در بسیاری از کودکانی که دچار تورت هستند تیک تنها مشکل انطباق آنها در کلاس های درس است. با این وجود متخصصین و پزشکان بالینی مشاهده کرده اند که تورت با اختلالات دیگری نیز می تواند همراه باشد که رفتار و یادگیری کودک را تحت تاثیر قرار می دهند و خیلی وقتها این مشکلات هستند که در موقعیت های آموزشی چالش اصلی بیماران مبتلا به تورت را تشکیل می دهند. درصد بالایی از کودکانی که برای درمان تورت ارجاع داده می شوند مشکلاتی در تمرکز، بیش فعالی و کنترل تکانه ها (رفتارهای ناگهانی) دارند و خیلی از مواقع این مشکلات عوامل عمده دخیل در فعالیت های کلاسی بیماران است. درمان بیماران دچار اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) تورت بسیار پیچیده است چرا که باید به هردو اختلال توجه داشت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
برخی از بیماران دچار TS در مورد انجام مراسمی خاص رفتارهای واسواسی دارند که نمی توانند کنترلش کنند. مثلا احساس می کنند مجبورند به خاطر خطاهایی بسیار جزئی کل کار خود را از اول انجام دهند. مراسمی که برخی انجام می دهند یک نوع جفت کردن است. مثلا با یک دست کاری را انجام می دهند که دست دیگر انجام داده یا همیشه قبل از ورود به جایی عمل لمس کردن یا پرش هایی خاص انجام دهند. با افزایش سن ممکن است فکر کنند اگر این کارها را انجام ندهند اتفاق بدی برای آن ها یا سایرین خواهد افتاد. از آنجا که کودک به انجام این فعالیت ها اجبار دارد ممکن است در صورتی که قوانین مدرسه در انجام آنها اختلال ایجاد کند بسیار ناراحت شود. یکی دیگر از تظاهرات این شرایط داشتن فکرهای تکراری است که خیلی وقتها عذاب آور هستند. این فکرهای اجباری صرف نظر از محتوایشان می توانند فعالیت های شخصی را تحت تاثیر قرار دهند. در کلاس درس علائم وسواسی یا اجباری بیماران ممکن است باعث شود کودک خیلی سخت بتواند کارش را به درستی انجام دهد. تعداد نسبتا زیادی از کودکان دچار تورت ناتوانی هایی در یادگیری دارند. مشکل همخوانی قسمت های بینایی و حرکتی آنها معمولا باعث می شود در کارهای نوشتاری مشکلاتی ایجاد شود.
در صورتی که هریک از اختلالات همراه تورت شدید باشند باید توسط متخصصین مربوطه تحت درمان قرار گیرند. بسته به نوع مشکل ممکن است از دارو یا درمان های رفتاری استفاده شود. البته هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تغییرات رفتاری توانسته باشد باعث کاهش تیک های بیمار شود و تغییرات رفتاری تنها در حل برخی از مشکلات ویژه همراه با تورت مفیدند. کودکان دچار تورت نیز همانند سایر بیماران دچار بیماری های مزمن در زمینه تاثیرات فیزیکی و اجتماعی علائمشان گاه به مشاوره حمایتی نیاز دارند.
