب مورد بررسی قرار گیرد.در این فصل بر اساس محاسبات آماری و همچنین اهداف کلی و اختصاصی، به تجزیه و تحلیل دادههای خام تحقیق و استخراج یافته ها پرداخته می شود. ابتدا اطلاعات توصیفی چون میانگین، انحراف استاندارد و درصد فراوانی راجع به مشخصات آزمودنی ها به صورت جدول و نمودار آورده شده، در مرحله بعد نرمال بودن داده ها توسط آزمون های آماری مناسب (کولموگروف اسمیرنوف) مورد بررسی قرار می گیرد و سپس در انتها از طریق آزمون های تحلیل استنباطی پیرسون به آزمون فرضیه ها و بررسی ارتباط بین متغیرها پرداخته می شود.
۴-۱- داده های توصیفی
در مجموع از میان پرسشنامه های توزیع شده، ۲۰۰ پرسشنامه کامل و بدون نقص به دست آمده و پس از کد گذاری و وارد نمودن داده های آن ها در نرم افزار ۱۶SPSS نتایج توصیفی که در ادامه به آنها اشاره می شود به دست آمد.
۴-۱-۱-مشخصات فردی کل آزمودنیها
متغیرها
میانگین ± انحراف معیار
تعداد
درصد
سن
۱۵ تا ۱۹ سال
۶۶