از میان نظریه پردازان گروه اول می توان به مالهترا[۴۰] (۱۹۹۸)، نیسن[۴۱] (۲۰۰۰)، اسوان[۴۲] (۱۹۹۹)، داونپورت[۴۳] و پروساک[۴۴] (۱۹۹۸) اشاره کرد،که بیشتر مدیریت دانش را به عنوان یک فناوری اطلاعاتی تعریف کرده اند که می تواند مواردی مثل بانک های اطلاعاتی، ویدئو کنفرانس ها، برنامه های رایانه ای، اینترنت و … را شامل می شود.
نظریه پردازانی که بیشتر به تأثیر نقش و حضور انسان و مفهوم سرمایه انسانی در سازمان و سیستم مدیریت دانش توجه کرده اند، افرادی مثل ماناسکو[۴۵] (۱۹۹۹) ، پتراش[۴۶] (۲۰۰۱) ، نوناکو[۴۷] (۱۹۹۵) ، و مارتنسون[۴۸] (۲۰۰۰) بوده اند که انسان را به عنوان محور اصلی اجرای سیستم مدیریت دانش دانسته اند و فناوری اطلاعات را پشتیبان سیستم مدیریت دانش تلقی کرده اند.
شاید بتوان گفت که جامع ترین تعریف از مدیریت دانش،که به نوعی در بر گیرنده ترکیبی از نگاه نظریه پردازان دو سر طیف به این مفهوم است را فرهنگ اصطلاحات مدیریت دانش (۱۹۹۸) بیان کرده است.
از دیدگاه نظریه پردازانی که این تعریف را ارائه کرده اند،"مدیریت دانش فرایند سیستماتیک جست و جو، انتخاب، سازماندهی، پالایش و نمایش اطلاعات است. به طریقی که درک کارکنان در زمینه خاص بهبود و اصلاح شود و سازمان بصیرت و درک بهتری از تجربیات خود کسب کند. فرآیندهای مدیریت دانش، در حل مسئله، یادگیری پویا، برنامه ریزی استراتژیک، تصمیم گیری و محافظت دارایی هوشی از فرسودگی و تباهی، به سازمان کمک می کند و منجر به انعطاف پذیری فزاینده و افزایش هوش سازمانی می شود"(اعرابی و موسوی ،۱۳۸۹).
در جدول ۱-۲ فهرستی از تعاریف محققین مختلف از مدیریت دانش گرد آوری شده است .
جدول ۱-۲ : تعاریف مختلف مدیریت دانش
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
محققین | سال | تعریف مدیریت دانش (گردآوری توسط محقق) |
Liebeskind | ۱۹۹۶ | سیستمی برای اداره، جمع آوری، اصلاح و اشاعه دانش در تمام اشکال آن در یک سازمان |
Beckman | ۱۹۹۷ | ساز و کاری برای دستیابی به تخصص، دانش و تجربه که قابلیت های جدید را فراهم می کند، عملکرد بهتری را موجب می شود، نوآوری را تشویق می کند و ارزش مطلوب ذینفعان را افزایش می دهد . |
Malhotra | ۱۹۹۸ | مدیریت دانش فرآیندهای سازمانی را در بر می گیرد، که در جستجوی ترکیب هم افزای توان پردازش داده ها و اطلاعات، تکنولوژی های اطلاعات و توان خلاقیت و نوآوری افراد است. |
Chait | ۱۹۹۹ | یک فرایند چند بعدی است که به مدیریت مؤثر و هم زمان چهار بعد نیاز دارد : محتوا ،فرهنگ، فرایند، زیرساخت . |
Barron | ۲۰۰۰ | رویکردی روشمند و یکپارچه جهت شناسایی، مدیریت کردن و به اشتراک گذاری دارایی های نامشهود یک مؤسسه است. این رویکرد دارایی هایی چون پایگاه های اطلاعاتی، اسناد، سیاست ها و روش های مدون را در بر می گیرد. |
Hales | ۲۰۰۱ | فرآیندی که سازمان به واسطه ی آن توانایی تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش را پیدا کرده و همچنین قادر خواهند بود، دانش کسب شده را به گونه ای مؤثر در تصمیمات خود بکار گیرد. |
Wiig | ۲۰۰۲ | ایجاد فرایند های لازم برای شناسایی و جذب داده، اطلاعات و دانش های مورد نیاز سازمان از محیط درونی و بیرونی و انتقال آن ها به تصمیم ها و اقدامات سازمان و افراد. |
Shankar | ۲۰۰۳ | مدیریت دانش فرایند شناسایی و بهره برداری از دارایی های دانشی سازمان برای انتقال مزایای کسب و کار به مشتری یا سازمان است. |
Gupta | ۲۰۰۴ |