کاهش هزینه ها و تعریف و استقرار نظام های استانداردی به روز کنترل کیفیت و انرژی جهت پایبندی به استانداردها
ایجاد ضمانت اجرایی پایدار از طریق آموزش ، تشویق تنبیه و تغییر در ساختار سازمانی و پرسنلی
اولویت بندی استراتژی های بدست آمده به منظور تحقق اهداف بلند مدت شرکت تخته شهید باهنر گرگان
نقاط قوت
نقاط ضعف
فرصت ها
تهدیدات
استراتژی ۱
استراتژی ۲
استراتژی ۳
استراتژی ۴
استراتژی ۵
استراتژی ۸
استراتژی ۷
استراتژی ۶
استراتژی ۹
استراتژی ۱۰
استراتژی ۱۱
W2 عدم ثبات کیفیتی و مصرف انرژی و مواد غیرقابل کنترل به دلیل فرسودگی بیش از حد ماشین آلات و نوسانات کیفیتی به دلیل کمبود آیین نامه
W1 نامناسب بودن سایز تخته تولیدی شرکت برای مشتریان داخلی و حتی خاورمیانه و عدم امکان تغییر آن
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
T5 وجود رقبای قوی کشور در همسایگی نزدیک و در نتیجه تاثیر شدید بر اعمال استراتژیهای خرید چوب و فروش نئوپان شرکت و واردات بی رویه MDF
T6 افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده طبق مصوبی دولت ( ماشین آلات قدیمی شرکت مصرف بیشتری نسبت به سایر رقبا دارد )
T2 موفقیت چشم گیر شرکتهای مصنوعات چوبی در به دست آوردن بازار و بازاریابی و خدمات پس از فروش بهتر و اشاعه فرهنگ مصرف مصنوعات چوبی
T1 رشد روزافزون تولید و واردات کالاهای جانشین نئوپان
T4 افزایش روزافزون واحدهای سلولزی با ماشین آلات مدرن و ظرفیت بسیار بالا
T3 طرح صیانت از جنگل، گرانی مواد اولیه،محدودیت فعالیت واحدهای سلولزی و واردات چوب
O6 وجود زمینهای مستعد کاشت درخت در منطقه
O5 به علت میزان و روند بیکاری زیاد استان گلستان ، وجود نیروی متخصص و ارزان در استان
O3 جزو کارخانجات بزرگ و مهم استان
O2 وجود گمرک مرزی اینچه برون و داشتن مرز آبی و خاکی با ترکمنستان و بازار خوب آن کشور
O1 وجود دانشگاه ممتاز دولتی در زمینه صنایع چوب در گرگان با توانایی فارغ التحصیل درجه دکتری
W3 پایین بودن کیفیت نئوپان نسبت به رقبا
S6 برخورداری از مدیر و مدیریت دانش محور
S5 وجود کار گروه های متعدد و جا افتادن تدریجی فرهنگ مشارکت و فکر جمعی در شرکت
S4 وابستگی شرکت به یک سازمان بزرگ ( غدیر ) سرمایه گذاری و توان مالی بسیار بالا و روابط گسترده و قوی با سرمایه گذاران بزرگ کشور
S3 دارای کارگاههای متعدد تولید در تکمیل چرخه تولید مخصوصا کارخانه چسب
S2 موقعیت جغرافیایی مناسب از لحاظ دوری از مناطق مسکونی و نزدیکی به ماده اولیه اصلی
S1 برخورداری از زمینهای صنعتی وسیع بلا استفاده با امکاناتی از قبیل آب ، برق و گاز با پست ۶۳ به ۲۰
W4 کمبود نقدینگی
W5 عدم وجود سیستم اطلاعات یکپارچه بازاریابی و کمبود نیروی بازاریاب متخصص و کارآمد
O4 تغییر ساختار جمعیت کشور و استان از روستایی به شهری و تغییر الگوی مصرف مردم و تمایل بیشتر به استفاده از ملزومات چوبی و طرح چوب
