آرین امیرامجدی
استفاده از پارامترهای مختلف و بکار بردن روش AHP
روش AHP برای پارامترهای وابسته به یکدیگر مناسب نمی باشد
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱۳۹۰
مروری بر پژوهشهای گذشته
( مواد و روشها)
مقدمه
در این فصل به معرفی روش پژوهش پرداخته می شود و کلیه کارهای صورت گرفته جهت رسیدن به نتیجه نهایی تبیین میگردد .روند پژوهش به این ترتیب است که در ابتدا علت انتخاب نرمافزار شبیهسازی تقاطعها (نرمافزار ایمسان[۱۶]) بیان می شود و پس از آن این نرمافزار به تفصیل معرفی میگردد ،سپس در مورد گزینش پارامترهای مؤثر بر انتخاب نوع بهینه تقاطعهای غیرهمسطح بحث خواهد شد و با بهره گرفتن از روش تصمیم گیری دیمتل[۱۷] پارامترهای مؤثر تعیین میشوند .در ادامه به معرفی پارامترهای منتخب و تاثیرگذار بر انتخاب نوع بهینه تقاطعهای غیرهمسطح پرداخته می شود .به منظور مدل کردن مساله میبایست تمامی پارامترهای انتخاب شده دارای واحد یکسانی باشند بنابراین هر یک از پارامترها با روش مخصوص و مناسب با آن به هزینه تبدیل میگردند و بعد از آن نحوه مدلسازی تقاطعهای غیرهمسطح بررسی میگردد و پس از آن به تشریح الگوریتم فرا ابتکاری انبوه ذرات و نحوه استفاده از آن در این پژوهش پرداخته می شود.
روندنمای پژوهش
معرفی نرمافزار شبیهسازی
شبیهسازی : شبیهسازی را میتوان به عنوان فرایند طراحی یک مدل از یک سیستم واقعی و کاربرد آن به منظور فهم دقیق سیستم یا ارزیابی روشهای مختلف برای عملکرد سیستم بیان کرد.استفاده از شبیهسازی در علم مهندسی ترافیک مزایا و کاربردهای گستردهای دارد؛ از جمله این مزایا میتوان به این نکته اشاره کرد که در شبیهسازی قبل از آنکه در دنیای واقعی مشکلی به خاطر اعمال سیاستها، روشها، طراحی ها و … به وجود آید،میتوان آنها را در دنیای مجازی مورد بررسی قرار داد.به کمک علم شبیهسازی، طرحهای سیستمهای مختلف حمل و نقل میتوانند بدون پرداخت هزینه تأسیس یک مدل در دنیای واقعی، در دنیای مجازی آزمایش شوند.]۱۲[
از جمله معایب علم شبیهسازی میتوان به نیاز به آموزش تخصصی برای ساخت مدل مجازی اشاره کرد.از دیگر معایب علم شبیهسازی میتوان به متمایز بودن مدلهای ساخته شده توسط افراد مختلف، وقتگیر و هزینه بر بودن، عدم پاسخ مناسب به مواردی که دارای جوابهای تحلیلی هستند،اشاره کرد. در نرمافزار شبیهساز تمامی متغیرها به صورت کمیت محور تعریف شده اند و تحلیل نتایج و در نظر گرفتن تمامی جنبه های طرح بر عهده مدیر طرح است. نرمافزارهای شبیهساز شامل ورودی ها (انواع وسایل،حجمها و … )،اجزای شبکه (قطعات راه،تقاطعها،رمپها،حمل و نقل همگانی و … ) و کنترلها (کنترل تقاطعهای چراغدار، کنترل رمپهای ورودی( میباشند. ]۱۲[
سامانههای شبیهسازی را در سه گروه تقسیم بندی می کنند:
- میکروسکپی[۱۸] ) با جزئیات زیاد(
- مزوسکپی[۱۹] ) با جزئیات متوسط(
- ماکروسکپی[۲۰] ) با جزئیات کم(
مدلهای شبیهسازی میکروسکوپی علاوه بر ورودیهای سیستم، اندرکنش بین اجزای سامانه را نیز با جزئیات زیاد مدل می کنند. برای مثال مانور تغییر خط، به عنوان یک واقعه با جزئیات و با توجه به اطلاعاتی راجع به شرایط وسیله جلوی وسیله مورد بحث و شرایط خط عبوری مجاور مدل می شود. ]۱۲[
مدلهای مزوسکوپی ورودیهای سیستم را به صورت جزئی مطالعه می کند ولی اندرکنش بین آنها با جزئیات کمتری مورد بررسی قرار میگیرد. مثال مانور تغییر خط به صورت دفعی و با توجه به چگالی خطهای عبوری و بدون در نظر گرفتن اطلاعات محل تغییر خط انجام میپذیرد.
مدلهای ماکروسکوپی ورودی ها و اندرکنشهای بین آنان را با جزئیات کم مورد بررسی قرار می دهند. به عنوان مثال برای جریان ترافیک از شاخص های ترکیبی مثل نرخ تردد، چگالی و سرعت استفاده می شود. همچنین مانورهای تغییر خط عبوری در نظر گرفته نمیشوند، بلکه به صورت ترکیب این مانورها و سایر اندرکنشها بین وسایل در قالب مدلهایی مورد بررسی قرار میگیرند. ]۱۲[ نرمافزارهای متعددی در زمینه شبیهسازی وجود دارند که به وسیله آنها مدلسازی انجام می شود. این نرمافزارها عبارت اند از جترم، سینکرو، نتسیم ، ویسیم و ویزویوم،توروس و آتوترن.
نرمافزار سینکرو[۲۱] یک بسته نرمافزاری کامل برای مدلسازی، بهینهسازی، مدیریت و شبیهسازی سامانههای ترافیکی است. کاربردهای نرمافزار سینکرو را میتوان در مواردی نظیر تجزیه و تحلیل ظرفیت، هماهنگسازی و بهینهسازی تقاطعها، چراغهای هوشمند، ترسیم نمودارهای فاصله – زمان، شبیه سازی ترافیکی و تقابل با کنترل کننده خلاصه کرد. ]۱۲[
نرمافزار نتسیم[۲۲] یکی از نرمافزارهای مجموعه ترف[۲۳] است که توسط اداره راههای فدرال آمریکا[۲۴] برای شبیهسازی جریان ترافیک تهیه و ارائه شده است.
این برنامه یک مدل شبیهسازی تصادفی ریزنگر است که عملکرد وسایل نقلیه موجود در شبکه معابر را مدلسازی می کند.
نرمافزار ویسیم[۲۵] یک نرمافزار خردنگر برای تحلیل و مدلسازی شبکه معابر،تقاطعها،سیستمهای حمل و نقل عمومی،مدیریت پارک و… است که با داشتن قابلیتها و دقت برنامه ریزی بالاتر نسبت به نرمافزارهای سینکرو و جترم[۲۶] قادر به ارائه مشخصات و شاخص های عملکردی معابر میباشد.نرمافزار ویزیوم[۲۷] نیز یک نرمافزار کلان نگر جهت انجام برنامه ریزی حمل و نقل شهری است. ]۹[
نرمافزار آتوترن[۲۸] در محیط برنامه های رایانهای اتوکد یا لند نصب شده و عملاً یک منوی جدید به این برنامه ها اضافه می کند.این نرمافزار با دارا بودن انواع خودروهای طرح آیین نامه های مختلف دنیا نظیر آیین نامه آشتو( ۲۰۰۱ )و آشتو( ۲۰۰۴ ) در منابع اطلاعاتی خود قابلیت شبیهسازی نحوۀ حرکت و گردش خودروی مورد نظر طراح را در تقاطع یا سایر موقعیتهای مورد نظر با سرعتهای مختلف دارا است. به عبارت دیگر، بعد از تهیه پلان تقاطع مورد نظر به منظور آنالیز ابعاد و اندازه های شعاع قوسها،عرض رمپها و سایر پارامترهای تقاطع و همچنین بهینه کردن ابعاد طرح تقاطعها و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات احتمالی پس از اجرای تقاطع، طراح نسبت به شبیهسازی حرکت خودرو به ابعاد واقعی در سطح تقاطع اقدام می کند و نرمافزار نیز می تواند یک انیمیشن از نحوه حرکت خودروها در تقاطع تهیه کند. ]۹[
نرمافزار توروس[۲۹] یک نرمافزار پیشرفته است که در محیط نرمافزارهای اتوکد یا لند، نصب شده و برای طراحی میادین مورد استفاده قرار میگیرد. این نرمافزار با بهره گیری از نرمافزار آتوترن می تواند میادین را بر اساس مسیر حرکتی واقعی خودروها به صورت بهینه طراحی کرده و ضمن کوتاه کردن زمان طراحی میادین، می تواند فواصل دید را با توجه به سرعت مورد نظر طراح و خودروی طرح در طراحی تقاطع لحاظ کند. در ضمن می تواند جداول مربوط به ابعاد هندسی تقاطع را به صورت خودکار تهیه کرده تا جهت عملیات نقشه برداری یا اجرا از آن استفاده شود. ]۹[
نرمافزار جترم یک نرمافزار خردنگر در تحلیل مسائل ترافیکی است که نتایج حاصل از آن را به صورت کلان هم ارائه میدهد. ایمسان نیز نسل جدید نرمافزار مشهور جترم است.نرمافزار ایمسان قادر است به طور هم زمان شبیهسازی ماکروسکپی،مزوسکپی و میکروسکپی را انجام دهد.این در حالی است که دیگر نرمافزارهای شبیهسازی مانند کوریسم[۳۰] تنها قادر به شبیه سازی یکی از این مدلها میباشند و این ویژگی منحصر به فرد نرمافزار است. شکل ۲-۲ محیط نرمافزار ایمسان را نشان میدهد. ]۹[
کاربردهای این نرمافزار عبارتند از : تجزیه و تحلیل تاثیر طرحهای زیر ساختی از قبیل احداث تقاطعهای غیرهمسطح،تونلها،میادین و… ، مطالعات محیطی ، مطالعات هزینه جادهای و عوارضی و همچنین انتخاب محدودههای طرحهایی همچون طرح زوج و فرد خودروها و طرحهای ممنوعیت و همچنین طراحی شبکه معابر و سیستم پشتیبانی برای مدیریت حمل و نقل عمومی و همچنین تعریف راهبردهای پیچیده مدیریت ترافیک در شبکه مانند تصادفات،سد معبر،تغییر مسیر خودروها بر اساس حجم ترافیک و … .
از خروجیهای ایمسان میتوان به میزان مصرف سوخت،میزان تردد،میزان آلودگی هوا،سرعت در شبکه،تعداد توقفها در واحد زمان،چگالی،زمان سفر در شبکه،میزان تاخیر و … اشاره کرد.
محیط نرمافزار ایمسان
عوامل مؤثر بر انتخاب نوع بهینه تقاطعهای غیرهمسطح
با توجه به پژوهشهای صورت گرفته در رابطه با عوامل مؤثر بر انتخاب نوع تقاطعهای غیرهمسطح میتوان پارامترهای رویکردهای ترافیکی ،هزینه ،توپوگرافی منطقه ،منفعت استفاده کنندگان ،کنترل دسترسی ،تاسیسات معارض و موقعیت تقاطع غیرهمسطح مورد نظر نسبت به تقاطعهای دیگر را به عنوان پارامترهای تأثیرگذار بر گزینه انتخابی دانست.
