بین سرمایهی اجتماعی و میزان درآمد شاغلان کسبوکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایهی اجتماعی و نوع فعالیت (صنایع دستی، فرش دستباف، امور تولیدات دامی و کشاورزی، فعالیتهای فرهنگی) شاغلان کسبوکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایهی اجتماعی و سابقهی کاری شاغلان کسبوکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایهی اجتماعی و نحوهی راهاندازی کسبوکار رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایهی اجتماعی و عضویت در صنف مربوط به کسبوکار رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایهی اجتماعی و تحت حمایت نهاد خاص بودن رابطه معناداری وجود دارد.
بین ویژگیهای فردی (سن، قومیت، سطح تحصیلات و محل تولد) افراد و راهاندازی کسبوکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۵-روش تحقیق
۱-۵-۱- نوع تحقیق
یکی از مهمترین مسائلی که چارچوب تحقیق و ابزار مورد استفاده در آن را مشخص میکند، روش تحقیق است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی میباشد و بر اساس روش تحقیق از نوع علی پس از وقوع میباشد.
۱-۵-۲- جامعهی آماری
جامعه آماری مورد مطالعهی کلیهی افراد شاغل در کسبوکار خانگی شهر شیراز تا سال ۱۳۹۱ میباشند که طبق آمار به دست آمده این تعداد تقریباً برابر با ۳۶۰۰۰ نفر میباشد.
۱-۵-۳- نمونهی آماری
حجم نمونه این پژوهش، بر اساس فرمول کوکران ۳۸۰ نفر به دست آمد که برای اطمینان بیشتر ۳۸۵ پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین تعداد ۱۳۰ پرسشنامه نیز از افراد فاقد کسبوکار به دست آمد. به منظور نمونه گیری نیز از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده گردید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱-۵-۴- ابزار گردآوری دادهها
در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده گردیده است. روش کتابخانه ای در کلیهی مراحل پژوهش به کار گرفته شد و به منظور مقایسهی سطح سرمایه ی اجتماعی شاغلان کسبوکار خانگی و افراد فاقد کسبوکار از پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه مورد استفاده شامل ۳۷ سؤال بود که پایایی و روایی آن اثبات گردیده است.
۱-۶-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این پژوهش با بهره گرفتن از آزمونهای آماری (توصیفی و استنباطی) و نرم افزار SPSS16 به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده است. از آمار توصیفی، به منظور خلاصه نمودن جنبه های مهم اطلاعات با شاخصهای عددی چون میانگین و واریانس استفاده نمودیم. به جهت بررسی فرضیه های این پژوهش نیز از آماره های مقتضی در حوزهی استنباط شامل آزمون تی و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه بهرهمند میگردیم.
۱-۷-ساختار تحقیق
با توجه به اهمیت کسبوکار خانگی و سرمایهی اجتماعی، فصل دوم این پژوهش به بررسی و مطالعهی مفاهیم کسبوکار خانگی و سرمایهی اجتماعی و نظریات مختلف آن و همچنین به بررسی متون و تحقیقات پیشین پرداخته شده است. در ادامهی فصل نیز پس از بررسی ابعاد سرمایهی اجتماعی، مدل زیر بنایی پژوهش بیان میگردد.
در فصل سوم پس از بررسی اهداف و فرضیه های این پژوهش، جامعهی آماری، نمونهی آن و نحوهی نمونه گیری، ابزار پژوهش، متغیرهای این پژوهش و آزمونهای مورد استفاده بیان میگردند
در فصل چهارم به ارائه نتایج پژوهش میپردازیم و ضمن بررسی و تجزیه و تحلیل آنها، نتایج به دست آمده را مورد بررسی قرار میدهد.
و در نهایت فصل پنجم این پژوهش، نتیجه گیری و پیشنهادهای ارائه شده را بیان می کند.
فصل دوم
چارچوب نظری و پیشینه موضوع
۲-۱-مقدمه
از زمان سقوط دیوار برلین توجه فوقالعاده ای به چند موضوع مرتبط با یکدیگر از قبیل سرمایهی اجتماعی، جامعه مدنی، هنجارهای اجتماعی و اعتماد، به عنوان مسائل عمدهی دموکراسی معاصر معطوف گردید (فوکویاما، ۱۳۷۹: ۹). سرمایه اجتماعی در جوامع و سازمانهای نوین از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد و برنامه ریزان با شناخت میزان سرمایهی اجتماعی خود در ذهنیت مخاطبان میتوانند، برنامه های آتی خود را ساماندهی نمایند (کامران و دیگران، ۱۳۸۹: ۲۱). سرمایهی اجتماعی همچون مفاهیم سرمایهی فیزیکی و سرمایهی انسانی (یعنی ابزار و آموزشهایی که بهرهوری فردی را افزایش میدهند) به ویژگیهای سازمان اجتماعی از قبیل شبکهها، هنجارها و اعتماد اشاره دارند که هماهنگی و همکاری برای کسب سود متقابل را تسهیل می نمایند (پاتنام، ۲۰۰۰: ۶۷). سرمایهی اجتماعی سود سرمایه گذاری در زمینهی سرمایهی فیزیکی و انسانی را افزایش میدهد. در جامعه ای که از نعمت سرمایهی اجتماعی چشمگیری برخوردار است، همکاری آسانتر است (ناطق پور و فیروزآبادی،۱۳۸۴ : ۶۱-۶۰). با توجه به تقاضای فزاینده برای کسبوکارهای ارائه دهنده خدمات و نیز با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی اخیر، فرصتهای کسبوکار خانگی نامحدود و پایان ناپذیر به نظر میرسند. این نوع کسبوکارها از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند، به گونه ای که فرد میتواند در کنار خانوادهی خود اقدام به فعالیت شغلی نماید و نیز فرد از استقلال برخوردار گردیده و در واقع رئیس خود به حساب میآید (غلامی و احمدپور داریانی،۱۳۸۶ :۳). از آنجایی که سرمایهی اجتماعی دارای توان تأثیر بر فعالیتهای کارآفرینی و راهاندازی کسبوکار میباشد، لذا در این پژوهش به بررسی تأثیر سرمایهی اجتماعی بر راهاندازی کسبوکار خانگی میپردازیم.
در این فصل ضمن بیان نظریهها و مفاهیم سرمایهی اجتماعی و مشاغل خانگی، به بررسی مطالعات پیشین در این زمینه میپردازیم. در آخر نیز به بیان چارچوب نظری و مدل مفهومی و زیر بنایی پژوهش پرداخته میشود.
۲-۲-تعاریف و نظریه های سرمایه اجتماعی
مفهوم سرمایه را میتوان از آرای مارکس دنبال نمود. در مفهوم پردازی مارکس، سرمایه بخشی از ارزش اضافی است که سرمایهداران و کسانی که ابزار تولید را در اختیار دارند، از گردش کالاها و پول در فرایندهای تولید و مصرف، آن را به دست میآورند (توسلی و موسوی، ۱۳۸۴: ۲). در واقع سرمایه را هم به عنوان یک مفهوم و هم به عنوان یک تئوری میتوان در نظر گرفت. سرمایه به عنوان یک مفهوم، سرمایه گذاری در انواع خاصی از منابع ارزشمند جامعه میباشد و به عنوان تئوری فرایندی است که توسط آن سرمایه حاصل میشود و برای بازگشت مجدد به کار گرفته میشود (لین، ۲۰۰۱: ۳). اگر سرمایهی فیزیکی چیزی است که در ساختمان، زمین یا تجهیزات مولد وجود دارد، سرمایهی مالی چیزی است که یک فرد در بانک دارد (پول) و سرمایهی انسانی چیزی است که در ذهن وجود دارد (آموزش و مهارتهای مختلف)، سرمایهی اجتماعی چیزی است که در روابط یا شبکههای خود با دیگر افراد داریم (تاجبخش، ۱۳۸۵: ۲۸).
