در این فصل هدف، نوع و روش انجام پژوهش، مشخصات جامعه آماری، حجم و روش نمونه گیری، ابزار پژوهش، پایایی و روایی ابزار و در پایان روش تجزیه و تحلیل داده ها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
۳-۲- روش تحقیق
انتخاب روش و نوع تحقیق بستگی به معیارهای بسیاری همچون اهداف، ماهیت تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد. بنابراین هنگامی می توان در مورد نوع تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع تحقیق، هدفها و نیز وسعت دامنه تحقیق مشخص باشد (نادری و سیف نراقی ۱۳۷۲، ۵۹). روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نظر هدف، این تحقیق کاربردی است. زیرا به منظور حل سریع مسائل، مشکلات و اتخاذ تدابیر لازم انـجام شده است. تا از این طریق بتوان موانع و مشکلات موجود را با برنامه ریزی دقیق و اصولی از میان برداشت و یا از شدت آنها جلوگیری نمود. از طرف دیگر، این پژوهش از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی است مطالعات همبستگی به منظور جستجو برای یافتن رابطه بین متغیرها صورت میگیرد. پژوهشهای همبستگی به یکی از سه نتیجه زیر میرسد: همبستگی مثبت، همبستگی منفی و نبود همبستگی. ضریب همبستگی، معیاری است برای شدّت همبستگی و محدوده آن از ۱- تا ۱+ است (حسن زاده ۱۳۸۳، ۶۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۳- جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس مقطع متوسطه شهرستان سیرجان در سال ۱۳۹۲ -۱۳۹۱ که تعداد ۸۱ نفر این جامعه به روش تمام شماری به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.
۳-۴- ابزار تحقیق و روایی و پایایی
ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش دو پرسشنامه به شرح ذیل می باشد:
الف: پرسشنامه سبکهای تفکر[۷۰]
برای سنجش سبکهای تفکر مدیران، از پرسشنامهی سبکهای تفکر استرنبرگ-واگنر[۷۱](۱۹۹۱) استفاده شده است. بعد کارکردی پرسشنامه سبک های تفکر ۲۴ سوال دارد که سه نوع سبک تفکر مدیران را شامل سبک تفکر قضاوتی، قانوگذارانه و اجرایی را اندازه گیری می کند. از این ۲۴ سوال سوالات ۱تا۸ برای سنجش سبک تفکر قضاوت گر، سوالات ۹ تا ۱۶ برای سنجش سبک تفکر اجرایی و سوالات ۱۷تا۲۴ برای سبک تفکر قانون گذار پیش بینی شده است. این مقیاس به شکل طیف لیکرت هفت گزینه ای با گزینه های اصلا خوب نیست، خیلی خوب نیست، اندکی خوب است، تاحدودی خوب است، خوب است، خیلی خوب است، فوق العاده خوب است سازماندهی شده است و ترتیب۷ تا۱ را رد بر می گیرد که ۷ به معنی فوق العاده خوب می باشد.
در این پژوهش نیز برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. بدین صورت که پس از تهیه و طراحی پرسشنامه، با نظرخواهی متخصصان و اساتید راهنما و مشاور پرداخته شد و پس از حذف و اضافه های لازم، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تایید گرفت.
برای اطمینان از پایایی پرسشنامه، به اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونه ای با حجم ۳۰ نفر پرداخته شد و پایایی آنها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ توسط نرم افزار Spss محاسبه شد که عدد ضریب پایایی برای سبک های اجرایی، قضاوتی و قانونگذار به ترتیب ۰/۸۹،۰/۸۶،۰/۸۸ و برای کل سوالات ۰/۸۷ بدست آمد که نشان از پایایی بالای ابزار است.
ب: پرسشنامه نگرش به تغییر سازمانی
برای سنجش پذیرش تغییر مدیران از پرسشنامه ۳۲ سوالی استفاده شد که بوسیله رابرت هلر(۱۹۸۶)تهیه شده است. نمره گذاری این ازمون به صورت چهار گزینه ای هرگز، گاهی اوقات، اغلب و همیشه می باشد.
در این پژوهش نیز برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. بدین صورت که پس از تهیه و طراحی پرسشنامه، با نظرخواهی متخصصان و اساتید راهنما و مشاور پرداخته شد و پس از حذف و اضافه های لازم، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تایید گرفت.
برای اطمینان از پایایی پرسشنامه، به اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونه ای با حجم ۳۰ نفر پرداخته شد و پایایی آنها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ توسط نرم افزار SPSS محاسبه شد که عدد ۰/۸۵ برای پذیرش تغییر بود و نشان از پایایی بالای ابزار است.
۳-۵- روش تجزیه و تحلیل دادهها
در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. برای تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه و متناسب با سوالات تحقیق، برای توصیف وضعیت موجود و دسته بندی گروه های آزمودنی از نظر صفات مختلف و توصیف ویژگی های جامعه آماری از روش های آمار توصیفی هچون فراوانی، درصد، نموداراستفاده شده است. برای تعمیم نتایج به جوامع بزرگتر و برای کمک به برقراری ارتباط میان متغیرهای تحقیق به طوری که بتوان از طریق آنها استنتاج نمود، از روش های آمار استنباطی همچون آزمونt ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده می شود. و برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.
فصل چهارم:
تجزیه تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
در این فصل داده های گردآوری شده با توجه به سوالها و هدفهای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای این منظور ابتدا ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه ها از قبیل جنسیت، سن، تحصیلات ارائه شده سپس با بهره گرفتن از جداول توزیع فراوانی، درصد، نمودار و شاخصهای مرکزی و پراکندگی، متغیرهای پژوهش توصیف شدهاند. آنگاه برای پاسخ به سوال های تحقیق، دادهها تحلیل و با بهره گرفتن از آزمونهای مناسب آمار استنباطی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
۴-۲- یافتههای جمعیت شناختی
۴-۲-۱ توصیف گروه نمونه بر حسب جنسیت
جدول ۴-۱: فراوانی و درصد فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب جنسیت
درصد | فراوانی | جنسیت |
۴۲/۱ | ۳۴ | زن |
۵۷/۹ | ۴۷ | مرد |
۱۰۰ | ۸۱ | مجموع |