برای بیشتر دانش آموزان مبتلا به تورت آن جنبه ای که از همه بیشتر در کلاس درس و مدرسه توجه را به خود جلب می کند تیک های آنهاست. واکنش معلمین به این تیک ها و نیز نگرانی سایر دانش آموزان نسبت به این موضوع تفاوتی قابل توجه ایجاد می کند و البته این معلمین و سایر کادر آموزشی هستند که به عنوان افراد بالغ در زندگی این دانش آموزان نقش دارند. این نکته نه تنها مسئولیتی جدی را در این زمینه متوجه آنها می کند بلکه فرصتی استثنایی برای آنها می سازد تا تاثیری مثبت و مداوم بر نحوه انطباق دانش آموز دچار تورت با همسالان خود و پذیرش وی از طرف آنها بگذارند. نکات زیر برای برخورد موثر با علائم تورت در موقعیت کلاس درس حائز اهمیتند: برخی مواقع حرکات و صداها ممکن است آزاردهنده یا حتی برهم زننده نظم کلاس باشند. این نکته بسیار مهم است که به یاد داشته باشید این حرکات غیرارادی اند. پس لطفا با عصبانیت و ناراحتی واکنش نشان ندهید. البته این امر نیازمند صبر و حوصله ای از طرف شما است چرا که توبیخ و مواخذه دانش آموز مبتلا به تورت همانند تلاش برای آموزش یک بیمار دچار فلج مغزی در مورد مهارت هایی است که فاقد آنهاست. کودک دچار تورت اگر به علت علائمش مورد بازخواست قرار بگیرد ممکن است از مدرسه بترسد یا نسبت به مسئولان مدرسه رفتاری خصمانه پیدا کند.
به دانش آموز خود فرصت دهید تا بتواند اوقات استراحت کوتاهی در خارج از کلاس درس داشته باشد. وجود یک اتاق خصوصی مناسب به نام اتاق سلامتی باعث می شود بیمار بتواند در آنجا تیک های خود را به اصطلاح تخلیه کند. به دانش آموز اجازه دهید در یک اتاق خصوصی در آزمون هایش شرکت کند تا مجبور نباشد انرژی خود را صرف سرکوب تیک هایش در یک کلاس درس ساکت بکند. با سایر دانش آموزان کلاس و کادر مدرسه صحبت کنید تا بتوانند تیک های وی را درک کنند و وی را مورد آزار و اذیت قرار ندهند. اگر تیک های دانش آموز شما به شدت برهم زننده کلاس است، از وی نخواهید تا جلوی جمع درس جواب بدهد. نکته مهم این است که دانش آموز دچار تورت هم به اندازه شما از تیک های آزاردهنده خود ناراحت و معذب است. پس در کنار وی به او کمک کنید تا بتواند با این اختلال آزاردهنده انطباق بیشتری پیدا کند.
درصد قابل توجهی از کودکان مبتلا به تورت مشکلاتی در ایجاد ارتباط بین اطلاعات بینایی و حرکتی خود دارند. در نتیجه انجام فعالیت هایی که نیازمند دیدن یک مطلب، پردازش آن و سپس نگارش آن است برای دانش آموز سخت و بسیار وقت گیر خواهد بود. راهکارهایی وجود دارد که از طریق آن می توان به دانش آموزان مبتلا به تورت که دچار مشکلات نوشتاری اند کمک کرد تا در کلاس درس موفق باشند. از آن جمله: تکالیف نوشتنی آنها را این گونه تغییر دهید که مثلا مسائل ریاضی را یک در میان حل کند و به او اجازه دهید به جای نوشتن، گزارش خود را به صورت ضبط شده یا شفاهی ارائه دهد. از آنجا که ممکن است دانش آموزانی که مشکل بصری- حرکتی دارند نتوانند با سرعت کافی اطلاعات اصلی را روی کاغذ بیاورند، از یکی از دوستان او بخواهید تا شریک تکلیفی او باشد و بتواند از کاربن برای نوشتن تکالیف مربوط استفاده کند. در آزمون هایی که پاسخ نامه های رایانه ای جداگانه ای دارند به وی اجازه دهید تا در خود برگ پرسشنامه علامت بزند و به این وسیله از سردرگمی های بصری که در ارتباط با بهره گرفتن از این پرسش نامه های رایانه ای پیش می آید، جلوگیری شده نمرات وی پایین نیاید. در صورت امکان هرقدر لازم است به او وقت دهید تا امتحانش را تمام کند و در صورت امکان آزمون را از وی در اتاق دیگری به عمل آورید تا از بروز مشکلات دیگر در ارتباط با سایر دانش آموزان به هنگام امتحان جلوگیری شود. به دست خط وی بر اساس تلاش او و نه لزوما ظاهر و زیبایی خط نمره دهید. دانش آموزان دچار اختلال بصری- حرکتی اغلب در هجی کردن کلمات مشکل دارند. آنها را به علت اشتباه در هجی کردن کلمات تنبیه نکنید بلکه در عوض به نمونه خوانی متن خود و استفاده از پردازش گرهای کلمات و هجی گرها تشویق کنید.
با بوجود آوردن این گونه تمهیدات باعث می شوید تا به جای داشتن دانش آموزی با احساس شکست که به علت غیرممکن بودن موفقیت از کارهای مدرسه اجتناب می کند، بتوان دانش آموزی با انگیزه و موفق داشت.
بعضی از دانش آموزان مبتلا به تورت علائمی دارند که زبان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد که این علائم بر دو نوعند: اول مشکلات یادگیری مرتبط با زبان که در سایر کودکان نیز دیده می شود و دیگر مشکلات زبانی که به خصوص با تیک های بیماری آنها مرتبط است. با انجام مداخلاتی به هنگام مواجهه با مشکلات پردازشی زبان در این بیماران که با ناتوانی های عمومی یادگیری در آنها همراه است، کمک کننده باشد. از جمله: حتی المقدور محرک های بینایی را با محرک های شنوایی همراه کنید. دستورالعمل ها را تا می توانید یکی یکی یا دوتادوتا برایش بخوانید. سپس از او بخواهید دستورالعمل خوانده شده را برای شما دوباره بیان کند. اگر دانش آموزی به هنگام انجام کار با خود زمزمه می کند سعی کنید جایش را طوری عوض کنید تا مزاحم سایرین نشود.
آموزش دادن به کودکان دچار سندرم تورت ما را با چالش هایی روبرو می کند. هرچه بیشتر در مورد این اختلال بدانیم بهتر می توانیم در جهت رشد و تکامل او گام برداریم. آن دسته از کودکان دچار سندرم تورت که با معلمین و همسالان خود احساس راحتی کنند در مدرسه به شکوفایی خواهند رسید و در آینده تبدیل به افرادی می شوند که استعدادهای خود را نشان داده نقش مثبتی در زندگی خواهند داشت. در حالی که نوجوانانی که علائمشان به اشتباه برداشت شود و در مدرسه از حمایت خوبی برخوردار نباشند بار احساس سنگینی بر دوش خواهند کشید. برای آنها مدرسه صحنه ای برای آزمایش است. درک دانش آموز مبتلا به تورت از قابلیت هایش، موفقیت، دوست داشته شدن و ارزش ها تحت تاثیر تجربیات او در مدرسه است.
بیان مسئله
۱-آیا نارسا بودن گفتار معلم باعث مشکلات نوشتاری در دانش آموزان می باشد
۲- آیا مشکلات حافظه ای دلیلی برای با مشکل روبرو شدن در دانش آموزان می باشد نوشتن در دانش آموزان می شود
متغیر ها ی تحقیق
متغیر مستقل : مشکلات نوشتاری
متغیر وابسته : نارسایی کلمات- اصول و مبانی املا
متغیر کنترل : دوره های تحصیلی
ضرورت تحقیق
بررسی مشکلات دیکته نویسی (نوشتاری) دانش آموزان
دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس دیکته دچار مشکل هستند و به نسبت تعداد غلط هایی که مرتکب می شوند نمرات کمتری دریافت می کنند معمولاً معلمان و والدین برای تقویت نوشتاری آنان به راه های زیر متوسل می شوند.
۱- از کودک کوشش بیشتری را طلب می کنند ۲ کودک را تحقیر، سرزنش می کنند. ۳- میزان تکالیف را که به درس دیکته مربوط می شود افزایش می دهند. ۴- از کودک می خواهند شکل صحیح کلماتی را که در نوشتن آن مرتکب اشتباه شده است بارها بنویسند. ۵- از دانش آموز می خواهند یک جمله بنویسد و در آن شکل صحیح کلمه ای که در املا غلط نوشته شده است را به کار برد.
البته لازم به ذکر است که نصیحت و سرزنش به نتیجه مثبتی نخواهد انجامید. اگر دانش آموز درس مورد نظر را بارها و بارها بنویسد و یا آن کلمه را بارها و بارها در داخل یک جمله به کار ببرد البته با توجه به استعداد خویش نوشتن صحیح کلمه را خواهد آموخت و امکان اشتباه مجددش کاهش خواهد یافت اما این تمرینهای مکرر باعث یادگیری کودک در واژه های ویژه ای که تمرین کرده است می شود و این یادگیری به سایر درسها و واژه ها انتقال نمی یابد. و دانش آموز برای یادگرفتن تمام واژه های تازه باید به همان میزان تلاش و تمرین کند واقعی این است که انواع اشتباهاتی که کودک می کند از یک نوع نیستند تا با اتخاذ یک روش همه آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان حاصل کرد برای دست یابی به یک راه حل ساده و امیدوار کننده بعد از اطمینان از عادی بودن هوش دانش آموز باید اشتباهات دیکته های متعدد دانش آ»وز را از روی دفتر دیکته وی یادداشت کنیم و علت یا علل اصلی آن اشتباهات را بیابیم با اندکی دقت که بعضی واژه ها درست اما کاملاً ناخوانا و نارسا نوشته شده اند و دیکته بقیه واژه ها غلط هستند ممکن است بعضی واژه ها وارونه یا قرینه نوشته شده باشد (رفت) (آدم) (دید ) یا بعضی از واژه ها به دلیل وجود مشکل در تمیز دیداری مربوط باشند (زود- دوز) (خانه – جانه) (دوش- دوس) (تبر- بتر) و بعضی از واژه ها مانند (زور- روز) (بیزار- بنزار) بدلیل ناکافی بودن دقت دانش آموز باشد و یا غلط نوشتن بعضی واژه ها مانند (مادر- مارد) (آرزو- آزرو) (درخت- ردخت) به حافظه توالی دیداری مربوط می شوند و بعضی از واژه ها که غلط نوشته می شوند مانند (منظور- منزور) میله- حیله) (مغازه- مقازه) به کم بودن حافظه دیداری مربوط می شوند و غلط نویسی در بعضی واژه ها مانند (مسواک- مسباک) (آمدن- آمدند) (زنبور- زمبور) به ناکافی بودن حساسیت شفایی مربوط می شود و نوشتن واژه هایی چون رستم و سهراب- ) (نیستند-) مربوط به نارسانویسی هستند و غلط نویسی در بعضی واژه ها مانند (تجربه ها- تجربها) (شده ام- شوده ام) (دیدن پدر- دیدنه پدر) (می گفت- می گوفت) (امیر المومنین- امیرلمومنین) به مشکلات آموزشی مربوط هستند مشکلات آموزشی باید از طریق روش های تدریس حل شوند البته اولین کار مربی این است که غلط های املایی دانش آموز را یادداشت کند و تجزیه و تحلیل نماید و سپس نوع غلط ها را دسته بندی کند و با توجه به اینکه فراوانی غلط های املایی دانش آموز به کدام یک از این غلط ها مربوط می شود برای درمان آن یک برنامه طراحی نماید با عنایت به اینکه روش درمان هر کدام از این غلط نویسی ها به چندین و چند صفحه مطلب نیاز دارد در صورت علاقمندی همکاران را به خواندن کتاب درمان اختلالات دیکته نویسی- نوشته مصطفی تبریزی توصیه می کنیم.
اصول و مبانی املا
مراحل آموزش نوشتن به پنج مرحله زیر تقسیم می شود:
۱- آموزش نوشتن غیر فعال ( رونوسی )
۲- آموزش نوشتن نیمه فعال ( املا )
۳- آموزش نوشتن فعال پایه یک ( کلمه سازی )
۴- آموزش نوشتن فعال پایه دو ( حمله سازی )
۵- آموزش نوشتن فعال ( خلاق ) انشا و انواع آن
با توجه به مشکل دانش آموزان در مرحله آموزش نوشتن نیمه فعال (املا) است به آموزش املا می پردازیم. مهارت املا نویسی به معنی توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف , کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آنهاست . دانش آموزان بـایـد به این مهارت دست یابند تا بتوانند بخوبی بین صورت تلفظی کلمه ها و حروف سازنـده آن ها پیـونـد مناسبی بـرقـرار کنند بدین ترتیب زمینه لازم برای پیشرفت آنان در درس های جمله نویسی , انشا و به طور کلی مهارت نوشتن بهتر فراهم می شود , دانش آموزان هنگام نوشتن املا باید نکاتی را در باره صداهایی که بوسیله معلم در قالب کلمات و جمله ها بر زبان جاری می شود رعایت نمایند :
الف) آنها را خوب بشنوند + تشخیص دقیق کلمه + ادراک کلمه
ب) آنها را خوب تشخیص دهند + یادآوری و مجسم ساختن تصویر + بازشناسی کلمه صحیح در ذهن.
ج) آنها را درست بنویسند + نوشتن صحیح حروف سازنده کلمه + بازنویسی کلمه و توالی مناسب آنها.
اشکالات املایی دانش آموزان که از دیدگاه زبان شناختی بر اثر اشکالات رسم الخطی , تاثیر لهجه و گویش محلی دانش آموزان و فرایندهای آوایی حذف , تبدیل , افزایش و قلب به وجود می آیند از دیدگاه روان شناختی از موارد زیر سرچشمه می گیرند :
الف) ضعف در حساسیت شنوایی , مثال : ژاله - جاله
ب) ضعف در حافظه شنوایی , مثال جا انداختن کلمات
ج) ضعف در حافظه دیداری , مثال حیله – هیله
د) ضعف در حافظه توالی دیداری , مثال مادر – مارد
هـ) قرینه نویسی , مثال دید –
و) وارونه نویسی , مثال دید -
ز) عدم دقت , مثال : گندم – کندم
ح)نارسا نویسی , مثال رستم – رسم
تعریف مفاهیم به صورت مفهومی و عملیاتی
عده ی زیادی از دانشآموزان در نظام آموزشی ما دچار اختلالات یادگیری هستند، طبق گزارشهای رسمی آموزش و پرورش۴ تا ۱۲ درصد از دانشآموزان در هر سال اختلال یادگیری دارند.
بیتردید تعداد واقعی بیش از این خواهد بود. برای مقابله با این معضلات آموزشی هریک از معلمان روشهای خاصی را اتخاذ میکنند، برخی از این روشها به علت علمی نبودن سبب سرخوردگی تحصیلی دانشآموزان میگردد.
عمدهترین مشکل املایی دانشآموزان:
الف. نارسانویسی:
۱- نارسانویسی به وضعیتی اطلاق میشود که دانشآموزان قواعد نگارشی در هنگام نوشتن رعایت نمیکنند، تمام کلمه یا بخشی از حروف آن را نمیتواند هم اندازه و هم شکل طبق قواعد نگارشی بنویسد، همچنین نارسایی آموزش در مورد استثناها و قواعد نگارشی جزو این دسته از مشکلات است.
مثل نوشتن کلمهی بندگی به صورت بندهگی یا نوشتن کلمهی خواهر به صورت خاهر و… در این نوع اختلال دانشآموز کلمه را از نظر نقطه، دندانه، شکل درست حرف و… کاملاً درست مینویسد تنها مشکل این است که دانشآموز معیار درست نویسی کلمه و حروف آن را رعایت نمیکند.
۲-دانشآموز مهارتهایی نظیر چرخش دست در نوشتن، گرفتن صحیح مداد را به خوبی یاد نگرفته است.