۱-۱. مبحث اول: کلیات
۱-۱-۱. گفتار اول: سابقهی تاریخی
انسان اولیه در گذشتههای خیلی دور به آب برای آشامیدن نیاز داشت و از محیطهای آبی برای ماهیگیری و شکار استفاده میکرد، تنها زمانی که به کار کشاورزی روی آورد و در دشتهای بزرگ سُکنی گزید و از طرفی رودخانههای بزرگ در کنار اراضی مزبور وجود داشت، به حفر چاه پرداخت و زمین را آبیاری کرد. خاکریزهایی برای حفاظت خود در مقابل سیلابها ساخت، این قبیل اقدامات انسانها به یک جامعه منظم و سازمان یافته احتیاج داشت و با این ترتیب دولتها و مناطق جمعیت نشین به وجود آمدند.[۱]
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در بسیاری از مناطق جهان مانند آسیا و آفریقا منابع آب منشاء تجمع انسان و پیدایش تمدنها شده است، مردم به اسکان در جوار رودخانهها و چشمهها پرداختهاند تا بتوانند در اقلیمهای خشک زندگانی خود را تأمین کنند، در مراحل اولیهی عرضهی آب به طور معمول از تقاضای آن بیشتر است. ولی به تدریج با افزایش جمعیت و تنوع فعالیتهای صنعتی و اقتصادی، تقاضا برای آب بالا رفت و از عرضه آن پیشی گرفت و در نتیجه فکر تقسیم آب بر اساس رهنمودهای سنتی و عرف هر جامعه میان مصرفکنندگان جیرهبندی گردید.[۲]
در گذشتههای دور، انسانها آسیابهای آبی را برای آرد کردن دانههای گندم ابداع و اختراع کردند و اندیشه زهکشی اراضی را از فکر و اندیشه به مرحله عمل درآورند و کانالها و مجاری مرتفع آب بر و لولهها را برای خطوط انتقال آب ساختند و به وسیله قنات آب استخراج کردند و آبشارها و فوارهها را برای افزودن بر زیبایی اماکن بر پا داشتند، خاکریزهای عظیم و طویل مسیر رودخانههای چین، سیستمهای تأمین آب در یونان و مجاری مرتفع آببر رومیها، نمونه چشمگیر و بارز از تکنولوژیهای کهن آب هستند.
برای انسانهای اولیه ضروری نبود که محیط آبی را برای تطابق آن با نیازهایش تغییر بدهد، چشمهها، رودخانهها و دریاچهها نخستین منابع پایدار تأمین آب در فصول خشک بودند، آنها در میان سایر شرایط، محل نخستین اجتماعات کشاورزی را تعیین نمودند که با نخستین سکونتگاهها، حفر چاه و تکنولوژی هم توسعه یافت، در این زمان بود که به واسطه بروز فصول و تغییرات آب و هوایی و سالهای خشکی و از دست رفتن محصولات و بروز خسارتهای هنگفت تفکر ساده انحراف و هدایت آب از انهار به اراضی کشت شده مجاور شکل گرفت و بدین طریق آبیاری به عنوان یکی از اولین دستآورهای پیشرفته و تکنولوژی بشر به منصهی ظهور رسید. زمینهای مسطح آبرفتی در طول مسیر رودخانههای بزرگ حاصلخیزترین خاکها را داشتند و به سادگی قابل کشت بودند.
بعدها چرخ آبی برای استفاده از انرژی جنبشی آب جاری و بالا کشیدن آب برای آبیاری ابداع شد و تکامل یافت «هم آبیاری و هم حفاظت در برابر سیلها به یک جامعه سازمان یافته نیاز داشت و بنابراین تعجبآور نیست که اولین دولتهای سازمان یافته در طول مسیر سیلاب دشتهای رودخانههای بزرگ شکل گرفتند».[۳]
تکنولوژی منابع آب نقش بسزایی در تمدنهای قدیم داشته است، زهکشی و بهرهبرداری از آبهای تحتالارضی به وسیلهی گالریها (مانند قنات) به کمک چاههای مربوطه (میلههای قنات) که برای تأمین آب جوامع انسانی در چندین تمدن مورد بهرهبرداری و استفاده بود. اکنون با همهی این پیشرفت تکنولوژی باز هم متخصصین منابع آب را به حیرت و شگفت واداشته است.
با ایجاد و پیدایش عصر رنسانس (انقلاب صنعتی) بسیاری از ابنیه هیدرولیکی با بهره گرفتن از مواد جدید در همان دوران اختراع و یا تکمیل گردیدند. بعد از آن دوره، دوران صنعتی و ماورای صنعتی[۴] قرنهای اخیر موجب شکلگیری تکنولوژی امروزی تأمین آب شده است که در این دوران رشتههای جدید به وجود آمد، و روشهای انفرادی و تکسازهها به سیستمهای چندین سازه آبی متمایل گشت و تحولات چشمگیری به وجود آمد، و تکنولوژیهای مرتبط و وابسته به آب با وظایف تخصصی به وجود آمدند که مبارزه با آلودگی محیطهای آبی و برای آب پاکیزه، شاید یکی از مهمترین وظایف تکنولوژیهای مرتبط با آب در نیمه قرن ۲۱ باشد.[۵]
انسانهای اولیه با یک تکنیک خیلی ابتدایی در زمینه توزیع و استفاده از آب شروع کردند و تقاضا برای مصرف آب نیز اندک و سرانه مصرف نیز کم بود، ولی از زمانی که مناطق مسکونی و شهرنشینی توسعه پیدا کرد و سرانه مصرف هم بالا رفت، اکثراً نمیتوانست میزان مقدار آب مصرفی مورد نیاز را تأمین نماید و این موضوع انسانها را به فکر اختراع برای استفاده بیشتر از آب نمود.
در جوامع اولیه وسائل آبرسانی مانند چاهها، آب انبارها، کانالها و آبروها و لولههای توزیع آب به وجود آمدند. در زمانهای قدیم برای انتقال آب از محلی به محل دیگر و جهت جریان آن به صورت ثقلی یعنی تحت تأثیر جاذبهی زمین استفاده مینمودند. در حالی که در دورههای بعدی برای استفاده از آب و جهت حرکت آب از پمپهای قوی و لولههای تحت فشار استفاده میکردند. در مصر قدیم برای انتقال آب به محلی بالاتر از رودخانه نیل یا کانالها از چرخهای آن زمان مانند دلو و چرخ چاه استفاده شده است.
کشور ما، ایران نیز همیشه مواجه با کمبود آب بوده و برای جبران این کمبود تمامی دستاندرکاران مدام در جستجوی راهحل برای چارهجویی بودهاند. میزان بارندگی در کشور ما به غیر از مناطق محدود مانند شمال خیلی ناچیز و اندک میباشد به همین جهت ایرانیان از زمانهای گذشته به مسئله آب و آبیاری اهمیت فراوانی داده و میدهند و برای این منظور به احداث سدها و کانالهای آبیاری مبادرت کردند. نیاکان ما از چندین هزار سال قبل به وسیله خلاقیت و استعدادهای خود بدون اینکه تجهیزات فنی و مکانیکی پیشرفته وجود داشته باشد، مبادرت به ابداع روشهای خاص آبیاری نمودند که امروزه هم مورد تعجب و تحسین ملتهای مختلف دنیا قرار دارد. این روش خاص حفر قنات میباشد که علاوهبر سادگی این روش، به علت کم هزینه بودن در سایر ممالک خاورمیانه هم از آن استفاده مینمایند.
۲-۱-۱. گفتار دوم: قوانین و مقررات مرتبط با آب و سیر قانونگذاری آن
بدون شک وجود قوانین و مقررات مختلف برای تمام ارکان کشور و برای اداره آن ایجاد نظم و انضباط و امنیت لازم و ضروری بوده و هر چقدر این قوانین و مقررات از شفافیت برخوردار باشد و بدون نیاز به هر گونه تعبیر و تفسیر غیر مؤثر از قوانین و آییننامههای اجرایی باشد با همان اندازه در بهبود و رونق تمامی فعالیت و برنامهها و جلوگیری از اتلاف منابع و حصول به موقع به اهداف در سازمانها و نهادها نقش تعیین کنندهای گذاشته و خواهد گذاشت. خاصه در مورد این ماده حیاتی که هر چه بیشتر قانونمند و نظاممند باشد و با مقتضات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و آداب و رسوم سازگار باشد و قانون مترقی و تا حد امکان بدون عیب و نقص باشد به همان میزان کارسازتر خواهد بود.
تا قبل از تصویب قوانین و مقررات مربوط به آب، مقررات و قوانین مربوط به آب و چگونگی مالکیت و تملک نهر و تقسیم آب و مسائل مربوط به آن مطابق مقررات قانون مدنی بود، لیکن بعداً بنا به مقتضای زمان و اجتماع، قوانین و مقرراتی خاصی در خصوص آب و آبیاری و مالکیت و چگونگی بهرهبرداری و استفاده از انواع منابع آبی به تصویب رسید که جهت اطلاق ذیلاً به آنها اشاره میگردد:
-
- قانون راجعبه قنوات مصوب ۱۳۰۹ که ماده ده آن به نهرها، رودخانهها و حقآبهها اشاره کرده است.
-
- قانون اجازه تأسیس بنگاه آبیاری مصوب ۲۹ اردیبهشت ۱۳۲۲ که در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۳۴ به «قانون اصلاح قانون تأسیس بنگاه آبیاری و امور مربوط به آبیاری کشور» اصلاح گردید. در این قانون نیز به مقررات آب پرداخته شده و در ماده سه آن به نظارت در امور آبیاری و تشخیص حقآبه و ثبت آن در دفاتر مخصوص اشاره نموده است.
-
- قانون بعدی و منسجمی که در خصوص آب به تصویب مجلسین رسید، قانون آب و نحوه ملی شدن آن مصوب ۱۳۴۷ میباشد و اگرچه از زمان تصویب و مراحل اجرایی آن انجام اصلاحات و تغییرات در آن احساس میشد، اما این قانون به رغم داشتن پارهای ابهام و اجمال به علت داشتن سایر جنبههای مثبت در نوع خود قانون بکر و مترقی بود، و بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به آب و مسائل آن در این قانون بحث و تصریح گردیده است، که این قانون تا سال ۱۳۶۱ و تا زمان تصویب قانون توزیع عادلانهی آب مورد عمل بود، و اکنون نیز برخی از مواد آن مغایر با قانون مؤخر نباشد مورد اهتمام و عمل میباشد.
-
- قانون دیگری که در زمینه آب تصویب گردید، قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ میباشد. گرچه این قانون نواقص و ابهاماتی دارد، لیکن در نوع خود قانون جامع و پیشرفته میباشد که فصل اول آن تحت عنوان مالکیت عمومی و ملی آب در ۲ ماده و ۴ تبصره تصریح شده است. فصل دوم آن به آبهای زیرزمینی اختصاصی یافته که چگونگی استفاده و بهرهبرداری از آنها را بیان نموده و در فصل سوم به توضیح و تشریح آبهای سطحی پرداخته و نحوه استفاده از آنها را بر حسب حقآبه و پروانه مصرف معقول تبیین نموده است، النهایه به دلیل توسعه تکنولوژی و تغییر نوع مصرف و خصوصی شدن قسمت اعظم ارکان دولت و مشارکت دادن بخش خصوصی در مراحل مختلف تأمین و تجهیز منابع آب، و تخصصی شدن فعالیتها و رویکرد تمام مسائل و ارکان مملکت به سوی تخصصی شدن و مطالعات تطبیقی که انجام شده است و برای رفع کمبودها و کاستیهای موجود و با کسب نظر از متخصصان امر آب، قانون مزبور نیز در حال تغییر و اصلاح میباشد که پیشنویس آن تهیه شده و مراحل نهایی خود را میگذراند، تا جای خود را به قانون جامع آب بدهد تا انشاا… نواقصی را که در گذشته موجود بوده، مرتفع کرده تا بیش از پیش در استفاده از منابع آب و مالاً صیانت از آن موفق باشیم.
آییننامهها و دستورالعملهای متعددی برای استفاده بهینه از آبهای سطحی و زیرزمینی به تصویب مراجع ذیربط رسیده که هر کدام به نوبه خود سهم بسزایی در نحوه و میزان مصرف و چگونگی بهرهبرداری از آنها داشته و در مقام عمل کمک شایانی به اجرای قانون نموده است که برای مزید اطلاع خوانندگان محترم تعدادی از آنها را در ذیل میآوریم.
-
- آییننامه اجرایی فصل دوم (آبهای زیرزمینی) قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۸/۷/۱۳۶۳ هیئت وزیران.
-
- آییننامه تشکیل هیئتهای سه نفری و پنج نفری و وظایف و اختیارات آنها (موضوع مواد ۱۹ و ۲۰ قانون توزیع عادلانه آب) مصوب ۲۷/۴/۱۳۶۳ هیئت وزیران.
