نمونه پژوهش :
در راستای برآورد تعداد نمونه لازم برای اجرای ابزار پژوهش با بهره گرفتن از جدول کرجسی و مورگان(۱۹۷۰) تعداد نمونه دانشجویان رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی درسطح دانشگاه های دولتی شهر تهران با اطمینان ۹۵ درصد محاسبه شده است نمونه برآورد شده برای جامعه آماری باحجم۱۸۴نفر۱۲۵نفر بدست آمده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
وبرای اعضای هیات علمی نمونه برآوردشده برای جامعه آماری باحجم۴۳ نفر ۳۷نفر بدست آمده است.
۹۶ فصل سوم: روش شناسی تحقیق
در خصوص روش نمونه گیری باید اذعان داشت؛ نمونه های پژوهش پس از محاسبه حجم نمونه در دانشگاه های مورد نظر، نمونه برآوردی بر اساس درصد سهم های دانشگاه ها توزیع و سپس با روش تصادفی از بین
دانشجویان وبرای اعضای هیات علمی رشته مدیریت آموزشی دانشگاه های مذکورازروش نمونه در دسترس استفاده شدبر این اساس، مراحل نمونهگیری مذکور به این ترتیب صورت گرفت:
۱ـ برآورد تعداد نمونه لازم برای پژوهش.
۲- تعیین درصد سهم و تعداد نمونه مورد نیاز در هردانشگاه برحسب سهم دانشگاه ها .
۳-انتخاب تصادفی تعداد نمونه برآورد شده از بین دانشجویان و اعضای هیات علمی رشته مدیریت آموزشی درهریک ازدانشگاه های دولتی شهر تهران .
ابزار پژوهش :
در تحقیق حاضر برای گرد آوری داده هاازدانشجویان واعضای هیات علمی از دو پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس پنج درجه ای لیکرت استفاده شده،بعلاوه با بهره گیری ازارزش های عددی اعطاء شده به گزینه ها وفراوانی آن ها(برای خیلی کم،عددیک،کم،عدددو،تاحدی،عددسه،زیاد،عددچهار،خیلی زیاد،عددپنج) برای تعیین کیفیت برنامه درسی رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی براساس الگوی نه گانه کلاین و سوالات باز پاسخ استفاده شد. فرایند ابزارسازی به این صورت بود که با مطالعه اسناد وسوابق پژوهشی پیشین وبا استفاده از نظرات اساتید پرسشنامه طراحی شد.
در پرسشنامه ساخته شده این تحقیق،۷سوال برای عنصر هدف،۶سوال برای عنصر محتوا،۴سوال برای عنصر فعالیت های یادگیری،۸سوال برای عنصر روش های تدریس،۵سوال برای عنصرزمان،۵سوال برای عنصرموادومنابع،۳سوال برای عنصرگروه بندی،۴سوال برای عنصرمکان،ودر نهایت۶سوال برای عنصر ارزشیابی ودرپایان پرسشنامه۳سوال باز پاسخ در نظر گرفته شده است .همچنین برای مقایسه یافته های مربوط به دو گروه پرسشنامه هر دو گروه یکسان انتخاب شد.
۹۷ فصل سوم: روش شناسی تحقیق
ویژگی های فنی ابزار:
الف)روایی ابزار اندازه گیریی
پس از طراحی پرسشنامه برای تعیین روایی آن پرسشنامه در اختیار اساتید مجرب و صاحب نظر در زمینه موضوع مورد مطالعه (۱۰نفر از اعضای هیات علمی که۷نفر دارای مدرک دکترای برنامه ریزی درسی و۳نفر دارای مدرک دکترای فلسفه تعلیم وتربیت بود )قرار داده شدکه پس از بررسی و یا حذف و اصلاح پاره ای از عبارتهای نامانوس و مبهم پرسشنامه نهایی با ۴۸ سوال پنج گزینه ای و سه سوال باز پاسخ برای اساتید و دانشجویان تهیه و تنظیم شد.
ب)پایایی ابزار اندازه گیری
پس ازاجرای آزمایشی پرسشنامه علاوه بر اصلاح برخی عبارات مبهم،ضریب پایایی ۸۶/۰برای پرسشنامه دانشجویان و۸۰/۰برای پرسشنامه اساتید به دست آمد.در اندازه گیری پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است.همچنین نسخه ای از پرسشنامه های اساتید ودانشجویان دربخش پیوست پایان نامه گذاشته شده است.
شیوه تحلیل داده ها :
در این پژوهش نیز برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی از جمله(فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار)برای پاسخ به سوالات۱تا۹ و از روش های آمار استنباطی از جمله آزمونt جهت تحلیل های آماری سوالات۱تا۹استفاده خواهد شد جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده می شود.برای بررسی سوالات تحقیق، در صورتی که مولفه های ما دارای توزیع نرمال باشد از آزمون Tو در غیر اینصورت از آزمون دوجملهای (برای داده های ناپارامتریک) استفاده شده است.از آنجایی که در پرسشنامه از طیف پنج گزینهای لیکرت(خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، و خیلی زیاد)استفاده شده است برای این گزینه ها به ترتیب نمره ۱ تا ۵ در نظر گرفته شد. با توجه به نمرات در نظر گرفته شده برای اندازه گیری، سطح متوسط مطلوبیت یا به عبارتی مرز بین مطلوبیت و عدم مطلوبیت دانشجویان و اساتید برای کیفیت برنامه درسی رشته علوم
۹۸ فصل سوم: روش شناسی تحقیق
تربیتی نمره ۳٫۴ میباشد. چرا که با تقسیم تعداد مقیاسها فاصله ۸٫ به دست میآید. در نتیجه چنین تجزیه و تحلیلی سطوح مطلوبیت همانطور که در طیف نشان داده شده است به دست میآید(کمالیان و فاضل, ۱۳۸۸, ص. ۱۷).
فصل چهارم
یافته های تحقیق
۱۰۰ فصل چهارم: یافته های تحقیق