K = تعداد زیر مجموعه سؤالهای پرسشنامه یا آزمون
Si2 = واریانس زیر آزمون k ام
S2 = واریانس کل آزمون
مقدارآلفای بدست آمده از مؤلفه های تحقیق به شرح جدول۳-۲ محاسبه شده است.
جدول ۳-۳: مقدار آلفای کرونباخ مؤلفه های تحقیق
متغیرها | alpha |
ملموس بودن | ۰٫۷۶۸ |
اطمینان خاطر | ۰٫۷۸۳ |
پاسخ گو بودن | ۰٫۸۲۳ |
قابلیت اعتماد | ۰٫۷۹۰ |
همدلی | ۰٫۸۴۳ |
همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود درتمامی موارد میزان آلفای کرونباخ موردتأیید است.
۳-۵-۲- روایی[۱۰۲] پرسشنامه
روایی یا اعتبار یک ابزار سنجش ، بدین معنی می باشد که ابزار واقعاً چیزی را اندازه گیری نماید که برای آن ساخته شده اند. از آنجا که قابل اعتماد بودن یک مقیاس ، شرط لازم جهت اعتبار علمی آن ( و نه شرط کافی) می باشد، لذا واضح است در محدوده های که یک مقیاس اندازه گیری قابل اعتماد نباشد، بی اعتبار هم خواهد بود. اما یک مقیاس قابل اعتماد ضرورتاً دارای ارزش علمی نیست زیرا احتمال دارد چیزی را اندازه گیری کند که موردنظر محقق نیست (خاکی، ۱۳۸۴).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
روش های متعددی برا ی تعیین اعتبار ابزار اندازه گیری وجود دارد که دراینجا از طریق تعیین اعتبار محتوا استفاده شده است. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولاً برای اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری بکار میرود (سرمد و بازرگان، ۱۳۸۴) . اعتبار محتوایی یک ابزار اندازه گیری به سؤال های تشکیل دهنده آن بستگی دارد که با توجه نتایج تحقیقات و مقالات معتبر علمی دنیا و همچنین نظر مشورتی استاد راهنما و مشاور عزیز و همچنین مشتریان شرکت پرداخت الکترونیک شامان، اعتبار این پرسشنامه تائید شده است.
۳-۶- قلمرو تحقیق
اصولاً در هر تحقیقی چارچوبهای زمانی، مکانی و موضوعی را باید بطور دقیق تعیین نمود. مسلماً هر پژوهشگری دارای یک سری موانع و محدودیتهایی می باشند که مانع از انجام گسترده هر تحقیقی می شوند، موانعی مانند زمان لازم برای انجام تحقیق، هزینه های تحقیق و ….
به همین دلیل است که بدون توجه به عامل فوق، نمی توان یک تحقیقی را خوب یا بد ارزیابی کرد، بلکه با توجه به سه عامل و سطح تحقیق است که خوب یا بد بودن آن مشخص می شود و یا بعبارت دیگر هر تحقیقی با سه عامل زمان، مکان و موضوع مشخص می شود. در ذیل به تشریح هر یک از عوامل فوق پرداخته می شود:
۳-۶-۱- قلمرو زمانی
از نظر زمانی، این تحقیق از شهریور ۱۳۹۱ بصورت مطالعات مقدماتی شروع شده و پایان آذر ماه ۱۳۹۱ خاتمه پیدا کرد.
۳-۶-۲- قلمرو مکانی
قلمرو این پژوهش همانگونه که از عنوان آن مشخص است در بانک توسعه تعاون و شعب آن در سطح شهرستان مشهد می باشد.
۳-۶-۳- قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این پژوهش به طور اعم ارتقاء کیفیت و به طور اخص بازاریابی اینترنتی می باشد که بصورت مورد پژوهی بر روی بانک توسعه تعاون در سطح شهرستان مشهد تمرکز کرده است.
۳-۷- جامعه آماری
جامعه آماری عبارتست از مجموعه ای از افراد با واحدهای که دارای حداقل ویژگی جامعه منتخب باشند.(Zikmind, 2001) در تحقیق حاضر، مدیران عالی، میانی و اجرایی شرکت اریش خودرو ، بعنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب گردیده اند.
برای اجرای تحقیق ابتدا لازم است که جامعه آماری مشخص ومعین گردد. جامعه عبارت است ازهمه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم یافته های پژوهش رابه آنها تعمیم دهیم(دلاور،۱۳۷۶،ص ۱۱۲). جامعه آماری مجموعه کامل اندازه های (یا ثبت بعضی از ویژگیهای کیفی ) مربوط به تمام واحدهای قابل تصور است که درباره آنها به دنبال اطلاعات هستیم. نمونه، مجموعه برخی از عناصر جامعه است. به عبارتی نمونه، مجموعه ای از اندازه هاست که عملا در فرایند یک تحقیق گردآوری می شوند. . هدف قابل نشانه گیری در هر تحقیق، جامعه است(جانسون، ۱۳۸۰، صص ۱۲-۱۱). بررسی های علمی، اغلب در ارتباط با کسب اطلاعاتی درباره یک جامعه هستند. به منظور کسب اطلاعات دقیق در مورد یک جامعه، بررسی یکایک عناصر جامعه مطلوب به نظر می رسد ولی معمولا اینکار غیرممکن ویا غیر عملی است، بنابراین تنها می توان نمونه ای از آن جامعه را مشاهده کرد. نمونه باید حاصل انتخاب تصادفی عناصر جامعه باشد. از این رو، در تحقیق حاضر، جامعه مورد بررسی عبارت است از: کلیه مدیران و کارشناسان با ویژگیهای آماری جمعیت شناختی که در فصل چهارم منعکس شده است.