-
- آییننامه اجرایی نحوه صدور پروانه مصرف معقول (موضوع ماده ۱۸ قانون توزیع عادلانه آب) مصوب ۲۷/۴/۱۳۶۳ هیئت وزیران.
-
- دستورالعمل نحوه اجرای ماده ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب در خصوص نوع مصرف آب چاه.
۲-۱. مبحث دوم: تعریف و انواع آب
۱-۲-۱. گفتار اول: تعریف آب
آب، منشاء حیات و الفبای عمران و آبادانی میباشد. این اعتبار را آب در طول ادوار تاریخ کسب کرده است. زیرا هر جا که اثری از آب بوده، حیات نیز پدید آمده و نشانههای از آن، هم اکنون نیز باقی مانده است.[۶]
در کتابهای حقوقی و منابع فارسی، آب به صورتهای تقریباً مشابه تعریف شده است «آب مایعی شفاف، بیمزه و بی بو، که حیوان از آن میآشامد و نبات بدان تازگی و تری گیرد. و آن یکی از چهار عنصر قدماست که عبارتند از (آب، آتش، باد و خاک). و در عربی به آن ماء گفته میشود و در قرآن کریم نیز این واژه مقدس در ۴۳ سوره مبارکه به عناوین مختلف ذکر شده است».[۷]
باید گفت که آب مایه حیات تمامی موجودات گیاهی و جانوری بوده و استمرار و دوام و بقاء حیات آنها به آب بستگی دارد. این مایع زلال از مهمترین آفریدهها و مخلوقات خداوند باریتعالی میباشد که به وسیله آن هر موجودی زنده میماند و گیاهان به وسیله آن طراوت خاص مییابند، به گونهای که بدون آب امکان ادامه زندگی و حیات میسر نمیباشد.
۱-۱-۲-۱. بند اول: معنی لغوی آب
کلمه آب که از دو حرف الفباء فارسی ترکیب یافته در فرهنگ فارسی به این صورت معنی شده است.[۸]
«مایعی است شفاف، بیطعم، بیبو، مرکب از دو عنصر اکسیژن و ئیدروژن. نشانه آن در شیمی H2O است» و نیز به معناهای عصاره، شیره، طراوت، لطافت، صفا، درخشندگی، جلا، طرز و روش، فیض الهی، حقیقت روحانی بکار رفته است.[۹]
۲-۱-۲-۱. بند دوم: آب از نظر طبیعی
آب در طبیعت به اشکال مختلف جامد، مایع و گاز موجود میباشد و وجود آن در ساختمان سلولهای انسان و حیوان و گیاه یکی از اجزاء لازم و ضروری است.[۱۰] فرمول شیمیایی آن H2O است و در طبیعت به مقدار خیلی زیادی وجود دارد، به طوری که سطح کرده زمین را پوشانیده، این عنصر در دمای ۱۰۰ درجه حرارت (سانتیگراد) به جوش میآید و در صفر درجه یخ میبندد. آب از عوامل عمده فرسایش به حساب میآید، آبهای طبیعی از جمله آب رودخانه، باران، چشمه، دریا هیچگاه خالص محسوب نمیباشند، و با املاح مختلف و آلایندههای متعدد همراه هستند.[۱۱]
خالصترین و پاکترین منبع طبیعی آب از میان انواع نزولات آسمانی و خدادادی، برف میباشد. چون در باران علاوهبر گازهای محلول در هوا ذرات نامحلول دیگری مثل دیاکسید کربن و کلرور کربن، سولفات کربن، نیترات کربن و آمونیاک نیز وجود دارد.
آبهایی که در مناطق کوهستانی قرار دارند تقریباً عاری از اجسام آلی ناخالص میباشند، ولی احتمال دارد در آنها املاح غیر آلی وجود داشته باشد، در حالی که رودخانهها و دریاچههایی که در منطقه دشتی قرار دارند، ممکن است زیاد آلوده باشند. آبهایی که از طبقات زمین گذشتهاند در نفوذ به طبقات زمین کم و بیش آلودگی خود را از دست داده و تصفیه میشوند، ولی در این نوع آبها هم املاح غیر آلی موجود میباشد.
