۳-۲-۵-۱- استانداردهای BPM
استاندارد در لغت، به معنای معیار متعارف و مرسومی است که مورد پذیرش همگان قرار دارد. در مورد مدیریت فرایند کسبوکار نیز با چند استاندارد شناخته شده روبرو هستیم از جمله:
۳-۲-۵-۱-۱- استانداردBPMN[38]
استانداردی برای ترسیم و توصیف فرآیندها بینBPMS های مختلف است] ۵[. استانداردBPMN ، از نمودارهای فرایند کسبوکار[۳۹] تشکیل می شود، که نموداری است برای ایجاد مدل گرافیکی در تمام مراحل عملیات فرایند کسبوکار. این نمودارها از نمادهایی ساخته میشوند که بهراحتی توسط همه کاربران کسبوکار از جمله تحلیلگران، که پیشنویس اولیه فرآیندها را آماده میسازند و توسعهدهندگان فنی که مسئول اجرای تکنولوژی هستند و در نهایت، مدیران کسبوکار، که وظیفهی مدیریت و نظارت بر فرآیندها را عهدهدار هستند؛ قابل درک است]۴۳[.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ارتباط بین سطوح گوناگون و افراد مختلف درگیر در فرآیندهای کسبوکار، بهواسطهی استاندارد BPMN قابل حل است. همچنینBPMN امکان نگاشت به یکی از زبانهای اجرایی سیستمهای مدیریت فرآیندهای کسبوکار مانند BPEL [۴۰]را نیز فراهم نموده است. بنابراین، BPMNپلی استاندارد برای فاصلهی بین طراحی و پیادهسازی فرآیندهای کسبوکار را فراهم میسازد. این استاندارد توسط سازمان مدیریت فرایند کسبوکار [۴۱]BPMI، در سال ۲۰۰۴ ارائه شد. این استاندارد در سال ۲۰۰۶ عضو رسمی کنسرسیوم گروه مدیریت شئگرا(OMG)[42] شد و به عنوان یکی از استانداردهای بین المللی مورد تأیید این سازمان قرار گرفت. BPMN ، اصلیترین ابزار و استاندارد در فنآوریBPM میباشد. پس از انتشار نسخه اولیه و غیررسمیBPMN 2.0 ، در ابتدای سال ۲۰۱۱، این استاندارد تاکنون دو بار مورد بازنگری قرار گرفته است.
هدف اولیهیBPMI ، از کار روی علائم مورد استفاده در BPMN، توسعهی روشی برای مدلسازی بود که منجر به ایجاد مدلهایی شود که به سهولت و سادگی برای همهی کاربران کسبوکار، قابل فهم باشد. این کاربران میتوانند طیف متنوعی از افراد با تخصصهای مختلف را در بر گیرند، از تحلیلگران کسبوکار که طرح اولیه فرآیندها را میریزند، تا توسعهدهندگان فنی که مسئول پیادهسازی تکنولوژی مناسب برای اجرای فرآیندها هستند، و نهایتاً، افرادی از کسبوکار، که مسئول مدیریت و نظارت بر آن فرآیندها هستند. ابزار مورد استفاده در BPMN، بر مبنای تکنیکهای رسم فلوچارت بوده و ویژهی فرآیندهای کسبوکار طراحی شده است. از آنجا که کار با فلوچارتها آسان و سریع است، BPD میتواند بر سرعت و سهولت درک فرآیندها و برقراری ارتباط بین کاربران مختلف، مؤثر واقع شود. عملاً BPD شبکهای از اشیاء گرافیکی است که فعالیتها (یا کارها) و کنترلهای جریان (چگونگی ترتیب اجرای فعالیتها) را نمایش میدهد.