W6 کمبود برنامه های بازسازی ، نوسازی و نیز نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و کمبود نیروی متخصص در هر دو قسمت
شکل ۴-۲: درخت تصمیم مسئله
۴-۴-۲-۲ قضاوت ترجیحی (مقایسات زوجی)
انجام مقایساتی بین گزینههای مختلف تصمیم، بر اساس هر شاخص و قضاوت در مورد اهمیت شاخص تصمیم با انجام مقایسات زوجی، بعد از طراحی سلسله مراتب مساله تصمیم صورت گرفت. تصمیم گیرندگان که متشکل از اعضای کمیته استراتژیک شرکت تخته شهید باهنر گرگان به همراه اساتید راهنما و مشاور بودند مجموعه ماتریس هایی که به طور عددی اهمیت یا ارجحیت نسبی شاخصها را نسبت به یکدیگر و هر گزینه تصمیم را با توجه به شاخصها نسبت به سایر گزینهها اندازهگیری می کند، ایجاد نمودند. این کار با انجام مقایسات دو به دو بین عناصر تصمیم (مقایسه زوجی) ساعتی مطابق با جدول (۱۶-۴) و از طریق تخصیص امتیازات عددی که نشان دهنده ارجحیت یا اهمیت بین دو عنصر تصمیم است، صورت گرفته است. نتایج مقایسات گروه SWOT یا معیار های اصلی ( نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات) به همراه مقایسات زیر معیار های اصلی ( عوامل اولویت دار داخلی و خارجی ) در جدول های (۱۷-۴)، (۱۸-۴)، (۱۹-۴)، (۲۰-۴) و (۲۱-۴) نشان داده شده اند.
جدول ۴-۱۶: مقادیر ترجیحات برای مقایسه های زوجی.
۴-۴-۲-۳ محاسبات وزنهای نسبی
تعیین وزن «عناصر تصمیم» نسبت به هم از طریق مجموعهای از محاسبات عددی قدم بعدی در فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام محاسبات لازم برای تعیین اولویت هر یک از عناصر تصمیم با بهره گرفتن از اطلاعات ماتریسهای مقایسات زوجی است.
مجموع اعداد هر ستون از ماتریس مقایسات زوجی را محاسبه کرده، سپس هر عنصر ستون را بر مجموع اعداد آن ستون تقسیم میکنیم. ماتریس جدیدی که بدین صورت بدست میآید، «ماتریس مقایسات نرمال شده» نامیده میشود. میانگین اعداد هر سطر از ماتریس مقایسات نرمال شده را محاسبه میکنیم. این میانگین وزن نسبی عناصر تصمیم با سطرهای ماتریس را ارائه میکند. که نتایج بدست آمده از محاسبات صورت گرفته در ستون میانگین حسابی جدول های (۱۷-۴)، (۱۸-۴)، (۱۹-۴)، (۲۰-۴) و (۲۱-۴) ارائه شده اند.محاسبات در پیوست نشان داده شده است.
۴-۴-۲-۳-۱ سازگاری در قضاوتها
قدمهای زیر برای محاسبه نرخ ناسازگاری به کار گرفته میشود:
گام ۱. ماتریس مقایسه زوجی ماتریس مورد نظر ( A ) را تشکیل می دهیم.
گام ۲. بردار ستونی «وزن نسبی» ( W ) را مشخص می نماییم.
گام۳. محاسبه بردار مجموع وزنی: ماتریس مقایسات زوجی ( A ) را در بردار ستونی ( W ) ضرب میکنیم، بردار جدیدی را که به این طریق بدست میآورید، بردار مجموع وزنی نامیده می شود.
گام۴. محاسبه بردار ناسازگاری: عناصر بردار مجموع وزنی را بر بردار وزن نسبی تقسیم کنید. بردار حاصل بردار ناسازگاری نامیده میشود.
آیا بزرگترین مقدار ویژه ماتریس( A ) یعنی λmax مشخص است؟ اگر پاسخ مثبت است به قدم بعدی می رویم در غیر این صورت مقدار آنرا تخمین می زنیم: