عادت از او را تایید نمود، که در بخش دیدار با فرشتگان و نیز سفرهی آسمانی بدان اشارتی خواهد
رفت.
۶٫ پیشبینیها
آگاهی دادن از آینده امر است که در همه ادوار انسانی کاری حیرتآور بوده است. گرچه این
کار برای پیامبران الهی که به وحی و فرشتگان الهی دسترسی داشته اند امری شدنی به نظر آید اما به هر روی، در دید عموم انسانها حتی در مواردی از سخنان قرآن کریم از دید انبیای الهی نیز حیرتآور بوده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۶-۱٫ پیشبینی هلاکت دشمنان خدا
مهمانان ابراهیم(علیه السلام) که از فرشتگان الهی بودند بر ابراهیم(علیه السلام) آشکار گشته و خود را فرستاده خدا، برای نابودی قوم لوط معرفی کردند.[۲۳۲] اینکه فرشتگان خود را بر انسانی آشکار کنند کاری است شگفت که نتها برای اولیای الهی رخ داده و میدهد.
۶-۲٫ پیشبینی حضرت عیسی(علیه السلام) از آمدن پیامبری پس از خود با نام و نشان
من مژدهدهنده به رسولىام که پس از من مىآید و نامش «احمد» است. پس چون با معجزات، به سوى آنان آمد گفتند: این جادویى آشکار است: «مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَد».[۲۳۳] نکتهی افزون بر بازگویی امر خارق عادت، این است که در پی ناتوانی از برابری با آن امور واکنش رودررویان مخالف را نشان داده به اینکه کار تو جادویی آشکار است.
۶-۳٫ پیشگویی کتاب رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)
گرچه همه قرآن کریم، با ادبیاتهای گونهگون آگاهی دادن آدمی به رویدادهای پیش و پس از خود است اما خبر از شکست رومیان در آیندهی آن زمان صدر اسلام در نظر مردم شگفت مینمود. قرآن کریم هم این سخن را با هیمنهای که در گفتار هم رخ نمایان کرده است چنین می فرماید که گویا پیش از این، این کار به وقوع پیوسته است: «غُلِبَتِ الرُّوم: رومیان شکست خوردند.»[۲۳۴]
۶-۴٫ پیش بینی حضرت لوط(علیه السلام) در فریادرسی نهانی خداوند از وی در برابر ناپاکی مردمان
«جاءَتْ رُسُلُنا لُوطاً… إِنَّا مُنَجُّوکَ وَ أَهْلَکَ»:[۲۳۵] فرشتگان زمانی بر خود لوط فرود آمدند و او اندوهگین شد، مبادا به آنان آزاری رسد که آنها خبر نابودی قومش را به وی دادند.
۷٫ درمان بیماران بهگونه فراعادی
مداوای بیماری جسمی، امری است که به بدن آدمی مربوط می شود و می بایست از راه انجام فعالیت های پزشکی مداوا شود اما گاه رخ داده که به گونه ای جز امور پزشکی بیماری سلامت خویش را به دست آورده است.در قرآن کریم نیز مواردی هست که این مدعا را گواه است.
۷-۱٫ شفای بیماران بیعلاج
قرآن کریم بارها از شفای بیماران لاعلاج به دست قدرت روح توانمند عیسای مسیح(علیه السلام) آگاهی میدهد، که وی کور مادرزاد را بینا میکرد و پیسی را درمان مینمود.و حتی مردگان را جان میبخشید که در جای خود گذشت: «وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَص…»[۲۳۶]
صد هزاران طبِّ جالینوس بود عیسی قادر بود که از یک دعا کآن فسوس و اسم اعظم را که من اکمه و ابرص چه باشد مرده نیز |
پیش عیسی و دمش افسوس بود[۲۳۷] بی توقف بر جهاند مرده را[۲۳۸] بر کر و کور خواندم شد حسن[۲۳۹] زنده گردد از فسون آن عزیز[۲۴۰] |
۷-۲٫ درمان بیماری از دور
پیراهن یوسف(علیه السلام) و روشنی چشم پدر داستانی است دلانگیز که آغازی امیدبخش برای پیامبری سوختهدل در غم هجران یوسف گمگشتهاش را قرآن کریم به زیبایی به تصویر میکشد: «اذْهَبُوا بِقَمیصی هذا فَأَلْقُوهُ عَلى وَجْهِ أَبی یَأْتِ بَصیراً: این پیراهنم را ببرید و آن را بر روى پدرم بیاندازید تا بینا گردد.»، «پس چون بشارت دهنده [به نزد او] آمد، آن [پیراهن] را بر رویش افکند و بینا شد.»[۲۴۱] و بیش از آن، قلبش آرام گرفت.
بوی بد مر دیده را تاری کند در قضا یعقوب چون بنهاد سر |
بوی یوسف دیده را یاری کند[۲۴۲] چشم روشن کرد از بوی پسر[۲۴۳] |
۸٫ خلق و ایجاد
در قرآن کریم به روشنی بر انحصار آفرینش برای خداوند متعال آیاتی بیان شده است اما آیاتی نیز وجود دارد که برخی پیامبران ادعای آفریدن اشیاء را نموده اند و یا به حقیقت، آفریده اند و این، افزون بر اینکه یک امری بس شگفت است پرسشی بنیادین در باب انجام امور خارق عادت از برخی انسانها نیز می باشد که در بحث اذن الهی بدان پرداخته خواهد شد.
۸-۱٫ خلق شتر از سوی صالح(علیه السلام)
«هذِهِ ناقَهُ اللَّهِ لَکُمْ آیَه»: این مادهشتر از سوی خداوند به عنوان معجزه براى شما است حضرت صالح(علیه السلام) در پس ایمان نیاوردن قومش مجبور به آوردن امری شگفت شد اما نکته این است که باز هم همانند دیگر اولیا و پیامبران الهی به آنها یادکرد می کند که مبادا به او آسیبی رسانید که آنگاه عذابى دردناک شما را فروگیرد داستان ناقه صالح(علیه السلام) به همراه این سخن، در دو جای قرآن بازگو شده است.[۲۴۴]