صاحبنظران
ویژگی
مقیمی (۱۳۸۶)
سازمان را شرح میدهد.
یک سازمان را از سایر سازمانها جدا میکند.
در طول زمان نسبتاً بادوام است.
افراد از آن اثر میپذیرند و هدایت میشوند.
تاجییوری
به وسیله اعضاء تجربه میشود.
بر روی رفتار آنان تأثیر میگذارد.
میتواند بر حسب ارزشهای ویژه یا ارزشهای اعتقادی سازمان تعریف شود.
موران و هوی (۱۹۸۸)
اشاره به کل سازمان دارد.
مبتنی بر ادراک دستهجمعی اعضای سازمان است.
بر نگرش و رفتار اعضای سازمان تأثیر میگذارد.
متون (۲۰۰۶)
۱٫ساختمند در مقابل غیرساختمند؛ ۲٫حمایت در مقابل فقدان حمایت؛ عدم تمرکز در مقابل تمرکز؛ ۴٫رویکرد حل مسأله در مقابل رویکرد موقعیتی با اختیار؛
۵٫اهداف عملکردی بالا در مقابل اهداف عملکردی پایین؛ ۶٫متقاعد کردن از طریق تخصص در مقابل اجبار؛ ۷٫کار همکارانه در مقابل رویکرد رقابتی؛ ۸٫تناسب وظیفهی کارمند در مقابل فقدان تناسب وظایف؛ ۹٫ریسکپذیری در مقابل آسایش خاطر از کار ثابت؛ ۱۰٫مصالحه در مقابل قرارداد یکطرفه.
لینام (۱۳۷۰)
اصطلاح توصیفی است: آیا سازمان به خلاقیت و نوآوری بها میدهد؟ آیا سازمان بر اساس عملکرد پاداش می پردازد یا نه؟
پایداری نسبی: جو عبارت است از کیفیت نسبتاً پایدار محیط که معلمان آن را تجربه کرده، بر رفتار آنان تأثیر گذاشته و مبتنی بر ادراک جمعی رفتار در مدرسه است.
حالتی ادراکشونده دارد: برخلاف فرهنگ سازمانی که که به خود سازمان مربوط است و با تغییر و جابجایی اعضاء فرهنگ آن همچنان دستنخورده میماند. جو سازمانی به اعضاء آن مربوط و بازتاب ادراکات اعضاء از کیفیت درونی سازمان است.
تمایزبخش: موجب تمایز سازمانها از یکدیگر میگردد.
پویایی: هر تغییری در دیگر ابعاد سازمان موجب تغییر و واکنش در جو سازمانی میگردد.
جدول ۲: ویژگی جو سازمانی از دیدگاه صاحبنظران
۲-۲-۳-عوامل مؤثر بر جو سازمانی
عناصری که جو سازمان را تشکیل میدهند، وسیع و پیچیده هستند. محققین در این باره عوامل زیر را به عنوان عواملی که بر روی جو سازمان تأثیر میگذارند، مطرح کردهاند:
میزان و کیفیت روابط بین اعضاء
نحوهی ادراک اعضاء از محیط سازمان
عوامل محیطی از قبیل ساختمان، کلاسهای درس و مواد آموزشی
احساس امنیت در سازمان
احساس اعتماد و احترام برای کارکنان
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جو سازمانی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد، این عوامل شامل طیفی از عوامل درونی و بیرونی محسوب می شود که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: ارزشهای مدیریتی، سبک رهبری، شرایط اقتصادی، ساختار سازمانی، ویژگی اعضاء، تشکیل اتحادیه، اندازهی سازمان و ماهیت کار (صفری، ۱۳۸۲).