ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ
← ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ
-0.82
-10.92
ﺗﺎﯾﯿﺪ
ﺟﺪول : 35-4 ﺟﺪول ﻧﺘﺎﯾﺞ اﺟﺮاي ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﺳﻮم ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي و ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ از ﺟﺪول ﻓﻮق ﻣﺸﺨﺺ اﺳﺖ ﻣﻘﺪار T-Values ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ ﺳﺒﮑﻬﺎي رﻫﺒﺮي ﺑﺰرﮔﺘﺮ از 1.96 اﺳﺖ و ﯾﺎ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ از -1.96 اﺳﺖ. ﭘﺲ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻋﻨﻮان ﮐﺮد ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي (ﻫﺮ ﺳﻪ ﺳﺒﮏ) ﺑﺮ ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ ارزش( T=7.23، T=9.04 ،-10.92
(T= در ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداري 0/05 ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻓﺮض H0 رد ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻓﺮﺿﯿﻪ H1 ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل اﺳﺖ و ادﻋﺎ ﻣﻮرد ﭘﺬﯾﺮش ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﻟﺬا ﺳﺒﮏ ﻫﺎي رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﯽ داري دارد. ﺿﺮﯾﺐ ﺗﺎﺛﯿﺮ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ( ﺗﺤﻮل ﮔﺮا و ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا) ﻣﺜﺒﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺳﺒﮑﻬﺎي رﻫﺒﺮي (ﺗﺤﻮل ﮔﺮا و ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا) ﻣﯿﺰان ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ. ﺿﺮﯾﺐ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ ﻣﻨﻔﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ ﻣﯿﺰان ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ. ﮔﻔﺘﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل ﺳﺎﺧﺘﺎري
ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم- ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ١٤٠
دوم ﻧﯿﺰ ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮد ﮐﻪ در اﯾﻨﺠﺎ ﺑﺎ ذﮐﺮ ﺟﺰﺋﯿﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮي از آن(ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺳﺒﮑﻬﺎي رﻫﺒﺮي ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﺑﺮ ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ) ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ 1-3 ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد.
=H0 ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري ﻧﺪارد. = =H 1 ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري ﻧﺪارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﺮﺿﯿﻪ 1-3 در ﺟﺪول 36-4 ذﮐﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ 1-3
ﺿﺮﯾﺐ اﺳﺘﺎﻧﺪارد((R
t- value
ﻧﺘﯿﺠﻪ
ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ← ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ
0.4
4.21
ﺗﺎﯾﯿﺪ
ﺟﺪول : 36-4 ﺟﺪول ﻧﺘﺎﯾﺞ اﺟﺮاي ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا و ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ از ﺟﺪول ﻓﻮق ﻣﺸﺨﺺ اﺳﺖ ﻣﻘﺪار T-Values ﺑﺰرﮔﺘﺮ از 1.96 اﺳﺖ. ﭘﺲ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻋﻨﻮان ﮐﺮد ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﺎ ارزش T=4.21 در ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداري 0/05 ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻓﺮض H0 رد ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻓﺮﺿﯿﻪ H1 ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل اﺳﺖ و ادﻋﺎ ﻣﻮرد ﭘﺬﯾﺮش ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﻟﺬا ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد. ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ﻣﺜﺒﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺎن ﮐﻨﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ﻣﯿﺰان ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ.
ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ 2-3 ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد.
ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم- ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ١٤١