منظور از جبران خدمت منصفانه و کافی این است که به کارکنان سازمان حقوقی پرداخت گردد که تساوی درون سازمانی و برون سازمانی از آن استنباط گردد و کارکنان هنگام مقایسه خود با سایر همردیف هایشان در درون و بیرون از سازمان احساس ضرر و زیان نکنند.
-
- شرایط کاری سالم و ایمن: (محیط کاری ایمن و بهداشتی)
هدف شرایط کاری سالم و ایمن و یا به تعبیری دیگر ایمنی و بهداشت کاری برقراری ساعات کار معقول و شرایط فیزیکی کاری شامل برقراری شرایط فیزیکی و ایمنی کاری دارای حداقل خطر و ایجاد محدودیتهای سنی برای اشتغال به کار میرود.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- امکان گسترش و استفاده از ظرفیتهای انسان: (توسعه قابلیتهای انسانی)
هدف این متغیر آن است که فرصت کسب مهارتها و آموزشها را بوجود آورد و در عین حال زمینه هماهنگ شدن کارکنان با مأموریتها، اهداف، برنامهها و استراتژیهای سازمان را در جهت تأمین نیازهای فرد و سازمان بوجود آورد.
-
- امکان امنیت و رشد دائمی: (تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم)
این امر از طریق بهبود تواناییهای فردی فرصتهای پیشرفت، امنیت شغلی و امنیت درآمد و اطمینان خاطر از اشتغال پایدار تأمین میگردد.
-
- ائتلاف اجتماعی در سازمان کاری: (انسجام اجتماعی)
عدم تعصب نسبت به نژاد و جنس و ایجاد حس اجتماعی بودن در سازمان و آزادی افراد در بیان ایدهها و احساساتشان در قالب تشکلهای صنفی و بوجود آوردن زمینه مشارکت فکری و عملی شاغلین در وضع مقررات مواردی هستند که به ایجاد یکپارچگی سازمانی کمک میکند.
-
- اعتقاد به لزوم حاکمیت قانون: (قانونگرایی)
این متغیر در قالب امیدواری به رعایت انصاف و ضابطه مندی در ارتقاء شغلی، آزادی سخن (حق ابراز مخالفت با نگرشهای سرپرست در سازمان بدون هرگونه واهمه از جانب وی) محفوظ بودن حق واکنش در برابر همه مسائل شامل اختصاص دستمزد، پاداشها و امنیت شغلی و اطمینان خاطر از عدم وجود تبعیض در مورد جنسیت و قومیت و مذهب و اعتقادات عنوان میشود.
-
- نقش متعادل کار: (فضای کلی زندگی)
ایجاد وابستگی مستقیم تر کار به فضای کل زندگی از طریق برقراری مفهوم تعادل بین وقت کارکنان در محل کار و وقت او برای خانوادهاش میتواند به میزان زیادی تعادل میان کار و زندگی فرد را ایجاد نماید.
همچنین تعیین شرح وظایف شغلی و شرایط احراز آن تأثیر خوبی بر روحیه کارکنان و ترسیم مسیر ارتقاء شغلی خواهد داشت.
-
- کار معتبر و سودمند اجتماعی: (وابستگی اجتماعی)
در زمینه وابستگی اجتماعی زندگی کاری مباحث زیادی مطرح شده است. بدین ترتیب که نقشهای سودمند اجتماعی سازمان و اثرات صدمات اجتماعی و فعالیتهای آن به گونه ای فزاینده از مسائل اصلی کارکنان شده است. بر همین اساس چنین برداشت میشود که سازمانهایی که مسئولیت اجتماعی خود را احساس نمیکنند موجبات حقیر شمردن ارزش کار و حرفه کارکنانشان که مبنایی برای احساس نیاز عزتنفس آنها است را فراهم میآورند. در عین حال میزان اعتماد نسبی مصرف کنندگان به محصول تولید شده، میزان تنوع محصول با قیمت رقابتی و کیفیت مناسب از دیگر مواردی هستند که بر این امر تاثیری مثبت دارند. ) رودکی، ۱۳۸۵ (
۲-۴-۳- شرح تحلیلی مدل سهبخشی می یر و آلن در مورد تعهد سازمانی:
در مدل می یر و آلن ویژگیهای زیر وجود دارد:
۱- رابطه فرد با سازمان را مشخص میکند،۲- بهطور ضمنی به تصمیم ماندن یا ترک سازمان اشاره میکند. همچنین وجه اشتراک آنها این است که احتمال ترک خدمت را کاهش میدهند. ماهیت ارتباط فرد با سازمان در هر یک از اجزا ء سه گانه تعهد متفاوت است. کارکنانی با تعهد عاطفی قوی باقی میمانند در سازمان به خاطر اینکه آنها میخواهند (تمایل دارند)، افرادی که تعهد مستمر قوی دارند میمانند به خاطر اینکه آنها نیاز دارند و آنهایی که تعهد تکلیفی قوی دارند میمانند زیرا احساس میکنند باید همچنان بمانند.
تعهد عاطفی، مستمر، تکلیفی بهتر است بهعنوان اجزاء قابل تشخیص تعهد نگرشی بررسی میشوند تا اینکه بهعنوان انواع تعهد، بدین معنا که کارکنان میتوانند هریک از این حالتهای روانی را با درجات متفاوت تجربه کنند. برای مثال کارکنان ممکن است هم احساس نیاز قوی و هم احساس تکلیف شدید داشته باشند، اما مایل نباشند به کار خود ادامه دهند. کارکنان دیگر ممکن است نه احساس نیاز کنند و نه احساس تکلیف، اما تمایل قوی به ماندن داشته باشند. بنابراین جمع خالص تعهد یک فرد به سازمان، هر یک از این حالتهای روانی قابل تشخیص از یک دیگر منعکس میکند. با توجه به تفاوتهای مفهومی آنها، به نظر میرسد منطقی باشد بحث در مورد اینکه هر یک از این سه بخش تعهد تا حدودی بهطور مستقل از یکدیگر ایجاد میگردند و بهعنوان نتیجه پیش شرطهای متفاوت هستند.
پیش شرطهای تعهد عاطفی مطرح شده در این مدل، پیش شرطهای مطرح شده به وسیله مؤدی و همکاران میباشند که در چهار دسته طبقه بندی میشوند: ویژگیهای شغلی، تجربیات کاری و ویژگی های ساختاری. (معین فر، ۱۳۸۱)
مطرح میشود که جزء مستمر تعهد سازمانی بر اساس ۲ عامل؛ حجم و اندازه سرمایه گذاری افراد و درک فقدان فرصتهای شغلی در خارج از سازمان ایجاد میشود. این پیش شرطهای از کارتئوریکی بیکر فال لر و روسبولت است. به نظر بیکر احتمال اینکه کارکنان در سازمانی باقی بمانند، رابطه مثبتی با حجم و اندازه سرمایه گذاری که آنها در سازمان کردهاند، دارد. سرمایه گذاریها، فقدان فرصتهای شغلی همچنین افزایش میدهد، هزینههای تصور شده در رابطه با ترک سازمان را. بنابراین کارکنانی که باور دارند جایگزین شغلی کمی وجود دارد. تعهد مستمر آنها به کارفرما (سازمان) فعلی قوی تر خواهد بود. درنهایت مطرح میشود که جزء تکلیفی تعهد سازمانی تحت تأثیر قرار میگیرد به وسیله تجربیات فرد به سازمان (اجتماعی شدن سازمانی). در مورد اجتماعی شدن خانوادگی- فرهنگی یک کارمند، تعهد تکلیفی قوی به سازمان دارد اگر افرد مهم برای او (مثل والدین) مدت طولانی در یک سازمان مشغول بوده باشند و یا بر وافاداری به یک سازمان تأکید کرده باشند. (معین فر، ۱۳۸۱)
۲-۴-۳- چارچوب نظری تحقیق: (شکل ۲-۴)
شکل ۲-۴- چارچوب نظری تحقیق
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
تحقیق در لغت به معنی رسیدگی، بررسی، بازجویی، ورارسی واقعیت، راست و درست کردن و به حقیقت امری رسیدگی کردن میباشد. تعریف تحقیق از نظر روش شناسی امر مشکلی است با این وجود میتوان گفت که تحقیق روندی رسمی تر، منظم تر و قوی تر از روش علمی است و با ساختار منظمتری از کنکاش توأم است که منجر به ثبت مراحل و گزارش نتایج و دستاوردها میشود تحقیق مرحله تخصصیتر از روش شناسی علمی است.
از جمله ویژگیهای مطالعه علمی، که هدفش حقیقت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت وموضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است. (دلاور، ۱۳۷۴)
بعضی روش شناسی را مبحثی نظری میدانند که با تعقل، منطق و فلسفه پیوسته و بعضی دیگر روششناسی را از فلسفه جدا دانسته، آن را یک رشته علمی میدانند. پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که درآن علم به کار میرود.
این فصل روش شناسی تحقیق شامل روش تحقیق، قلمرو مکانی، جامعه آماری، روش نمونهگیری، تعیین حجم نمونه، ابزار جمع آوری دادههای تحقیق، مقیاس و طیف ابزار اندازهگیری تحقیق، روایی آ اعتبار اندازهگیری تحقیق، پایایی یا اعتماد ابزار اندازهگیری تحقیق، فرایند و نتایج مطالعه، دادهها و متغیرهای تحقیق و درنهایت روش تجزیه و تحلیل دادهها میباشد. (سرمد، ۱۳۷۶)