در خلال این نقشها که برای طراح تولید در نظر گرفته شده است، یکسری زیرنقش نیز تعریف شده است که توسط این نقشهای زیردستی تولید یک دسته کاری محقق می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تهیه پروفایل تولید
با تهیه این پروفایل تولید است که مشخص می شود، چگونه دسترسی به برنامه های کنترلی و داده ها محقق می شود و چگونه دسترسی به برنامه های کنترلی و داده ها محقق شود. ضمناً سطوح دسترسی در سطح کاربر، برنامهکاربردی، مسئولیت ها و موقعیت فیزیکی نیز در پروفایل تولید لحاظ شده است.
شکل ۴٫۴ پروفایل تولید
مدیریت دستورالعملهای تولید
اقدام دیگری که در حین روند تولید انجام می شود، تهیه و دسته بندی دستورالعملهای تولید است.
شکل ۴٫۵ مدیریت دستورالعمل تولید
ایجاد میز کار گرافیکی
رکوردهای دستههای کاری تعریف شده در حقیقت سفارشهای کاری هستند که به صورت جزئی شده، گامهای تولید آنها مشخص شده است، بنابر شرایط، برخی از دستههای کاری قابلیت این را دارند که در هر زمانی اجرا شوند، حال آنکه توالی برای برخی از آنها تاثیر دارد، با بهره گرفتن از بارکد یا کد شناسه منحصر به فرد هر کدام، توالی رعایت می شود. همواره مورد نیاز بوده است که اطلاعات دقیق و در لحظه از اطلاعات دسته کاری (batch) در دسترس باشد، اطلاعاتی نظیر مواد اولیهای که تا کنون افزوده شده است، درجه حرارت یا فشار اندازه گیری شده، مجموعه جمعآوری شده جهت تست.
در شرکت جمساز ، سیستم اجرایی تولید آن، توسط میز کار گرافیکی فراهم آورده شده است. این میز کاری گرافیکی، اطلاعات جمعآوری شده را در اختیار زمانبند پروژه های جمساز، ناظران و عملگرها قرار میدهد. به عبارتی هم جنبه گزارشگیری دارد و هم جنبه جمعآوری اطلاعات.
میز کار گرافیکی مزبور قابلیت های زیر را دارا میباشد:
مشخص کردن وظایف در حال کامل شدن، نشاندهنده منابع و موجودیتها
قفل کردن ادامه یک وظیفه خاص
مشاهده منابعی که مرتبط با یک وظیفه خاص هستند.
افزودن نظر(comment) به دستههای کاری در حال کامل شدن
افزودن یا تغییر دادن مقادیر مجاز، هنگام اجرای دسته کاری
مشاهده گزارش روند اجرای کار
شکل ۴٫۶ ایجاد داشبورد دسترسی
توزیع کار
توزیع ماده اولیه صحیح به دسته کاری درست، جزء ضروریترین اقدامات در چرخه حیات یک سفارش است. حال این کار بخشی از فرایند توزیعکار میباشد.
شکل ۴٫۷ توزیع
پیگیری
رخدادهای غیرمنتظره،به نحو نامطلوبی بر اجرای تولید تاثیر میگذارند و ممکن است کیفیت محصول نهایی را در هر محیط کنترلی تولیدی، کاهش دهد. این کار بایستی در CBR (control batch record) صورت گیرد. در چنین شرایطی وظیفه دپارتمان کیفیت جمساز است که با پیگیری و تستهای متناسب این رخدادها را کاهش دهد.
علیرغم اینکه در گذشته اطلاعات دستههای کاری به صورت کاغذی ذخیره میشد، اما با پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری لیبلهای منحصر به فرد، این کار به صورت کاملاً غیرکاغذی امکان پذیر است، ذخیره سازی اطلاعات به صورت الکترونیکی نهتنها باعث تسریع و تسهیل کار می شود، بلکه علاوه برآن اطلاعاتی چون عکسها، صدا و هر نوع اطلاعاتی که به صورت دیجیتال قابلیت ذحیرهسازی دارد را فراهم می آورد.
در کنار مدیریت رکوردهای دستههای کاری، رکوردهای کنترلی دستههای کاری نیز بایستی ذخیره شود و در طول چرخه حیات سفارش به روزرسانی شود، اطلاعاتی نظیر، مصرف مواد اولیه، فعالیتهای توزیعشده، جزئیات قطعات یدکی که در حین اجرای تولید اضافه میشوند و نمونه گیریهای کیفیتی.
۴٫۵ سیستم اجرایی تولید جمساز با بهره گرفتن از مدل محاسبات ابری
در بخش قبل درباره فرآیندهای اصلی سیستمهای اجرایی تولید جمساز در محیط متمرکز بحث کردیم و مدل فرایند آن را در سطح کلان در محیط system architect نشان دادیم . در ادامه سعی داریم با توجه به محدودیتهای ابر در پیاده سازی، ابعاد وملزومات آن را با توجه به فاکتور های کلیدی ارزیابی سیستم اجرایی تولید جمساز بسنجیم.
۴٫۵٫۱ مقدمات ابری کردن اجرای تولید
با تحلیل محیط عملیاتی در جمساز، مهمترین و نخستین گام در جهت توزیع شده کردن فعالیتها، انتساب یک شناسه خاص به هر موجودیت در روند اجرای تولید است. در شرکتهای فعلی و از جمله جمساز در حال حاضر، این کار توسط برچسبگذاری بارکددار صورت میگیرد. اما این کار به صورت استاتیک بوده و نهایتاً تا ۲ بار قابلیت تغییر اطلاعات آن وجود داشته باشد و با بهره گرفتن از دستگاه بارکدخوان، اطلاعات موجود در هر موجودیت تولید ثبت می شود، اما برای توزیعشده تر نمودن تولید، چنین مکانیزمی قطعاًکافی نخواهد بود . با فرض اینکه در تولید توزیعشده بخشی از تولید در یک ایستگاه کاری در یک سایت خاص صورت میگیرد و بخشی دیگر از تولید در ایستگاههای کاری دیگر صورت میگیرد. لذا نیازمند به استفاده از ابزاری پویاتر، با قابلیت خواندن و نوشتن بسیار هستیم. بهترین گزینه برای چنین کاری استفاده از RFID[39] میباشد، تا بتوان اطلاعات تولید را در حین اجرا در آن ثبت نمود. اما مهمترین بحث برای به کارگیری آن هزینهبر بودن آن است، اما برای تسریع روند اجرا و بهبود توزیعشدگی کاندید مناسبی میباشد. در جمساز طرح به کارگیری RFID ، با توجه به طرحهای آتی شرکت جهت گسترش سایتها در دست اقدام است.
۴٫۵٫۲ پایگاه داده جمساز در محیط ابر
چنانچه در بخش قبل اشاره شد، گام بعدی جهت ابری کردن تولید این است که به نحوی اطلاعات به صورت توزیعشده، در محیط ابر قرار گیرد و بحث زیرساختار به عنوان سرویس مطرح می شود، مهمترین داده های جمساز که بایستی در محیط ابر قرار گیرد تا سایتهای توزیعشده قابلیت دسترسی به این اطلاعات را داشته باشند، اطلاعات منابع( تجهیزات، نیروی انسانی، مواد اولیه) است، تا با درخواست سرویس از این زیرساختارها، روند اجرا ادامه یابد. اطلاعات منابع فقط بخشی از اطلاعات جمسازخواهد بود که در محیط ابر قرار میگیرد. دستورالعملهای تولید، BOM[40] و غیره هستند که نیاز است مورد دسترس سایر افراد در سایتهای دیگر قرار گیرند. اما پیادهسازی چنین طرحی در عمل چالشهایی به همراه خواهد داشت. در ادامه این فاکتورها را در محیط ابر و سیستمهای فعلی مقایسه کردهایم.
نوع محیط/ فاکتورهای ارزیابی | امنیت | احراز هویت | هزینه | نیروی انسانی |
محیط ابر | ابر خصوصی-بالا ابر عمومی- کمتر |
ضروری | بنابر نحوه به کارگیری | نیروی انسانی کم ولی کارآمد |