همانطور که از طبقه بندی نقاط ضعف پیداست، شعب پس از شناسایی نیازهای مشتریان،سهامداران وذینفعان و تعیین فرآیندهایی که می بایست آن نیازهارامحقق سازد،برنامه مدونی برای تقویت نیروی انسانی،تکنولوژی اطلاعاتی، و زیر ساختار سازماندهی شده جهت اجرای برنامه های از پیش تعیین شده نداشته و بیشترین ضعف مربوط به منظر رشد و یادگیری و فرایند داخلی می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
حال با استناد بر جدولSWOT بالا به بررسی فرصت هاو تهدیدهای پیش روی سازمان می پردازیم:
لازم به توضیح است از روش FMEA(حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن) برای شناسایی تهدیدو از مدل SMEA(حالات موفقیت و تجزیه و تحلیل اثرات آن) برای شناسایی فرصت های بیرونی استفاده گردیدوبا این روش از طریق کمی کردن هر یک از فاکتور ها ی بیرونی ، نوع (فرصت ها و تهدید بودن فاکتورها از دیدگاه مدیران) و احتمال وقوع هر یک از فاکتورها شناسایی و اولویت بندی شد.
اولویت بندی فرصت های پیش روی شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان به شرح ذیل می باشد:
فرصت
جایگاه سپاه پاسداران در نظام تصمیم گیری استان گیلان
گسترش توریسم در استان گیلان گسترش توریسم در استان گیلان
کشف خدمات جدید بانکی وجود پتانسیل های بالا در بازار های داخل استان
نیاز سنجی حال و آینده مشتریان
توسعه زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و روی آوردن به تکنولوژی به روز
بهبود جایگاه منطقه آزاد بندر انزلی
شایسته سالاری در سیستم بانکی
وجود پتانسیل های بالا در بازار های داخل استان
امکان گسترش شعب بانک مهر اقتصاد در سطح استان گیلان برای ارائه خدمات بانکی بیشتر با توجه به نیاز بازار
امکان سرمایه گذاری مشترک با بانک های داخلی
وجود نیروهای بازنشسته بانکی در استان
تهدیدها
توسعه روز افزون خدمات الکترونیک رقبا،
رکود اقتصادی
استراتژی های جدید بانک های رقیب
پایین بودن سطح توسعه اقتصادی کشور
قدرت برند و فعالیت های بالای تبلیغاتی بانک های رقیب
رو به کاهش بودن اعتماد مشتری
بلایای طبیعی
رکود نسبی فعالیت های مراکز صنعتی استان گیلان
تغییرات نرخ ارز و نوسانات نرخ تورم
عدم استقبال مشتریان از بانک های خصوصی
افزایش تعداد شعب بانک های رقیب
وجود تحریم های اقتصادی
وجود موانع تجاری خارجی
ورود شعب بانک های خارجی به کشور
حال با استناد به جدول SWOT تدوین شده ، به تشریح استراتژیهایی که درکوتاه مدت بایستی موردتوجه مدیران و کارشناسان شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان قرارگیرد و شعب چه فعالیت هایی در این زمینه داشته است می پردازیم:
استراتژیهای هدف (SO )استفاده بهینه وسریع ازفرصت
نفوذ و افزایش سهم بازار بانک مهر اقتصاد در سطح استان گیلان (میزان رتبه در بانک های استان )
لازم به توضیح است با تکیه بر بانک اطلاعاتی شعبه مرکزی بانک مهر اقتصاد استان گیلان، شعبه گلسار به لحاظ جذب منابع بالاترین سهم بازار و شعبه مرکزی به لحاظ شاخص سودآوری و امکانات محیطی بالاترین سهم بازار را در میان سایر شعب واقع در سرتاسر استان گیلان دارا می باشند.
ارائه قوانین پیشنهادی در زمینه بانکداری خصوصی از سوی مشاورین حقوقی با نظارت مدیران بانک مرکزی
با استناد بر بانک اطلاعاتی بانک مهر اقتصاد ، بانکداری بدون ربا در دستور کار بانک مذکور می باشد که از تجربیات و نتایج این کار می توان در زمینه پربار بودن فعالیت های بانک های خصوصی بهره گرفت.
ارائه خدمات نوین بانکی در سطح استان
از جمله فعالیت های بانک مذکور در این زمینه تحهیزتمامی شعب به دستگاه خودپرداز،راه اندازی دستگاه های pos ،ارئه خدمات اینترنت بانک ،همراه بانک ،تلفن بانک ،ایمیل بانک ،smsبانک تنوع سپرده گذاری برای مشتریان با توجه به نیاز آنها می باشد که از جمله سپرده گذاری برای امور خیر (امید،محسنین،مسدودی) سپرده گذاری برای نقل و انتقال سریع مالی (حساب قرض الحسنه جاری)،سپرده گذاری برای دریافت سود علی الحساب (رویان مهر،سما،اکسیر مهر،شجره مهر)،استقرار coreBanking[109] در سطح کشور، استقرار سیستم های نوین مدیریت EFQM-5S)) می باشد.
افزایش جذب منابع (استراتژی رشد)
در این راستا شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان،به جذب منابع ارگان های دولتی از جمله شهرداری و مشارکت با منطقه آزاد بندر انزلی در واردات خودرو جهت پرداخت تسهیلات وهمچنین پرداخت سودعلی الحساب ۲۳% وبژه یک ساله پرداخته است .
سرمایه گذاری و اخذ مشاوره جهت استفاده از دانش بانکداری کشورهای پیشرفته
در این راستا بانک مهر اقتصاد به تهیه کلیپ های آموزشی و کاربردی اجرای خرید دین،مشارکت مدنی و فروش اقساطی،تهیه کتاب الکترونیکی بانکداری اسلامی برای آموزش مفاهیم بانکداری پرداخته است.
ورود بانک مهر اقتصاد به بخش نفت و انرژی
در این راستا بانک مهر اقتصاد به انعقاد قرارداد با صنایع خودرو سازی و صنعت نان کشور پرداخته است.
. بهبود جایگاه بانک مهر اقتصاد در استان گیلان : بهبود جایگاه عبارت است از درک موفقیت برتر بانک مهر اقتصا دنسیت به سایر بانکها و موسسات مالی در نزد مشتریان .دراین راستا باید بررسیهای مستمردرمورداینکه مشتریان بانک چه کسانی هستند،چه می خواهندوچگونه رفتارمی کنندبطورعلمی وواقع بینانه انجام گیرد