ثبت و ذخیره و نگهداری دانش - عملکرد توسعه محصول جدید
۰٫۶۴
۰٫۴۱
۲٫۳۲
تأیید
توزیع دانش - عملکرد توسعه محصول جدید
۰٫۰۷-
۰٫۰۰۴۹
۰٫۰۸-
رد
کاربرد و بهره وری دانش - عملکرد توسعه محصول جدید
۰٫۰۲
۰٫۰۰۰۴
۰٫۰۱
رد
ارزیابی و بازیابی دانش - عملکرد توسعه محصول جدید
۰٫۶۴
۰٫۴۱
۲٫۰۵
تایید
با توجه به یافته های کلی تحقیق می توان متوجه شد که مهم ترین فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید بر اساس خلق دانش میباشد البته خلق دانش، ثبت و ذخیره و نگهداری دانش و ارزیابی و بازیابی دانش بر عملکرد توسعهی محصول جدید در زنجیرهی تأمین شرکت عقاب افشان دارای اثر معناداری میباشد ولی توزیع و کاربرد و بهره برداری از دانش در این شرکت از عملکرد لازم برخوردار نیست.
«نایر» و «اوزونکارسیلی» (۲۰۰۸) معتقدند که فرآیندی که در آن دانش به درستی توزیع شده، منجر به یادگیری موفق خواهد شد. در این صنعت به دلیل عدم وجود یک زنجیرهی تأمین به تمام معنا همچنین
میتوان متوجه شد که تأثیر بیشتر توزیع روی کانالهای رسمی توزیع است تا کانالهای غیر رسمی دلیل این امر را میتوان در وجود ساختار بزرگ زنجیرهای شرکت عقاب دانست چرا که هر چقدر حوزه فعالیتها گستردهتر می شود، نیازمند رسمیت بالاتر جهت کنترل فعالیت ها خواهیم بود.
«سدرا» و «گابل» (۲۰۱۰) نیز معتقدند که توزیع دانش از طریق کانال های رسمی مانند آموزش ها، توزیع گسترده تری از دانش را تضمین می کند و برای دانش های مفهوم محور و تخصصی در سازمان های بزرگ مناسب تر می باشند و هم چنین می توان عللی مانند عدم اعتماد اعضای زنجیره برای اشتراک دانش و عدم وجود یکپارچگی سیستم ها و اطلاعات منسجم بین اعضای زنجیره ی تأمین را از علل عملکرد نامناسب انتقال ، اشتراک و توزیع دانش دانست.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
یکی از عوامل پیش نیاز برای افزایش عملکرد این فرایند ثبت و به روز رسانی مستمر تجارب افراد است. اهمیت بیشتر این موضوع نسبت به شاخص توانایی دسترسی منابع دانش و نتایج پروژه های انجام شده را می توان در تأکید سازمان های این صنعت بر ثبت تجارب دانست افراد هم به دلیل آنکه دسترسی به دانش های قبلی برایشان مهم تلقی نمی شود شاخص دسترسی برایشان کمتر اهمیت دارد چراکه فعالیت ثبت و به روز رسانی این تجارب برای آنها یک وظیفه تلقی شده و این کار تنها برای رفع تکلیف انجام می شود هم چنین یکی از دلایلی که موجب شده است مدیریت دانش که به عنوان یک مزیت رقابتی در صنایع دیگر کشورها مطرح شده است ولی در صنعت خودروسازی ایران مورد توجه چندانی قرار نگیرد، عدم وجود فضای رقابتی در این صنعت می باشد.
توزیع دانش بیشترین اثرگذاری بر عملکرد غیرمالی به ویژه شاخص های کیفی در زنجیره را دارد که موجب می گردد توسعه محصول جدید رونق یابد.
بسیاری معتقدند که مزیت رقابتی در دانش موجود در سازمان نیست بلکه در کاربرد آن دانش است که می تواند این مزیت را برای سازمان ایجاد کند. آنها همچنین معتقدند که این مرحله از مدیریت دانش بیشترین تأثیر را بر چرخه ی عمر سیستم های سازمانی و موفقیت آنها در یک کسب و کار دارد.
«ماسا» و «تستا» (۲۰۰۹) نیز در تحقیقشان راجع به کسب مزیت رقابتی در صنعت با بهره گرفتن از رویکرد مدیریت مدیریت دانش – کاربرد و بهرهبرداری از دانش را فرایند مشارکت دانش در تولید کالاها و خدمات و اقدامات سازمانی برای ایجاد ارزش می دانند.
با توجه به نظرات کارشناسان این صنعت در جهت تحلیل این قضیه بدین صورت بوده است که آنها معتقد بودند که تأکید اولیه، بیشتر بر جمع آوری دانش و نسخ در سازمان ها بوده است. به همین دلیل
ادارههایی که با عنوان اداره اسناد و مدارک را در سازمانهای خود ایجاد کرده بودند. در اینجا فقط اسناد و مدارک جمعآوری میشد اما مورد استفاده قرار نمیگرفت. از طرفی هم اسناد ثبت شده، طبقه بندی مناسب و حرفهای نداشته و افراد، غالباً جهت رفع تکلیف به این اقدام میپرداختند. اما تاکنون به دلیل طراحی خودروهای جدید به دنبال مدارک و اسناد موجود در مورد طرح پیادهسازی اتوبوس درسا رفتهاند و به همین دلیل است که در حال حاضر، به مرحله ای رسیده اند که کاربردی کردن دانش و استفاده و
بهره برداری از آن مدارک که به درستی در زمان خود جمع آوری نشده اند و طبقه بندی مناسبی برای آنها صورت نگرفته است، برایشان بسیار مهم جلوه کرده است. همچنین عدم وجود واحد تحقیق و توسعه قوی و مستقل و تولید مونتاژی نه بر اساس سفارش مشتری موجب رد این فرضیه گردیده است.
۵-۳: مقایسه با سایر تحقیقات
خادم عباس (۱۳۸۷) با موضوع رابطه بین رویه های مدیریت دانش و سطح نوآوری در سازمانها، در پژوهش حاضر ۲ فرضیه کلی در نظر گرفته شد:
اول اینکه بین رویه های ۳ گانه مدیریت دانش (شامل کسب دانش، انتشار دانش و پاسخگویی به دانش) با یکدیگر رابطه وجود دارد.
دوم اینکه بین رویه های مدیریت دانش و نوآوری رابطه وجود دارد. پس از تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه های تکمیل شده (با نرخ برگشت ۴۸/۶۵%) با کمک نرم افزار SPSS، می توان با ۹۹% اطمینان مدعی شد که اولاً بین رفتارها و رویه های سه گانه مدیریت دانش با یکدیگر و ثانیاً بین این رویه ها و نوآوری همبستگی مستقیم وجود دارد. به عبارتی دیگر، شواهد تجربی لازم برای حمایت از فرضیه های پژوهش فراهم آمد.
شهبازی (۱۳۸۵) با موضوع ارتباط مدیریت دانش با نوآوری و فناوری اطلاعات و نقش آنها در بهبود کارایی و اثربخشی فرایندها. در این پژوهش مفهوم مدیریت دانش و ارتباط آن با فناوری اطلاعات و نوآوری سازمانی که ماحصل آن کسب، حفظ و ارتقا مزیت رقابتی پایدار میباشد مورد بحث قرار گرفت. نتایج بدست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که ایجاد تعهد در بین سطوح مدیریت و کارکنان نسبت به بینش سازمانی موجب تقویت کارکرد آن و تسهیل انجام کارهای تیمی به عنوان یکی از زمینه های اصلی نوآوری می گردد.
کریمی (۱۳۸۵) در پژوهشی تحت عنوان توانایی مدیریت دانش به عنوان کلیدی برای کسب رقابت پذیری در سازمانها با تأکید بر مدیریت ارتباط با مشتریان بیان میدارد که تقاضای رو به رشد مشتریان برای کیفیت و نوآورانه بودن کالاها و خدمات شرکتها را تحت فشار قرار داده است. این موضوع به همراه رقابت جهانی شرکتها را وادار کرده است که خود را به سرعت با تغییرات وفق دهند. جامعه آماری را خبرگان صنعت بانکداری آشنا با سیستم مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتریان تشکیل میدادند. روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی روایی پرسشنامه محاسبه شده و از همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها و نرم افزار لیزرل استفاده کرده است. نتایج نشان داد بین توانایی های مدیریت دانش و رقابت پذیری و همچنین مدیریت دانش و رقابت پذیری و همچنین مدیریت ارتباط با مشتریان رابطه برقرار است.
رحیمی (۱۳۸۶) در پژوهشی که با عنوان بررسی رابطه بین مؤلفه های مدیریت دانش سازمانی و میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان انجام داد: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی ۸۴-۸۵ بود. سؤالات تحقیق با در نظر گرفتن ایعاد مدیریت دانش (اجتماعی شدن، برونی سازی، ترکیب و درونی سازی) و با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی (سن، جنسیت، رشته تحصیلی، مرتبه علمی و وضعیت استخدامی) مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل ۴۶۶ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان بود که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده ۸۵ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید.
ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مدیریت دانش با ۲۶ گویه و یک پرسشنامه خلاقیت رندسیپ با ۵۰ گویه که ضریب پایایی آن با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۹۵/۰ و ۹۲/۰ بدست آمد. نتایج نشان داد که بین ابعاد مدیریت دانش و میزان خلاقیت همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. تفاوت معناداری بین میانگین مدیریت دانش اعضای هیئت علمی بر حسب سن، جنسیت و رشته تحصیلی و تفاوت معناداری بین میانگین میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی بر حسب سن، رشته تحصیلی و وضعیت استخدامی مشاهده نشد.
در پژوهشی که توسط مانیان و همکاران (۱۳۹۰) با عنوان نقش مدیریت دانش در عملکرد فرایند توسعه محصول جدید پژوهشی پیرامون شرکت هایSME صنعت نرم افزار استان یزد انجام شد:
منشأ اصلی موفقیت در کسب مزیت رقابتی برای شرکتها در آینده، توسعهی موفق و مداوم محصولات جدید و بهبود یافته است. در سی سال اخیر پژوهشهای زیادی بر روی اثربخشی فرآیندهای توسعهی محصول جدید انجام شده و مدل های گوناگونی جهت سیستماتیک کردن این فرآیندها ارائه شده است. در فرایند توسعهی محصول مقدار زیادی از دانش سازمانی ایجاد، ذخیره، بازیابی و مورد استفاده قرار می گیرد. از اینرو بسیاری از پژوهشگران، این فرایند را به شدت دانشی می دانند و داشتن سیستم مدیریت دانش را عامل مهمی در کاهش عدم اطمینان این فرایند و موفقیت عملکرد محصولات جدید محسوب می کنند.
در این مقاله نقش مدیریت دانش و عوامل کلیدی موفقیت در عملکرد فرایند توسعهی محصولات جدید نرم افزاری، بر اساس مطالعه شرکت های نرم افزاری استان یزد مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش نوع پیمایشی همبستگی است که بر این اساس اطلاعات جمع آوری شده ۴۳ شرکت از طریق پرسشنامه، مورد تحلیل قرار گرفته است و نتایج دلیلی را مبنی بر رد فرضیه های سه گانه ی این پژوهش نشان نداد.
در پایان پیشنهادهایی بر اساس نتایج حاصل ارائه شده است. این تحقیق برخلاف سایر تحقیقات که به آنها اشاره شد، دارای دو فرضیه اصلی میباشد که رابطه مستقیم استراتژی تمرکز و استراتژی منبع بر عملکرد توسعه محصول جدید را بررسی میکند. این فرضیات شامل موارد ذیل میباشد، استراتژی تمرکز تأثیر معناداری بر عملکرد NPD در شرکتهای دانشبنیان تولید کننده نرم افزار دارد و استراتژی منبع تأثیر معناداری بر عملکرد NPD در شرکتهای دانشبنیان تولید کننده نرم افزار دارد. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق هر دو فرضیه اصلی مورد تأیید قرار گرفته اند.