پژوهشهایی که در این زمینه صورت پذیرفته است ،معمولاً با بهره گرفتن از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شده اند ،اما روش تحلیل سلسله مراتبی برای تصمیم گیری در بین چند پارامتر که به یکدیگر وابسته هستند منجر به جواب دقیق نخواهد شد.از این رو در پژوهش پیشرو از روش دیمتل به منظور اولویت بندی عوامل مؤثر بر انتخاب تقاطع غیرهمسطح استفاده شده است ،به این دلیل که در روش دیمتل نهتنها وابستگی پارامترها به یکدیگر خللی در جواب نهایی ایجاد نمینماید بلکه وابستگیهای موجود بین پارامترها به طور کامل لحاظ میگردد.
تکنیکDEMATELمخفف عبارتDecision Making Trial And Evaluation Laboratory است. تکنیک دیمتل توسط فونتلا[۳۱] و گابوس[۳۲] به سال ۱۹۷۱ ارائه شد. تکنیک دیمتل که از انواع روشهای تصمیمگیری بر اساس مقایسههای زوجی است، با بهرهمندی از قضاوت خبرگان در استخراج عوامل یک سیستم و ساختاردهی نظاممند به آنها با بکارگیری اصول نظریه گرافها، ساختاری سلسلهمراتبی از عوامل موجود در سیستم ،همراه با روابط تاثیر و تاثر متقابل ارائه میدهد، بگونهای که شدت اثر روابط مذکور را به صورت امتیاز عددی معین میکند. روش دیمتل جهت شناسایی و بررسی رابطه متقابل بین معیارها و ساختن نگاشت روابط شبکه به کار گرفته میشود. از آنجا که گرافهای جهتدار ،روابط عناصر یک سیستم را بهتر میتوانند نشان دهند، لذا تکنیک دیمتل مبتنی بر نمودارهایی است که می تواند عوامل درگیر را به دو گروه علت و معلول تقسیم نماید و رابطه میان آنها را به صورت یک مدل ساختاری قابل درک درآورد. تکنیک دیمتل عموماً برای بررسی مسائل بسیار پیچیده جهانی بهوجود آمد. دیمتل نیز برای ساختاردهی به یک دنباله از اطلاعات مفروض کاربرد دارد. بهطوریکه شدت ارتباطات را بهصورت امتیازدهی مورد بررسی قرار میدهد. ]۲۵[
مزیت این روش نسبت به تکنیک تحلیل شبکه ای، روشنی و شفافیت آن در انعکاس ارتباطات متقابل میان مجموعه وسیعی از اجزاء می باشد. به طوری که متخصصان قادر هستند با تسلط بیشتری به بیان نظرات خود در رابطه با اثرات میان عوامل بپردازند.
ساختاردهی به عوامل پیچیده در قالب گروه های علت و معلولی ،دیگر مزیت روش دیمتل میباشد.این مورد یکی از مهمترین کارکردها و یکی از مهم ترین دلایل کاربرد فراوان آن در فرایندهای حل مسئله است. بدین صورت که با تقسیم بندی مجموعه وسیعی از عوامل پیچیده در قالب گروه های علت و معلولی، تصمیمگیرنده را در شرایط مناسبتری از درک روابط قرار میدهد. این موضوع سبب شناخت بیشتری از جایگاه عوامل و نقشی که در جریان تاثیرگذاری متقابل دارند، میشود.
پنج مرحله برای انجام تکنیک دیمتل شناسائی کردهاند: ]۲۵[
- تشکیل ماتریس ارتباط مستقیم (M) : با بهره گرفتن از پرسشنامه های مربوط به روش دیمتل از دیدگاه چند فرد خبره و کارشناس استفاده میشود و آنها با دادن عددهایی از ۰ تا ۴ ،به موارد مورد پرسش ،تاثیر هریک را تعیین می کنند و با محاسبهی میانگین نظرات M تشکیل می شود.