برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه در این پژوهش، از روش های تجزیه و تحلیل کمی آزمون فرض آماری استفاده می شود. همچنین برای سنجش پایایی پرسشنامه ی پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده می شود. برای انجام تحلیل های آماری و تفسیر داده های حاصل از پژوهش نیز بر حسب مورد از نرم افزار SPSS بهره گرفته می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۷-۱ چارچوب کلان نظری تحقیق
شکل ۱-۱ مدل نظری پژوهش
۸-۱ نقشه راه
۹-۱ پیشینه تحقیق
تحقیقات در خصوص سیستم مدیریت آموزشی در سازمان ها به سبب ماهیت تجربی به کار گیری آن کمتر مورد توجه محققان بوده است.
تانیا مک جیل [۱۰]و جان کلوباس[۱۱](۲۰۰۹) در استرالیا از زنجیره تکنولوژی_عملکرد[۱۲]به عنوان چارچوبی برای بیان این سوال که چگونه فناوری مناسب کار بر عملکرد سیستم مدیریت آموزشی[۱۳] تاثیر می گذارد، استفاده شد. نتایج تحقیق قویا از این موضوع حمایت می کند که فناوری مناسب کار بر ادراک یادگیری مستقیم و غیر مستقیم تاثیر می گذارد. در حالیکه فناوری مناسب کار تاثیر زیادی در درک تاثیر سیستم مدیریت آموزشی دارد، به تنهایی تاثیر کمی بر عملکرد دانشجویان دارد. همچنین بر خلاف انتظارات، فراهم کردن شرایط اجتماعی نقش مهمی در عملکرد سیستم مدیریت آموزشی ندارد. اما نرم های ساختاری می تواند تاثیر گذاری سیستم مدیریت آموزشی را بهبود بخشد.
استیون لون[۱۴] و استفان تزلی[۱۵](۲۰۰۹) به بررسی سودمندی استفاده از سیستم مدیریت آموزشی به عنوان وسیله ای برای دانشجویان و اساتید جهت پشتیبانی از کلاس درس در دانشگاه AMVامریکا پرداختند. داده ها مربوط به بازه زمانی ۲ ساله که در آن از سیستم مدیریت آموزشی در بهبود کارایی ارتباطات و تعامل آموزش و یادگیری استفاده شده، است. یافته ها ی تحقیق نشان داد که اساتید و دانشجویان ابزار ها و فعالیت های صورت گرفته برای برقراری ارتباطات کارامدتر را ارزشمندتر از ابزارهای تعاملی استفاده شده در ایجاد نوآوری در شیوه های موجود می دانند. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که اساتید و دانشجویان ارزش زیادی برای آموزش و یادگیری از طریق سیستم مدیریت آموزشی قائل هستند.
مارتین والک[۱۶]، برام ویور[۱۷] و کیندی اسمیت[۱۸](۲۰۱۲) با هدف فهم میزان پذیرش تکنولوژی سیستم مدیریت یادگیری توسط معلمان دبیرستان، بررسی کاربرد آموزشی سیستم مدیریت یادگیری و تمایز بین کاربرد اطلاعاتی و کاربرد ارتباطی آن انجام شد. مدل پیش بینی شده شامل: درک سودمندی، درک سهولت استفاده، هنجارهای ذهنی، خلاقیت فردی در حوزه تکنولوژی اطلاعات و تجربه و حمایت و نیاز تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در سطوح دبیرستان است. داده ها از ۵۰۵ معلم فلاند در زبان دبیرستان جمع آوری شده است. بعد از انجام تحقق قابل اعتبار و در سطح اطمینان رضایت بخش، مطالعه توانست رابطه بین ۹ متغیر را بررسی کند.کاربرد اطلاعاتی مقدم بر کاربرد ارتباطی و درک سودمندی استفاده از سیستم مدیریت یادگیری قویترین عامل در پذیرش سیستم مدیریت یادگیری بود. حمایت درونی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات تاثیر مستقیم بر کاربرد اطلاعاتی استفاده از سیستم مدیریت یادگیری و هنجارهای ذهنی دارد.
درسان دلن[۱۹] به همراه حلیل زیم[۲۰] ، سلیم زیم[۲۱] و سمیل کوزی[۲۲](۲۰۱۳) در کشور ترکیه به بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان های کوچک و متوسط در صنعت خدمات پرداختند. برای بهبود قابلیت پیش بینی و شفاف سازی مدل ها از چهار تکنیک یادگیری ماشینی (شامل شبکه های عصبی، ماشین های بردار پشتیبانی، درخت تصمیم گیری و رگرسیون توزیع همراه با تحلیل عوامل آماری EFA,CFA)استفاده شده است. داده های مورد نیاز از ۲۷۷ شرکت کوچک و بزرگ عملیاتی در حوزه خدمات در استانبول ترکیه جمع آوری شده است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که رابطه قوی بین پیاده سازی سطوح فعالیت های مدیریت دانش و عملکرد سازمانی مربوط به آن وجود دارد. این مطالعه پیاده سازی اثربخش مدیریت دانش را برای بهبود عملکرد سازمان های کوچک و بزرگ به عنوان یک ضرورت مدیریتی مطرح می کند.
۱۰-۱ نگاهی بر بانک توسعه صادرات
بانک توسعه صادرات ایران یکی از بانکهای تخصصی فعال در ایران است. ادارات مرکزی و سرپرستی این بانک در تهران قرار دارند و شعب آن در تهران و سایر شهرهای ایران پراکندهاند. عمده فعالیت این بانک اعطای تسهیلات خرد و کلان به صادرکنندگان ایرانی است. به منظور ایجاد یک نهاد مالی پشتیبان برای امر صادرات و واردات و بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا، اساسنامه تشکیل بانک توسعه صادرات ایران در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسید و فعالیت آن یک سال بعد از سال ۱۳۷۱ شروع شد یکی از دستاوردهای گرانقدر پیروزی انقلاب اسلامی، تأسیس بانک توسعه صادرات ایران است که ایفای نقش بانک صادرات-واردات ایران (EXIM) را بر عهده دارد. لزوم وجود سازمانی در کشور که بتواند کمبود یک نهاد مالی معتبر و موجه در بخش صادرات ـ واردات کشور را بر طرف سازد، یکی از نکاتی است که تا زمان پیروزی انقلاب، کم اهمیت تلقی گردیده بود. رفع این نقیصه از ابتدای تدوین قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران، مورد نظر مقامات اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و بر اساس آن در تاریخ۱۹/۴/۱۳۷۰ بانک توسعه صادرات تأسیس شد و عملاً از شهریور ماه ۱۳۷۱ آغاز به کار کرد و از آن هنگام، در راستای پیشبرد اهدافی که بانک بر عهده داشت، با کارکنان و کادری متخصص و ورزیده، در خدمت صادرات کشور قرار گرفت. فرایند عملکرد این بانک در طول سالهای گذشته نمایانگر این واقعیت است که بانک از طریق توجه به سرعت و دقت در روند کار، موجبات جلب اعتماد و رضایت مشتریان خود را فراهم ساخته و علاوه بر آن، اعتماد بانکها و سازمانهای بینالمللی را نیز به خود جلب نموده است. امکانات بالقوه تولید و صدور کالا در کشور، میتواند با اتکاء به خدمات مالی و جانبی بانک تخصصی توسعه صادرات ایران به فعل در آمده و به جایگاه شایسته خود در بازارهای جهانی دست یابد. نگاهی به برخی از اهداف و مقاصد بانک توسعه صادرات ایران رسالت این بانک با توجه به اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با سایر کشورها است. لذا در راستای رسالت فوق، بانک توسعه صادرات ایران موضوعات زیر را دنبال می کند:
-
- اعطای تسهیلات و اعتبارات کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت صادراتی.
-
- تضمین اعتبارات صادراتی و صدور ضمانتنامه عهده بانکها و مؤسسات مالی داخلی و خارجی برای اعطای تسهیلات مالی به فعالیتهای صادراتی.
-
- اعطای تسهیلات سرمایه گذاری برای پروژههای صادراتی در داخل و خارج از کشور.
-
- اعطای تسهیلات صادراتی به خریداران کالاها و خدمات صادراتی کشور به صورت مستقیمیا غیر مستقیم از طریق بانکها و مؤسسات مالی معتبر سایر کشورها.
-
- اعطای اعتبارات وارداتی به واردکنندگان داخلی برای تأمین مواد اولیه و کالاهای تبدیلی جهت صادرات و همچنین ماشینآلات و تجهیزات مورد نیاز.
-
- اعطای تسهیلات و انجام هر گونه عملی که موجب ارتقاء کیفیت و بالا بردن وضعیت رقابتی صادرات کشور میشود.
-
- تأمین مالی مجدد تسهیلات اعطاء شده برای تولید داخلی به منظور امور صادراتی به خریداران و صادرکنندگان داخلی.
-
- انجام عملیات کارگزاری نظیر کارگزاری اجرای قراردادها و موافقتنامههای بازرگانی و تجاری با دیگر کشورها و انجام هر گونه معاملات ارزی.
-
- ارائه خدمات مشورتی و اطلاعاتی به صادرکنندگان و سایر مراجع ذیربط در امور صادراتی کشور.
-
- اعطای تسهیلات لازم جهت حمایت و پیشبرد صنعت حمل و نقل و توریسم، بازاریابی، شرکت در مناقصات صادراتی، صدور گواهینامه کیفیت و مبدا کالا و همچنین اعطای تسهیلات به منظور توسعه و گسترش صنایع دستی برای صادرات و نیز به مؤسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور تشویق امر تحقیق در توسعه صادرات.
-
- افتتاح و نگهداری حسابهای بانکی، خرید و فروش اوراق بهادار و اسناد معتبر تجاری، تنزیل و تنزل مجدد، تضمین اوراق و اسناد بازرگانی، چک برات و بروات ارزی، قبول پرداختهای بانکی و حوالجات تلگرافی، خرید و فروش ارز و مسکوکات طلا و نقره، دریافت و پرداخت تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی و به طور کلی سایر اموری که بانک برای انجام فعالیتهای صادراتی لازم بداند.
رسالت بانک توسعه صادرات ایران، با توجه به اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی باسایر کشورها است.
۱۱-۱ شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق
سیستم مدیریت یادگیری: یک نرم افزار مبتنی بر وب که امکان مدیریت و بررسی های لازم را برای نظارت بر نحوه استفاده از محتوای آموزشی و نتایج آن فراهم می کند.
مدیریت دانش: مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش وتطبیق بینش ها و تجارب در سازمان می باشد.
مدل پذیرش تکنولوژی[۲۳] :این مدل اولین بار توسط دیویس در سال ۱۹۸۹ جهت پژوهش در زمینه روانشناسی اجتماعی مطرح شد. مدل پذیرش تکنولوژی بعنوان یک مدل فشرده، پیشگویانه و قدرتمند برای توضیح و پیشگویی رفتار در زمینه تصمیم گیری و پذیرش استفاده از یک تکنولوژی خاص خلق شده است. این مدل ادعا می کند که تصمیم یک فرد برای استفاده از تکنولوژی به دو باور رفتاری بخصوص شامل سودمندی ادراک شدهو آسانی استفاده ادراک شده بستگی دارد.
سودمندی ادراک شده: عبارتست از انتظار ذهنی استفاده کننده یک تکنولوژی از این که استفاده از آن تکنولوژی خاص، عملکرد وی را بهبود بخشد.
آسانی استفاده ادراک شده: عبارتست از میزان انتظار فرد از این که استفاده از آن تکنولوژی، بی زحمت و آسان باشد. علاوه بر این، مدل فوق ادعا می کند که سودمندی ادراک شده یک تکنولوژی، تحت تاثیر آسانی استفاده ادراک شده آن قرار دارد، چرا که هرچقدر استفاده از یک تکنولوژی برای یک فرد آسانتر باشد، آن تکنولوژی برای فرد سودمندتر بنظر خواهد رسید.
۱۲-۱ خلاصه
موضوع پژوهش حاضر تاثیر کاربرد سیستم مدیریت یادگیری بر مدیریت دانش در بانک توسعه صادرات می باشد، در این فصل ارائه کلیاتی در مورد قسمت های مختلف پژوهش حاضر از جمله تشریح و بیان مسئله تحقیق، اهمیت و ضرورت انجام تحقیق و اهداف تحقیق مورد بحث قرار گرفت و سپس با توجه به چارچوب نظری تحقیق بررسی شده به بیان مدل مفهومی تحقیق پرداخته شد. پس از آن به ارائه فرضیه های تحقیق پرداخته شده و روش تحقیق، روش های گردآوری داده ها، جامعه آماری، روش تجزیه و تحلیل داده ها، محدودیت ها و تنگنا های احتمالی تحقیق و تعریف واژه های کلیدی در ادامه بیان گردید.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۱-۲ مقدمه
بررسی پیشینه تحقیق معمولاً مروری از دانش موجود درباره موضوع پژوهش است. بررسی پیشینه تحقیق اگر به درستی صورت گیرد به بیان مسئله کمک میکند و یافتههای تحقیق را به پژوهشهای قبلی متصل میسازد. محقق با بررسی پیشینه، ابتدا با تحقیقات عمده و گسترده موضوع مورد مطالعه آشنا میشود. سپس با توجه به مفاهیمی که درباره این موضوع یافته است موضوعهای فرعی آن را مشخص کرده و مسئله تحقیق را تحدید میکند. در فصل حاضر پس از شناخت ادبیات موضوع تحقیق، متغیر های تاثیر گذار در مدل توضیح داده می شوند، و در انتها به مرور تحقیقات انجام شده در زمینه تحقیق حاضر و بررسی نتایج بدست آمده می پردازیم. امروزه جهان دانش و یادگیری مادام العمر به دو جهان جداگانه تقسیم شده است: مدیریت دانش و آموزش الکترونیک. این حقیقت است یا ما در حال صحبت کردن در مورد چیزهای مشابه و دادن تنها نام های مختلف به آنها هستیم؟ هدف هر دو موضوع ارائه دانش است. از یک طرف دانش باید جمع آوری، ساخت یافته و به اشتراک گذاشته شود. از سوی دیگر باید دانش ساختاریافته فراهم شود. در دنیای کسب و کار امروز همین طور از نظر اجتماعی آموزش الکترونیک نقش مهمی ایفا می کند. اصطلاح “یادگیری مادام العمر" [۲۴]در چند سال گذشته بسیار محبوب شده است. تحول عظیم کلمات آنلاین، بر بسیاری از حوزه ها اثر گذاشته است. عمدتا بر حوزه مدیریت دانش و آموزش. گرایش جدید در موسسات آموزشی به سمت یادگیری آنلاین و یادگیری الکترونیکی به جای رویکرد سنتی آموزش رودر رو، در حرکت است. هدف یادگیری الکترونیکی اساسا ارائه مواد آموزشی به کاربران از طریق چارچوب های یادگیری الکترونیکی یا به عبارتی از طریق سیستم مدیریت یادگیری، است. توانایی یادگیری سریعتر از کامپیوترهایتان؛ ممکن است تنها مزیت رقابتی پایدار باشد( آری دی گاس [۲۵]). هر سازمانی که فکر می کند بهترین اوست و خود را بی نیاز به یادگیری از دیگران می داند خودبین و نابخرد است ( جان برون[۲۶]). استفاده از رسانه های الکترونیکی و قدرت شبکه، اساسا آنهایی که بر پایه تکنولوژی مبتنی بر اینترنت هستند، یادگیری سازمانی را به صورت کارا، اثربخش و منعطف امکان پذیر می کند.(الیف تروندسن[۲۷]).
۲-۲ بخش اول: سیستم مدیریت یادگیری
۱-۲-۲ تعریف سیستم مدیریت یادگیری
سیستم مدیریت یادگیری، نرم افزاری است که فعالیت آموزش گیرنده را ثبت، پیگیری و دنبال می کند. به عبارت دیگر، این سیستم که ساختاری مشترک و بنیادی برای اغلب برنامه های آموزش الکترونیکی است، روند یادگیری و آموزش را به طور خودکار مدیریت می کند(واتسون و ویلیام[۲۸]، ۲۰۰۷). سیستم مدیریت یادگیری یک نرم افزار کاربردی و یا یک تکنولوژی مبتنی بر وب است که مدیریت اجرایی برنامه های آموزشی را در درون یک سازمان تسهیل و به کارکنان و آموزش گیرندگان کمک می کند تا پیشرفت آموزشی خود را ارزیابی و برای گام های بعدی یادگیری برنامه-ریزی کنند( آلیاز و اندونین[۲۹]، ۲۰۰۵). این سیستم آنها را قادر می سازد که به همکاری و مشارکت با فرا گیران همتراز خود بپردازند. علاوه بر این، برای مدیران و مسئولان برنامه آموزشی این امکان را فراهم می کند که نحوه توزیع محتوای آموزشی، انتخاب شیوه مناسب ارائه آموزش و نیز تجزیه و تحلیل برنامه آموزشی را هدفمند کنند. همچنین، مدیران با بهره گرفتن از این سیستم، می توانند گزارش وضعیت آموزشی کارکنان و فراگیران را در سازمان و مجموعه خود، در اختیار داشته باشند(بامگراتنر و هافل[۳۰]، ۲۰۰۲). سیستم مدیریت یادگیری مدرسه آموزش الکترونیکی و فضایی است که برنامه های آموزشی در آن ارائه می شوند(زابو، میشل و فلشر[۳۱]، ۲۰۰۷). استفاده آموزش گیرندگان از این نرم افزار برای تحصیل و یادگیری در آن زمان که بر روی شبکه حضور می یابند، بیشتر شبیه عمل وارد شدن دانش آموزان از در کلاس است. دانش آموزان با بهره گرفتن از سیستم مدیریت یادگیری، واحد درسی خود را انتخاب و مطالب درسی را دریافت می کنند؛ به تکمیل تمرین های درسی و شرکت در امتحان می پردازند و با استاد و دیگر دانش آموزان ارتباط برقرار می کنند، در واقع یادگیرندگان از طریق وسایل ارتباطی مثل فرم های بحث و گفتگو، چت و ویدئو کنفرانس به یادگیری می پردازند و کلیه فعالیت هایشان توسط مجریان فرایند کنترل و ارزیابی می شود(بامگراتنر و هافل، ۲۰۰۲). تمامی سیستم های مدیریت یادگیری مشخصات و ویژگی های مذکور را دارند، ولی این قابلیت ها را به اشکال مختلف و با بهره گیری از شیوه های متفاوت فراهم می کنند. برخی برای شبیه سازی کلاس ها و فعالیت های آموزشی، محیط های سه بعدی آموزشی با شکل های متنوع و سرگرم کننده ارائه می کنند و برخی صرفاً از ابزارهای نوشتاری بهره گرفته و ساده هستند. بعضی به صورت ویدیو بوده و پهنای باند دریافت رسانه ای دارند و برخی ویدیو را در بر نمی گیرند. این سیستم، محیط های چندرسانه ای و فناوری مبتنی بر شبکه ها را پشتیبانی کرده، توزیع مناسب برنامه ها و محتوای آموزشی را تسهیل و عملکرد کاربران را ارزشیابی و آن را ساماندهی می کند. کاربران می توانند با بهره گرفتن از یک مرورگر در سیستم مدیریت آموزشی به صورت تعاملی عمل کنند. ایشان به محض ورود به شبکه، قادرند دروس و اطلاعات را مشاهده و موضوع مورد نظر خود را انتخاب و مطالعه کنند. در عین حال، فعالیت کاربر و نتایج آن، در بانک اطلاعاتی مربوط به آن ضبط خواهد شد. این ساز و کار، استفاده مجدد از داده ها را بدون تغییر یا با اصلاحات و تغییرات انجام شده امکان پذیر می سازد. مشترکان یا تعلیم دهندگان نیز می توانند با به کارگیری مرورگر شبکه وارد سیستم مدیریت یادگیری شده و به اداره کاربرها یا کاربری بپردازند. با ارزیابی نتیجه فعالیت ها و تهیه گزارش های آن، می توان علاوه بر آگاهی از نتیجه و بازخورد آموزش ارائه شده، درجه و میزان رشد و سرعت فراگیری اطلاعات کاربران و دانش آموزان را نیز ارزیابی کرد. پس سیستم مدیریت یادگیری امکانات ویژه و منحصر به فردی را به شرح زیر در اختیار کاربران قرار می دهد( دوگیاماز[۳۲]، ۲۰۰۷):
الف- توانایی و مهارت کاربران در فراگیری اطلاعات حفظ شده و افزایش می یابد.
ب- سیستمی برای اندازه گیری و ارزیابی میزان تاثیر دوره آموزشی ایجاد می شود.
پ- خود کاربر می تواند دوره آموزشی اش را کنترل کند.
ت- هزینه و احتمال زیان مادی به لحاظ مشارکت در مدیریت و نگهداری سخت افزاری و نرم افزاری در مقایسه با به کارگیری سیستم های حضوری، کاهش می یابد.
ث- با توجه به ساختار پودمانی سیستم، توسعه دوره آموزشی بر اساس نیاز کاربر انجام می شود.
۲-۲-۲ تاریخچه سیستم مدیریت یادگیری