باتوجه به مزایای بانکداری اینترنتی وآماربالای کاربران اینترنت در ایران آمارها نشان دهنده عدم استفاده از ظرفیت کامل فضای مجازی برای ارائه این خدمات است وحاکی از آن است که کمتر از ۴۰% دارندگان کارت های بانکی خرید اینترنتی انجام می دهند وتنها ۵/۵% از مشتریان از خدمات اینترنتی استفاده می کنند (مرادی ودیگران ،۱۳۸۹)بانک ها به این نتیجه رسیده اند که اگر مشتریان ،تکنولوژی و خدمات نوین بانکی را نپذیرند یا به طور کامل از ظرفیت آن استفاده نکنند در آمد ناچیزی از سرمایه گذاری های خود در این گونه تکنولوژی ها وخدمات نوین کسب خواهند کرد.(yousafzai&yani –de-soriano ,2011) حال باید دید چه عواملی می تواند مشتریان را به خرید بیشتر محصولات ترغیب کند وزمینه ایجاد اعتماد را فراهم نماید هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثربرایجاداعتماد مشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی ورتبه بندی این عوامل است که کدام عوامل دارای اولویت بیشتری در نزد مشتریان برای ایجاد اعتماد هستند تابانک ها براساس این عوامل استراتژی خود راتعیین نمایند وبه برنامه ریزی برای این عوامل در جهت رسیدن به اهداف کلان سازمان بپردازند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱-۳)اهداف علمی تحقیق:
اهداف تحقیق
درک شناخت عوامل موثر براعتماد مشتریان ورتبه بندی این عوامل از دید مشتریان بانک دارای اهمیت می باشد.بانک ها وموسسات مالی برای کسب منافع خویش وکسب سهم درصدبازار وسودآوری به شناخت عوامل موثر براعتماد مشتریان خویش نیازدارند .
اهداف علمی مد نظر تحقیق عبارتند از:
۱-شناسایی ورتبه بندی عوامل موثر براعتماد مشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی
۲-سنجش رابطه بین امنیت سیستم بانکداری اینترنتی بااعتماد مشتریان
۳-سنجش رابطه بین سهولت ادراکی بانکداری اینترنتی بااعتماد مشتریان
۴-سنجش رابطه بین سودمندی ادراکی بانکداری اینترنتی بااعتماد مشتریان
۵-سنجش رابطه بین آگاهی دهندگی بانکداری اینترنتی بااعتماد مشتریان
۶-سنجش رابطه بین کاربرپسندی بانکداری اینترنتی بااعتماد مشتریان
۱-۴)چهارچوب نظری تحقیق:
مطالعات اکتشافی برای تعیین موضوع
مرحله مقدماتی
کاوش و مصاحبه برای تعیین موضوع
این تحقیق برگرفته از سه مدل که توسط ون[۲] وهمکاران (۲۰۰۴) وادیه نصری وشرف الدین[۳] (۲۰۱۲) ومدل هیانگ شیک یان ولنزی بارکر[۴](۲۰۱۳) ارائه شد می باشد.
وادیه نصری وشرف الدین(۲۰۱۲) پژوهشی باعنوان"عوامل موثربرپذیرش بانکداری اینترنتی برپایه اعتماددرتونس انجام دادند.انهادرمدل خود علاوه بر متغیرهای سودمندی ادراکی ،درک سهولت استفاده ،نگرش هنجاراجتماعی ،کنترل رفتاردرک شده وقصداستفاده از بانکداری اینترنتی از متغیرهای دیگری استفاده کردند.که عبارتنداز امنیت وحریم خصوصی ،خودکارامدی ،حمایت دولت وپشتیبانی تکنولوژی .
نتایج پژوهش انها بیانگر این مطلب است که بانکها به منظور افزایش استفاده مشتریان از بانکداری اینترنتی باید امنیت اطلاعاتی ومالی مشتریان راافزایش دهند همچنین دولت نیز باید قوانینی را به منظور حمایت از صنعت بانکداری ومشتریان در استفاده از بانکداری اینترنتی به تصویب برساند.انها همچنین نقش آموزش وتکنولوژی خانگی را نیز بی تاثیر ندانستند.
هیانگ شیک یان ولینزی بارکر (۲۰۱۳) درمقاله ای باعنوان “توسعه مدلی کمی از تاثیر شخصیت وادراکات مشتریان در استفاده از بانکداری اینترنتی “مدلی کمی راکه شامل چهاربعد یعنی (۱) درک نگرانی های امنیتی (۲) قابلیت استفاده وب سایت ،از جمله سودمندی وسهولت استفاده (۳) نگرانی سبز برای حفاظت از منابع طبیعی به عنوان ابعاد اجتماعی و(۴) باز بودن نسبت به فن اوری های پیشرفته به عنوان ابعاد شخصیت فردی ،بودراتوسعه دادند.نتایج پژوهش آنها حاکی از این بود که قابلیت استفاده وب سایت از جمله سودمندی وسهولت استفاده ونگرانی های امنیتی تاثیر قابل توجهی دراستفاده از بانکداری اینترنتی رادارد.
ون وهمکاران در بررسی عوامل موثربرپذیرش با چهارکانال بانکداری ،بانکداری از طریق مراجعه به شعبه ،دستگاه خودپرداز ،بانکداری تلفنی وبانکداری اینترنتی ،نگرش های مشتریان رادرمورد ویژگی های کانال ها پیش رو قراردادند. انها ۱۱نگرش درمورد کانال ها راکه درمورد ۴کانال یاد شده مشترک وقابل سنجش است استخراج کردند که بصورت زیر است:
۱-کارایی خدمات ارائه شده توسط کانال۲-راحتی محل کانال۳-راحتی زمان عملیات کانال۴-سرعت سیستم /فراهم کننده خدمات درارایه خدمت ۵-فراهم اوردن خدمات مالی ۶-فراهم اوردن الزامات مالی ۷- فراهم اوردن مشاوره مالی حرفه ای ۸-اسانی استفاده ۹-روشنی دستور العمل خدمات ۱۰-امنیت اطلاعات مشتری۱۱-صحت اطلاعات مبادلات که پس از سنجش این ۱۱نگرش انهارادر۴دسته ۱-راحتی ۲-تامین کنندگی ۳-کاربرپسندی و۴-اطمینان قراردادند.(بخشان ،۱۳۹۲)
(شکل۱-۱) مدل تحلیلی تحقیق
مدل تحلیلی تحقیق براساس مدل ون وهمکارن(۲۰۰۴) وادیه نصری وشرف الدین (۲۰۱۲) ومدل هیانگ شیک یان ولینزی بارکر(۲۰۱۳) بصورت شکل بالا طراحی شده است.
رابطه متغیر های مستقل ووابسته دراین تحقیق به صورت شکل زیر می باشد:
متغیر های مستقل
امنیت
سهولت ادراکی
متغیر وابسته
اعتماد به بانکداری اینترنتی
سودمندی ادراکی
متغیر وابسته
آگاهی دهندگی
کاربرپسندی
شکل۱-۲ مدل تحلیلی تحقیق
مدل تحلیلی تحقیق براساس مدل ون (۲۰۰۴) وادیه نصری وشرف الدین (۲۰۱۲) ومدل هیانگ شیک یان ولینزی بارکر(۲۰۱۳) بصورت شکل بالا طراحی شده است
۱-۱خلاصه نتایج تحقیق مدل :
محقق/محققین | سال | نتایج تحقیق | |
تحقیقات |