شرایط جوی
۲/۸۳
صاف
۸/۱۶
نامساعد
یکی از مهمترین عوامل تصادفات جادهای، وجود شرایط اقلیمی و آب و هوایی نامساعد در هنگام رانندگی است. اینگونه شرایط از عوامل تاثیر گذار در حمل و نقل جادهای و از عوامل مهم تصادفات جادهای به شمار میآیند. بنابراین ارتباط معنا داری بین بروز سوانح جادهای مرتبط با شرایط اقلیمی و آب و هوایی وجود دارد. بنابراین شناخت پدیده های آب و هوایی و شرایط محیطی واقلیمی نقش به سزایی در کاهش تصادفهای جادهای دارد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۱-۵- آموزش و فرهنگ سازی در جهت کاهش تصادفات جادهای
امروزه یکی از اقدامات مهم و اساسی برای ساماندهی و بهبود رفتار رانندگان جهت کاهش تصادفات جادهای، استفاده از آموزش و فرهنگ سازی است. آموزش می تواند سبب افزایش آگاهیها و پذیرش واقعیتها شده و فرهنگ سازی استانداردهایی را ارائه دهد که با آنها رفتار رانندگان قابل سنجش و ارزیابی خواهد بود.
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺑﻪ ﺭﻭشهای ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﺸﺨصهﻫﺎﻱ بهبود ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ رانندگی و اصلاح ﺭﻓﺘﺎﺭ رانندگان است. با توجه به اهمیت فرهنگ رانندگی، بایستی با بهره گیری از شیوه های نوین برای کاهش تصادفات جادهای تدابیری اتخاذ شود. یکی از اقدامات برای سامان دادن رانندگی بر فرهنگ سازی است.
آموزش و فرهنگ سازی از راههای عمده بهبود آموزش و انتقال فرهنگ، نظارت وکنترل برای کاهش تصادفات جادهای خواهد بود. آموزش فرآیندی است که افراد جامعه نقشها، انتظارات، قواعد، روابط و به طور کلی فرهنگ جامعه خود را برای بقا و دوام فرا میگیرند. یکی از اقدامات اصلی برای کاهش تصادفات جادهای، تکیه بر فرهنگ رانندگی است. بنابراین اهمیت بررسی موضوع آموزش رانندگی برای کاهش تصادفات جادهای کاملا مشخص است. زیرا چگونگی رفتار رانندگان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در شمار تصادفات جادهای است
آموزش و فرهنگ سازی رفتار رانندگان، باید با مدیریت و سنجش میزان تحقق نهادینه شدن رفتار رانندگان نسبت به کاهش تصادفات جادهای همراه باشد. به طوری که اقدامات فرهنگ رانندگی برای پیشرفت و ارتقای سطح فرهنگ همگانی، با ارائه روش های درست رانندگی اثر بخش خواهد شد. این هدف از طریق فرهنگ سازی با سرعت، سهولت، فراگیری و اثربخشی بیشتر به اجرا در میآید. بدین ترتیب هدف اصلی و نهایی فرهنگ سازی، شناخت و تغییر رفتار رانندگان در راستای توسعه فرهنگ رانندگی و در جهت کاهش تصادفات جادهای است.
۲-۱-۵- ۱- آموزش رفتار رانندگان
نیاز به استفاده از خودرو در عرصه های مختلف زندگی انسان در حال افزایش است. افزایش عرضه و پیامد آن تصادفات جادهای را به دنبال می آورد. آسیبهای ناشی از کاهش تصادفات جادهای به دلیل عدم آگاهی، آموزش ناکافی و رفتار رانندگان است. با توجه به اینکه رفتارهای نامناسب، ناهنجار و غیر اجتماعی از مهمترین علتهای کاهش تصادفات جادهای میباشد. بنابراین بررسی رفتار رانندگان و یافتن روشهای اصلاح آن از جمله عوامل موثر در بهبود عملکرد و کاهش شمار تصادفات میباشد.
یکی از علتهای عمده رفتار نا مناسب رانندگی در ایران نبود آموزش کافی است که اصلاح و تغییرآن نیازمند آموزش و روشن ساختن موارد و مصادیق رفتارهای درست رانندگی است. بدون شک آموزش نقش موثری در کاهش تصادفات جادهای داشته و ایجاد و نهادینه نمودن آن، موجب بهبود رفتار رانندگان می شود. از این رو آموزشهای موثر یکی از تکیه گاههای اصلی برای کاهش تصادفات جادهای است.
در عصر حاضر یکی از اقدامات اصلی برای کاهش تصادفات جادهای تکیه بر آموزش و فرهنگ سازی است. آموزش منجر به توسعه آگاهی و ویژگیهای شخصیتی رانندگان می شود. آموزش سبب چگونگی توسعه اندیشه و کنار آمدن و پذیرش و تسلیم با واقعیت های رانندگی می شود. بدیهی است ﻫﺮ ﻗﺪﺭ روشها ﻭ ﻓﻨﻮﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺘﻨﻮﻉ ﻭ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ رانندگان ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﻣﻮﺛﺮ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻲﺷﻮد.
آموزش باعث افزایش سطح مهارت، دانش فردی رانندگان و ارتقا فرهنگ رانندگی می شود. آموزش یک رشته اطلاعات در اختیار رانندگان قرار می دهد که این اطلاعات در تصمیمگیری و واکنش ها بسیار موثر است. ارتقای سطح آگاهی و مهارت های رانندگی و تمرکز بر روی پیامدها و حوادث ناگوار ناشی از آن، به نحوی که در جهت تغییر عادتهای نادرست رانندگی و ناشایست نشان دادن رفتارهای ناهنجار هدف گذاری شود، تاثیر به سزایی در نحوه رانندگی، واکنش رانندگان و رفتار رانندگان خواهد داشت. به همین دلیل، به سامان کردن رفتار رانندگان بر محور آموزش در جهت کاهش تصادفات جادهای اهمیت ویژه ای مییابد.
آموزش یکی از ابزارهای عمده انتقال فرهنگ، جامعه پذیری، نظارت و کنترل اجتماعی و ضامن استمرار و بقای هر جامعهای خواهد بود. آموزش فرآیندی است که افراد جامعه از طریق آن نقشها، انتظارات، قواعد، روابط و به طور کلی فرهنگ جامعه خود را برای بقا و دوام فرا میگیرند(۵۶). بطور کلی آموزش در حوزه ترافیک، مهمترین اصل در میان سایر اصول (اجرای مقرارت، مهندسی ترافیک و شرایط محیطی) و عامل انسانی به عنوان مهمترین رکن ترافیکی محسوب می شود(۵۷).
بنابراین آموزش نحوه رانندگی می تواند بینش رفتار رانندگی را به همراه داشته باشد. این بینش, زمینه اصلی کاهش تصادفات جادهای را فراهم می کند. اگر امکانات و برنامه ریزیها برای سامان بخشی رفتار رانندگی باشد، فرهنگ حمل و نقل و ترافیک نیز خود را با نیاز جامعه هماهنگ خواهند کرد. در نتیجه توجه به نقش آموزش در رانندگی، هزینه های اجتماعی را کاهش میدهد که همه این عوامل می تواند ناشی از وجود آموزش رانندگی باشد. بنابراین راه اصلی کاهش تصادفات جادهای، آموزش رانندگان و فرهنگ رانندگی است.
آموزش منجر به تغییر در باورها و رفتارها می شود. آموزش منجر به توسعه آگاهی و ویژگیهای شخصیتی رانندگان می شود. با آگاهی و ویژگی شخصیتی رانندگان و شناسایی رفتار رانندگی و یافتن روشهای اصلاح آن از جمله عوامل موثر در بهبود عملکرد و کاهش شمار تصادفات جادهای میباشد. ایجاد و نهادینه نمودن اصلاحات رفتاری چگونگی آمد و شد و استفاده از خودروهای مناسب و رانندگی درست و مبتنی بر مقررات موجب افزایش ایمنی آمد و شد می شود. ساماندهی حمل و نقل و کاهش تصادفات جادهای استان، پیش از هر راهکاری نیازمند توسعه فرهنگ درست رانندگی است.
