شکل ۲-۴: مدل رفتار خرید نیکوزیا (برگرفته از صمدی، ۱۳۸۲)
فدزیل، عمر و مراد[۴۳] (۲۰۱۱) در مطالعه خود سه پرسش اساسی را مطرح نمودند. تصمیم گیری به خرید مصرف کننده به شکلی مثبت از سن تاثیر میپذیرد؟ آیا تصمیم گیری به خرید مصرف کننده به شکلی مثبت از جنسیت تاثیر میپذیرد؟ آیا تصمیم گیری به خرید مصرف کننده به شکلی مثبت از فرهنگ تاثیر میپذیرد؟ آنها در تحقیقشان ۱۰۰ پرسشنامه را در محیط واقعی خرید توزیع کردند تا تاثیر عوامل سن، جنسیت و فرهنگ را بر تصمیم گیری و رفتار خرید را شناسایی کنند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که این عناصر تصمیم به خرید مصرف کنندگان را به شکل قابلتوجهی تحت تاثیر قرار میدهد (۶۱).
بلیزی، کراولی و هستی[۴۴] (۱۹۹۲) در تحقیقی تاثیر دو رنگ قرمز و آبی جهت افزایش تمایل به خرید را مطالعه کردند و در تحقیق خود نرخ خرید، زمان خرید و تمایل به خرید را برای ۱۷۷ خریدار که شامل ۷۰ خریدار خانم بزرگسال و ۱۰۷ دانشجو بود بررسی کردند و نتیجه تحقیق حاکی از آن بود که مصرف کننده به محیط آبی تمایل بیشتری نشان دادند و در این محیطها نرخ فروش بالاتر بود (۶۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تمایل به خرید: احتمال خرید یک محصول را نشان میدهد (۶۳).
در سالهای کنونی رشد فزاینده خدمات به صورت یکی از روندهای اصلی در دنیا درآمده است. سرمایه گذاری روی خدمات تا اندازهای مهم است که امروزه بیش از ۵۰ درصد منابع مالی مصرف کننده را به سمت خود جلب می کند. نظام اقتصاد جهانی سازمانهای خدماتی، دارای رشد زیادی هستند و بیش از یک چهارم ارزش تجاررت بینالملل را تشکیل می دهند. در واقع انواع گوناگونی از صنایع خدماتی وجود دارند که در کشورهای پیشرفته، در سراسر دنیا بیش از ۶۹ درصد نظام اقتصادی را تشکیل می دهند. در این میان نگاه و توجه سازمانهای خدماتی به مقوله بازاریابی بسیار مهم است؛ چرا که هیچ سازمانی، اعم از کوچک یا بزرگ، انتفاعی یا غیرانتفاعی بدون داشتن یک سیستم بازاریابی صحیح به موفقیت نخواهد رسید. آن دسته از سازمانهای خدماتی که اصول بازاریابی را پذیرفته و طرحها و برنامه های خود را بر پایه عناصر بازاریابی بنا کرده اند به نتایج مثبتی رسیده اند (۶۴).
این مسئله در مورد باشگاههای ورزشی به عنوان یک سازمان خدماتی (خدمت به هواداران) که توسعه آن در میان اقشار گوناگون جامعه وابستگی زیادی به مقوله بازاریابی دارد صادق است. بنابراین لازم است باشگاههای ورزشی در دنیای متغیر و پر رقابت امروز، با اصول بازاریابی، به ویژه مفهوم تمایل به خرید و اینکه چه چیزی یک مشتری و یا مصرف کننده ورزشی را متمایل به خرید کالاها و محصولات ورزشی می کند، آشنا شده و از آن در جهت ارائه خدمات مطلوب و توسعه کسب و کار خویش بهره بگیرند.
بونرا[۴۵] (۲۰۱۱) هشت عامل تاثیرگذار روی تمایل به خرید را مورد بررسی قرار داد. این هشت عامل تسهیلکننده های شرایط، کارایی فردی ادراک شده، تجربه، فایده ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده، هنجارهای ذهنی، سرگرمکنندگی و اعتماد میباشند. در نهایت نتایج به دست آمده نشان داد متغیرهایی که تاثیر منفی زیادی روی تمایل به خرید می گذارد شامل فقدان ویژگی سرگرمکنندگی، فقدان فایده درک شده و فقدان اعتماد میباشد. بنابراین وجود این سه فاکتور بسیار حائز اهمیت میباشد. فاکتورهای دیگر نیز مورد آزمون قرار گرفت و قیمت، امنیت پرداخت، تعدد خرید، سهولت استفاده و سایر هنجارهای ذهنی نیز جزء عوامل تاثیرگذار روی تمایل به خرید مورد تایید قرار گرفتند. لذا مدل شکل شماره ۲-۵ مورد تایید قرار گرفت (۶۵).
تسهیلکننده شرایط
هنجارهای ذهنی
سهولت استفاده ادراک شده
کارایی فردی ادراک شده
تجربه
فایده ادراک شده
تمایل به خرید
سرگرمکنندگی
اعتماد
شکل ۲-۵: مدل تمایل به خرید مایکل بونرا (۲۰۱۱)
مدل توربان و کینگ
امروزه شرکتها باید با مشتریان به گونه ای وفادارانه رفتار کنند و البته یکی از نکات کلیدی برای برقراری رابطه اثربخش با مشتری درک رفتار آنهاست.
براساس تحقیقات به عمل آمده، افرایم توربان[۴۶] و دیوید کینگ[۴۷] (۲۰۰۲) در کتاب خود با عنوان مبانی تجارت الکترونیکی[۴۸]، اصول مدلهای رفتار مصرف کننده را نشان می دهند که به منظور انطباق با محیط تجارت تعدیلاتی در آن صورت گرفته است. بر اساس این مدل، فرایند تصمیم خرید با عکسالعمل مشتری به یک محرک شروع می شود (سمت چپ)، سپس فرایند توسط ویژگیهای خریدار، محیط خرید، تکنولوژی مرتبط، تدارکات تجارت الکترونیک و دیگر عوامل تحت کنترل فروشنده تحت تاثیر قرار میگیرد (۶۶).
ویژگیهای شخصی |
سن، جنسیت، تحصیلات، سبک زندگی |
ویژگیهای محیطی |
اجتماعی، فرهنگی، مقررات دولتی |
تصمیم خریدار |
بخرم یا نه؟ چه چیزی را بخرم؟ از کدام فروشنده؟ کجا؟ |