۲-۲-۹ زنجیره تامین بالادست
این بخش شامل تامینکنندگان اولیه (که خودشان می توانند مونتاژکننده و یا سازنده باشند) و تامینکنندگانشان هستندکه همه این مسیرها از مواد سرچشمه می گیرد. فعالیتهای اصلی این قسمت خرید و حمل است(احمدی، ۱۳۸۴).
۲-۲-۱۰ زنجیره تامین داخلی
این بخش شامل همه پردازشهای استفاده شده به وسیله یک سازمان در تبدیل داده های حمل شـــــده به سازمان به وسیله تامین کنندگان به خروجیهاست، از زمانی که مواد وارد سازمان می شود تا زمانی که محصول نهایی برای توزیع به خارج سازمان حرکت میکند. فعالیتها اینجا شامل حمل مواد، مدیریت موجودی، ساخت وکنترل کیفیت است(اسکوت، ۲۰۰۷).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۲-۱۱ زنجیره تامین پایین دست
این بخش شامل همه فرایندهای درگیر در توزیع و تحویل محصولات به مشتریان نهایی است. خیلی زیاد مشاهده میشود که زنجیره تامین وقتی محصــول واگذار یا مصرف میگردد، پایان میپذیرد. اینجا فعالیتها شامل بستهبندی، انبار و حمل است. این فعالیتها ممکن است با بهره گرفتن از چندین توزیعکننده انجام شود مثل کل فروشان و خرده فروشان. ایـــن قسمت می تواند به سمت راست به همین ترتیب گسترش یابد(لائو و هونگ، ۲۰۰۹).
۲-۲-۱۲ مشکلات زنجیره تامین و منابع آنها
درجهان تجارت مثالهای بیشماری از شرکتهایی که قادر نیستند به سطح تقاضای آنها برسند و درنتیجه موجودیهای هزینه بر و زیادی پروژهای را متحمل می شوند وجود دارد. در این قسمت ما به تشریح این مشکلات و علل آنها میپردازیم. مشکلات طی زنجیره تامین به طورکلی از دو منبع ناشی میشوند(حسنزاده و همکاران، ۱۳۸۴).
۲-۲-۱۲-۱ عدم اطمینان
یک منبع اصلی عدم اطمینان زنجیره تامین پیش بینی تقاضا است. پیش بینی تقاضا از چندین فاکتور از قبیل رقابت، قیمتها، شرایط فعلی، توسعه تکنولوژیکی و سطح عمومی تعهد مشتریان تاثیر می پذیرد. دیگر عامل عدم اطمینان زنجیره تامین زمان های تحویل است که خود به عواملی مانند نسبت خرابی ماشین ها در فرایند تولید خطی، فشردگی ترافیکی که در حمل و نقل دخالت می کند و مشکلات کیفیت مواد که ممکن است تأخیرات تولید را ایجاد کند وابسته است(زنگهنیا، ۱۳۸۴).
۲-۲-۱۲-۲ عدم هماهنگی
این نوع مشکلات هنگامی اتفاق می افتد که یک بخش شرکت با دیگر بخشها ارتباط خوبی ندارد، وقتی پیغام برای شرکاء تجاری غیرقابل فهم باشد و وقتی بخشهای شرکت از بعضی مسائل آگاهی ندارند و یا خیلی دیر از آنچه موردنیاز است و یا آنچه باید اتفاق بیفتد آگاه میشوند(وایس، ۱۹۹۳).
۲-۲-۱۳ پنج عملکرد براى مدیریت در برابر چالش هاى زنجیره تامین
بسیارى از تکنولوژىها و ابزارها در بهبود راهکارهاى زنجیره تامین مورد استفاده قرار مىگیرد. دامنه پیادهسازى تکنولوژى، راههاى جدیدى را براى تغییر ساختار سازمانى از تکنولوژى سختافزار به تکنولوژى نرمافزار و اطلاعات براى سازماندهى مىگذارد(آلایش، ۱۳۸۶). براى رسیدن به کارایى و اثربخشى در مدیریت زنجیره تامین پنج عملکرد را براى مدیریت تفکیک کردهایم که این پنج وظیفه تا اندازهاى عاملى براى سازماندهى است.مهارت و اثربخشى مدیریت زنجیره تامین به صلاحیت و درستى این پنج عملکرد وابسته خواهد بود(شفیعزاده، ۱۳۸۵).
۲-۲-۱۳-۱ ساختار شرکاى زنجیره تامین
طراحى زنجیره تامین بر اساس کارایى که بر روى عوامل استراتژیک و با توجه و نیازمندىهاى مشترى براى طراحى زنجیره تامین است، پایهریزى شده است، به طورىکه محدوده محصولات موجود، سرویسها، محصولات جدید یا بخش مشتریان را پوشش مىدهد(یو و چن، ۲۰۱۰).بر پایه آگاهى از محصول نهایى در زنجیره تامین پایهریزى مىشود. این به این مفهوم است که در دوره طولانى، کیفیت محصولات براى ادامه رقابت، باید توسعه و بهبود بیابد. همچنین یکپارچگى زنجیره تامین، میزان رقابتپذیرى سازمان را تعیین خواهد کرد(تاربن و همکاران، ۲۰۰۵).
۲-۲-۱۳-۲ پیاده سازى ارتباطات مشارکتى
این بخش به انواع مشارکتهاى ضرورى براى شرکت اشاره مىکند. این عملکرد ارتباطات زنجیره تامین را به مشارکت با عوامل خارج از شرکت گسترش مىدهد. هر تغییرى در زنجیره تامین باید به اطلاع شرکا برسد و در کل زنجیره پیاده شود.
در این قسمت عملیات پشتیبان فرآیندهاى زنجیره تامین بیان مى شوند.
• سازماندهى تغییرات و نقش عملکردها در تغییرات زنجیره تامین
• فرایند مشارکتى براى طراحى مجدد زنجیره تامین
• اجراى ارزیابى ها و نقش آنها
• جایگاه عملکرد مدیریت زنجیره تامین درون شرکت(موسوی و دیگران، ۱۳۸۵).
۲-۲-۱۳-۳ طراحى زنجیره تامین براى سود دهى استراتژیک
مدیریت زنجیره تامین، مشارکت موثر عوامل خارج از شرکت را ایجاب مىکند. اما ارتباط هر شرکت با شرکتهاى خارج از آن بسیار مشکلزا است. در مورد شرکاءدقت به موارد زیر ضرورى است:
• مرکز رقابت: هدف مدیریت زنجیره تامین و انتخاب شرکا چه تاثیرى بر اهداف رقابتى دارد؟
• انگیزه شرکا
• ساختار شرکا(کالانتون، ۲۰۰۹).
۲-۲-۱۳-۴ اطلاعات مدیریت زنجیره تامین
نقش سیستمهاى اطلاعاتى را در اصلاح زنجیره تامین نباید نادیده گرفت. این بخش نقش تکنولوژى را در اصلاح زنجیره تامین نشان مىدهد. تغییرات سیستمى باید تغییرات اصلاح فرآیندها و استراتژى شرکت را تحت الشعاع قرار دهد.
• عناصر سیستم زنجیره تامین
• نوآورى تکنولوژیکى
• استفاده از وابسته هاى نرم افزارى
• مشکلات موجود در مراحل پیاده سازى(لوی، ۲۰۰۹).
۲-۲-۱۳-۵ کاهش هزینه زنجیره تامین
شاخص اصلى بهبودى زنجیره تامین، کاهش هزینه است. این کوششها براى استراتژىها و سیاستهاى کارایى انجام مى شود. پنج دلیل اصلى هزینه زایى عبارتاند از:
• عدم وضوح فرایند زنجیره تامین
• تغییرات رویه هاى داخلى و خارجى شرکت
• ضعف موجود در طراحى تولید
• وجود اطلاعات ناقص براى تصمیم گیرى
• ضعف حلقه هاى زنجیره در ارتباط میان شرکا زنجیره تامین(گولدمن، ۲۰۰۶).
۲-۲-۱۴ یکپارچه سازی زنجیره تامین
چهار محور کلیدی مربوط به اثر تجارت الکترونیک بر یکپارچگی زنجیره تأمین در زیر تشریح شده است. که وجه مشترک این موارد ایجاد راه های جدید جهت هدایت کسب و کار است. این چهار حوزه عبارتند از:
۲-۲-۱۴-۱ یکپارچه سازی اطلاعات
به معنای توانایی به اشتراکگذاشتن اطلاعات مرتبط بین شرکتهای یک زنجیره تامین است. که شامل داده ها، مانند سوابق فروش و پیشبینیهای تقاضا، وضیت موجودی، زمانبندیهای تولید، ظرفیتهای تولید، تبلیغ و زمانبندیهای حمل و نقل است. این داده ها باید به صورت لحظهای و به موقع از طریق اینترنت در اختیار افرادی که به آنها نیاز دارند، قرار داده شود(فرسلند[۴]، ۲۰۰۷).
۲-۲-۱۴-۲ همزمان سازی برنامه ریزی
به مشارکت توام شرکتهای یک زنجیره تامین در پیش بینی تقاضا و زمان بندی دوباره تامین موجودی اشاره دارد. این مورد طراحی و توسعه محصول و ارائه محصولات جدید به بازار به شکل مشارکتی را نیز شامل میباشد.
۲-۲-۱۵ هماهنگ سازی جریان کار
این مرحله قدم بعدی پس از همزمان سازی برنامه ریزی است. ساده سازی و خودکار نمودن فعالیت های دائمی کسب و کار (تجارت) در بین شرکت های یک زنجیره تامین، مربوط به این مرحله می باشد. این مورد فعالیت هایی مانند خرید و طراحی محصول را شامل می شود(برانسچیدل، ۲۰۰۹).
۲-۲-۱۶ مهمترین معیارهای ارزیابی چابکی بر اساس مدل مرجع عملیات زنجیره تأمین