۲-۱-۵- ۲- فرهنگ سازی رفتار رانندگان
در دنیای معاصر, با تغییر سریع وسایل حمل و نقل و تنوع آنها, تحولات بسیار گسترده و عمیقی در شیوه های رفت و آمد صورت گرفته است که میتوان از آن به عنوان فرهنگ رانندگی نام برد. کوشش در جهت همگن سازی فرهنگی اگر چه نمیتواند رفتارها را به طور کامل استاندارد نموده اما می تواند تاثیر به سزایی داشته باشد.
یکی از اقدامات اصلی برای توسعه رفتار مناسب رانندگی، تکیه بر فرهنگ رانندگی است. از این رو فرهنگ رانندگی استانداردهایی را ارائه میدهدکه با آنها رفتار رانندگان سنجیده می شود. اهمیت بررسی موضوع فرهنگ رانندگی در تصادفات جادهای روشن است. زیرا خودرو کاربردهای فراوان و نوینی پیدا کرده، که تصور حذف آن، دور از ذهن است. با توجه به اهمیت فرهنگ رانندگی، بایستی با بهره گیری از شیوه های نوین برای کاهش تصادفات جادهای تدابیری اتخاذ شود. یکی از این اقدامات، سامان دادن رانندگی بر فرهنگ سازی است.
در واقع برای کاهش تصادفات جادهای بایستی فرهنگ رانندگی را ارتقا داد. این ارتقا منجر به تغییر باورها و رفتارها می شود؛ که هدف از آن، ارائه دیدگاهی جدید، اصلاح باورهای پیشین و حذف اعتقادات نادرست در رانندگی است. هدف اصلی، شناخت و تغییر رفتار رانندگان در راستای کاهش تصادفات جادهای است.
بی توجهی به رفتار رانندگی، هزینه ها را افزایش میدهد که همه این عوامل می تواند ناشی از نبود فرهنگ رانندگی باشد. شناخت رفتار رانندگی می تواند کاهش تصادفات جادهای را به همراه داشته باشد و این کاهش، زمینه اصلی نحوه رفتارها و تعاملات رانندگی را فراهم مینماید. اگر امکانات موجود به سامان بخشی رفتار رانندگی متوجه باشد، رانندگی نیز تحت تاثیر خود، فرهنگ خود را با نیاز جامعه هماهنگ خواهند کرد. فرهنگ رانندگی در حیطه هدایت کنندگی رفتار رانندگی، می تواند نگرش رانندگان را به رانندگی تغییر دهد.
مساله ترافیک و رانندگی به عنوان یکی از مولفه های مهم مورد توجه میباشد، چرا که مشکل ترافیک و پیامدهای ناشی از آن، همگان را متأثر مینماید. امروزه در غالب کشورهای پیشرفته به لحاظ اهمیت و نقش فرهنگ پذیری و ویژگی های شخصیتی افراد در رانندگی، قانون مداری، اجتناب و پیشگیری از حوادث و سوانح جادهای بسیار مهم است(۵۸).در واقع کاربران ترافیک در یکی از سه نقش راننده، عابر پیاده و سرنشین از ترافیک بهره مند میشوند که نوع رفتار آنها در چرخه ترافیک علت اصلی ۷۰ درصد حوادث رانندگی میباشد(۵۹).
از این رو ایجاد و توسعه فرهنگ رانندگی می تواند کاهش تصادفات جادهای را به همراه داشته باشد. تغییر هر نوع شیوه متداول که عادت شده است، نیازمند فرهنگ سازی و فعالیتهای آگاه کننده است. بنابراین جهت رفع موانع موجود بر سر راه فرهنگ رانندگی باید نخست اهمیت موضوع و ضرورت فرهنگ رانندگی را درک نمود. شایسته نشان دادن رفتارهای درست و تغییر عادتهای نادرست رانندگی می تواند بسیاری از رفتارها را اصلاح نموده و از تصادفات جادهای و تلفات شدید جلوگیری کند.
۲-۱-۵- ۳- عوامل موثر بر کاهش تصادفات جادهای
تصادفات جادهای، یکی از مهمترین چالشهای حمل و نقل محسوب می شوند. عواملی در ایجاد تصادفات جادهای نقش دارند. در واقع برای کاهش تصادفات جادهای بایستی نسبت به ارائه دیدگاهی نو اقدام کرد. این دیدگاه منجر به اصلاح باورهای پیشین و حذف اعتقادات نادرست و تغییر باورها و رفتارها می شود؛ که هدف از آن، کاهش تصادفات جادهای است. کاهش تصادفات جادهای فرآیندی است که نیازمند شناسایی ابعاد آن و نارساییهای عوامل تاثیر گذار بر آن از جمله کیفیت جادهها، کیفیت خودرو و رفتار عوامل انسانی است.
در عرصه تصادفات جادهای، با عوامل انسان، خودرو، جاده، قوانین و مقررات، مواجه می باشیم؛ که عامل انسان به دلیل اینکه خود سازنده خودرو، طراح و اجرا کننده راه و وضع کننده قوانین و مقررات است. اساسی ترین نقش را ایفا می نمایند. اگر جاده ها و خودروها استاندارد طراحی و ساخته شوندو مقررات دقیق اجرا شده باشند، چنانچه به عامل انسانی ارزش لازم داده نشود؛ مشکل همچنان باقی خواهد ماند. برخی از عوامل موثر بر کاهش تصادفات جادهای را میتوان به شرح ذیل برشمرد:
رفتار رانندگان- بررسی رفتار رانندگان و یافتن روشهای اصلاح آن از جمله عوامل موثر در بهبود عملکرد و کاهش تصادفات جادهای است.
افزایش ایمنی- ایجاد و نهادینه نمودن اصول درست رانندگی، چگونگی آمد و شد، رانندگی مبتنی بر مقررات، موجب افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جادهای میگردد.
قوانین و مقررات ترافیکی- اعمال قوانین و مقررات ترافیکی که شرایط مطلوب عملکرد رفتار رانندگان را بیان میدارد، باعث تغییر رفتار آنان و بهبود شرایط خواهد شد.
عادتهای رانندگی- هدفگذاری برای تغییر عادتهای نادرست رانندگی و ناشایست نشان دادن رفتارهای ناهنجار میتواند از بسیاری رفتارهای ناهنجار و همچنین تصادفات و تلفات شدید جلوگیری کند.
آﻣﻮزش و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی - آموزش و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و اﺻﻼح آن دﺳﺘﻪ از رﻓﺘﺎرﻫﺎی رانندگانی که بیشترین رفتارهای را دارند، در کاهش تصادفات جادهای.بسیار کارگشا خواهد بود.
ﻓناﻭﺭیهاﯼ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ- ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻓناﻭﺭیهاﯼ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺣﺮﻛﺖ خودروها ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎﻱ بهبود ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ رانندگی و کاهش تصادفات جادهای میﺑﺎﺷد.
رسانههای گروهی- رسانههای گروهی با رویکرد اطلاعرسانی و ارتقای سطح آگاهی و تمرکز بر روی پیامد و نتایج ناگوار ناشی از تصادفات جادهای، بسیار مثمرثمر است.
۲-۱-۶- آثار اقتصادی تصادفات جادهای
کاهش تصادفات جادهای یکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و آسیبهای شدید جانی و مالی بوده و آثار سنگین آن، جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. شدت این آسیبها در کشورهای در حال توسعه بیشتر بوده و از این رو شمار و شدت تصادفات در این کشورها چندین مرتبه بالاتر است. در این میان، تصادفات جادهای به علت سرعت بالای خودروها، اغلب دارای ضایعات سنگین تری نسبت به تصادفات درون شهری است. اصولا هزینه تصادفات از دو بخش اصلی هزینه های داخلی و خارجی تشکیل می شود که، هزینه های خارجی شامل قیمت جان انسان ها و آثار منفی اقتصادی معلولیت ها و جراحات روانی است.
امروزه موضوع تصادفات جادهای و تلفات و هزینه های بالای اقتصادی ناشی از آن اساسی ترین مشکل جامعه است. این امر، برای کشورهای در حال توسعه دارای اهمیت بیشتری است، زیرا، شمار تصادفات جادهای رو به افزایش بوده و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم آن نیز درمقایسه با کشورهای توسعه یافته بیشتر است. در کشورهای کمتر توسعه یافته به دلیل نامناسب بودن کیفیت جادهها، فقدان نظارت کافی و مؤثر، کمی درآمد و استفاده از خودروهای فرسوده، در کنار سایر عوامل، باعث تشدید بروز تصادفات جادهای شده است. از سوی دیگر در این کشورها همگام با افزایش خودروها، زیرساختهای حمل و نقل مورد نیاز متناسب با آن بهبود نیافته است. این عدم تطابق سبب شده تا سیر افزایشی تصادفات و تلفات ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه رخ دهد.
۲-۱-۶-۱- ابعاد اقتصادی تصادفات جادهای
بر اساس ارزیابیهای انجام شده، بیش از ۹۰ درصد از تصادفات جادهای در کشورهای در حال توسعه رخ میدهد، درحالیکه این گونه کشورها فقط ۴۸ درصد از وسایل نقلیه موتوری را در اختیار دارند. از طرفی هزینه های ناشی از تصادفات، بیانکننده بخش بزرگی از کل هزینه های ترافیکی هستند که بر اقتصاد یک کشور تحمیل می شود. هزینه های تصادفات از بخشهای مختلفی تشکیل میشوند که بخش عمده آن هزینه آسیب به وسایل نقلیه است.هزینه آسیب به وسایل نقلیه بیش از ۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را نابود میسازد در حالیکه کل هزینه های تصادفات رانندگی در کشورهای در حال توسعه رقمی بین یک تا دو درصد است(۵۶)
تصادفات جادهای یکی از شایعترین سوانح و حوادث است که سالانه جان بسیاری از مردم را در کشور به خطر میاندازد. این مساله باعث افزایش هزینه های مستقیم (مانند هزینه های درمانی ناشی از تصادفات و مراقبت از معلولان حادثه) و غیرمستقیم (نظیر ایجاد مشکلات روانی و افسردگی در افراد خانواده، از دست دادن نیروی کار فعال بصورت دایم یا موقت) میشود. بنابراین تصادفات جادهای بر اقتصاد، بهداشت و سلامت روحی و روانی جامعه آثار منفی به شرح ذیل دارد:
الف) تصادفات یک معضل اقتصادی برای جامعه: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی[۴] در سالهای اخیر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ۷/۶ درصد در سال میباشد ولی سالانه حدود ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی در تصادفات جادهای از بین میرود. به طوری که ایران دستکم به طور مستقیم و غیرمستقیم روزانه بیش از ۲۰ میلیارد تومان در تصادفات رانندگی زیان میبیند(۶۱).
ب) تصادفات یک معضل و تهدیدکننده سلامت جامعه: براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوادث رانندگی دومین عامل مرگ و میر در ایران است (در آمار جهانی رده نهم به این عامل تعلق دارد) که ۶۰ درصد جراحات و تلفات ناشی از حوادث متعلق به حوزه حوادث رانندگی هستند (در آمار جهانی این رقم ۲۵ درصد است) (۶۱).
ج) تصادفات یک معضل اجتماعی جامعه: تلفات و جراحات ناشی از تصادفات رانندگی تاثیر بزرگی بر خانواده ها دارد. بیش از ۲۵۰ هزار کشته و مجروح به این معناست که یک چهارم میلیون خانوار به سمت فقر میروند. ظرف مدت ۱۰ سال گذشته ۲/۷ میلیون خانواده مستقیما با از دست دادن درآمد و یا هزینه های ناشی از مراقبت از افراد مجروح یا معلول دایمی درگیر بوده اند (۶۲). اگر تعداد افراد هر خانواده ۴ نفر در نظر گرفته شود بگیریم، بیش از ۱۰ میلیون ایرانی ( ۱۴ درصد از جمعیت) مستقیما با این مساله درگیر بوده اند.
اطلاعات مربوط به سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ نشان میدهد که هرسال نزدیک به هشت درصد افزایش در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در ایران رخ میدهد و میزان مرگ ناشی از تصادفات ترافیکی در این دوره در ایران ۲۵.۸ در هر صد هزار نفر است که این میزان در مقایسه با میزان ۱۹.۹ در صد هزار نفر کل دنیا و ۱۵.۲ درصد هزار نفر منطقه مدیترانه شرقی بالاتر بوده است(۶۳). تحقِقات پزشکی قانونی کشور نشان میدهد بیشترین آمار تصادفات جادهای در جهان مربوط به ایران است. هزینه تلف شده در تصادفات جادهای ایران در حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان (۵/۳ درصد تولید ناخالص ملی) برآورد شده است(۶۴) .
برآورد ناقصی از هزینه های ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۱۳۸۰ نشان میدهد که خسارت مستقیم سالانه ناشی از حوادث ترافیکی برای کشور بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان است. در سال ۱۳۸۰ مجموع هزینه های ناشی از تصادفات ترافیکی در کشور دستکم چهار هزار میلیارد تومان بوده است که با توجه به مقدار تقریبی تولید ناخالص ملی کشور در آن سال (حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار میلیارد تومان) مشخص می شود که افزون بر سه درصد از تولید ناخالص ملی کشور در تصادفات ترافیکی از بین رفته است. این مقدار برای سال ۱۳۸۵ حدود شش هزار میلیارد تومان و بیش از پنج درصد تولید ناخالص ملی کشور برآورد شده است(۶۵).
تصادفات به عنوان دومین عامل بزرگ مرگ و میر ایرانیان روزانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه ایجاد می کند به عبارت دیگر سالانه هفت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در تصادفات جادهای از بین میرود.تصادفها علاوه بر هزینههای مستقیم، هزینههای سنگین دیگری به صورت غیر مستقیم نظیر هزینه زمان از دست رفته برای درمان مصدومان،هزینه فعالیتهای پلیس برای برای ثبت و ضبط تصادفات و رسیدگیهای کارشناسی، هزینه اورژانس و خدمات امداد جادهای و مسایل مشابه آنها دارد که رقمی معادل هزینه های مستقیم این بخش است.
از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده که تا ۱۰ سال آینده ۲۵ درصد از بودجه سلامت کشورهای درحال توسعه و از جمله ایران صرف قربانیان حوادث رانندگی خواهد شد. از این اعداد و ارقام مالی و اقتصادی که بگذریم از دست رفتن هموطنان در تصادفات رانندگی، با هیچ آمار و رقمی قابل محاسبه نیست. هزینه متوسط یک تصادف رانندگی منجر به فوت، افزون بر پنج میلیارد تومان برآورد شده است. براساس مطالعات انجام شده، متوسط هزینه تصادفات رانندگی منجر به فوت در سال ۱۳۸۳ حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و در سال ۱۳۸۵ حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. متوسط هزینه تصافات جرحی حدود ۴۵ میلیون تومان و متوسط هزینه تصادفات خسارتی نیز حدود دو میلیون تومان است. شدت یک تصادف فوتی نزدیک به هزار برابر و تصادف جرحی حدود ۲۵ برابر تصادفات خسارتی برآورد شده است. تصادفات رانندگی با فراهم شدن شرایط رفاهی در جامعه، هزینه های بیشتری را به جامعه تحمیل می کند(۶۶).
در سال ۱۳۸۶، هزینه مجموع تصادفات درون و برونشهری ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. هزینه تصادفات کشور در این سال از کل تولید ناخالص داخلی بیش از ۵۰ درصد کشورهای جهان نظیر غنا، اردن، بحرین و… بیشتر بوده است. همچنین هر خانواده ایرانی در سال ۱۳۸۶ به طور متوسط حدود یک میلیون تومان بابت تصادفات ترافیکی هزینه متحمل شده(۶۷). که این میزان، ۶.۲۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بوده است. با توجه به نرخ رشد ۶.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی در همین سال، نتیجه گیری می شود هزینه تصادفات رشد تولید ناخالص داخلی را از بین میبرد. همچنین بر اساس آمار وزارت بهداشت، حوادث رانندگی دومین عامل فوت و اولین عامل عمر از دست رفته در ایران است (در آمار جهانی رده نهم) و ۶۰ درصد از حوادث منجر به جرح و فوت به حوادث رانندگی تعلق دارد؛ در حالیکه در آمار جهانی این رقم ۲۵ درصد است (۶۸).