با توجه به دانشآموز محور بودن مدرسه هوشمند، نقش دانشآموز مهمتر میباشد به طوری که:
درتعیین اهداف آموزشی، دانشآموز با راهنمایی معلم خود اهداف را شکل میدهد.
در تعیین وظایف آموزشی، به پیشنهاد معلم وظایف توسط دانشآموز تعیین میگردد.
در انتخاب منابع، دانشآموز منابع خود را در نظر میگیرد و از معلم در مورد آنها نظر میخواهد.
محتوای الکترونیکی
فرایند ورود فناوری به نظام آموزشی در نهایت یک جریان نرمافزاری است و نه سختافزاری. صرف ورود رایانه و امکانات شبکهای، منجر به یک تحول بنیادین در تعلیم و تربیت نخواهد شد. حیات و پویایی سیستم یادگیری الکترونیکی به محتوای آموزشی درون آن وابسته است. اگرچه خرید تجهیزات و آمادهسازی زیرساختها برای ورود فناوری به مدارس مسئلهای ضروری و غیر قابل انکار است، اما در صورت نبود محتواهای آموزشی لازم، به خودی خود فاقد ارزش و اعتبار است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در تعریف کلی، محتوای الکترونیکی ابزار موثری برای آموزش است که با ترکیبی از متن، تصویر، صدا و فیلم بستر ارتباطی را بین دانشآموزان و معلمان در هرنقطه از جهان فراهم میکند به نحوی که بتواند زمینه آموزش نوآورانه و خلاق را برای آموزش پژوهان و دانشآموزان ایجاد نمود.
رعایت استانداردهای زیر در تولید محتوای الکترونیک ضرورت دارد:
محتوای الکترونیکی باید مطابق با موارد مورد اشاره در شیوه نامه هوشمندسازی مدارس (ضمیمه یک کتاب) مجاز باشد و به شکل منطقی سازماندهی گردد.
محتوای آموزشی با عنوان درسی و طول مدت آن متناسب باشد.
محتوا به حدکافی مطالب راپوشش دهد و هدفهای آموزشی را ارائه کند.
از ابزارهای مناسب برای تولید محتوا استفاده گردد.
تولید محتوا میتواند توسط معلمان، دانشآموزان، اولیا، کارکنان ادارات و بخش خصوصی انجام شود. توزیع محتوای الکترونیکی میتواند در بسترهای مختلفی از جمله شبکه و وب، CD و DVD، گوشیهای تلفن همراه و مواردی از این دست صورت پذیرد.
کتاب
با هوشمند سازی مدارس تکنولوژی جای کتاب محوری را می گیرد و معلمان با فناوری جدید مطالب درسی را به خوبی تدریس خواهند کرد.
کلاس
کلاس مانند یک کلاس سنتی است که با بهره گرفتن از قابلیتها و ابزارهای فناوری اطلاعات تجهیز شده باشد. در این کلاس حداقل یک ابزار نمایش از جمله تخته تعاملی و یا ویدیو پروژکتور و همچنین یک عدد رایانه وجود دارد. در این کلاس معلم میتواند از محتوی الکترونیکی در دسترس برای ارتقای فرایند یاددهی یادگیری استفاده کند.چون هدایت کلاس با روشهای مختلف یاددهی – یادگیری می باشد.
مدرسه
با تقویت و پشتیبانی مقولهی دانشآموز پژوهشمحور و افزایش ارتباط مؤثّر و چند جانبه بین “معلم و شاگرد با مدرسه” و “مدرسه با جامعه"؛ مدرسه را به کانونی پویا، مشتاق و قوی برای پرورش نیروی انسانی خلّاق و متفکّر که قابلیت زندگی در عصر اطلاعات را دارد، تبدیل میکند. در چنین فضایی، دانشآموزان به دنبال کسب نظریهها و پژوهش در آنها و تولید علم هستند و شکلی از اجتماعیشدن را تجربه میکنند. این تجربه میتواند وَرای موقعیّت جغرافیایی و اجتماعی آنها باشد.
خانواده
حضور، مشارکت و پشتیبانی کامل والدین و جامعه در فرایند یاددهی - یادگیری و در هدایت و راهبری دانشآموزان به وضوح به چشم میخورد و در حد بالایی قرار خواهد داشت.
۳-۲-۱۵ارزیابی و ارزشیابی در مدارس هوشمند:
شاخصهایی برای حصول اهداف و ایدهآلهای پویای هوشمندسازی مدارس فراهم میگردد که نشان میدهد کدام برنامهها در رسیدن به اهداف در راستای فلسفه آموزش وپرورش موفق بوده است .برخی از ملاکهای کلیدی برای ارزیابی عملکرد و یا موفقیت برنامه هوشمندسازی مدارس نکات زیر را در بر میگیرد:
پوشش گسترده نیازها واستعدادهای دانشآموزان از طریق برنامه درسی
افزایش مشارکت والدین
کاهش میزان افت تحصیلی
کاهش مقررات منسوخ
ثبت سال به سال پیشرفت تحصیلی
پشتیبانی آموزش از طریق سیستم ارزشیابی پویا
فرهنگسازی و مساعد نمودن شرایط محیطی مدرسه برای یادگیری
توانمند سازی معلمان متخصص و شایسته
ارزیابی در این گونه مدارس به صورت هوشمند و در برخی دروس با توجه به نوع درس غیرهوشمند انجام میگیرد. همچنین مکانیزم فراگیری برای ارزیابی و نظارت بر برپایی هوشمندسازی مدارس باید به گونهای تعبیه شود که تعادل اختیارات و مسئولیتهای دست اندرکاران مدرسه هوشمند را تضمین نماید.
ویژگیهای ارزیابی
جامعیت
اجرا در انواع شکلها
روشهای چند گزینهای
به موقع بودن
دانشآموز محوری
استمرار
حیطه ارزیابی
حیطه ارزیابی در مدرسه هوشمند جامع میباشد و علاوه بر ارزشیابی پایانی آمادگی و پیشرفت را نیز در بر میگیرد و این روش اطلاعات گوناگونی در مورد تواناییها و نوع یادگیری دانشآموز ارائه میدهد.
ارزشیابی ورودی :سنجش سطح دانش و توانایی
ارزشیابی مستمر: اندازهگیری پیشرفت دانشآموز برای سنجش قوتها و ضعفهای موجود.
ارزشیابی پایانی: با توجه به سیستم آموزشی حاضر این ارزشیابی به صورت کتبی از میزان یادگیری دانشآموز به عمل می آید.
ارزیابی به شکلهای مختلف طراحی می شود: