- نحوه اجرا
این راهنما شبکه ای با توصیفات مربوط به چهار مرحله پیشرفت را در هر یک از ۱۹ دسته، ارائه میکند (که این ۱۹ دسته در پنج گروه قرار گرفتهاند). جوامع مرحله پیشرفت خود را برای هر یک از ۱۹ گروه تخمین میزنند. هیچ دستورالعملی برای اینکه چگونه تخمین انجام شود، ارائه نشده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- نحوه ارائه نتایج
این راهنما مرحله پیشرفت جامعه را در هر یک از ۱۹ گروه مشخص کرده و همچنین توصیفی برای اینکه چه مواردی لازم است تا بتوان در هر یک از چهار مرحله پیشرفت قرار گرفت، ارائه می کند. این راهنما چیزی در مورد بهبود آمادگی، بیان نمیکند.
۲-۲-۱-۳- مدل APEC [۴۷]
گروه هدایت تجارت الکترونیک در سازمان همکاریهای اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC)، این راهنما را ارائه کرده اند. این راهنما در سال ۲۰۰۰ منتشر شده است(APEC, 2000).
- هدف
کمک به دولتها برای توسعه سیاستهای متمرکز و مطابق با محیط و جو جامعه کشور خود تا توسعه تجارت الکترونیک بهصورتی سالم و درست در جامعه انجام شود.
- معیارهای سنجش
جهت ارزیابی «آمادگی برای تجارت الکترونیک» شش دسته معیار مورد سنجش واقع میشوند:
- زیرساخت و فناوری پایه (قیمت، دسترسی، بازار رقابتی ، استانداردهای صنایع، سرمایهگذاری خارجی)
- دسترسی به خدمات شبکه (پهنای باند، تنوع صنایع، کنترل صادرات، قوانین کارت اعتباری)
- استفاده از اینترنت (استفاده در تجارت، دولت، خانهها)
- تشویق و تسهیل (استانداردهای پیشبرد صنایع)
- مهارتها و منابع انسانی (آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیروی کار)
- جایگاه اقتصاد دیجیتال (مالیاتها و تعرفههای خود تنظیمیصنایع، قوانین دولتی، اعتماد مصرفکننده)
- تعریف « آمادگی الکترونیکی» در این راهنما
کشوری «آماده» برای تجارت الکترونیک محسوب میشود که دارای تجارت آزاد، مقررات مصوب توسط خود صنایع، سهولت صادرات و تطابق با استانداردها و توافقات تجاری بینالمللی باشد.
- اجرا
از شرکتکنندگان، ۱۰۰ سؤال چند گزینهای که در شش گروه فوق تقسیمبندی شدهاند، پرسیده میشود. پاسخهای ممکن نشاندهنده مراحل توسعه و پیشرفت کشور در زمینه «آماده بودن» میباشد. هیچ نمره کلی بدست نمیآید.
- نحوه ارائه نتایج
نتیجه این ارزیابی پاسخهای داده شده به ۱۰۰ سؤال است. فرض میشود که کشورها در زمینههایی کار میکنند که پاسخ در آنها بهینه نیست. زیرا آنها مانع توسعه و سازماندهی تجارت الکترونیک هستند.
۲-۲-۱-۴- اندازهگیری موقعیت جهانی آمادگی الکترونیکی توسط شرکت بینالمللی McConnell
شرکت بینالمللیMcConnell این گزارش را با همکاری اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات و خدمات[۴۸] (WITSA) تهیه و در آگوست ۲۰۰۰ منتشر نمود (McConnell, 2000).
- هدف
ارزیابی آمادگی الکترونیکی اقتصاد ملی یا توانایی حضور در یک اقتصاد جهانی دیجیتال
- معیارهای سنجش
این گزارش پنج حوزه را میسنجد: