۴۵ دقیقه
۱۰
کنترل هیجانات، با هدف مدیریت خشم، مدیریت اضطراب و استرس
سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
۱۳۵ دقیقه
۱۱
معنامندی با هدف تقویت حس معنویت و ایمان
سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
۹۰ دقیقه
۱۲
افزایش آگاهی در زمینه بیماریهای دوران نوجوانی
سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
۴۵ دقیقه
۸-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش علاوه بر استفاده از شاخصهای آماری توصیفی، از روشهای استنباطی شامل تحلیل کوواریانس، نیز استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۱-۴مقدمه
در این فصل داده های جمع آوری شده از پرسشنامه ها، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار میگیرد. اطلاعاتی که از اجرای پرسشنامه های"کیفیت زندگی” و “رفتارهای پر خطر” بین دانشآموزان دختر مقطع سوم راهنمایی، در دو گروه آزمایش و کنترل و در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بدست آمد، جمع آوری، کد گذاری و وارد رایانه شد و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSSنسخه ۱۹مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این فصل نتایج تجزیه و تحلیلهای آماری انجام شده در سه بخش ارائه میشود؛
بخش اول: در این بخش به شناسایی و اصلاح داده های پرت از طریق ایجاد نمودارهای جعبهای وبررسی نرمال بودن توزیع داده های تحقیق پرداخته شده است. بررسی نرمال بودن توزیع داده های تحقیق، به منظور مشخص شدن به کار گیری آمار پارامتری یا غیر پارامتری انجام گرفته است. این موضوع از طریق آزمون کولموگرف-اسمیرنوف[۱۲۵] بررسی شده است.
بخش دوم: در بخش دوم با به کارگیری آمار توصیفی[۱۲۶] نمرات بدست آمده از سنجش متغیرهای اصلی تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. آمار توصیفی شامل شاخص گرایش به مرکز (میانگین)[۱۲۷] و شاخص پراکندگی (انحراف معیار)[۱۲۸]، میباشد که توسط آنها داده های بدست آمده توصیف شده است.
بخش سوم: در بخش سوم با به کارگیری برخی آزمونهای آمار استنباطی[۱۲۹] به بررسی و آزمون فرضیات تحقیق پرداختهایم. در این بخش ابتدا با بهره گرفتن از تحلیل کواریانس یک متغیره[۱۳۰]معنیداری تفاوت میانگین نمرات تابآوری،کل کیفیت زندگی و کل رفتارهای پر خطر بین دانشآموزان دو گروه کنترل و آزمایش بررسی شده است. سپس در ادامه با بهره گرفتن از تحلیل کواریانس چند متغیره[۱۳۱] به بررسی معنیداری تفاوت میانگین نمرات خرده مقیاسهای کیفیت زندگی و رفتارهای پر خطر، بین گروه های آزمایش و کنترل پرداختهایم. همچنین در این بخش قبل از انجام تحلیل کواریانس، به بررسی پیشفرضهای آن نیز پرداختهایم. این پیش فرضها عبارتند از:
۱- بررسی وجود رابطه خطی بین نمرات متغیر هم تغییر و متغیر وابسته با بهره گرفتن از ایجاد نمودار پراکنش[۱۳۲]
۲- بررسی همگنی شیبهای رگرسیون با بهره گرفتن از تحلیل واریانس[۱۳۳]
۳- بررسی همگنی کواریانسها با بهره گرفتن از آزمون لون[۱۳۴]
۴-بررسی همگنی ماتریس کواریانس با بهره گرفتن از آزمون باکس[۱۳۵]
۲-۴ شناسایی داده های پرت و بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها
در این قسمت از تحقیق، ابتدا داده های پرت با بهره گرفتن از نمودارهای جعبهای مورد شناسایی قرار میگیرد و سپس نرمال بودن توزیع داده های متغیرهای تحقیق از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنوف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
یکی از شرایط مناسب بودن داده ها به منظور انجام آمار استنباطی، عدم وجود داده های پرت و کرانهای است. در صورت عدم شناسایی و اصلاح اینگونه داده ها، روش های آماری نتایج غیر واقعی بدست میدهند. چرا که بسیاری از روش های آماری به داده های پرت حساس هستند. بنابراین قبل از شروع تحلیل داده ها، ضروری است که مجموعه داده ها را از نظر داده های پرت مورد بررسی و اصلاح قرار داد (پلانت، ۲۰۰۷). داده های پرت و کرانهای موردهایی را نشان میدهد که نمره آنها خیلی پایینتر یا خیلی بالاتر از بقیه نمره ها باشد. در نمودار جعبهای، داده پرت نقطهای را نشان میدهد که بیش از یک و نیم برابر طول جعبه از لبه انتهایی آن قرار دارد. نقاط کرانهای نیز آنهایی هستند که بیش از سه برابر طول جعبه از لبه های انتهایی آن قرار دارند. یکی از روش های اصلاح اینگونه داده ها جایگزین کردن آنها با یک نمره بالاتر یا پایینتر است، به طوری که جزء بقیه خوشه نمره ها قرار گیرند (تباچنیک و فیدل[۱۳۶]، ۲۰۰۷).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نمودار ۱-۴: نمودار جعبهای نمرات پیش آزمون و پس آزمون تاب آوری در گروه های آزمایش و کنترل
با توجه به نمودارهای جعبهای ۱-۴، در توزیع نمرات پیشآزمون و پسآزمون تاب آوری در گروه آزمایش هیچگونه داده پرتی وجود ندارد. بنابراین داده های بدست آمده از سنجش این متغیر در گروه آزمایش، بدون ایجاد تغییر، برای به کارگیری آمار استنباطی مناسب است.
اما همانطور که مشاهده میشود، در توزیع نمرات پیشآزمون و پسآزمون تاب آوری در گروه کنترل، دو داده پرت وجود دارد. با توجه به مشخض بودن شماره شناسایی این داده ها در نمودار بالا، این داده ها، با یک نمره بالاتر از خود جایگزین شدند تا جزء بقیه خوشه نمره ها قرار گیرند.
نمودار ۲-۴: نمودار جعبهای نمرات پیش آزمون و پس آزمون کیفیت زندگی در گروه های آزمایش و کنترل
با توجه به نمودارهای جعبهای۲-۴ در توزیع نمرات پیشآزمون و پسآزمون کیفیت زندگی در گروه کنترل هیچ گونه داده پرتی وجود ندارد. بنابراین داده های بدست آمده از سنجش این متغیر در گروه کنترل، بدون ایجاد تغییر، برای به کارگیری آمار استنباطی مناسب است.
اما همانطور که مشاهده میشود، در توزیع نمرات پیشآزمون کیفیت زندگی در گروه کنترل، یک داده پرت و یک داده کرانهای وجود دارد. با توجه به مشخص بودن شماره شناسایی این داده ها در نمودار بالا، این داده ها، با یک نمره بالاتر از خود جایگزین شدند تا جزء بقیه خوشه نمره ها قرار گیرند.
نمودار ۳-۴: نمودار جعبهای نمرات پیشآزمون سلامت روانی و مؤلفه های آن
با توجه به نمودارهای جعبهای بالا، در توزیع نمرات پیشآزمون سلامت روانی کل در گروه آزمایش یک داده پرت و یک داده کرانهای و در توزیع نمرات پیش آزمون سلامت روان در گروه کنترل یک داده پرت وجود دارد. با توجه به مشخض بودن شماره شناسایی این داده ها در نمودار بالا، این داده ها، با یک نمره پایینتر یا بالاتر از خود جایگزین شدند تا جزء بقیه خوشه نمره ها قرار گیرند.
نمودار ۴-۴: نمودار جعبهای نمرات پس آزمون سلامت روانی و مؤلفه های آن
با توجه به نمودارهای جعبهای ۴-۴، در توزیع نمرات نمرات پس آزمون سلامت روانی و مؤلفه های آن در گروه های آزمایش و کنترل هیچ گونه داده پرتی وجود ندارد. بنابراین داده های بدست آمده از سنجش این متغیر در گروه کنترل، بدون ایجاد تغییر، برای به کارگیری آمار استنباطی مناسب است.
نمودار ۵-۴: نمودار جعبهای نمرات پیش آزمون سلامت جسمانی و مؤلفه های آن