برای بررسی رابطه بین این دو متغیر از آزمون اسپیرمن استفاده شده است. ضریب همبستگی اسپیرمن برابر با (۱۱۷/۰-) است که نشان دهنده همبستگی ضعیف و معکوس بین متغیرها میباشد. سطح معناداری این آزمون (۰۲۸/۰) میباشد بنابراین بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد و فرضیه ما تایید می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فرضیه هفتم: اشتغال زوجین و تمایل آنان به برنامه های تنظیم خانواده
آزمون تحلیل یک طرفه واریانس میزان تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده را با توجه به اشتغال زوجین نشان میدهد. در بررسی انجام شده مقدار F برابر با ۲۵۸/۴ میباشد که با توجه به مقدار ۰۰۲/۰= Sig رابطه معنادار میباشد و فرضیه تایید میگردد.
فرضیه هشتم: میزان درآمد خانواده و تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده
برای بررسی رابطه بین این دو متغیر از آزمون اسپیرمن استفاده شده است. ضریب همبستگی اسپیرمن برابر با (۲۶۴/۰) است که نشان دهنده همبستگی متوسط بین متغیرها میباشد. سطح معناداری این آزمون (۰۰۰/۰) میباشد بنابراین بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد و فرضیه ما تایید می شود.
فرضیه نهم: ترجیح جنسی و تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده
آزمون تحلیل یک طرفه واریانس میزان تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده را با توجه به ترجیح جنسی نشان میدهد. در بررسی انجام شده مقدار F برابر با ۲/۳ میباشد که با توجه به مقدار ۰۴۲/۰= Sig رابطه معنادار میباشد و فرضیه تایید میگردد. بنابراین نتایج تحلیل داده ها نشان میدهد که زوجین به لحاظ ترجیح جنسی به فرزند دلخواهشان نرسیدهاند.
فرضیه دهم: ارزشهای دینی و تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده
برای بررسی رابطه بین این دو متغیر از آزمون رگرسیون استفاده شده است. ضریب رگرسیون برابر با (۰۸/۰) است که نشان دهنده همبستگی ضعیف بین متغیرها میباشد. سطح معناداری این آزمون (۱۳۳/۰) میباشد بنابراین بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود ندارد و فرضیه ما رد می شود.
فرضیه یازدهم: نگرش نسبت به داشتن فرزند و تمایل زوجین به برنامه های تنظیم
با توجه به این که هر دو متغیر در سطح سنجش فاصلهای قرار دارند بنابراین برای بررسی رابطه بین این دو متغیر از آزمون رگرسیون استفاده شده است. ضریب رگرسیون برابر با (۱۰۶/۰-) است که نشان دهنده همبستگی ضعیف و معکوس بین متغیرها میباشد. سطح معناداری این آزمون (۰۴۹/۰) میباشد بنابراین بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد و فرضیه ما تایید می شود. بر اساس معادله رگرسیونی حاصل از نتایج آزمون:x 115/0-065/2- = y به ازای هر واحد تغییر در نگرش نسبت به داشتن فرزند، ۱۱۵/۰- واحد به تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده کاهش مییابد.
فرضیه دوازدهم: میزان برابری در تصمیم گیری زوجین و تمایل آنان به برنامه های تنظیم خانواده
برای بررسی رابطه بین این دو متغیر از آزمون رگرسیون استفاده شده است. ضریب رگرسیون برابر با (۰۴۵/۰) است که نشان دهنده همبستگی ضعیف بین متغیرها میباشد. سطح معناداری این آزمون (۴۱۴/۰) میباشد بنابراین بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود ندارد و فرضیه ما رد می شود.
فرضیه سیزدهم: میزان استفاده از رسانههای جمعی و تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده
با توجه به این که هر دو متغیر در سطح سنجش فاصلهای قرار دارند بنابراین برای بررسی رابطه بین این دو متغیر از آزمون رگرسیون استفاده شده است. ضریب رگرسیون برابر با (۱۱۷/۰) است که نشان دهنده همبستگی ضعیف بین متغیرها میباشد. سطح معناداری این آزمون (۰۳/۰) میباشد بنابراین بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد و فرضیه ما تایید می شود. بر اساس معادله رگرسیونی حاصل از نتایج آزمون: x114/0+548/2=y به ازای هر واحد تغییر در میزان استفاده از رسانههای جمعی، ۱۱۴/۰ واحد به تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده اضافه می شود. افزایش استفاده از رسانههای جمعی و متنوع و جذاب بودن این رسانه ها به ویژه رسانههای نوین، به نظر پارسونز، جامعهپذیری افراد را تغییر میدهد. دیدگاه های افراد در مورد مسائل جامعه و در نتیجه در مورد روابط خانوادگی، با جامعهپذیری جدید خویش، به سمت خانوادههایی روی میآورند که این رسانه ها بیشتر بر روی آنها تاکید دارند؛ چرا که پارسونز معتقد است در روابط جدید خانوادگی و در جامعه نوین، دیگر جامعهپذیری افراد در خانه و خانواده شکل نمیگیرد.
فرضیه چهاردهم: میزان نگرش نسبت به وسایل جلوگیری و تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده
برای بررسی رابطه بین این دو متغیر از آزمون رگرسیون استفاده شده است. ضریب رگرسیون برابر با (۲۲۸/۰) است که نشان دهنده همبستگی ضعیف بین متغیرها میباشد. سطح معناداری این آزمون (۰۰۰/۰) میباشد بنابراین بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد و فرضیه ما تایید می شود. بر اساس معادله رگرسیونی حاصل از نتایج آزمون: x246/0+761/1=y به ازای هر واحد تغییر در میزان نگرش نسبت به وسایل جلوگیری، ۲۴۶/۰ واحد به تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده اضافه می شود.
۶- ۲- بحث
بی هیچ شبه، هر محقق اجتماعی، نه بدان جهت دست به کار تحقیقی میزند که صرفا تحقیقی کرده باشد. بلکه هدف ارائه نتایجی دقیق به جامعه، سعی در اعمال یا پیاده کردن آن در عمل و انتقال و تبادلات علمی است. همانطور که مشاهده شد در این تحقیق از نظریه انتخاب عقلانی و تئوری اقتصادی استفاده شده است. در تئوری اقتصادی فرض بر این است که افراد هزینه و فایده استفاده از وسایل جلوگیری را در نظر میگیرند با توجه به این نظریه فایده استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری وقتی آشکار می شود که از حاملگی ناخواسته جلوگیری کند. با توجه به تحلیل داده ها وقتی زوجین فرزندان کافی دارند و نمیخواهند فرزندان بیشتری داشته باشند بیشتر به روشها و وسایل جلوگیری از بارداری روی میآورند.
با توجه به نظریه انتخاب عقلانی، انتخاب کنشگران برای وسایل جلوگیری از باداری بر اساس سود و زیان صورت میگیرد و با محاسبه عقلانی و با توجه به سلسله مراتب و ترجیحات و منافعی که برای آنها دارند وسایل و روشهای جلوگیری از بارداری را انتخاب می کنند. نتایج نشان داده که زوجین با توجه به سنجیدن این که فرزند چقدر سود و هزینه دارد دست به انتخاب وسایل جلوگیری میزنند وقتی که در یک جامعه فرزند زیاد ارزش نباشد و والدین به فرزندان دلخواهشان دست پیدا کنند معمولا وسایلی را انتخاب می کنند که قدرت ریسک حاملگی را پایین می آورد.
۶- ۳- پیشنهادات:
۱- فعال نمودن رسانههای جمعی جهت ترغیب و تشویق و آموزش زوجین برای استفاده صحیح از برنامه های تنظیم خانواده و همچنین استفاده صحیح از وسایل و روشهای جلوگیری از بارداری.
۲- با توجه به این که زوجین برای کسب اطلاعات در مورد برنامه های تنظیم خانواده تنها از مراکز بهداشتی میتوانند کسب اطلاع کنند لذا آموزش بیشتر به کارکنان و پرستاران مراکز بهداشتی برای اجرای دقیق و صحیح برنامه های تنظیم خانواده ضروری میباشد.
۳- تلاش برای ایجاد کارگاهها و برنامههایی که در آن به نحو مناسب به دغدغهها و سوالات نسلهای جوان پاسخ داده شود.
۴- آموزش اصول خانوادگی متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی بویژه در دوران قبل از ازدواج در برنامههای درسی دانش آموزان دبیرستان و مشاورههای قبل از ازدواج.
۵- انجام پژوهشهایی که در آن: ۱) دیدگاه های افراد مجرد و سالخورده نیز به عنوان نمونه مورد مطالعه بررسی گردد. ۲) سایر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و به ویژه ابعاد روانی در موضوع مورد مطالعه بررسی شود تا سایر ابعاد این پدیده مورد مطالعه واقع شود. در این زمینه پیشنهاد می شود پژوهشهایی با روش کیفی انجام گیرد.
۶- ۴- محدودیتها:
۱- وقتگیر بودن جلب اعتماد پاسخگویان جهت مشارکت در تکمیل پرسشنامه.
۲- تکمیل برخی از پرسشنامه ها در مکانهای عمومی (سالن شبکه بهداشت و درمان) که در برخی مواقع موجب عدم تمرکز محقق و به ویژه پاسخگو میگردید.
۴- مسائل و محدودیتهای مالی برای تحقیق.
فهرست منابع
منابع فارسی
آزاد ارمکی، تقی و امیر ملکی (۱۳۸۴). “تحلیل ارزشهای سنتی و مدرن در سطح خرد و کلان". نامه علوم اجتماعی. شماره ۳۰٫ صص ۳۶-۲۷٫
امین، شکروی و هادن چاپمن، فیلیها (۱۳۸۳). مطالعه عوامل موثر بر بارداریهای ناخواسته در گروهی از زنان باردار شهر تهران. فصلنامه باروری و ناباروری، تابستان ۱۳۸۳ شماره ۱۹- صص ۲۵۸-۲۴۹٫
ایمان، محمدتقی (۱۳۸۸).مبانی پارادایمی روشهای کمی و کیفی تحقیق در علوم انسانی. چاپ اول. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بشر دوست، نصرالله، فدتییان سیمین، بهادران، پروین (۱۳۸۹). “عوامل موثر در انتخاب روشهای پیشگیری از بارداری". پژوهش در علوم پزشکی، سال ۱۳۸۹ شماره ۳۳- صص ۱۹-۱۶٫
بهنام، جمشید (۱۳۴۸). جمعیت شناسی عمومی. تهران: انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
پارسا، احمد (۱۳۸۴). “فاصله گذاری موالید و عوامل موثر بر آن در میان زنان شهرستان بویراحمد”. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
تقوی، نعمت الله (۱۳۸۲). جمعیت و تنظیم خانواده. تبریز: جامعه پژوه، نشر دانیال.
تورجیانفر، حسین (۱۳۸۵). “بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با نگرش مردان نسبت به مشارکت در برنامه های تنظیم خانواده”. پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی، دانشکده علوم اجتماعی بخش جامعهشناسی و برنامه ریزی دانشگاه شیراز.
جهانفر، محمد (۱۳۷۷). جمعیت و تنظیم خانواده. نشر دهخدا. تهران: ایران.
حاجیان، کرم الله، اصنافی، نساء، جلودار، فاطمه (۱۳۸۲). انتخاب روشهای پیشگیری از بارداری و رابطه آن با سن، تعداد فرزندان و میزان تحصیلات در زنان همسردار ۴۹-۱۸ ساله روستای بابل. مجله علمی دانشکده پزشکی بیرجند، سال ۱۳۸۲ شماره ۱۰- صص ۱۰-۵٫
حاجیان، کرم الله، اصنافی، نساء، جلودار، محمد (۱۳۸۲). روند تغییرات هفت ساله در الگوی انتخاب روشهای پیشگیری از بارداری در جمعیت روستای بابل. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، زمستان ۱۳۸۲- صص ۲۴-۱۹٫
حسینی، حاتم (۱۳۹۰). درآمدی بر جمعیت شناسی اجتماعی-اقتصادی و تنظیم خانواده. چاپ چهارم، ویراست دوم. همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
حسنپور، شیرین و مهین یزدانی (۱۳۸۵). “رضایت مددجویان از ارائه خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی-درمانی شهر تبریز". مجله پرستاری و مامایی تبریز، شماره سوم، صص ۳۸-۳۳٫
دواس، دی.ای (۱۳۸۱). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.