به دنبال فتح ایران توسط عرب های مسلمان و گرویدن ایرانیان به دین اسلام، برخی از مولفه های فرهنگ ایرانی، در مواجهه با فرهنگ اسلامی، دچار تغییر و دگرگونی گردید و بخشی دیگر از سنن و آداب ایرانی توانست در کنار ارزش های جدید دینی تثبیت و تنظیم گردیده و به حیات خود ادامه دهد. مولفه هایی مانند فرهنگ جشن ها و اعیاد ایرانی، فرهنگ آداب و تشریفات ایرانی، اشتیاق به دانش و دانش اندوزی، فرهنگ کتاب و کتابخوانی،فرهنگ تساهل و تسامح در برخورد با عقاید و باورهای مخالف، فرهنگ برگزاری مجالس گفتگوهای خانوادگی و اجتماعی، فرهنگ فتوت و جوانمردی در مناسبات اجتماعی، فرهنگ خوش رویی و خوشرفتاری و مواردی از این قبیل که آموزه های اسلامی نه تنها آنها را نفی نکرد، بلکه به مولفه های مذکور قوام و نظام نیز بخشید. البته در ابتدای ورود اسلام به ایران، به دلیل حاکمیت عربها، امکان تبلور سنتهای ایرانی در میان فرمانروایان عرب و یا نمایندگان آنها در ایران وجود نداشت، اما بهتدریج با رویکار آمدن حکومتهای محلی ایرانی که از استقلال بیشتری بر خوردار بودند، ایرانیان توانستند در بازیابی و اشاعه فرهنگ و سنتهای ایرانی بکوشند و آل بویه از جمله خاندانی بود که در این رابطه نقش عمدهای ایفا کردند.
نتیجه اینکه، بخشی از آداب، سنن و رفتارهای فرهنگی ایرانیان، از سوی آموزه های اسلام، در دوره بویهیان، مورد تایید قرار گرفت و همین امر سبب قوام و دوام آنها گردید که در این تحقیق به تفصیل به آنها پرداخته شده است.
کلید واژه: فرهنگ ،تشیع، ایران، آل بویه، تنظیم، تقویم.
فهرست
فصل اول ۱
کلیات ۱
تعریف مساله و بیان کلیات ۲
۱- بیان موضوع تحقیق ۲
۲- تعریف و تحدید واژگان تحقیق ۲
۳- شرح موضوع و ضرورت آن ۳
۱-۳ مواجهه فرهنگ اسلامی- شیعی با فرهنگ ایرانی ۳
۲-۳ ایران اسلامی یا اسلام شیعی- ایرانی ۴
۳-۳ اسلام شیعی و تقویم فرهنگ ایرانی ۴
۴-۳ اسلام شیعی و تثبیت فرهنگ ایرانی ۵
۴- اهداف تحقیق: ۵
۵- سوالات اصلی تحقیق ۶
۶- فرضیه های تحقیق ۶
۷- موانع و مشکلات و محدودیت های تحقیق ۶
۸- ارزیابی منابع و ماخذ ۷
فصل دوم ۱۵
فرهنگ تشیع در عهد آل بویه ۱۵
۱- مقدمه ۱۶
۲- اسلام شیعی و حکومت آل بویه ۲۲
۳- مواجهه حاکمان آل بویه با اصحاب مذاهب مختلف ۲۳
۴- حاکمان آل بویه و برگزیدن مذهب تشیع ۲۶
۵- حاکمان آل بویه و برگزیدن مکتب تشیع زیدی یا امامی ۲۷
۶- بنی بویه و اعتقاد به شیعه دوازده امامی ۲۹
۷- نتیجه ۳۰
فصل سوم ۳۲
بخش اول: تقویم فرهنگ ایرانی با فرهنگ تشیع در عهد آل بویه ۳۳
۱- مقدمه ۳۳
۲- ابتدای کار حاکمان آل بویه به ویژه در ایران ۳۴
۳- قوام بخشی تشیع به دانش و دانش اندوزی ایرانیان ۳۶
۴- قوام بخشی مکتب تشیع به ادبیات ایرانی ۴۰
۵- پیوند فرهنگ اسلام با فرهنگ ایرانی در دوره بویهیان ۴۲
۶- نظام بخشی تشیع بر تشکیل گروه های اجتماعی ایرانیان ۴۲
۷- نظام بخشی رنسانس اسلامی بر فرهنگ ایرانی ۴۳
۸- اهداف تشکیل مجالس در فرهنگ ایرانیان ۴۷
۱-۸ مناظره در فرهنگ ایرانی برای آموزش و آموختن ۴۷
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۸ ارزیابی مرتبه علمی در مناظره ها در فرهنگ ایرانی ۴۸
۳-۸ استهزا و به دشواری افکندن حریف ۴۹
۴-۸ خودنمایی و فخرفروشی ۵۰
۹- شرکت کنندگان در مجالس در فرهنگ ایرانیان ۵۲
۱-۹ همتایان علمی ۵۲
۲-۹ استاد و شاگرد ۵۳
۳-۹ ملازمان و شرکت کنندگان غیر اصلی ۵۳
۱۰- چگونگی برگزاری مجالس ۵۴
۱-۱۰ طرح مسئله ۵۴
۲-۱۰ مبارز طلبی ۵۵
۳-۱۰ مجلس به صورت گردش بهاری ۵۵
۴-۱۰ مجلس به صورت شبیه سازی ۵۵
۵-۱۰ مجلس بدون طرح و برنامه ۵۶
۱۱- مناظره به صورت غیر حضوری و کتبی ۵۷