۱٫۳۱۶
۰٫۳۶۶
۵
۲٫۹۹۸
۱۲
بیشترین مجموع ردیفی R نشان دهنده ترتیب متغیرهایی است که قویاً بر متغیرهای دیگر نفوذ دارند. بیشترین مجموع ستونی (J) نشان دهنده ترتیب عناصری است که تحت نفوذ واقع می شوند.
محل واقعی هر عنصر در سلسله مراتب نهایی توسط ستونها ی (R-J ) و (R+J) مشخص میشود به طوری که (R-J) نشان دهندۀ موقعیت یک عنصر در طول محور عرضها و این موقعیت در صورت مثبتبودن (R-J )، به طور قطع یک نفوذ کننده بوده و در صورت منفی بودن آن، به طور قطع تحت نفوذ خواهد بود. (R+J) نشان دهنده مجموع شدت یک عنصر در طول محور طولها هم از نظر نفوذکننده وهم از نظر تحت نفوذ واقع شدن میباشد.
۴-۸-استخراج نقشه استراتژی
۴-۸-۱-نقشه استراتژی جهاد دانشگاهی استان سمنان با رویکرد اقتصاد مقاومتی بر اساس سوال پنجم تحقیق
در این مرحله نقشه استراتژی که در نمودار(۴-۱) نشان داده شده است، با کمک فرآیندهای ارزشزا ترسیم میشود. از مهمترین اهداف این اقدام روشنشدن روابط مابین فرآیندهای سازمانی جهت نیل به استراتژیها و استخراج وزن مطلوب از نقشه استراتژی جهت ارزیابی شایسته و دقیق از وضع موجود است.
اگر هر یک از فرآیندها را یک گره، و ارتباطات سطری را خروجی و ارتباطات ستونی را ورودی در نظر بگیریم، گراف بدستآمده میتواند روابط منطقی موجود مابین فرآیندها را به تصویر بکشد.
نمودار(۴-۱): نقشه استراتژی جهاد دانشگاهی استان سمنان
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
۵-۱-مقدمه
در این فصل، سعی شده است با بهره گرفتن از یافتهها و نتایجی که در طی فرایند تحقیق به دست آمده، پیشنهادات و توصیههایی تازه، امکانپذیر و سودمند در ارتباط با موضوع تحقیق به مدیران و مسئولان سازمانهای علمی پژوهشی و جهاد دانشگاهی استان سمنان ارائه شود. همچنین پیشنهاداتی به محققان و پژوهشگران برای تحقیقات در آینده ارائه شده است. امید است بکارگیری نتایج و پیشنهادات ارائه شده در این تحقیق، بتواند به مثابه نقشه راهی به مدیران جهاد دانشگاهی یاری رساند تا مسیر رسیدن به چشم انداز را به شکل مطلوبتری طی نموده و در ایفای رسالتهای خود به گونهای شایستهتر عمل نمایند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در این پژوهش برنامهریزی استراتژیک عبارت است از هنر و علم طراحی، تدوین و اجرای روشها و شیوههای رسیدن به چشم انداز و هدف های بلند مدت براساس مزیتهایی که مجموعه سازمان دارد. همچنین برای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی در سازمان نیاز به یک برنامه ریزی استراتژیک و انتقال آن به سایر کارکنان می باشد. در بکارگیری مدیریت استراتژیک موانع و محدودیت هایی وجود دارد. عمدهترین موانع و مشکلات مرتبط با مدیریت استراتژیک، در مرحله اجراء و ارزیابی استراتژیها است نه در مرحله تدوین آن. بنابراین اتخاذ استراتژی های مناسب در صورت عدم ارزیابی مناسب آن کاری بی ثمر و بی فایده است. از اینرو استفاده سازمان ها از روشهای نوین همچون تکنیکهای تحقیق در عملیات همچون دیماتل فازی، آنها را قادر خواهد ساخت تا در ارزیابی استراتژیها موفق باشند؛ ضمن آن که نقشه راهی برای سازمان ها در جهت اجرای آنها فراهم میآورد.
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی منسجم، انعطافپذیر، تبدیل محدودیتها به فرصتها. لازمه ایجاد یک اقتصاد منسجم و پویا (انعطاف پذیر) فراتر از راهکارهای اجرای آن، مدیریت ونظارت بر اجرای آن است.
ضرورت ایجاد فرایند های برنامه ریزی استراتژیک نمی تواند در چشم انداز اقتصاد مقاومتی نادیده گرفته شود. دستیابی به اقتصاد مقاومتی نیازمند تدوین استراتژی های بلند مدت سازمانی است.
۵-۲-پژوهش در یک نگاه
پژوهش حاضر با این مسئله اصلی که آیا میتوان نقشه استراتژی جهاد دانشگاهی استان سمنان را با رویکرد اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه استراتژیک برای بازه زمانی سالهای ۹۳-۹۷ تدوین نمود شروع به بررسی کرد. در این باب مبانی نظری در خصوص اقتصاد مقاومتی بررسی شد و چالش ها و راهکارهای آن از نگاه رئیس جهاد دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. سپس مبانی نظری در خصوص برنامه ریزی استراتژیک مطرح گردید. پس از بررسی محیط و شرایط جامعه حاکم سیر تحول سیستمهای مدیریت استراتژیک در قالب سه فاز معرفی شد که فاز سوم آن به توسعه نقشه استراتژی اختصاص یافت. مهمترین مسئله در این دوران افزایش اثربخشی و کارایی از طریق جلب اعتماد ذینفعان، برونسپاری، مشارکت و استفاده از فنآوری اطلاعات و سیاستهای رشد و یادگیری در سازمان بود. در ادامه سعی شد به معرفی کارت امتیازی متوازن به عنوان زادگاه نقشه استراتژی پرداخته گردد و به صورت کاملتر به معرفی نقشه استراتژی پرداخته شود.
لذا با بهره گرفتن از راهکارهای اجرایی مطالعات گذشته و مبانی نظری مطالعات قبل، روش تحقیق مناسب و روند اجرایی تحقیق مشخص شد.
۵-۳-نتایج تحقیق
به منظور دستیابی و انتخاب استراتژی مناسب برای یک سازمان، تحلیل محیطی آن سازمان، اولین گام مهم معرفی شد. در این خصوص میتوان به صاحب نظرانی همچون مایکل پورتر اشاره نمود. به اعتقاد پورتر ساختار هر صنعت تعیین کننده استراتژی رقابتی بنگاههای فعال در آن صنعت میباشد، لذا پیشنهاد شد مدیران سازمان ها برای تحلیل فعالیت و تعیین استراتژی مناسب، ساختار سازمان
مربوطه را از ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. اما مسئله اصلی، تحولات و تغییرات پر شتاب، عمیق و رو به گسترش اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … در تمامی ابعاد مختلف زندگی بشر و تاثیر آن بر تمامی ابعاد و ارکان سازمان ها و عدم توسعه تکنیکهای مدیریت استراتژیک است که منجربه شکاف کاربرد دانش در این حوزه گردیده است.
در این تحقیق با بهره گرفتن از نتایج مستخرج از مطالعات و مبانی بیان شده از کتب و اسناد علمی موجود با بهره گرفتن از تکنیک دیماتل فازی که یکی از روش های شناخته شده تصمیم گیری گروهی است و با توجه به روابط علی و معلولی میان شدت اثر مستقیم و غیر مستقیم فاکتورهای موثر در ماتریس سوات عوامل مرتبط با آنالیز این ماتریس به گونه انعطاف پذیر و به صورت کمی تحلیل و رتبه بندی شد و در نهایت نقشه استراتژی ارائه شد.
لذا این تحقیق به صورت موردکاوی به توسعه کاربرد دیماتل فازی به جای ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی پرداخت، و توانست در جهت کاهش شکاف کاربرد مدیریت استراتژیک در دنیای بی ثبات امروزی گام بردارد.
همچنین در این پایان نامه و در فصل اول آن، محقق یکسری سؤالاتی را در راستای هر چه بهتر شدن فرایند انجام تحقیق مطرح نموده است که در طی فصول قبلی و این فصل به آنها پاسخ داده شده است که در پایان، سؤالات و پاسخ های این تحقیق بیان شده است.
۵-۴-بررسی سوالات تحقیق
۵-۴-۱-سوال اول: استراتژیها و اهداف استراتژیک جهاد دانشگاهی استان سمنان با رویکرد اقتصاد مقاومتی چگونه است؟
مهمترین استراتژیها برای جهاد دانشگاهی استان سمنان به شرح ذیل تبیین و تدوین گردید:
- ایجاد انگیزه در کارکنان به صورت پرداخت درصدی از سود پروژه ها و زمینه استفاده از مزایای رفاهی برای کارکنان فعال با هدف افزایش بهر ه وری به منظور استفاده بهینه از موقعیتهای موجود جهت کسب درآمد های غیر دولتی.
- برقراری ارتباطات سازنده با جهادهای دانشگاهی سایر استانها و انجام فعالیتهای مشترک به منظور مقابله با پایین بودن جمعیت استان (استراتژی ادغام افقی).
- توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در سازمان با هدف صرفه جویی در استفاده از منابع مالی سازمان و استفاده حداکثری از منابع و امکانات موجود با تکیه بر منابع انسانی سازمان به نحو مطلوب و استفاده از دانش و تخصص آنها .
- جذب و استخدام افراد تحصیلکرده به عنوان اعضای هیات علمی و استفاده از تخصص آنها در سایر مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان سمنان و نیز طرح های تحقیقاتی به سفارش صنعت.
- کاهش هزینه تحصیل در مراکز آموزشی با حفظ کیفیت دوره ها جهت مقابله با شرایط تورمی حاکم بر جامعه و افزایش سهم بازار جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش کشور.
- تجمیع واحدهای جهاد دانشگاهی در یک مکان مناسب جهت کاهش هزینه ها و عدم بهره گیری از منابع دولتی و برطرف کردن مشکل پراکندگی واحدهای تابعه این سازمان در استان سمنان.
۵-۴-۲-سوال دوم: اجزاء نقشه استراتژی جهاد دانشگاهی استان سمنان با رویکرد اقتصاد مقاومتی چگونه است؟
اجزاء نقشه استراتژی برای جهاد دانشگاهی استان سمنان به شرح ذیل استخراج گردید:
- افزایش درآمدهای غیر دولتی
- افزایش بهره وری سازمانی
- جذب پروژه های جدید