- تعیین وضعیت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان.
- تعیین وضعیت مولفه های رفتار شهروندی سازمانی کارکنان
- تعیین رابطه بین مولفه های حمایت های سازمانی ادراک شده با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان.
- پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی بر اساس حمایت سازمانی ادراک شده در کارکنان.
- تعیین الویت بندی مولفه های رفتار شهروندی سازمانی کارکنان.
- مقایسه رفتار شهروندی سازمانی و حمایت های سازمانی ادراک شده کارکنان بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی (جنسیت، رشته تحصیلی و مدرک تحصیلی و وضعیت تاهل).
۱-۵) فرضیات تحقیق:
فرض کلی:
بین حمایتهای سازمانی ادراک شده با رفتار شهروندی سازمانی در کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد ارتباط وجود دارد.
فرضهای اختصاصی:
- حمایت های سازمانی ادراک شده کارکنان در وضعیت مطلوبی است.
- رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در وضعیت مطلوبی است.
- مولفه های رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در وضعیت مطلوبی است.
- بین مولفه های حمایت های سازمانی ادراک شده با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد.
-
-
- حمایت سازمانی ادراک شده پیش بین معنا داری برای رفتار شهروندی کارکنان می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- الویت بندی مولفه های رفتار شهروندی سازمانی کارکنان باهم اختلاف دارد.
- بین رفتار شهروندی سازمانی و حمایت های سازمانی ادراک شده کارکنان بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی (جنسیت، رشته تحصیلی و مدرک تحصیلی و وضعیت تاهل) اختلاف معناداری وجود دارد.
۱-۶) قلمرو تحقیق:
قلمروموضوعی:
قلمروموضوعی این تحقیق در حوزه رفتار سازمانی و منابع انسانی از حیطه مدیریت ورزشی است.
قلمرو زمانی تحقیق:
دوره زمانی این تحقیق از سال ۹۲ تا ۹۳ می باشد.
قلمرو مکانی تحقیق:
قلمرو مکانی این تحقیق اداره کل ورزش و جوانان استان یزد می باشد.
۱-۷) محدودیتهای غیر قابل کنترل :
۱٫ عدم همکاری بعضی ازکارمندان در تکمیل و پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه.
۲٫ اگرچه در تحقیق حاضر به هیچ عنوان، نام افراد در پرسشنامه ذکر نمی شود اما ممکن است پارهای از ملاحظات اداری در پاسخگویی کارمندان تأثیر بگذارد.
۳٫ در پاسخگویی به سؤالات احساسات مثبت و منفی کارمندان نسبت به اداره کل ورزش و جوانان ممکن است دخیل شود.
۱-۸) پیشفرضهای تحقیق:
- سئوال های پرسشنامه برای پاسخدهندگان روشن و بدون ابهام می باشند.
- آزمودنیها با صداقت، آگاهی و دقت به سؤال ها پاسخ می دهند.
- آزمودنی ها درک مشابهی از هر سئوال داشته و به خوبی هدف آن را درک خواهند کرد.
- پرسشنامههای مورد استفاده از روایی و اعتبار بالایی برخودار هستند.
- روشهای آماری تحقیق از جامعیت و کفایت لازم برای تجزیه و تحلیل اطلاعات برخوردار هستند.
- این تحقیق مبنای تحقیقات متعدد آتی در حوزه حمایتهای سازمانی ادراک شده و رفتار شهروندی سازمانی در دیگر سازمان ها بویژه سازمانهای ورزشی خواهد شد.
۱-۹) تعریف واژهها و اصطلاحات تخصصی تحقیق:
حمایتهای سازمانی ادراک شده (POS):
اعتقاد و ادراکی است که یک فرد از سازمان خود دارد، مبنی بر اینکه رفاه وآسایش او و میزان مشارکت وی در موفقیت سازمان، برای سازمان حائز اهمیت میباشد.
رفتار شهروندی سازمانی (OCB):
ارگان(۱۹۸۸ ) رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان رفتارهای تحت اختیار فرد تعریف کرده و بیان می کند که این دسته از رفتار ها به طور صریح و مستقیم بوسیله سیستم های رسمی، پاداش مورد توجه قرار نمی گیرد، ولی باعث ارتقاء اثر بخشی کارکردهای سازمان می گردد. واژه اختیاری بودن بیانگراین است که این رفتارها، شامل رفتارهای مورد انتظار در نیازهای نقش و یا شرح شغل نیست. ودر تعهد استخدامی کارمندان قرار نگرفته است و کاملاً انتخابی می باشد و کوتاهی در آن هیچگونه تنبیهی را به دنبال ندارد این رفتارها با حفظ و تقویت بافت روان شناختی و اجتماعی باعث انجام اموری می شوند، که برای سازمان سودمند و کمک کننده می باشد و به خاطر مطالبات و تقاضای کاری انجام نمی شود (ارگان (۱۹۸۸)).
تکریم و تواضع (نزاکت):
این بُعد بیان کننده نحوه رفتار افراد با همکاران، سرپرستان و مخاطبان سازمان است، در این حالت کارکنان تلاش می کنند گامهای ضروری را به منظور پیشگیری از وقوع مشکلات کاری همکاران خود در واحد سازمانی بر دارند و جلسات مشاوره ما بین مدیران و کارکنان به منظور پیشگیری از وقوع مشکلات کاری برگزار می شود.
نوع دوستی:
این بعد به رفتارهای مفید و سودبخش از قبیل ایجاد صمیمیت، همدلی و دلسوزی میان همکاران اشاره دارد که خواه به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم، به کارکنانی که دارای مشکلات کاری هستند، کمک می کند. و نوعی کمک داوطلبانه به دیگر اعضای سازمان در رابطه با مشکلات و وظایف مرتبط است.