نمودار ۴-۱ بررسی وضعیت جنسیت در نمونه آماری ۷۹
نمودار ۴-۲ بررسی وضعیت تحصیلات در نمونه آماری ۸۰
نمودار ۴-۳ بررسی وضعیت سن در نمونه آماری ۸۰
نمودار ۴-۴ بررسی وضعیت سابقه کاری در نمونه آماری ۸۱
نمودار ۴-۵ بررسی وضعیت تاهل در نمونه آماری ۸۲
نمودار ۴-۶ بررسی وضعیت سمت سازمانی در نمونه آماری ۸۲
نمودار ۴-۷ مدل تحلیل عاملی تائیدی عوامل مدیریت دانش موثر ۸۴
نمودار ۴-۸ مدل تحلیل عاملی تائیدی عوامل گرایش استراتژیک ۸۵
نمودار ۴-۹ مدل تحلیل عاملی تائیدی عوامل نوآوری ۸۶
نمودار ۴-۱۰ مدل تحلیل عاملی تائیدی عوامل عملکردی ۸۷
نمودار ۴-۱۱ مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق ۸۸
نمودار ۴-۱۲ مدل معادله ساختاری تحقیق ۹۰
فهرست اشکال
عنوان
صفحه
شکل شماره ۱-۱ مدل مفهومی تحقیق. منبع: فرارسی و همکاران(۲۰۱۲) ۹
شکل شماره ۲-۱ مدل چهار حلقه ای مدیریت دانش ۱۴
شکل شماره ۲-۲ مراحل مدیریت دانش ۱۶
شکل۲-۳ چرخه عملکرد(الهی، ۱۳۷۸: ۵۲) ۳۷
شکل ۲-۴ فرایند نوآوری ۵۱
شکل ۲-۵ فهرست خصوصیات مناسب برای فرد خلّاق و نوآور ۶۱
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
چکیده
هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین رابطه مدیریت دانش و گرایش استراتژیک در شرکت دخانیات به منظور بهبود عملکرد سازمانی و نوآوری می باشد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی و توصیفی است. همچنین می توان این تحقیق را از نظر هدف در گروه تحقیقات کاربردی دانست. در این تحقیق به منظور سنجش متغیر های تحقیق در بخش میدانی از ابزار پرسشنامه استفاده شده . این پرسشنامه ها در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت ارائه می شود. در این تحقیق از آمار استنباطی و توصیفی استفاده شده است . به منظور انجام تجزیه و تحلیل های مورد نظر و تایید یا رد فرضیات تحقیق از نرم افزار SPSS-AMOS استفاده شده. در تعیین روایی پرسشنامه، تأکید پژوهشگر بیشتر به روایی سازه بوده است. در این پژوهش جهت ارزیابی روایی سازه از نتایج تحلیل عاملی تأییدی(CFA) استفاده می شود . برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از روش آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران، معاونان، روسای ادارات و کارشناسان مسئول ادارات شرکت دخانیات ایران تشکیل می دهند. حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران ۱۱۸ نفر تعیین شد . روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری تصادفی ساده بود. درتحلیل نتایج تحقیق باتوجه به جدول ضرایب رگرسیونی فرضیات زیر مورد تایید قرار گرفت:
رابطه معنی داری بین مدیریت دانش و نوآوری در شرکت دخانیات وجود دارد.
رابطه معنی داری بین مدیریت دانش و عملکرد در شرکت دخانیات وجود دارد.
رابطه معنی داری بین مدیریت دانش و گرایش استراتژیک در شرکت دخانیات وجود دارد.
رابطه معنی داری بین گرایش استراتژیک و عملکرد در شرکت دخانیات وجود دارد.
رابطه معنی داری بین گرایش استراتژیک و نوآوری در شرکت دخانیات وجود دارد.
رابطه معنی داری بین نوآوری و عملکرد در شرکت دخانیات وجود دارد.
واژگان کلیدی: نوآوری، گرایش استراتژیک، عملکرد، مدیریت دانش، شرکت دخانیات
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه
در اقتصاد مبتنی بر تولید انبوه، اندازهگیری عملکرد نسبتا ساده است، به عنوان مثال میتوان خروجی تولید را محاسبه و با عملکرد گذشته و یا با الگوها مقایسه و ارزیابی نمود، اما در اقتصاد مبتنی بر دانش، اندازهگیری عملکرد سختتر است سازمانهای امروز باید زرنگ تر، سریع تر، و چابک تر باشند. پیچیدگی جهان قرن بیست و یک، فضای انقلاب را تسریع نموده است و آن هایی که نمیتوانند یاد بگیرند، سازگار شوند و تغییرات را بپذیرند؛ به سادگی نابود خواهند شد. یادگیری ما را نجات خواهد داد و این امر بواسطه مدیریت بر دانش سازمانی صورت خواهد گرفت(خوش سیما و همکاران،۱۳۸۴). مدیریت دانش در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است و در برنامه های دانشگاهی و اقتصادی بسیاری از کشورها نقش کلیدی را ایفا کرده است. در کشور ما، هم درسطح دانشگاهی وهم درسطح ملی توجه خاصی رابه خود جلب کرده است. برگزاری کنفرانسهای بین المللی در کشور و نقش حساس و قابل توجه آن در برنامه چهارم توسعه اقتصادی نیز مشهود است. چنان که برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور"اقتصاد مبتنی بر دانش"می باشد. مدیریت دانش پدیده ای نوظهور است که تغییرات زیادی در نقش افراد جامعه ایجاد کرده است. این پدیده جدید، فرهنگ «اشتراک دانش» را ترویج میکند و به همگان میآموزد که حتی اگر مسئول بخشی از یک فرایند هستند، درباره کل فرایند بیندیشند. با تبدیل دانش به یک منبع راهبردی برای سازمانها، نیاز مبرمی به ایجاد روشهای تولید، اشتراک و به کارگیری دانش در سازمان ها به وجود آمده است(فرهادی،۱۳۸۳). اما در این میان با توجه به استراتژیک بوده حوزه های دانشی در سازمان و این موضوع که مدیریت دانش صحیح به عنوان یک مزیت رقابتی شناخته می شود، لازم است تا هماهنگی مناسبی بین برنامه های مدیریت دانش و استراتژی ها و نوع استراتژی انتخاب شده در سازمان به وجود بیاید. در این فصل از تحقیق تلاش می شود تا کلیاتی از طرح تحقیق در قالب بیان مسئله و اهمیت موضوع و هم چنین اهداف و سوالات در کنار روش تحقیق و مدل مفهومی ارائه گردد.
۱-۲٫ بیان مسئله
شرکت دخانیات ایران در سال ۱۳۱۶هجری شمسی در تهران تاسیس شده و در زمینه های کاشت و عمل آوری توتون و نیز تولید و توزیع سیگار و تنباکو فعالیت می نماید. مراکز تولیدی این شرکت در استان های تهران، کردستان، آذربایجان غربی، اصفهان، گیلان، مازندران و گلستان مستقر می باشد، با توجه به عمر نسبتاً زیاد تاسیس شرکت دخانیات ایران، این شرکت هنوز نتوانسته مثل دیگر کمپانی موفق تولید محصولات دخانی مطرح دنیا نظیرBAT ، JTA ، KT& G وارد بازارهای جهانی شود و سود قابل قبولی نصیب شرکت نماید.
شرکت دخانیات با توجه به تحولات برون سازمانی نظیر رقبای قدرتمند خارجی، ورود انبوه سیگار قاچاق و هم چنین شروع به خصوصی سازی شرکت در راستای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای این که بتواند به حیات خود ادامه دهد، باید رویکرد مدیریت سنتی خود را تغییر داده و رویکرد مدیریت نوین را در کلیه ارکان شرکت نهادینه نماید. در همین راستا شرکت دخانیات ایران باید به سمت ایجاد تحول سازمانی، تدوین برنامه استراتژیک مطلوب و مناسب، نوآوری و غیره برود تا بتواند در جهان پر از رقابت به بقاء خود خوش بین باشد.
با ورود فناوری اطلاعات به سازمان، عملکرد تمام بخش های سازمان دستخوش تغییر میشود. این تغییر در صورتی می تواند موثر باشد که ابتدا فعالیت هایی را که فناوری اطلاعات می تواند انجام دهد، شناخته و زمینه بروز این فعالیت ها را فراهم نماییم. متعاقب آن مدیریت با شرایط جدید آشنایی لازم را پیدا نموده تا بتواند با بهره گیری از ظرفیت هایی که فناوری اطلاعات می تواند ایجاد کند، سبب ارتقاء عملکرد سازمان شود(زوت ، ۲۰۰۸). یکی از مباحث مطرح شده در سازمان ها، با توجه به رشد بحث دانش، مدیریت این دانش سازمانی می باشد(یمین فیروز،۱۳۸۳). چندین فایده قابل پیشبینی برای مدیریت دانش وجود دارد که این فواید سبب شده است تا مدیران به استفاده از این دارایی های نامشهود در سازمان های امروزی ترغیب شوند. در این میان باید بیان نمود که همان طور که سازمانها تلاش می کنند تا ظرفیت های نوآورانه خود را افزایش دهند و به مزیت رقابتی دست یابند لازم است تا توجه خود را به صورت روز افزون بر دارایی های غیرمشهود خود قرار دهند (فرارسی و همکاران،۲۰۱۲).