عوامل مرتبط با تولید
عوامل مرتبط با بازاریابی
عوامل مرتبط با تکنولوژی
سایر موارد
۸-۳ روایی(اعتبار)[۱۸۰] و پایایی[۱۸۱]
ابزار سنجش باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا پژوهشگر بتواند داده های متناسب با پژوهش را گردآوری نماید و از طریق این داده ها و تجزیه و تحلیل آنها، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سؤال پژوهش پاسخ دهد. (حافظ نیا، ۱۳۸۶، ۱۵۵) از منظر پایایی، بررسی تجربی باید از خطاهای تصادفی و غیر قابل پیش بینی در طول اندازه گیری جلوگیری کند. (باکهاوس[۱۸۲] وهمکاران، ۲۰۰۳، ۳۷۱) علاوه براین، یک نظر سنجی باید شرایط روایی را به انجام برساند، به عبارت دیگر اندازه گیری باید ساخت آنچه برای اندازه گیری طراحی شده را اندازه بگیرد. (باهر[۱۸۳]، ۱۹۹۲، ۱۰۲) پایایییک پیش نیاز ضروری برای اعتبار سنجی هر نوع اندازه گیری است. (هامبرگ وجیرینگ[۱۸۴]، ۱۹۹۶، ص ۷٫ پیتر، ۱۹۷۹، ص۶)
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱-۸-۳ روایی
چهار معیار اساسی روایی عبارتند از:
الف)روایی محتوا: معمولاً برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود و روایی محتوای یک ابزار اندازه گیری به سؤالهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سؤالهای ابزار معرف ویژگیها و مهارت های ویژه ای باشد که پژوهشگر قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای روایی محتواست.
در این پژوهش از آنجایی که شاخص ها از مدل تامپسون و استریکلند استخراج شده و توسط خبرگان صحه گذاری شده اند، از روایی محتوا استفاده شده است.
ب) روایی ملاکی[۱۸۵]: عبارت است از کار آمدی یک ابزار اندازه گیری در پیش بینی رفتار یک فرد در موقعیت خاص.که شامل دو نوع: ۱٫ روایی پیشین[۱۸۶] ۲٫ روایی همزمان[۱۸۷] میباشد. (سرمد و همکاران وهمکاران، ۱۳۸۴)
ج) روایی سازه[۱۸۸]: عبارت از میزان صحت سنجه، مقیاس، یا آزمون در اندازه گیری ساخت نظری یا ویژگی مورد نظر است. (ازکیا ودربان آستانه، ۱۳۸۲، ۵۰۶)
۲-۸-۳ پایایی
مقصود آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از معیاری به نام ضریب پایایی استفاده می کنند و اندازه آن معمولاً بین صفر تایک تغییر می کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایییک، معرف پایایی کامل است.(خاکی، ۱۳۸۳، ۲۴۵)
از آنجایی که تکنیک مورد استفاده در این پژوهش فرایند تحلیل شبکه ای میباشد، برای حصول اطمینان از پایا بودن پرسشنامه باید نرخ ناسازگاری محاسبه شود و اگر نرخ ناسازگاری کمتر از ۱/۰ باشد پرسشنامه مورد استفاده که برمبنای آن ماتریس مقایسه زوجی تشکیل شده است قابل قبول بوده ولی اگر نرخ ناسازگاری بالاتر از ۱/۰ باشد پرسشنامه قابل اعتماد نیست و باید آن را حذف و یا با مراجعه به پاسخگو نسبت به اصلاح آن اقدام کرد. با توجه به مطالب بیان شده نرخ ناسازگاری کل شبکه مطابق فرمول محاسبه شد و از آنجایی که میزان آن برابر ۰۶۴۳/۰ و کمتر از ۱/۰ بود قابل اعتماد بودن داده ها را نشان می داد.