شامل پرداختن مشخص و صریح به مزایای کالا، خود کالا، ویژگیهای آن و … میباشد و از پرداختن به مسائل و موضوعات حاشیهای خودداری می شود. مانند پیامهایی که کیفیت، صرفهجویی، فایده و کاربرد کالا را نشان می دهند.
جاذبهی احساسی:
تبلیغ کنندگان و بازاریابان در جاذبهی احساسی بر خلاف جاذبههای منطقی سعی دارند با تحریک احساسات افراد و برانگیختن آن به نتایج مورد نظر دست یابند.مانند تبلیغاتی که در آن از چهرهی کودک استفاده می شود.
جاذبهی طنز و خنده:
شامل تبلیغاتی است که دستمایهی اصلی آن شوخی و طنز است. مثل تبلیغات بستنی پاک با شعار پاک یادت نره!
جاذبهی ترس:
شامل تبلیغات هشداردهنده و القای ترس و نگرانی به مخاطب جهت بالابردن احتیاط مخاطب و جلب توجه اوست. مانند تبلیغات بستن کمربند ایمنی توسط راهنمایی و رانندگی.
جاذبهی تداعی:
شامل تبلیغاتی است که درآن از تکنیک استفاده از سمبلها و مناسبتها بهره گیری می شود که باعث ایجاد پیوند میان یک رویداد مهم و محصول برقرار می شود. برای مثال تبلیغ یک شرکت فست فود برای ماه رمضان.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جاذبهی اخلاقی:
شامل تبلیغاتی است که هدف آن وادار کردن مردم به حمایت و طرفداری از پارهای از مسائل اجتماعی باشد. برای مثال تبلیغات حفظ محیط زیست.
جاذبههای تکجنبهای و دوجنبهای:
شامل تبلیغاتی است که تنها به جنبه مثبت کالا یا خدمات اشاره ندارد بلکه به ذکر نقطه ضعف آن نیز می پردازد.
جاذبهی جنسی:
استفاده از زنان برای تبلیغ وسایل آرایشی و بهداشتی و از مردان برای تبلیغ داروهای نیروبخش، وسایل ورزشی و بدن سازی نمونه این نوع جاذبهی تبلیغاتی است. البته این نوع تبلیغات به علت رعایت اخلاق در ایران چندان وجود ندارد اما موارد معدودی درباره مردان وجود دارد.
-
- نوع کالای تبلیغ شده:
-
- داخلی: تبلیغات تجاری کالاهای داخلی و تولید ملی.
-
- خارجی: تبلیغات تجاری کالاهای خارجی.
فصل ۴
تجزیه و تحلیلآماری یافتههای پژوهش
مقدمه
این فصل به بررسی و ارائه دادههای پژوهشی اختصاص یافته است و تلاش می شود تا به کمک آنها به سؤالات و فرضیات پژوهش پاسخ داده شود. این فصل در دو بخش تنظیم شده است: در بخش نخست به کمک جداول یکبعدی و نمودارها به توصیف متغیرها خواهیم پرداخت و در بخش دوم، به کمک جداول دوبعدی و آزمونها، رابطه متغیرها با یکدیگر را بررسی و نتایج را تبیین و تحلیل میکنیم.
۴-۱- بررسی توصیفی داده های تحقیق در قالب جداول یکبعدی:
جدول شماره ۴-۱-۱- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع تبلیغ
نوع تبلیغ | فراوانی | درصد |
تجاری- اقتصادی فرهنگی- اجتماعی سیاسی مذهبی |
۱۸۵ ۱۰۵ ۳۱ ۲۹ |
۵۳ ۳۰ ۹ ۸ |
جمع کل | ۳۵۰ | ۱۰۰ |