پس از اینکه اهداف و فرضیات و مدل مفهومی پژوهش تعیین شدند، نوبت به انتخاب روش تحقیق میباشد. یعنی باید روش تحقیقی را که متناسب با موضوع، اهداف پژوهش و فرضیه های مورد نظر ما میباشد، انتخاب نماییم. هدف از انتخاب روش تحقیق، پیدا کردن جواب این سؤال میباشد که پژوهشگر چه روشی برای پژوهش خود در نظر بگیرد تا او را هر چه دقیقتر، سریعتر و ارزانتر به پاسخهای مورد نیاز برای پرسشهایش برساند. (نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۱: ۵۵)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
روش تحقیق به کلیه تدابیر، ابزار و فنون برای کشف حقیقت گفته می شود. ( فدائی، ۱۳۸۵: ۱۲۳) در نتیجه انتخاب روش تحقیق مناسب باعث می شود که نتایج مطمئنتری را در زمان کوتاهتری به دست آوریم.
در این فصل ابتدا انواع روشهای تحقیق بیان شده است و سپس روش انتخابی برای این تحقیق ذکر گردیده است. سپس جامعه آماری و نمونه آماری و روش نمونه گیری توضیح داده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات و روایی و پایایی آنها بررسی شده و این فصل با ارائه روشهای آماری مورد استفاده در تحقیق پایان یافته است.
۳ - ۲ نوع تحقیق
تحقیق را به صورتهای مختلفی تقسیم بندی کرده و انواع گوناگونی را برای آن در نظر گرفتهاند. مهمترین تقسیم بندی تحقیق، تحقیق را به دو نوع بنیادی و کاربردی تقسیم می کند. تحقیق بنیادی به منظور ارائه نظریه های جدید علمی و گسترش علوم در زمینه های مختلف صورت میپذیرد. همچنین، تحقیق کاربردی بیشتر به سمت پدیده های واقعی و مسائل عملی معطوف میباشد. با این توضیحات، تحقیق پیش رو از نظر نوع هدف یک تحقیق کاربردی میباشد، زیرا به دنبال بررسی تأثیر تبلیغات، پیشبرد فروش و روابط عمومی بر ارزش ویژه برند، وفاداری به برند، آگاهی از برند، کیفیت ادراک شده و تداعی برند میباشد.
از طرفی تحقیق در علوم اجتماعی به یکی از سه شکل اکتشافی، توصیفی و تبیینی می تواند وجود داشته باشد. در تحقیق اکتشافی محقق به دنبال دستیابی به اطلاعاتی است که با کمک آنها می تواند موضوع تحقیق را به خوبی بشناسد. در تحقیق توصیفی هدف شناسایی وضع موجود میباشد نه قضاوت درباره آن یا بررسی نوع روابط موجود بین عوامل و متغیرهای مختلف. همچنین تحقیق تبیینی به دنبال پیدا کردن روابط علت و معلولی بین متغیرهای مختلف است. در نتیجه تحقیق پیش رو از نظر روش توصیفی میباشد و به دلیل اینکه هدف یافتن تأثیر متغیرها بر روی یکدیگر میباشد از نوع علّی- معلولی است.
همچنین از حیث گردآوری داده ها این تحقیق از نوع پیمایشی میباشد، زیرا به دلیل وسعت و نامحدود بودن جامعه آماری مورد بررسی، نمونه ای از جامعه برای کشف اثرات متغیرها بر یکدیگر انتخاب گردیده است.
۳- ۳ جامعه آماری
جامعه در هر تحقیق عبارتند از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم یافتههای پژوهش را به آنها تعمیم دهیم. (دلاور، ۱۳۸۰: ۷۰) جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. (سرمد و دیگران، ۱۳۸۸: ۱۶۳) جامعه آماری این پژوهش کلیه مصرف کنندگان محصولات شرکت فرخنده در شهر اصفهان میباشند. در نتیجه تعداد اعضای جامعه پژوهش ما نامحدود میباشد.
۳ - ۴ نمونه آماری
نمونه آماری عبارت است از مجموعه ای از نشانهها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعهای بزرگتر انتخاب می شود به طوری که این مجموعه معرف ویژگیهای آن قسمت، گروه و یا جامعه بزرگتر باشد. (نادری و نراقی، ۱۳۸۲: ۱۲۱) به عبارت دیگر نمونه، گروهی از اعضای یک جامعه تعریف شده است که اطلاعات مورد نیاز پژوهشی به کمک آن حاصل می شود. (دلاور، ۱۳۸۰: ۷۳)
۳- ۴ - ۱ روش نمونه گیری
نمونهبرداری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان جامعه آماری است، به گونه ای که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگیهای آزمودنیهای گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگیها را به اعضای جامعه آماری تعمیم دهیم. (دلاور، ۱۳۸۰: ۷۴)
در این تحقیق برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشهای استفاده شده است. به این صورت که از میان فروشگاههای سطح شهر اصفهان (سوپر مارکتها، فروشگاههای زنجیرهای و نمایندگیهای شرکت فرخنده) به صورت تصادفی تعدادی فروشگاه انتخاب و به صورت تصادفی مشتریان فروشگاهها را انتخاب کردیم. در صورتی که این مشتریان از محصولات فرخنده استفاده میکردند، پرسشنامه در میان آنها توزیع میشد.
۳ - ۴ - ۲ تعیین حجم نمونه
برای به دست آوردن حجم نمونه از فرمول حجم نمونه برای جوامع با حجم نامحدود استفاده میکنیم:
ss = حجم نمونه
z = آماره z (که در این تحقیق برای سطح اطمینان ۹۵% برابر ۹۶/۱ قرار داده شده است.)
p = که معمولاً برابر ۵/۰ قرار داده می شود.
c = حاشیه خطا (که در این پژوهش ۵ % در نظر گرفته شده است.)
با قرار دادن اعداد در فرمول داریم :
تعداد نمونه = ۸۴۱/۳ * ۲۵/۰ تقسیم بر ۲(۰۵/۰) = ۳۸۴
با توجه به این عدد ما تعداد ۴۵۰ پرسشنامه را در جامعه آماری پژوهش توزیع نمودیم و از این تعداد ۴۰۰ پرسشنامه کامل به دست آوردیم.
۳ - ۵ روش گردآوری داده ها
در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز، از روشهای زیر استفاده شده است:
۳-۵-۱ روش کتابخانهای
برای یافتن پیشینه تحقیق و اطلاعات مورد نیاز برای ارائه فرضیه های پژوهش از کتابهای داخلی و خارجی و همچنین مجلات داخلی و خارجی و جستجوهای اینترنتی استفاده شده است.
۳-۵-۲ پرسشنامه
در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته که توسط عنبرشاهی ارائه شده، استفاده شده است. این پرسشنامه دارای پاسخهایی با مقیاس لیکرت ۵ درجهای (۱ = کاملاً مخالفم تا ۵ = کاملاً موافقم) میباشد. برای هر کدام از متغیرهای تبلیغات، پیشبرد فروش، روابط عمومی و وفاداری به برند هر کدام ۳ سؤال، برای متغیر آگاهی از برند ۵ سؤال و برای متغیرهای کیفیت ادراک شده، تداعی برند و ارزش ویژه برند هر کدام ۴ سؤال مطرح شده است.
۳ -۶ روایی پرسشنامه
روایی عبارت است از این که ابزار اندازه گیری تا چه اندازه خصوصیاتی را که انتظار میرود آن ابزار اندازه گیری کند، میسنجد. قبل از انجام هر گونه تحقیقی باید ابتدا از روایی ابزار اندازه گیری آن پژوهش اطمینان حاصل نمود. (سرمد و دیگران، ۱۳۸۸: ۸۳) تمامی پرسشنامه های این تحقیق استاندارد بودند و برای بررسی روایی، پرسشنامه ها توسط چند نفر از کارشناسان بررسی شد و اصلاحاتی جزیی در چند سؤال داده شد که از این طریق روایی محتوایی پرسشنامه تأیید شد. همچنین برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی نیز استفاده خواهد شد.
۳ - ۷ پایایی پرسشنامه
پایایی یا قابلیت اعتماد یکی دیگر از ویژگیهایی است که یک پرسشنامه خوب و معتبر باید داشته باشد. پایایی پرسشنامه یعنی اینکه یک پرسشنامه یا ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. دامنه ضریب پایایی از صفر (عدم ارتباط) تا یک (ارتباط کامل) میباشد. این ضریب نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگیهای باثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی آن را میسنجد. (سرمد و دیگران، ۱۳۸۸: ۸۴)
شیوه های گوناگونی برای اندازه گیری ضریب قابلیت یک پرسشنامه وجود دارد که بعضی از آنها عبارتند از :
روش بازآزمایی
روش دو نیمه کردن
روش کودر- ریچاردسون
روش آلفای کرونباخ[۱۴۰]
روش آلفای کرونباخ نسبت به روش های دیگر ذکر شده از شهرت و قابلیت اطمینان بالاتری برخوردار بوده و روش مرسومتری میباشد. در این تحقیق نیز برای بررسی پایایی پرسشنامه ها از این روش استفاده شده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند، به کار میرود. ضریب آلفای کرونباخ بین ۰ و ۱ میباشد. عدد ۱ حداکثر همبستگی و عدد صفر، حداقل همبستگی را نشان میدهد. (حافظ نیا، ۱۳۷۷: ۱۸۲)
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه از سوالات پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه نمود. (مؤمنی و فعال قیومی، ۱۳۹۱ : ۱۸۸)
J : تعداد پرسش ها
S2j : واریانس آزمون J اُم
S2 : واریانس کل آزمون
هر مقدار که ضریب بدست آمده به ۱۰۰ نزدیک تر باشد، بیانگر قابلیت اعتماد بیشتر پرسشنامه میباشد. ضرایب آلفای کمتر از ۶۰ درصد نشان دهنده قابلیت اعتماد ضعیف، در بازه ۷۰ درصد نشان دهنده قابلیت اعتماد قابل قبول و در بازه ۸۰ درصد نشان دهنده قابلیت اعتماد خوب می باشد.
برای بررسی پایایی پرسشنامه ها، تعداد ۸۰ پرسشنامه را میان نمونه ای از مشتریان توزیع و با بهره گرفتن از داده های بدست آمده از این پرسشنامه ها و نرم افزار SPSS ضرایب آلفای کرونباخ برای تمامی پرسشنامه ها بدست آورده شد. در جدول ۳-۱ مقادیر آلفای کرونباخ پرسشنامه ها نشان داده شده است . نتایج نشان می دهند که تمامی پرسشنامه ها ضریب اعتماد قابل قبولی دارند :
جدول ۳ - ۱ ضرایب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ها
متغیرها | ضریب آلفای کرونباخ |