فریزملا و همکاران (۲۰۱۴)، طی تحقیقی به بررسی تاثیرات برنامههای کیفیت زندگی کاری روی کیفیت زندگی کاری کارکنان شرکتهای چند ملیتی در مالزی پرداختند. نتایج تحقیق آنها حکایت از آن دارد که بین برنامههای کیفیت زندگی کاری و کیفیت زندگی کاری کارکنان چند ملیتی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. برنامههای کاری مناسب باعث افزایش عملکرد، بهره وری، تعهدات کارکنان و همچنین رضایت خود سازمان از همه فعالیتها می شود و آنگاه تاثیرات زیادی بر روی کیفیت زندگی کاری کارکنان می گذارد.
اوجالاوهمکاران (۲۰۱۴)، در تحقیقی به بررسی افزایش رابطه منفی کار- خانواده در مقوله دورکاری (کار در منزل به جای کار در محل کار) در فنلاند پرداختند. نتایج تحقیق آنها حکایت از آن دارد که در صورت عدم درک خانواده از بحث دورکاری، عدم اجرای درست برنامه دورکاری و همچنین نبودن نظارتهای ویژه این برنامه نتایج منفی زیادی روی کیفیت زندگی کاری و خانوادگی کارکنان می گذارد و حتی باعث کاهش عملکرد سازمان نیز می شود.
۲-۷- نتیجه گیری
در ابتدا عملکرد سازمانی را به دو قسمت مجزای مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد تقسیم کردیم، سپس ویژگیها، اهداف، مزایا، اصول و فرایند اجرای هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم و مشاهده کردیم که در صورت اجرای درست و گام به گام مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد شاهد افزایش تدریجی عملکرد در سازمان خواهیم بود، در ادامه دورکاری سازمانی و فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی را مورد بررسی قرار دادیم و ویژگیها، مزایا و عواملی را که روی هر یک تاثیر گذار هستند مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادیم و مشاهده شد که هریک از این متغیرها میتوانند تاثیرات متقابل به روی هم داشته باشند باعث افزایش یا کاهش تاثیر یکدیگر بر روی عملکرد سازمانی شوند، در ادامه به بیشینه تحقیق که شامل تحقیقات داخلی و خارجی هست پرداختیم و در پایان مدلی را ارائه دادیم که بر اساس عوامل تاثیر گذار بر روی هریک از متغیرهای گفته شده در بالا میباشد، مدل به صورت زیر میباشد:
شکل ۲-۱- مدل ارتباط بین متغیرها
در فصل بعد درباره روش شناسی تحقیق بحث و بررسی انجام خواهد گرفت، در فصل چهارم داده های جمعآوری شده ارائه میگردد و خروجی به صورت تجزیه و تحلیل نرمافزار مورد ارزیابی و بررسی خواهد گرفت، و در نهایت در فصل پنجم، نتایج تحقیق و پیشنهادات کاربردی و پژوهشی تحقیق ارائه خواهد شد.
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه
در فصل دوم به بررسی ادبیات تحقیق و بیشینه تحقیق که شامل تشریح کامل دورکاری، عملکرد سازمانی، فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی بود پرداختیم و عوامل تاثیرگذار بر روی هریک را برشمردیم و در پایان به مدلی رسیدیم که به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه تحقیق در این فصل روششناسی تحقیق با ملاحظه روش تحقیق، جامعه آماری، ابزار گردآوری داده ها، روایی و پایایی داده ها، نمونه و شیوه نمونه گیری، روشهای تجزیه و تحلیل آماری داده ها با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری مورد توجه قرار گرفته است.
شکل ۳-۱- مدل تجزیه و تحلیل دادهها
۳-۱-۱- نوع و روش تحقیق
این تحقیق برحسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. به این دلیل کاربردی است که استفاده از نتایج تحقیق برای بهبود عملکرد سازمانهای دولتی شهرستان یزد است و به این دلیل توصیفی است که مطالعه وضعیت موجود دورکاری و عملکرد سازمانی با توجه به نقش فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی کاری مد نظر است. و از این جهت که محقق درصدد تاثیر بین متغیرها روی یکدیگر میباشد، تحقیق از نوع همبستگی است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۲- جامعه آماری مورد بررسی
۳-۲-۱- جامعه آماری
جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان سازمانهای دواتی شهرستان یزد در سال ۱۳۹۳ است که برابر با آمار سازمانهای مذکور تعداد ۳۰۰۰ نفر است.
۳-۲-۲- حجم نمونه
حجم نمونه ار طریق فرمول کوکران به شرح زیر محاسبه شده که برابر ۳۴۰ میباشد.
(۳-۱)
۹۶/۱ = t
۵/۰ = q = p
۰۵/۰ = d یا ۰۱/۰ = d
n: حجم نمونه
N: حجم جمعیت آماری
t درصد خطای معیار ضریب اطمینان قابل قبول
p: نسبتی از جمعیتی فاقد صفت معین (مثلاً جمعیت مردان)
q(1-p) : نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین (مثلاً جمعیت زنان)
d: درجه اطمینان یا دقت احتمالی مطلوب
۳-۲-۳- واحد تحلیل
واحد تحلیل، واحدی است که اطلاعات جمعآوری و خصوصیات آن توضیح داده می شود (دواس، ۱۳۷۶).
بر این مبنا واحد تحلیل تحقیق حاضر را کلیه کارکنان سازمانهای دولتی شهر یزد تشکیل می دهند.
۳-۲-۴- شیوه نمونه گیری
در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده میکنیم. در این نوع نمونه گیری به هر یک از افراد جامعه احتمال مساوی داده میشود تا در نمونه انتخاب شود. به عبارت دیگر اگر حجم افراد جامعه N و حجم نمونه را n فرض کنیم، احتمال انتخاب هر فرد جامعه در نمونه مساوی N/n است.
انتخاب نمونه تصادفی ساده را به دو شیوه میتوان انجام داد: شیوه اول به صورت خوشهای و شیوه دوم با بهره گرفتن از قرعهکشی.
برای انتخاب یک نمونه تصادفی ساده به شیوه قرعه کشی باید با توجه به چارچوب نمونه گیری از میان افراد جامعه یک نمونه به حجم نمونه مورد نظر از میان افراد فهرست شده به حکم قرعه انتخاب کرد.
در شیوه دوم، باید حجم جامعه مورد نظر را N قرار داد. سپس به تعداد ارقام تشکیل دهنده حجم جامعه ، ستون یک رقمی در جدول اعداد تصادفی منظور داشت (مثلا حجم جامعه ۵۰ شامل دو رقم است بنابراین دو ستون یک رقمی در جدول اختیار میکنیم). پس از آن یک نقطه شروع به طور تصادفی برای انتخاب واحدها اختیار کرد. سرانجام عمل انتخاب را از این نقطه آغاز کرده و هر عددی که کوچکتر یا مساوی N باشد را به عنوان نمونه انتخابی منظور داشت.
۳-۲-۵- روش و ابزار گردآوری دادهها
جهت گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده می شود. جهت تدوین پیشینه تحقیق و مبانی نظری از روش کتابخانهای و جهت گردآوری داده ها از جامعه آماری با بهره گرفتن از پرسشنامه از روش میدانی استفاده می شود.
برای اندازه گیری شاخص های تحقیق، جمعآوری داده ها و اطلاعات لازم از پرسشنامه استفاده می شود.
ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات پرسشنامه است که با اقتباس از نمونههای مشابه آنها که در تحقیقات گذشته اعتباریابی و مورد استفاده قرار گرفته است، به کار گرفته می شود.
۳-۲-۶- روایی و پایایی دادهها
مفهوم اعتبار (روایی) به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت. در این تحقیق ما دو روایی سازه و محتوا را مورد بررسی قرار میدهیم:
۳-۲-۶-۱- روایی سازه
روایی ساخت یا سازه بیان می کند نتایج به دست آمده از کاربرد یک ابزار اندازه گیری تا چه حد با نظریههایی که آزمون بر محور آنها تدوین شده است تناسب دارد. بعبارت دیگر نمایانگر آن است که ابزار اندازه گیری تا چه اندازه یک سازه یا خصیصه ای را که مبنای نظری دارد می سنجد.در بررسی روایی سازه باید به تدوین فرضیههایی درباره ی مفاهیم اندازه گیری شده،آزمون این فرضیهها ومحاسبه ی این همبستگی نتایج با اندازه گیری اولیه پرداخت اگر ضریب همبستگی حاصله بالا باشد اعتبار سازه افزایش می یابد ولی اگر همبستگی معنی دار نباشد علت را می توان به عوامل زیر نسبت داد:
جمع آوری دادهها با اشکال همراه بوده است.
پیش بینی و فرضیهها غلط بوده است.
ابزار، خصیصه مورد نظر را اندازه گیری نمیکند.
اگر چه فرایند برقراری اعتبار سازه امر بی انتهایی است ولی محقق یا سازنده آزمون میتواند اعتبار سازه یک آزمون را در موقعیتهای خاص نشان دهد. از جمله شیوههایی که برای تعیین اعتبار سازه به کار میرود موارد زیر است:
تفاوتهای گروهی: اگر نظریه ای تفاوتی را بین گروه ها (یا هیچ تفاوتی را) در نمرات آزمون پیش بینی کند، آزمونی که این تفاوت را نشان دهد (یا ندهد) دارای اعتبار سازه است. برای مثال پیش بینی میشود که کودکان و بزرگسالان در بلوغ اجتماعی با هم تفاوت دارند. بنابراین اگر آزمونی که برای اندازه گیری خصیصه بلوغ اجتماعی ساخته شده باشد، تفاوت معنی داری را بین کودکان و بزرگسالان نشان دهد دارای اعتبار سازه است.