در پی انجام مصاحبه با گروهی از فرش فروشان شهرهای گنبد و آق قلا مشاهده گردید، بعلت سوء مدیریت وعدم توجیه اقتصادی برای فروشندگان،بسیاری از آنان تغییر شغل داده و در نهایت،تعداد آنها انگشت شمار گردیده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
هر چند که قدمت و پیشینه فرش ترکمندقیقاً مشخص نیست. اما مطالعات مردم شناسانه و تحقیقات میدانی به عمل آمده حاکی از حضور تأثیر گذار این هنر در حفظ هویت تراکمه است. در ابتدا از این بافته ها جهت استفاده شخصی و جهیزیه برای دختران و نوعروسان استفاده می شد و بعداً جهت اهدا به امرا و سلاطین، فرش های گوناگونی بافته شد. فرش ترکمن گاه به صورت پایاپای با دیگر کالاها مبادله می گردید و در زمانی دیگر، پایگاه محکمی برای تأمین اقتصاد خانوار ترکمن به حساب می آمد.
فرش ترکمن دارای یک پود در هر رج می باشد و گره ها بعد از بافت، بر اثر ضربه خوردن با شانه به صورت مستطیل قرار می گیرند۱۵. نقوش آن کاملاً ذهنی بافت می باشد و نقشه ها و نقش مایه ها از نسلی به نسل دیگر ( ازمادر به دختر) به ارث رسیده است. در گذشته، رنگ های مورد استفاده در فرش ترکمن رنگ های طبیعی و گیاهی بوده است که با وارد شدن رنگ های شیمیایی در عرصه بازار فرش، با توجه به سهولت در امر رنگرزی بافنده ترکمن نیز کم کم استفاده از رنگ های گیاهی و طبیعی را از یاد برده و رنگ های شیمیایی را مورد استفاده قرار داده که بدین وسیله اولین ضربه به این هنر وارد گردید.
شاید بتوان اولین تلاش مدون بعد از انقلاب، برای ایجاد تحول در فرش ترکمن را مربوط به سازمان جهاد سازندگی گرگان و گنبد در سال ۷۶-۱۳۷۵ دانست. در این راه، یکی از اولین اقدامات جهاد، استفاده از رایانه جهت طراحی فرش ترکمن با بهره گرفتن از نرم افزار های مربوطه بود و در گام بعدی، ایجاد جزوات برای ارائه نقوش جدید به بافندگان. جهاد، هدف خود را از این عمل، نشان دادن گل ها و نقشه های فرش ترکمن به صورت کامل به بافندگان می دانستتا از این طریق، ضمن صیانت از نقوش اصیل ترکمن و گردآوری آنها بصورت مجموعه،بتواندبافندگان را در انتخاب نقوش متناسب با نیاز بازارهای داخلی و خارجی، یاری رساند.
هدف دیگر آن برای جمع آوری نقوش، آموزش نقشه خوانی و جایگزینی برخی از گل ها جهت ارتقاء کیفیت، بافت با صرفه تر و بازاریابی موفق تر و نیز بهبود بخشیدن به کیفیت رنگ ها و تنوع رنگی بود.
پی نوشت فصل سوم:
- منظور از هنر ترکمن، فرش ترکمن است.
۲ - جوامعی با مقیاس کوچکsmall-scale:واژه ای است برای توضیح جوامعی طرفدار برابری حقوق افراد با جمعیت کم، تکنولوژی ساده و تخصص محدود نیروی کار.
استفاده از واژه (ابتدایی- بدوی) برای اشاره به انواع خاصی از هنر دارد که امروزه انسان شناسان از واژه جوامع با مقیاس کوچک به جای بدوی بهره میبرند.
۳- بر اساس مطالعاتی که در زمینه مردم شناسی و انطباق آن با جوامع ترکمن در این رساله صورت گرفته است، کارکردهای هنری مشترک و منطبق بین جوامع ترکمن و برخی جوامع دیگر است.
۴ - پشتی.
۵- پشم بهاره و پشم پاییزه: قالی ها ی درجه یک را از پشم بهاره گوسفند که دارای الیافی لطیف، بلند و سنگین تر از پشم پاییزه است، تهیه می کنند. پشم پاییزه گوسفند، چرب تر و از مقاومت کمتری نسبت به پشم بهاره بر خوردار است، اما بعلت سبکتر بودن، حلاجی آن با دست بهتر انجام می شود و بافندگان ترجیح می دهند که در تهیه نخ و بافتن فرش از آن استفاده کنند.
۶-.