۳-۲-۵-۱-۲- استانداردXPDL[43] :
این استاندارد به عنوان مبادله تعاریف فرآیندها، بین موتورهای گردش کار مختلف، تعریف شده است.XPDL توسط کنسرسیوم مدیریت گردش کارWFMC)[44]) تعریف شده است. WFMC، یک سازمان علمی تحقیقاتی متشکل از تولیدکنندگان، کاربران، تحلیلگران و گروه های دانشگاهی تحقیقاتی گردش کار میباشد، که در سال ۱۹۹۳ پایهگذاری شده است. مأموریت این سازمان، ترویج و توسعه استفاده از گردش کار است. بدین منظور این سازمان سعی می کند از طریق ایجاد استانداردهایی برای یکسانسازی واژگان و اصطلاحات نرم افزاری، تعامل و همکاری گردش کارهای متفاوت با یکدیگر را تسهیل و تسریع نماید. اولین نسخه این استاندارد تحت عنوان XPDL1.0 در سال ۲۰۰۲ و آخرین نسخه آن نیز با عنوان XPDL 2.1 در سال ۲۰۰۸ ارائه شد.XPDL 2.1 از استانداردBPMN هم پشتیبانی می کند. تقریباً، همه ابزارهای مدلسازی فرایند استانداردXPDL را، به رسمیت شناختهاند و میتوانند مدلهای فرآیندی را تحت این استاندارد، با دیگر ابزارها مبادله کنند. اساساً، XPDLزبانی است که بر مبنای استانداردXML برای توصیف طراحی مدلهای فرآیندی ایجاد شده است.
۳-۲-۵-۱-۳- استاندارد [۴۵] BPML:
استاندارد مدلسازی و توصیف فرآیندها میباشد و یک فرازبان برای طراحی فرایندهای حرفهای است؛ همانطوریکه XML یک فرازبان برای طراحی حرفهای داده ها است. BPML یک مدل اجرایی مجزا را برای فرآیندهای مشارکتی و انتقالی تولید می کند که بر مبنای مفهوم یک دستگاه حالت محدود انتقالی بنا نهاده شده است.
۳-۲-۵-۱-۴- استاندارد BPEL :
BPEL به معنای زبان اجرای فرایند کسبوکار میباشد. این استاندارد زبانی برای توصیف فرآیندها و توسعهای از BPML برای کار با سرویسهای وب است] ۵[. توصیفات نوشته شده باBPEL ترتیب اجرای یک فرایند را مشخص می کند که توسط موتورهای گردش کار قابل اجرا هستند. این استاندارد در اصل توسط شرکت های Microsoft و IBM برای توصیف نحوه تعامل برنامه های مختلف در یک سلسله فرآیندی طراحی شده است؛ اما، در حال حاضر تقریباً همه شرکت های ارائه دهنده BPMS از آن پشتیبانی می کنند. نسخه جدیدتری از این زبان برای کار با سرویسهای وب طراحی شده است که تحت عنوانBPEL4WS[46] شناخته می شود.
بنابراین سنجش فنآوری محصولات در سیستم مدیریت فرایند کسبوکار به بسترهای نرمافزاری تکنولوژی، پشتیبانی از تنظیم و هماهنگی، پشتیبانی از طرحریزی دقیق، زیرساخت- سیستم عامل، رایانش ابری، منبع باز یا منبع بسته بودن کد نرم افزار، انعطاف پذیری برنامهنویسی، زبان مدلسازی پشتیبانی از استانداردهای جهانی، قابلیت همکاری بین زبانهای مختلف مدلسازی فرایند کسبوکار، قابلیت همکاری بین روشهای مدلسازی فرایند ساده و زبان مدلسازی فرایند کسبوکار، پشتیبانی از ارتباط بین زبان مدلسازی فرایند کسبوکار و زبانهای اجرایی فرایند کسبوکار، پایگاه داده ها، معماری نرمافزار، طراح OS، مرورگر وب، پرتال، خدمات وب، پیام، LDAP، مستندات استانداردهای مورد استفاده، مجوز محصولات، قابلیت حمل و نصب نرمافزار بستگی دارد (جدول ۳-۵).
جدول ۳-۵- شاخص های فنآوری محصولات در مدیریت فرایند کسبوکار
۵ | فنآوری محصولات |
۵-۱ | بسترهای نرمافزاری تکنولوژی |
۵-۲ | پشتیبانی از تنظیم و هماهنگی |
۵-۳ | پشتیبانی از طرحریزی دقیق |
۵-۴ | زیرساخت - سیستم عامل |
۵-۵ | رایانش ابری |
۵-۶ | منبع باز یا منبع بسته بودن کد نرمافزار |