تصمیم گیری خرید
با توجه به جدول ۴-۳ ملاحظه می شود بیشترین همبستگی بین متغیر تصمیم گیری خرید و مسئولیتاجتماعی و کمترین همبستگی بین متغیر تصمیم گیری خرید و ترفیع است. این بدان معنی است که از نظر وجود رابطه، شدیدترین ارتباط بین تصمیم گیری خرید و مسئولیتاجتماعی وجود دارد و به عبارتی این دو باهم در ارتباط بالایی قرار دارند. لازم به ذکر است که همه ضرایب همبستگی محاسبه شده در سطح اطمینان ۹۹ درصد، در سطح معنی داری ۰۰۰/۰ مورد تایید قرار میگیرند.
۴-۴-۲ برآورد و آزمون مدلهای اندازه گیری
یک مدل اندازه گیری، جزئی از مدل معادله ساختاری است که نحوه سنجش یک متغیر پنهان را با بهره گرفتن از دو یا تعداد بیشتری متغیر مشاهده شده تعریف می کند. همچنین میتوان گفت که در مدل اندازه گیری مشخص می شود که مجموعه متغیرهای مشاهده شده برای یک متغیر پنهان تا چه حد تحت تاثیر متغیر پنهان مورد نظر و تا چه حد تحت تاثیر متغیر خطا(همه عوامل موثر غیر از پنهان موردنظر) هستند. وزن هریک از معرفها در تعریف متغیر پنهان پس از ورود داده ها و برآورد پارامترها مشخص خواهد شد. در مجموع هرچه واریانس مشترک یک متغیر پنهان با یک متغیر مشاهده شده بیشتر باشد، وزن آن متغیر مشاهده شده در تعریف متغیر پنهان بیشتر خواهد شد. به این ترتیب میتوان گفت به ازای هر متغیر دارای یک مدل اندازه گیری هستیم(قاسمی، ۱۳۸۹). با توجه به مدل مورد نظر در این پژوهش دارای سه مدل اندازه گیری هستیم.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
به این دلیل که در مرحله اول مایلیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا هریک از مدلهای اندازه گیری تدوین شده برای سازهها حائز حداقل معیارهای علمی تعریف شده هستند یا خیر، لازم است تا هریک از مدلهای اندازه گیری را جداگانه مورد تحلیل قرار دهیم. بر مبنای اتخاذ چنین روشی در واقع سه مدل به طور مجزا برآورد و آزمون شدند.
۴-۴-۲-۱ سنجش مدل اندازه گیری مسئولیتاجتماعی شرکت
در چارچوب این تحقیق، مسئولیتاجتماعی شرکت متغیری مستقل میباشد. به منظور اندازه گیری میزان مسئولیتاجتماعی شرکت از سه عامل مسئولیتتجاری، مسئولیتاخلاقی و مسئولیت در جامعه استفاده شد. بر این اساس به منظور سنجش مسئولیتاجتماعی شرکت، ۱۸ سوال در مقیاس لیکرت با پنج گزینه (۱=کاملا مخالف تا ۵=کاکلا موافق) طراحی گردید. نتایج تحلیل عاملی انجام شده برای تعیین صحت مدل سنجش پیشنهادی دارای شاخص های متعددی میباشد. نتایج حاصل از سنجش مدل اندازه گیری متغیر پنهان مسئولیتاجتماعی شرکت در شکل ۴-۱ نشان داده شده است.
شکل۴-۱ مدل اندازه گیری مسئولیتاجتماعی شرکت در حالت تخمین غیراستاندارد
با توجه به روابط نشان داده شده، برای تعیین میزان تناسب مدل اندازه گیری مسئولیتاجتماعی شرکت، آماره کایاسکوئر و سایر معیارهای مناسب بودن برازش مدل مورد بررسی قرار گرفتند که نتیج مربوطه در جدول۴-۴ نشان داده شده اند.
جدول ۴-۴ شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری متغیر مسئولیتاجتماعی شرکت
NNFI
NFI
AGFI
GFI
RMSEA
X2/df
DF
X2
۰٫۹۲
۰٫۹۱
۰٫۷۵
۰٫۸۱
۰٫۱۰۶
۳٫۲۴
۱۳۲
۴۲۸٫۱۴
براساس نتایج تخمین غیراستاندارد مدل آشکار می شود که مدل اندازه گیری متغیر پنهان مسئولیتاجتماعی شرکت مدل مناسبی است، چراکه نسبت کایدو بر درجه آزادی نزدیک به بازه ۲ و ۳ قرار دارد که مقداری قابل قبول است. سایر شاخص های استفاده شده نیز تناسب مدل را نشان می دهند، یه این ترتیب که مقدار RMSEA مدل برابر با ۰٫۱۰۶ و مقدار مناسبی است. مقدار GFI و AGFI نیز به ترتیب ۸۱ درصد و ۷۵ درصد میباشند و همچنین دو شاخص NNFI و NFI که هردو بالای ۹۰ درصد هستند که همه مقادیر مطلوبی میباشند.
شکل۴-۲ مدل اندازه گیری مسئولیتاجتماعی در حالت تخمین استاندارد
به منظور مقایسه بین متغیرهای مشاهدهگر مربوط به سه متغیر مکنون مسئولیتتجاری(CR)، مسئولیتاخلاقی(ER) و مسئولیت در جامعه(SR) موجود در مدل اندازه گیری مربوطه، تخمین مدل به صورت استاندارد ارائه شد. در این خروجی به دلیل اینکه واحدهای اندازه گیری متغیرها یکسان می شود، امکان مقایسه بین متغیرهای مشاهدهگر مربوط به یک متغیر مکنون فراهم می شود. لذا از طریق این خروجی و با توجه به بارهای عاملی بهدست آمده(بار عاملی متغیر مشاهدهگر=همبستگی بین متغیر مکنون و متغیر مشاهدهگر) میتوان نتیجه گرفت که در بین متغیرهای مشاهدهگر مربوط به متغیر مکنون مسئولیتتجاری، سوالهای ۳و ۴و ۵، بین متغیرهای مشاهدهگر مربوط به متغیر مکنون مسئولیتاخلاقی، سوال ۵ و در بین متغیرهای مشاهدهگر مربوط به متغیر مکنون مسئولیت در جامعه، سوال ۴ دارای بالاترین همبستگی میباشد.
شکل۴-۳ مدل اندازه گیری مسئولیتاجتماعی در حالت معناداری
این مدل، معنادارای تک تک پارامترها و ضرایب خطای مدل را مورد آزمون قرار میدهد. برای اینکه پارامتری معنادار شود، عدد معناداری آن باید از عدد ۲ بزرگتر و از عدد ۲- کوچکتر باشد. در این مدل اندازه گیری همانطور که ملاحظه می شود تمام پارامترهای مربوط به ارتباط سوالات با متغیرهای مکنون مدل از عدد ۲ بزرگتر بوده و بنابراین معنادار میباشند.
۴-۴-۲-۲ سنجش مدل اندازه گیری ترفیع
در این تحقیق، ترفیع مت
غیری واسطه میباشد. به منظور اندازه گیری میزان ترفیع از دو عامل تبلیغات(کیفیت ادراکی) و تبلیغات(کمیت ادراکی) استفاده شد. بر این اساس به منظور سنجش ترفیع، ۸ سوال در مقیاس لیکرت با پنج گزینه (۱=کاملا مخالف تا ۵=کاکلا موافق) طراحی گردید. نتایج تحلیل عاملی انجام شده برای تعیین صحت مدل سنجش پیشنهادی دارای شاخص های متعددی میباشد. نتایج حاصل از سنجش مدل اندازه گیری متغیر پنهان ترفیع شرکت در شکل ۴-۴ نشان داده شده است.
شکل ۴-۴ مدل اندازه گیری ترفیع در حالت تخمین غیراستاندارد
برای تعیین میزان تناسب مدل اندازه گیری متغیر ترفیع، معیارهای مناسب بودن ابرازش مدل بررسی و شاخص های زیر محاسبه شدند.
جدول ۴-۵ شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری متغیر ترفیع
NNFI
NFI