۶- توسعه خدمات ارتباطی با ایجاد همدلی
۷- درگیرکردن والدین
۸- ایجاد مهارت های احساسی- اجتماعی به تدریج وبه صورت نظامند
۹- آمادگی وحمایت ازطرح های توسعه منابع انسانی درمدرسه
۱۰- ارزشیابی از آنچه انجام می شود
این چارچوب بامحورقراردادن «تربیت همه جانبه شاگرد» سعی دارد با ایجاد قابلیت های ارزشمندی مانندمسئولیت پذیری ،شهروندی؛تربیت منش،سلامت،زندگی خوب،ارتباطات اجتماعی،احترام به دیگران وتصمیم گیری اخلاقی صحیح به تربیت شهروند آگاه ومسئولیت پذیر کمک کند. برای نیل به این هدف هم ازتمامی اعضای ذیر بط درمدرسه وخارج ازمدرسه استفاده می کند. یادگیری اجتماعی حاصل همکاری خانه ،مدرسه وجامعه است .این امربه تدریج صورت می گیرد . البته نیازمند زمینه سازی است . ارزشیابی ازمهارت های اجتماعی وعاطفی با بهره گرفتن از آزمون نظرات ،مستندکردن حرکات ،مشاهده رفتارها،ونشان دادن پیشرفت ها انجام می گیرد.(Elias 2003)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
باتانی[۹۷](۱۹۹۶) درمقاله ای تحت عنوان “نشانگرهای آموزشی بین المللیO.E.C.D"این شاخص ها رامدنظر قرارداده است.اوبه عنوان رییس طرح سیستم شاخص های آموزشی بین المللی درمرکز تحقیقات ونوآوری آموزشی درسازمان همکاری وتوسعۀ اقتصادی درپاریس درمقالۀ خود ۳ مجموعه ازنشانگرهای آموزشی را تحت عناوین کلی شاخص های زمینه ،فرایند ومنابع شامل شاخص های مالی،مشارکت؛تحقیق وتوسعۀ آموزشی وتصمیم گیری وشاخص های برونداد بررسی کرده است.
ویندهام[۹۸](۱۹۸۰) فرایندآموزشی رابه ۴ دستۀ درونداد،فرایند،برونداد وپیامدتقسیم نموده است . وی درمجموعۀ دروندادها زیرمجموعه های ویژگی معلم ،تسهیلات،ابزار ووسایل،موادآموزشی وتوانایی های مدیریتی را گنجانده است . شاخص های فرایندی شامل۳ شاخص رفتارمدیریت ،تخصیص زمان معلم وتخصیص وقت دانش آموز است .ویندهام شاخص های برونداد رابه ۴ دسته نتایج مهارتی، موفقیت ،نتایج رفتاری،نگرشی ونتایج برابری تقسیم می کند وآخرین دستۀ شاخص ها ،شاخص های نتایج هستند که شامل ادامۀ تحصیل،موفقیت دردوره های آموزشی بعدی ؛اشتغال ،عایدی ؛نگرش ها ورفتارها وعوامل برونی می شوند.ویندهام می گوید:هدف وی از ارائه این شاخص ها آن است که این شاخص ها وضعیت فعالیت های آموزشی را ارائه دهند؛اهداف مختلفی رابرای منابع انسانی وآموزشی درآینده تعیین کنند؛مبنایی برای تعریف پیشرفت نظام مند به سوی کاربرد بهتر منابع توسط نظام ها یاسازمان های آموزشی باشند وپایه ای برای مقایسۀ سیستم های آموزشی با یکدیگر فراهم نمایند.شاخص های ویندهام بیشتر معطوف به آموزش ابتدایی است وبرخی از آنها کیفی می باشند.
مک موهان[۹۹](۱۹۹۳) درمجموعۀ شاخص های خود ابتدا شاخص های مربوط به معلمان رامی آورد.چراکه معتقداست معلمان یکی از اصولی ترین دروندادها درفرایند آموزش وپرورش هستد. دراین مورد وی به ذکر ۷ شاخص می پردازد. سایردروندادهای مهم نظام آموزشی به نظر وی شامل تعداد دانش آموزان ،پیشینۀ آنها،کیفیت وکمیت متون آموزشی ودرسی وموادآموزشی نوین می باشند. درمجموعۀ شاخص های فرایندی،مک موهان به ۶ شاخص اشاره می کند.نشانگرهای پیامد برای اومهم هستند به این دلیل که او می گوید شاخص ها مشارکت نظام آموزشی را درفرایند توسعه نشان می دهند.
یکی از تحقیقات مطرح درباره برابری سیستم های آموزشی پروژه گروه اروپایی تحقیق درباره برابری در سیستم های آموزشی (EGREES) می باشد در این تحقیق که توسط گروه اروپایی تحقیق درباره برابری سیستم های آموزشی در از سال ۲۰۰۱ شروع شده است و در سال ۲۰۰۵ گزارش نهایی آن به دو زبان فرانسوی و انگلیسی منتشر شده است. در این مطالعه وضعیت سیستم های آموزشی ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا با بهره گرفتن از شاخص های آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است.سوالاتی که در این تحقیق بدانها پاسخ داده شده است عبارتند از:
-
- میزان نابرابری در بین سیستم های آموزشی کشورهای عضو اتحادیه اروپا چقدر است؟
-
- مزایای آموزش و پرورش در این کشور ها چیست و میزان نابرابری های زمینه ای( اقتصادی و اجتماعی) چقدر است و آیا تاثیر آموزش و پرورش بر روی حوزه های معینی از جمله تحرک اجتماعی و اقتصادی بین نسلی شهروندان معنی دار است؟
-
- آیا سیتم های آموزشی نقشی در تشدید یا تضعیف نابرابری های زمینه ای دارند؟
-
- نابرابری های آموزشی تا چه حدی به نفع طبقات محروم جامعه است؟و تا چه حدی تحریک کننده پدیده تحرک اجتماعی است؟ به نظر می رسد که با توزیع نابرابر منابع و خدمات به نفع طبقات محروم آموزش و پرورش می تواند منجر به تقویت این گروه شود.
در این تحقیق نابرابری در سه سطح بین فردی٬ بین گروهی و موقعیت های پایین تر از حد یک کرانه مورد بررسی قرار گرفته است .
در جدول ۵-۲ شاخص های مورد استفاده در این تحقیق ارائه شده است.
جدول ۲-۵ سیستم شاخص های برابری آموزشی پروژه “گروه اروپایی تحقیق درباره برابری در سیستم های آموزشی“
زمینه نابرابری در آموزش وپرورش | پیامدهای فردی آموزش و پرورش | مزایای اقتصادی آموزش و پرورش |
مزایای اجتماعی آموزش و پرورش | ||
نابرابری های اجتماعی و اقتصادی | نابرابری در درآمد و فقر | |
نابرابری های امنیت اقتصادی | ||
منابع فرهنگی | سطح تحصیلات بزرگسالان | |
منابع فرهنگی دانش آموزان | ||
کارهای فرهنگی دانش آموزان |