تعداد شعب (نمایندگی)
هزینه های اداری و تجاری (هزار ریال)
درآمد حق بیمه (هزار ریال)
سال ۱۳۹۰
۱۱۰۶
۱۵۹
۴۹۴۵۲۲۶۱
۷۱۳۶۸۷۹۵۳۰
جدول (۳-۵) عملکرد سالانه بیمه پارسیان
عملکرد
حق نمایندگی و کارمزدهای بیمه
تعداد شعب
تعداد متخصصان مالی
درآمد حق بیمه (هزار ریال)
سال ۱۳۹۰
۵۰۸۷۸۷۶۱
۲۳
۱۱۵
۴۳۹۷۰۰۹۰۰۰
۴-۱ مقدمه
بدیهی است عقلایی کار کردن و رفتاری خردمندانه داشتن از آغاز زندگی بشر با او قرین بوده است. از یک طرف خواسته ها و آرزوهای بشر نامحدود، از طرف دیگر توان قدرت، امکانات، ابزار و زمان حیات او محدود است. به ناچار اندیشهی استفادهی موثر از منابع با زندگی بشر گره خورده و بهره وری و کارایی به مفهوم وسیع و گسترده خود از دیرباز مورد توجه انسان قرار گرفته است. بنابراین با توجه به اهمیت کارایی در پیشبرد جوامع و جایگاهی که در میان سایر علوم به خود اختصاص داده است. بررسی همه جانبهی آن، به ویژه تحلیل ابعاد ریاضی آن بهعنوان معیاری برای سنجش عملکرد ضرورتی اجتباب ناپذیر است، لذا محاسبهی کارایی و رتبهبندی تمامی شعب و ادارات زیرمجموعهی یک خدمت یا صنعت، کاری ضروری است و لازم است حداقل سالی یکبار عملکرد آنها بر پایهی اصول علمی مورد ارزیابی قرار گیرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در ادامه نتایج به دست آمده از مقایسه کارایی کانالهای مستقیم و غیرمستقیم در بازاریابی بیمه با بهره گرفتن از تکنیک DEA مورد بررسی قرار میگیرد.
۴-۲ حل مدل
همانطور که در فصل سوم بیان شد به منظور مقایسه کارایی، در توزیع خدمات بیمه از طریق بانک بیمه و نمایندگانیهای بیمه، از تکنیک DEA استفاده گردید.
چارنز، کوپر و رودرز در ساخت مدل تحلیل پوششی داده ها به یک رابطه تجربی در ارتباط با تعداد واحدهای مورد ارزیابی و تعداد ورودیها و خروجی ها به صورت زیر رسیده اند:
(تعداد ورودی+ تعداد خروجی ها) *۳ تعداد واحدهای مورد ارزیابی (DMUS)
عدم به کارگیری رابطه فوق در عمل موجب میشود که تعداد زیادی از واحدها بر روی مرز کارا قرار گرفته و به عبارت دیگر دارای امتیاز کارایی یک گردند. لذا قدرت تفکیک مدل به این ترتیب کاهش مییابد.
لذا در تحقیق حاضر بهمنظور رعایت اصل فوق و با توجه به تعداد ورودیها (۳ ورودی) و خروجی ها (۱ خروجی) و هچنین ایجاد همگنی بیم DMUهای مورد ارزیابی در صنعت بیمه برای دو نوع کانال بازاریابی خدمات بیمهای (بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیرمستقیم) مبنای ارزیابی، عملکرد ۱۲ ماههی شعبه مرکزی بیمه ایران و شعبه مرکزی بانک بیمه پارسیان در سال ۱۳۹۰ قرار گرفته است.
از اینرو داده های مربوط به عملکرد ۱۲ ماهه هر یک از کانالهای توزیع خدمات بیمهای همانطور که در جدول (۳-۱) و (۳-۲) نشان داده شده، جمعآوری گردید و با بهره گرفتن از مدل مضربی CCR ورودی محور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. لازم به ذکر است به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار LINGO استفاده گردیده است.
در ادامه مدل اصلی تحقیق ارائه گردیده است.
: تعداد ورودی ها
: تعداد خروجی ها
: تعداد واحدهای تصمیم گیرنده
: میزان ورودی ام برای واحد ام
: میزان خروجی ام برای واحد ام
: وزن داده شده به خروجی ام
: وزن داده شده به ورودی ام
معادله بالا عملکرد بیمه ایران را در فروردین ماه نشان می دهد لذا برای ارزیابی کارایی ۱۱ ماه دیگر باید ۱۱ مدل برنامه ریزی خطی دیگر ساخته و حل شود که تفاوت آن مدلها با مدل فوق در تابع هدف و محدودیت اول بوده و سایر محدودیتها بدون تغییر باقی خواهند ماند. جدول (۴-۱) نتایج حل مدل را برای ارزیابی و تعیین کارایی عملکرد ۱۲ ماهه بیمه ایران (کانال بازاریابی مستقیم) نشان میدهد.