آب یکی از مواد اصلی و ضروری در تغذیه انسان و حیوان و گیاه میباشد و در صنعت نیز استعمال زیادی دارد، آب عامل خنک کننده و پاک کننده و هم چنین وسیلهای برای تولید و توزیع حرارت و نیرو میباشد. در اثر طراوت نور خورشید و تعریق گیاهان مقدار قابل توجهی از آب تبخیر و تصفیه میشود و به صورت بخار و ابر به وسیله باد به اطراف کرهی زمین پراکنده میشود و دوباره با مهیا شدن شرایط به صورت برف و باران و احیاناً به صورت تگرگ به زمین بر میگردد. برف و باران قبل از رسیدن به سطح زمین و پس از آن با مواد بیشتری آلوده میگردد، قسمتی از این آبها به صورت انهار و جویبارها در سطح زمین جاری و قسمتی از آن به اعماق زمین فرو رفته و به صورت آبهای زیرزمینی مجدداً قابل بهرهبرداری و استفاده میشوند.[۱۲]
۳-۱-۲-۱. بند سوم: آب در ادبیات و عرفان
آب در ادبیات فارسی منزلتی بسیار والا دارد و در بسیاری از موارد به طریق تشبیه و استعاره به معناهای رونق، صفا، لطف، گرانمایگی، مسرتبخشی و طراوت و لطافت، تری، تازگی و درخشندگی بکار گرفته شده است.[۱۳]
آقای دکتر الهی قمشهای در یک سخرانی مبسوط در مراسمی که وزارت نیرو به مناسب عید سعید غدیر خم برپا داشته شده بود در مورد آب و ارزش و اهمیت آن به ویژه در ادبیات و عرفان داشت که قسمتی از آن به جهت اهمیت و جذابیت موضوع بیان میگردد «آب را فرستادهاند تا ما را پاک کند، آنقدر ادبیات ما معانی رمزی در مورد آب دارد که اگر بخواهیم اشارهای کنیم کتابها میشود، اصلاً اگر بخواهیم آب را از ادبیات بگیریم، بیشتر شعرا متوقف میشوند. اینکه خداوند فرمود: همه چیز حیاتش از آب است، یونانیان قدیم دنبال اصل عالم میگشتند بعد وحدت وجود را مطرح کردند.
دستهای دیگر گفتند اصل عالم آب است، چرا آب تنها عنصری است که به هر سه حالت دیده میشود، یعنی هم به صورت هواست، هم به صورت جامد و هم مایع است. اگر چه ما میدانیم هر مادهای هر سه حالت را دارد، اما آب بارز است. بعد هم، آب ویژگیها و خواص دارد. بنابراین معتقد شدند که اصل عالم آب است».[۱۴]
همچنین ایشان اشاره مینمایند که یکی از مظاهر آب به شکل باران است، و خداوند هم میفرماید: «ما نزل الله من اسماء من ماء فاحیا به الارض بعد موتها»، یعنی آبی فرو میفرستیم و زمین مرده را زنده میکنیم و به اعتقاد ایشان آب وحی هم هست، یعنی وحی هم به آب تشبیه گردیده است. همان طوری که باران وحی و معرفت با آمدن و نزولش دلهای مردگان را زنده میکند، باران هم زمین را زنده میکند. در اثر باران است که هم جان انسان زنده و شکوفا میشود و گل و سبزه و میوه و گیاه میدهد و اگر آبی بیاید و ما را تطهیر و طراوت دهد دیگر موجبات آزار کسی را فراهم نمیکنیم خداوند عرشش را بر آب نهاد.
عطار نیشابوری میگوید:
خاکیـان را عمر بـر بـاد او نهاد عرض را بگذاشته بر روی آب
شاعران و نویسندگان فارسی زبان چه به صورت نظم و چه به صورت نثر به طور حقیقت یا مجاز یا استعاره و تشبیه و تمثیل آب را که حقیقتاً مظهر صفا و پاکی و مسرتبخشی است. برای فرو نشاندن عطش روحی و معنوی خود و برای بیان معانی لطیفی که در منظور و باطن خود تصور مینمودند، بهترین وسیله برای بیان معانی منظور و نیت خود قرار داده و با اشعار دلچسب خود خاصیت لذتبخشی به آن دادهاند، و صاحبان ذوق و ادبا چه در گذشته و حال با تصویر و تشبیه لب و دهان معشوق به چشمه نوش یا آب حیات، روح عطشزدهی خود را تسکین دادهاند و یا از آب و آتشزا به خاموش کردن حریق درونی خود پرداختهاند. از کلمهی آب در نثر و نظم استفادههای زیادی چه به صورت معانی مجازی و استعاره و کنایه شده است.
مولانا جلالالدین بلخی، میگوید: