مقیاس محقق ساخته اثربخشی درونی که بر حسب روش درجهبندی و مبتنی بر ابعاد هدف، محتوا، مدرس، روش تدریس مواد آموزشی، زمان، مکان و ارزشیابی ساخته شده است. این مقیاس شامل ۳۰ گویه است که بر اساس طیف لیکرت نمرهگذاری شده است.
گویههای پرسشنامه اثربخشی درونی با ترتیب اتفاقی تنظیم و در اختیار پاسخگو قرار گرفت. پاسخگو میزان موافقت یا مخالفت خود را به هر گویه بر اساس طیف پنج قسمتی لیکرت بیان داشت.
این طیف با اعداد مشخص شده است تا از تأثیر احتمالی بر روی پاسخگویان جلوگیری شود و هنگام تجزیه و تحلیل طیف به شرح زیر با اعداد نمرهگذاری شد.
جدول شماره ۳-۲: ارزش عددی گزینههای عبارات
بسیار موافقم | موافقم | نظری ندارم | مخالفم | بسیار مخالفم |
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |
۳-۵-۲- مقیاس اثربخشی بیرونی
مقیاس محقق ساخته اثربخشی بیرونی که بر حسب شایستگیها و توانمندیهای مورد انتظار سرپرستان در شرح وظایف کارکنان پس از گذراندن دورههای آموزشی، ساخته شده است. این مقیاس شامل ۲۹ گویه است که بر اساس طیف لیکرت نمرهگذاری شده است.
گویههای پرسشنامه اثربخشی بیرونی با ترتیب اتفاقی تنظیم و در اختیار پاسخگو قرار گرفت. پاسخگو میزان موافقت یا مخالفت خود را به هر گویه بر اساس طیف پنج قسمتی لیکرت بیان داشت.
این طیف با اعداد مشخص شده است تا از تأثیر احتمالی بر روی پاسخگویان جلوگیری شود و هنگام تجزیه و تحلیل طیف به شرح زیر با اعداد نمرهگذاری شد.
جدول شماره ۳-۳: ارزش عددی گزینههای عبارات
کاملاً | بسیار زیاد | تا حدودی | بندرت | به هیچ وجه |
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |
۳-۶- روایی و پایایی
به منظور سنجش روایی محتوایی[۶۵] مقیاس اثربخشی درونی و بیرونی، با بهره گرفتن از روش تحلیل گویه، ضریب همبستگی سؤالهای مقیاس با نمره کل مقیاس محاسبه گردید که نتایج آن به صورت کمترین و بیشترین ضریب همبستگی گویهها درمقیاس مربوطه، در جداول شماره (۳-۴) آمده است. برای محاسبه پایایی مقیاسهای مذکور نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد ضرایب آلفای کرونباخ نشانگر پایایی مقیاسهای بود. نتایج در جدول شماره (۳-۵) منعکس شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول شماره ۳-۴ : طیف ضرایب همبستگی گویهها با نمره کل
مقیاسهای اثربخشی درونی و بیرونی