فکر تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۰۵ خورشیدی توسط دکتر سنک نماینده مجلس در مذاکراتی با سید محمد تدین پدیدار شد. در سال ۱۳۱۰ خورشیدی وزیر دربار وقت، عبدالحسین تیمورتاش، از طرف رضا شاه، دکتر عیسی صدیق (صدیق اعلم) را مامور کرد تا به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و پس از مطالعه در «تاسیسات علمی دنیای جدید» ، طرحی برای تاسیس دانشگاه در کشور به دولت تقدیم نماید. (همایون،۱۳۸۵ :۸۸) طرح دکتر صدیق مورد قبول کفالت وزارت معارف وقت، علیاصغر حکمت، قرار گرفت و سر انجام با پیگیری ایشان، دکتر علیاصغر حکمت، دکتر محمود حسابی و دیگران، دانشگاه تهران را در هشتم خرداد ماه ۱۳۱۳ به تصویب مجلس شورای ملی رساندند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
این موسسه با ادغام کردن دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، مدرسه طب، مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی، ( مدرسه فلاحت مظفر ) اولین مدرسه کشاورزی در ایران،(مدرسه صنایع و هنر( تأسیس توسط کمال الملک، مدرسه عالی معماری، مدرسه عالی حقوق، و چند مرکز آموزش عالی دیگر تهران در پردیسی در جنوب پارک لاله فعلی تهران دایر گشت. این دانشگاه بر اساس موسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری شد و حتی طراحان ساختمانهای دانشگاه تهران مهندسین فرانسوی بودند. (معرفت[۱۲۸]،۲۰۱۰ :۱۰۶)
۲-۳-۴-۶- دوران محمدرضا پهلوی و توسعه آموزش عالی
پس از جنگ جهانی دوم رفته رفته محمدرضا شاه پهلوی تصمیم به تغییر الگوی موسسات آموزش عالی ایران از سیستم دانشگاهی فرانسه به سیستمهای آمریکایی گرفت. از این رو؛ از اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی سعی در جلب همکاری دانشگاههای آمریکایی نمود. در این میان، بهدنبال دعوت محمدرضا پهلوی از رئیس دانشگاه پنسیلوانیا به ایران، پس از مذاکراتی، دانشگاه شیراز مستقیماً تحت نظر و مدیریت این دانشگاه صاحب نام آمریکایی قرار گرفت تا جایی که روابط علمی و فرهنگی بین این دو دانشگاه از مستحکم ترین روابط علمی فرهنگی میان ایران و آمریکا گردید و تا روزهای آخر حکومت شاه ادامه داشت. تدوین بسیاری از دروس، طراحی و توسعه پردیس های دانشگاه، تربیت اساتید، و بنیانگذاری بسیاری از موسسات تحقیقاتی دانشگاه پهلوی همه و همه در اختیار این دانشگاه آیوی[۱۲۹] لیگ{آیوی، ازمعروفترین گروههای دانشگاهی جهان است. این گروه متشکل از هشت دانشگاه پرآوازه میباشد. علت نامگذاری این دانشگاهها ساختمانهای بسیار قدیمی است که نمای آنها با پیچک و پاپیتال پوشیده شده است}قرار گرفتند.(روبرت[۱۳۰]،۲۰۰۶ :۱۲۳)
از نمونههای بارز دیگر «دانشگاه صنعتی آریامهر در تهران»، (دانشگاه صنعتی شریف فعلی) و «دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان»، ( دانشگاه صنعتی اصفهان فعلی ) بودند که مستقیماً بر اساس الگوی دانشگاه ام آی تی[۱۳۱] در آمریکا الگوبرداری گردیدند. (روبرت،۲۰۰۶ :۱۲۳) دانشگاه فردوسی مشهد نیز از نظر علمی و آکادمیک زیر نظر دانشگاه جرجتاون[۱۳۲] قرار داشت. همچنین دانشگاه بوعلی سینا در همدان نیز به کمک فرانسوی ها، و دانشگاه گیلان زیر نظر مقامات آلمانی تاسیس شدند.در جمع، دست کم ۵۹ دانشگاه آمریکایی در توسعه و تاسیس آموزش عالی در ایران نقش و فعالیت داشتند.
۲-۳-۴-۷- آموزش عالی در حال حاضر
آموزش عالی در حال حاضر در ایران، شامل آموزشهای دانشگاهی منتهی به مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد ودکتری است.
۲-۳-۴-۸- اطلاعات وآمار آموزش عالی
با توجه به آمار ارائه شده در خرداد ماه سال ۱۳۹۳ ؛ حدود ۴۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در ایران مشغول فعالیت می باشند که بیش از ؛ ۲،۱۰۰ رشته تحصیلی و ۴۵۰۰۰۰۰ دانشجو دراین مراکز مشغول به تحصیل می باشند. (وبگاه وزارت علوم،۱۳۹۳)
درصد دانشجو نسبت به مراکز آموزش عالی:
نمودار ۲- ۱: فراوانی نسبی درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها
جدول ۲-۱ : در صد فراوانی دانشجو در دانشگاه های ایران
ردیف | عنوان دانشگاه | درصد فراوانی |
۱ | دانشگاه آزاد | ۳۶٫۹% |
۲ | دانشگاه پیام نور | ۲۵٫۴% |
۳ | دانشگاه دولتی | ۱۴٫۱% |
۴ | دانشگاه فنی | ۳٫۵% |
۵ | دانشگاه علمی کاربردی | ۱۰% |
۶ | موسسات غیرانتفاعی | ۱۰% |
طبق جدول ونمودار (۲-۱)؛ ۳۶٫۹ درصد دانشجو تا سال ۱۳۹۳ در دانشگاه های آزاد اسلامی ،۲۵٫۴ درصد در دانشگاه پیام نور،۱۴٫۱ درصد در دانشگاه های دولتی،۱۰ درصد در دانشگاه جامع علمی کاربردی،۱۰ درصد در موسسات غیر انتفاعی وغیر دولتی و۳٫۵ درصد در دانشگاه های فنی وحرفه ایی کشور مشغول به تحصیل می باشند.
درصد دانشجو نسبت به مقاطع تحصیلی: