ابزارها
ارائه داده های منابع انسانی از طریق کانالهای مبتنی بر وب
مکانیزاسیون فعالیت های منابع انسانی و پشتیبانی جریان فعالیت منابع انسانی
پشتیبانی از اجرای فعالیت های منابع انسانی با توجه به شرایط خاص سازمان
توانمندیهای فناوری اطلاعات
نقش فنآوری اطلاعات در پشتیبانی از فعالیتهای منابع انسانی
دیجیتال کردن داده های منابع انسانی و در اختیار ذینفعان قرار دادن این اطلاعات
هدایت و ثبت تعاملات و تغییرات ، زمانی که یک فعالیت منابع انسانی انجام میگیرد.
اجتناب از سلسله مراتب سازمانی و رها کردن تصمیم گیری های منابع انسانی از بوروکراسی اداری
فناوری اطلاعات منابع انسانی
تهیه و ثبت
پشتیبانی از جریان و ثبت
یادگیری ، به جریان انداختن و منتشر کردن
جدول ۵-۲) انواع فعالیتهای پشتیبانی مدیریت منابع انسانی الکترونیک (نظری،پویان،۱۳۸۸؛ ۵۴)
۱۵-۱-۲) تاثیرات مدیریت منابع انسانی الکترونیکی بر نقشهای منابع انسانی
انتقال از مدیریت منابع انسانی سنتی به مدیریت منابع انسانی الکترونیکی تاثیرات زیادی بر روی نقش مدیریت انسانی دارد . مدیریت منابع انسانی الکترونیکی جدا از کاهش قابل توجه در هزینه و زمان و انتقال فعالیتهای اجرایی از واحد منابع انسانی به خود کارکنان ، می تواند افزایش تاکید بر منابع انسانی به عنوان شریک استراتژیک ، که چالش اصلی آن جذب ، توسعه و نگهداری کارکنان مستعد برای سازمان میباشد ، را به همراه داشته باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اولین تاثیر حرکت از مدیریت منابع انسانی سنتی به مدیریت منابع انسانی الکترونیکی این است که کارکنان منابع انسانی را قادر میسازد بر روی فعالیتهای استراتژیک و دارای ارزش افزوده متمرکز شوند . کارهای اجرایی و کاغذبازی کمتر به کارکنان منابع انسانی این فرصت را میدهد که کارکردهای استراتژیک حرفه خود را بیشتر توسعه دهند. از طرف دیگر این ممکن است به این معنا باشد که متخصصان منابع انسانی کمتری مورد نیاز است چرا که مدیریت منابع انسانی الکترونیکی افراد شاغل در سطح میانی منابع انسانی را حذف می کند . بنابراین تاثیرات مدیریت منابع انسانی الکترونیکی بر روی حرفه منابع انسانی می تواند هم یک تهدید و هم یک فرصت باشد.
ثانیا ، مدیریت منابع انسانی الکترونیکی از طریق سلف سرویس باعث افزایش در گیری کارکنان و مدیران در اقدامات منابع انسانی می شود. انتشار دانش باعث می شود که متخصصان منابع انسانی برای حفظ نقش مشاورهای- توصیهای خود با چالش به روزآوری مستمر دانش در حوزه تخصصی روبرو شوند.
ثالثا ، مدیریت منابع انسانی الکترونیکی چیزی فراتر از فنآوری است و برای بهرهمندی کامل از مزایای توسعه و پیاده سازی مدیریت منابع انسانی الکترونیک ، متخصصان شایستهای را میطلبد . فنآوری به نوبه خود می تواند از نظر ارزش خنثی باشد اما نحوه استفاده از آن می تواند بر نقش منابع انسانی به طور چشمگیری تاثیر گذار باشد Ensher et al , 2002)).
این می تواند فرصتی برای حرفه منابع انسانی تلقی شود تا نقش توسعه دهنده کارکردهای مدیریت منابع انسانی الکترونیکی شوند. با این حال نیازمند این است که متخصصان منابع انسانی در زمینه فنآوری اطلاعات دانش پایهای لازم را داشته باشند تا برقراری ارتباط با بهره گرفتن از فنآوری اطلاعات بهرهورتر شود.
ابزارهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک این قابلیت را دارند که منابع انسانی را به یک شریک استراتژیک تبدیل کنند اما این حرکت خالی از مشکلات نیست. برای حرکت به سطح سوم مدیریت منابع انسانی الکترونیک ( تحول در وظایف منابع انسانی ) لازم است فرصتهای بهبود را در پنج حوزه زیر شناسایی کنیم :
فرایندهای منابع انسانی
کارکنان منابع انسانی و شایستگیهای آنان
فرهنگ سازمانی منابع انسانی
ساختار منابع انسانی
فنآوری مورد استفاده
بنابراین ، در بلند مدت پذیرش مدیریت منابع انسانی الکترونیکی مستلزم تغییرات و تعدیلات چشمگیر کلی در شیوه عملکرد واحدهای منابع انسانی است . این نیازمند تدوین وظایف جدید برای مدیران، کاهش کارهای اداری و افزایش انتظارات از متخصصان منابع انسانی است که انتظار میرود نقش استراتژیک و آگاهانهای را ایفاء کنند ( Panayotopoulou et al. , 2007).
۱۶-۱-۲) فناوری نیروی کار در ده سال آینده
بر پایه اطلاعات برگرفته از داده های منابع انسانی و دانش و فنون تحلیل موجود، پورتالهایی که به طور فزاینده در حال پیشرفت هستند، سطح شخصی کردن امور را از نظر نقش به گونه ای گسترده بهبود خواهند بخشید. پورتالهایی که ما تصور میکنیم به صورت چند رسانهای از همه جا و با هر نوع ابزار در دسترس خواهند بود و هر یک از کاربران را خواهند شناخت و آنگونه تبادل و همکاری را پدید خواهند آورد که فعالیتهای کسب و کار را به طبیعت دوم تبدیل می کند. این پورتالهای همسان فرهنگ سازمانی را به کارکنانی که در مکانهای مجازی در سراسر جهان استقرار دارند انتقال خواهد داد.
فناوری، خودمختاری بیشتری را برای کارکنان به ارمغان خواهد آورد و راه های جدیدی را در خود مدیریتی در برابر آنان خواهد گشود. شواهد کافی برای دگرگونیهای زیر وجود دارد:
پورتالها نقش و رجحانهای هر فرد را شناسایی خواهند کرد و دسترسی پر شتاب به موارد لازم برای اجرای و
ظایف را فراهم می کنند.
سلف سرویس در نسل بعدی ادامه خواهد یافت؛ فیلتر شده در سطح بالا، بطور باور نکردنی شهودی و بسیار بسیار آسان برای درک و بکارگیری.
خود مدیریتی بر نقشهای مدیریتی و سرپرستی تاثیر خواهد گذاشت و در حالیکه مدیران مسئولیتهای منابع انسانی بیشتری را بر عهده میگیرند و مدیریت منابع انسانی نیز وظایف سازمانی بیشتری را میپذیرد، چهره و دورنمای نقش شغلی را دگرگون خواهند کرد.
پورتال هر یک از کارکنان روشی را که وی میل دارد اطلاعات دریافت کند و به آموزش بپردازد به طور مستقیم و بر اساس الگوهای شخصی وی مانند چپ دست یا راست بودن یا سبک کارکردن مستقل با زیر نظر راهنما فراهم خواهد کرد.
فناوری چند رسانهای، کارکنان و مدیران را قادر میسازد تا از راه گفتن، لمس یا تایپ کردن پرسشهای خود، راهنمایی، مشاوره یا دانش لازم را در پیوند با سبکهای کاری خاص خود دریافت کنند.
پورتالهای شخصی شده، گزینه های قابل دسترس و مطالب مرتبط را فراهم می کنند و در عین حال گزینه های دیگری را هم پیشنهاد می کند، درست مانند وقتی که Amazon.com تجارت الکترونیکی را در ابتدای دوره اینترنت آغاز کرد.
محتوای برگرفته از منابع برون سازمانی با عملیات در آمیخته خواهد شد. برای مثال، ثبت نام برای مزایای شغلی با فهرستهای ذیربط و ثبت نام برای کارآموزی با برنامه های ذیربط و فهرستبندی مشاغل با کارجویان ذیربط خواهد داشت و امثال اینها.
برگزاری دوره های آموزشی و کارآموزی به حداقل خواهد رسید و بخش بزرگی از یادگیری در آن هنگامی روی خواهد داد که فرایند اجرای وظایف با روش های شهودی و بر پایه یکپارچگی محتوا و تحلیل به پیش میرود.
کارکنان برای تحلیل میزان کارآیی و اثر بخشی خود، فناوری پورتال را به کار خواهند گرفت.
کارکنان خواهند توانست بر حسب وظایف ویژه شغلی، اطلاعات به هنگام سازمانی، تولیدی، فرهنگی یا زبانی را ببینند.
رباتها پاره ای از وظایف روزمره همچون تحویل نامه و بسیاری دیگر از وظایف کارگری مونتاژ را انجام خواهند داد. افزون بر این ، همین که سازمانها فناوری زیستی را به کار گیرند پویایی هایی پدید خواهد امد(Henson, 2005).
۲-۲) عوامل تاثیرگذار بر موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک
ما با مطالعه ادبیات مربوط به مدیریت منابع انسانی الکترونیک ، این عوامل را شناسایی کرده و انها رادر چهار دسته عوامل فناورانه( تکنولوژیکی) ، سازمانی، رفتاری و محیطی دستهبندی کردیم. در ادامه به مولفهها اشاره خواهیم کرد:
۱-۲-۲) عوامل فناورانه
این عوامل اشاره به تمامی مولفههایی دارند که صرفاً مربوط به سیستمهای اطلاعاتی و فناوری میشوند. و یکی از زیر بناییترین بخشهای پیادهسازی مدیریت منابع انسانی الکترونیک در یک سازمان میباشند.
۱-۱-۲-۲ ) کابرد ها و ویژگی ها