در واقع ما میتوانیم سرمایهی اجتماعی را از دیگر انواع منابع متمایز نماییم. سرمایهی اجتماعی، منابع در دسترس افراد است که تابع موقعیت آنها در ساختار ارتباطات اجتماعیشان میباشد. اما ارتباطات اجتماعی چیست؟ ما میتوانیم به طور مفهومی ۳ جنبه از ساختار اجتماعی را که هرکدام در انواع مختلف ارتباطات ریشه دارند را تشخیص دهیم:
ارتباطات داد و ستد: در این نوع ارتباطات کالاها و خدمات در ازای پول یا تهاتر معاوضه میگردند.
ارتباطات سلسله مراتبی: در این نوع ارتباطات تبعیت از صاحب اختیار در ازای امنیت مادی و معنوی مبادله میشود.
ارتباطات اجتماعی: در این نوع ارتباطات مساعدت و خیرخواهی مبادله میشود. اینها ۳ نوع ارتباطاتی هستند که جنبه های ساختار اجتماعی زمینهای سرمایهی اجتماعی را تشکیل میدهند (آدلر[۱۱] و ون[۱۲]،۲۰۰۲: ۱۸).
در دو دهه گذشته سرمایهی اجتماعی در شکلها و زمینه های مختلف به عنوان یکی از شاخصترین مفاهیم در علوم اجتماعی پدیدار گشته است. ولی ریشه استفاده از این اصطلاح به سال ۱۹۱۶ و به کاربرد اولیه آن توسط یک معلم جوان به نام هانی فن[۱۳] باز میگردد. او در بحث مراکز اجتماعات مدارس روستایی، بر اهمیت احیای مشارکتهای اجتماعی برای تداوم دموکراسی و توسعه تاکید کرد و مفهوم سرمایهی اجتماعی را وضع نمود. هانی فن هر دو وجه منافع خصوصی و عمومی سرمایهی اجتماعی را برجسته کرد اما به رغم این نوآوری مفهومی توجهی را بر نیانگیخت و بدون هیچ اثری ناپدید شد (پاتنام و گاس، ۲۰۰۲: ۵-۴). جین جاکوب[۱۴] (۱۹۶۱) نیز بیان کرد که شبکههای اجتماعی فشرده در محدودههای قدیمی و مختلط شهری، صورتی از سرمایهی اجتماعی را تشکیل میدهند و در ارتباط با حفظ نظافت، عدم وجود جرم و جنایات خیابانی و دیگر تصمیمات در مورد بهبود کیفیت زندگی، در مقایسه با عوامل نهادهای رسمی مانند نیروی انتظامی و نیروی حفاظتی پلیس، مسئولیت بیشتری از خود نشان میدهند (جاکوب، ۱۹۶۱: ۱۳۸[۱۵]). اولین توضیح و تفسیر یکپارچه از سرمایهی اجتماعی توسط پیربوردیو در ۱۹۷۲ انجام شد. وی سرمایهی اجتماعی را به عنوان «مجموعه منابع بالقوه و بالفعل که به عضویت در یک گروه مرتبط میشود، تعریف میکند که هر یک از اعضا با پشتیبانی یکدیگر فراهم میکنند» (بوردیو[۱۶]، ۱۹۸۶: ۲۴۳). در دهه ۱۹۸۰، این اصطلاح توسط جمیز کلمن جامعه شناس، در معنای وسیعتری مورد استفاده قرار گرفت و رابرت پاتنام، دانشمند علوم سیاسی نفر دومی بود که بحثی قوی را در مورد نقش سرمایهی اجتماعی و جامعه مدنی را هم در ایتالیا و هم در ایالات متحده برانگیخت (فوکویاما، ۱۳۷۹: ۱۰). بانک جهانی نیز در سال ۱۹۹۸ در تعریف سرمایهی اجتماعی چنین آورده است (پیران، ۱۳۸۵: ۱۶) :
«سرمایهی اجتماعی در جامعهای مفروض در برگیرندهی نهادها، روابط، نظرگاهها و ارزشهایی است که بر کنش و واکنشهای بین مردم حاکمند و در توسعه اقتصادی و اجتماعی سهم دارند. لیکن سرمایهی اجتماعی جمع سادهی نهادهایی نیست که جامعه را در بر میگیرد بلکه همچنین می تواند نهادهای بیان شده را به هم پیوند زند. سرمایهی اجتماعی در عین حال دربرگیرندهی ارزشها و هنجارهای مشترک لازم برای رفتار اجتماعی است که در روابط شخصی افراد، در اعتماد آنان به یکدیگر و در حس مشترک مسئولیتهای مدنی منعکس شده است. امری که جامعه را چیزی بیشتر و فراتر از جمع افراد میسازد». در مورد سرمایهی اجتماعی نظریات متعددی بیان شده است که به بیان تعدادی از آنها میپردازیم:
۲-۲-۱- بوردیو
مفهوم سرمایهی اجتماعی در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ توسط پیر بوردیو مطرح گردید. وی ۳ نوع سرمایه را شناسایی نمود: سرمایه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی. مفهوم سرمایهی اجتماعی از نظر بوردیو بر تعارضات و عملکرد قدرت (روابط اجتماعی که توانایی فرد را برای پیشبرد علائقش افزایش میدهد) تاکید دارد. از دیدگاه بوردیو، سرمایهی اجتماعی یک منبع برای تعارضات اجتماعی است که در عرصه های اجتماعی متفاوت استفاده میگردد (سیسیانن[۱۷]، ۲۰۰۰: ۲). بوردیو میزان سرمایهی اجتماعی را به عنوان تابعی از اندازه شبکهها و حجم سرمایه (اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) که در خدمت افراد شبکه میباشد، تعریف مینماید (لین، ۱۹۹۹: ۳۵). او به این نکته توجه می کند که ایجاد و اثربخشی سرمایهی اجتماعی بستگی به عضویت در یک گروه اجتماعی دارد که اعضای آن مرزهای گروه را از طریق مبادله اشیاء و نماها بنیان نهادهاند (ایمانی جاجرمی، ۱۳۸۰: ۳۶ ). مفهوم بوردیویی سرمایه اجتماعی به سبب آنکه تنها راه دانستن وجود آن و سودمندیاش برای افزایش سرمایهی اقتصادی پس از وقوع موضوع است، سنجش ناپذیر و مبهم دانسته شده است. کاربرد سرمایهی اجتماعی نزد بوردیو بر این درک استوار است که افراد چگونه با سرمایه گذاری بر روابط گروهی، وضعیت اقتصادی خود را در یک فضای اجتماعی سلسله مراتبی (جامعه سرمایه داری) بهبود میبخشند (مرشدی و شیری، ۱۳۸۷: ۱۹۶). بحثهای بوردیو درباره سرمایهی اجتماعی و مفاهیم مرتبط با آن، مطالعات مردم شناختی را درباره نقش برخی گروه های اجتماعی در توسعه، هدایت نموده اند (ایمانی جاجرمی، ۱۳۸۰: ۳۶ ).
۲-۲- ۲- لین
لین با طرح نظریه منابع اجتماعی مطرح نمود که دستیابی به منابع اجتماعی و استفاده از آنها میتواند به موقعیتهای اجتماعی – اقتصادی بهتر منجر شود. از نظر لین منابع ارزشمند در اکثر جوامع ثروت، قدرت و پایگاه اجتماعی میباشد و لذا سرمایه اجتماعی افراد را بر حسب میزان یا تنوع ویژگیهای دیگرانی که فرد با آنها پیوندهای مستقیم و غیرمستقیم دارد قابل سنجش میداند (توسلی و موسوی، ۱۳۸۴: ۱۰). لین مفهوم سرمایهی اجتماعی را به مثابه منابع نهفته در ساختار اجتماعی تعریف میکند که با کنشهای هدفمند قابل دسترسی یا گردآوری است. از نظر وی سرمایهی اجتماعی از ۳ جزء تشکیل شده است: منابع نهفته در ساختار اجتماعی، قابلیت دسترسی افراد به این گونه منابع اجتماعی و استفاده یا گردآوری این گونه منابع اجتماعی در کنشهای هدفمند (لین، ۱۹۹۹: ۳۵). لین چهار عنصر اطلاعات، نفوذ، اعتبارات اجتماعی و تایید را شرح چگونگی کارکرد سرمایهی اجتماعی در کنشهای ابزاری و کنشهای اظهاری میداند (لین، ۲۰۰۱: ۲۰). مباحث لین صرفاً بر منافع فردی سرمایهی اجتماعی متمرکز است و سرمایهی اجتماعی را در درجهی اول امری فردی میداند که افراد با انگیزهی کسب سود برای خود، اقدام به سرمایه گذاری در روابط اجتماعی نمایند. اگرچه ممکن است به زعم لین مانند سرمایهی انسانی، مجموع داراییهای ارتباطی به نفع جامعه نیز تمام شود (توسلی و موسوی، ۱۳۸۴: ۱۲).
۲-۲-۳- کلمن
جمیز کلمن در سال ۱۹۸۸ در مقاله خود در مورد تأثیر سرمایهی اجتماعی در خلق سرمایهی انسانی، سرمایهی اجتماعی را ارتباط بین عوامل فردی و ساختاری درون شبکههای اجتماعی معرفی مینماید و بیان میکند که سرمایهی اجتماعی با کارکردهایش تعریف میگردد (گریکس[۱۸]، ۲۰۰۱: ۱۹۲). به نظر کلمن سرمایهی اجتماعی مجموعه ای از چیزهای متنوعی با دو ویژگیهای مشترک میباشد: همه آنها متشکل از ساخت اجتماعی هستند و اقدامات معین افراد را در درون ساختار تسهیل مینمایند. کلمن سرمایهی اجتماعی را در چارچوب منافع حاصل از روابط اجتماعی تسهیل یافته در نظر گرفته و آن را در کنار سایر سرمایهها از قبیل سرمایهی انسانی و فیزیکی عامل پیشرفت و بهبود زندگی میداند (غفاری و اونق، ۱۳۸۵: ۱۶۴). همانند سایر شکلهای سرمایه، سرمایهی اجتماعی نیز مولد میباشد و دستیابی به هدفهای معین را که در نبود سرمایهی اجتماعی دستیابی به آنها تنها با صرف هزینه های زیاد امکان پذیر میشود، ممکن میسازد (کلمن، ۱۹۸۸: ۹۸). بدین گونه کلمن بر سودمندی سرمایهی اجتماعی به عنوان منبعی برای همکاری، روابط دوجانبه و توسعه اجتماعی تاکید میورزد (ایمانی جاجرمی، ۱۳۸۰: ۳۶ ). کلمن برخی از روابط اجتماعی را که می تواند منابع سرمایهای سودمند ایجاد کند شامل: تعهدات و انتظارات، ظرفیت بالقوه اطلاعات، هنجارها و ایدئولوژی میداند (ناطق پور و فیروزآبادی،۱۳۸۵ :۴). دیدگاه کلمن در باره سرمایه اجتماعی به این نتیجه میانجامد که در جوامع دارای سرمایه اجتماعی زیاد، میتوانند به رفاه و سعادت دست یابند، اما جوامعی که سرمایهی اجتماعی در آنها ناکافی است گرفتار مسائل متعدد خواهند شد. این بحثی است که فرانسیس فوکویاما آن را دنبال نموده است. او سرمایهی اجتماعی را به عنوان توانایی افراد برای کار با یکدیگر در جهت اهداف عمومی در گروهها و سازمانها تعریف میکند (ایمانی جاجرمی، ۱۳۸۰: ۳۷ ).
۲-۲-۴- پاتنام
رابرت پاتنام در مطالعه خود که پس از اصلاحات سیاسی صورت گرفته در سال ۱۹۷۱ در ایتالیا انجام داد به دنبال پاسخ گویی به این مسئله بود که با وجود سیاستهای مشخص و کلان دولت مرکزی، چرا نهادهای دموکراتیک در شمال ایتالیا کارآمدتر از جنوب عمل میکنند و چه عاملی باعث تفاوت در رشد اقتصادی شمال و جنوب ایتالیا میشود. او در تبیین این مسئله سرمایهی اجتماعی را مورد توجه قرار میدهد. از نظر وی سرمایهی اجتماعی: شبکهها، هنجارها و اعتمادی است که مشارکت کنندگان را قادر میسازد تا به طور مؤثرتری با همدیگر کنش داشته باشند و اهداف مشترکشان را پیگیری نمایند (پاتنام، ۱۹۹۶: ۵۶). در مجموع پاتنام منابع سرمایهی اجتماعی را اعتماد، هنجارهای معامله متقابل و شبکههای افقی تعامل میداند که خود تقویتکننده و خود افزون هستند (ایمانی جاجرمی، ۱۳۸۰: ۳۸). شبکههای افقی در نظریه پاتنام و هنجارهای اعتماد و همیاری درون این شبکهها، منابع سرمایه ای هستند که ذاتاً اجتماعی بوده و با حل مشکل کنش جمعی، توسعه اقتصادی و سیاسی را در سطح منطقه و کشور موجب میگردند (کامران و دیگران، ۱۳۸۹: ۲۷). پاتنام در بررسی عناصر سرمایهی اجتماعی، مشارکتهای مدنی را از اشکال ضروری به شمار می آورد و معتقد است که هرچه این شبکهها در جامعهای متراکمتر باشند احتمال همکاری شهروندان در جهت منافع متقابل بیشتر است و باعث میگردد که هزینه های بالقوه عهدشکنی در هر معاملهای افزایش یابد (پاتنام، ۱۳۸۰: ۲۹۷). وی با تاکید بر هنجارهای مشارکت مدنی بیان میکند که منابع (شبکهها، هنجارها و اعتماد) در جوامع مدنی خصلتی خود تقویت کننده دارند و باعث ارتقاء همکاری، مشارکت مدنی، اعتماد متقابل و رفاه اجتماعی میگردند و در جوامع غیر مدنی به خاطر نداشتن توان خود تقویتی باعث تقویت عهدشکنی، بی اعتمادی، بهره کشی، انزوا و رکود میگردند (همان: ۳۰۰).
۲-۲-۵- فرانسیس فوکویاما
فوکویاما سرمایهی اجتماعی را در سطح کشورها و در ارتباط با رشد و توسعهی اقتصادی آنها مورد بررسی قرار داده است. بنابراین تعریف او از سرمایهی اجتماعی یک تعریف جمعی بوده و سرمایهی اجتماعی را به منزلهی دارایی گروه ها و جوامع تلقی میکند (توسلی و موسوی، ۱۳۸۴: ۲۱). از نظر فوکویاما سرمایهی اجتماعی مجموعه هنجارهای سیستمهای اجتماعی است که موجب ارتقاء سطح همکاری اعضای آن سیستم گردیده و موجب پایین آمدن سطح هزینه های تبادلات و ارتباطات میگردد (فوکویاما، ۱۹۹۷: ۲۹). فوکویاما در بحث اندازه گیری سرمایهی اجتماعی بیان میکند که برای تخمین ذخیرهی سرمایهی اجتماعی ملت، در مقیاس گروههایی که مشکلات سنجش (اندازه گیری) کمتری برای آنها وجود دارد، روش جایگزینی وجود دارد. بدین صورت که بجای سنجش و اندازه گیری سرمایه اجتماعی به عنوان یک ارزش مثبت، میتوان نبود سرمایهی اجتماعی یا به عبارت دیگر انحرافات اجتماعی، از قبیل میزان جرم و جنایت، فروپاشی خانواده، مصرف مواد مخدر، خودکشی، فرار از پرداخت مالیات و موارد مشابه را به روشهای مرسوم اندازهگیری کرد. فرض بر این است که چون سرمایهی اجتماعی وجود هنجارهای رفتاری مبتنی بر تشریک مساعی را منعکس می کند، انحرافات اجتماعی نیز بالفعل بازتاب نبود سرمایهی اجتماعی خواهد بود (فوکویاما، ۱۳۷۹: ۱۹).