مدیرانی که از نظریه Y برای هدایت پرسنل خود استفاده می نمایند به طور کلی معتقد به ایجاد انگیزه در کارکنان در سطوح اجتماعی، احترام و و خودیابی بوده، به آنان فرصت کافی میدهند تا مسیر خویش را یافته و با اعمال شیوه خود کنترلی، وظایف محوله را به نحو مطلوب انجام دهند (علاقه بند، ۱۳۸۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۱۱- تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور
۲-۱۱-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور
بنی هاشمیان و همکاران ۱۳۸۹ در تحقیقی با عنوان رابطه سبک رهبری و هوش هیجانی مدیران و اثر آن رضایت شغلی کارکنان بیان میدارد که بین سبک رهبری مدیران با هوش هیجانی آنان و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
یافتههای حسینیان و همکاران ۱۳۸۸ حاکی از معنادار بودن رابطه میان رضایت شغلی و هوش هیجانی است.
مبین (۱۳۸۸) در تحقیق با عنوان بررسی رابطه بین جو سازمانی با رفتار مدنی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان مرودشت نشان داد که از طریق ابعاد جو سازمانی نمی توان رفتار مدنی افراد را پیش بینی کرد. همچنین تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که بین سنوات خدمت و سطح تحصیلات با رضایت شغلی و رفتار مدنی تفاوت معنادار وجود ندارد.
استوار (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه میان هوش هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان بخش خصوصی در شهر شیراز نشان داد که رابطه میان هوش هیجانی و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین میان هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.
هادی زاده، مقدم (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان بررسی تاثیر هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان با لحاظ کردن نقش اعهد عاطفی بیان میدارد که نتایج حاصل از مدل تحقیق نشان داد هوش هیجانی میتواند طبق مدل تحلیل مسیر ارائه شده، بر رفتار شهروندی کارکنان این بانک تاثیر گذارد.
اعتباریان ۱۳۸۷ در تحقیقی با عنوان رابطه هوش هیجانی با رضایت شغلی بیان میدارد که هوش هیجانی و رضایت شغلی با یکدیگر همبسته هستند همچنین بین دو مولفه خود تنظیمی و مهارتهای اجتماعی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.
حقیقت جو و همکاران ۱۳۸۷ در تحقیقی با عنوان رابطه هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان زن و مرد دانشگاههای علوم پزشکی بیان میدارد که بین هوش هیجانی زن و مرد رابطه وجود دارد بدین معنی که هر چه هوش هیجانی کارکنان بیشتر باشد رضایت شغلی آنان نیز بالاتر است همچنین بین مولفههای هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.
۲-۱۱-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
ـ سانوسی اوتمن و انوگراه در پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ با عنوان بررسی ارتباط تعهد و موفقیت شغلی و نقش واسطه ای تعهد در ارتباط با هوش هیجانی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که افراد دارای هوش هیجانی بالا تعهد و رضایت بالاتری دارند همچنین تعهد رضایت شغلی را پیش بینی میکند. ضمن اینکه تعهد واسطه ی ارتباط بین هوش هیجانی و رضایت شغلی است.
ـ پژوهشی که هدف آن ارزیابی روابط بین هوش هیجانی، کارایی مدیریت و رضایت شغلی در آموزش و پرورش بود نتایج حاکی از آن بودند که هوش هیجانی بر رضایت شغلی تاثیر مثبت دارد (لردنگلو، ۲۰۰۸).
ـ گرلریوز، گانی، میسکی در پژوهشی که هدف آن تاثیر هوش هیجانی و ابعاد آن بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی بیان میدارد که هوش هیجانی به گونه ی شایان توجهی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی مرتبط است (گرلریوز، گانی، میسکی، ۲۰۰۸).
ـ نتایج پژوهش کوزترک و دنیز حاکی از وجود رابطه معنادار میان هوش هیجانی و رضایت شغلی است (کوزترک و دنیز، ۲۰۰۸).
ـ در پژوهشی که هدف آن ارزیابی روابط بین هوش هیجانی، کرایی مدیریت و تعهد و رضایت شغلی در آموزش و پرورش بود نتایج حاکی از آن بودند که هوش هیجانی بر تعهد و رضایت کارایی معلمان تاثیری مثبت دارد (لردنگلو، ۲۰۰۸).
ـ دانگ هوارد[۱۰۶] ۲۰۰۶ در مطالعه ای که هدف آن بررسی هوش هیجانی و رضایت شغلی و حس اعتماد بر روی کارمندان دانشگاه کالیفرنیا بود به این نتیجه رسیدند که بین هوش هیجانی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد و همچنین هوش هیجانی قدرت پیش بینی رضایت شغلی را دارد.
در پژوهش صورت گرفته تحت عنوان رابطه بین ویژگیهای شغل و رفتار شهروندی و نقش میانجی رضایت شغلی در این رابطه، نشان میدهد که رضایت شغلی نقش مهمی را در زمینه ارتباط بین ویژگیهای شغل و رفتار شهروندی ایفا میکند (چن، چاو، ۲۰۰۵)[۱۰۷].
ـ گاردنر و استوگ[۱۰۸] ۲۰۰۳ در مطالعه ای در دانشگاه سویین برن کشور آمریکا به این نکته اشاره کرد که هوش هیجانی با رضایت شغلی و تعهد رابطه دارد.
فرا تحلیل انجام گرفته در ارتباط با رفتار شهروندی سازمانی نشان میدهد که روابط مثبت و معنی داری میان رفتارهای شهروندی سازمانی، رضایت کارکنان از شغل و محیط کار وجود دارد (پودساکف[۱۰۹]، مکنزی[۱۱۰]، پین[۱۱۱]، باچراخ[۱۱۲]، ۲۰۰۰).
جورج و بتنهاوس[۱۱۳] (۱۹۹۰) در فراتحلیلی متوجه شدند که بین گروه های مختلف شغلی، تعهد، رضایت شغلی و رفتار مدنی سازمانی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
۲-۱۲- جمع بندی
یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در مدیریت نیروی انسانی در سازمانها تامین نیازهای افراد و ایجاد انگیزه برای بالا بردن کیفیت کار آنهاست توجه به این عامل اساسی بیانگر اهمیتی است که مدیران برای نیروی انسانی به عنوان یک سرمایههای با ارزش قائل هستند.
از آنجایی که کارایی نیروی انسانی همواره بر اساس محاسبات اقتصادی قابل پیش بینی نیست، عاملهای دیگری در این زمینه دخیل هستند که برخاسته از نیازهای برتر انسان در ابعاد اجتماعی، احترام و خودیابی است.
هماهنگونه که در پیشینه و ادبیات بررسی گردید نتایج نشان داد که کارمندان با هوش هیجانی بالا تمایل بیشتری دارند که دارای سطوح بالای رضایت شغلی باشند. زیرا انها در ارزیابی و تنظیم عواطف خاص خود نسبت به کارمندان دارای هوش هیجانی کمتر سازگارترند.
هوش هیجانی میتواند یک محیط کاری مطبوع و دلپذیری را به وجود آورد و بر رضایت شغلی کارمندان تاثیر داشته باشد نتایج پژوهشها نشان میدهد که هوش هیجانی رابطه مستقیم با متغیرهایی چون رضایت شغلی تعهد سازمانی، رفتار شهروندی، عملکرد و… دارد.
لذا با توجه به اهمیت و ضرورت این موضوع و با توجه به اینکه کمتر تحقیقی به بررسی سه متغیر هوش هیجانی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی پرداخته شده است محقق سعی کرده است در این پژوهش به بررسی این سه متغیر پرداخته و نتایج آن را در اختیار متخصصان و سازمانهای مختلف قرار دهد.
۲-۱۲-۱- چهارچوب نظری
در این تحقیق از آنجا که مدل رفتار شهروندی ارگان و مدل هوش هیجانی گاردنر مدلهای کامل هستند و تا حدودی تمام مدلها مطرح شده درباره رفتار شهروندی و مدل هوش هیجانی از این مدلها پیروی میکند محقق این مدلها را، مدلهای کامل مطرح میکند. ضمن اینکه مدلی را برای متغییرهای مذکور در ذیل آمده که نشاند دهنده رابطه رضایت شغلی و هوش هیجانی بر رفتار شهروندی میباشد.
رفتار شهروندی سازمانی
رضایت شغلی
هوش هیجانی
فصـل سـوم
روش پژوهـش
۳-۱- مقدمه
در این فصل تمامی مراحل روش شناسی پژوهش شامل: روش پژوهش، جمله آماری مورد مطالعه، نمونه آماری، ابزار جمع آوری اطلعات، اعتباری یابی ابزار پژوهش، روش تجزیه و تحلیل دادهها و آزمونهای آماری استفاده شده، مورد بررسی قرار گرفته است.
۳-۲- روش تحقیق
از آنجایی که در پژوهش حاضر سعی گردید که به بررسی و توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص توجه و کمک شود، پس میتوان گفت پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی بوده است. ملاک دیگر در تقسیم بندی روش های پژوهشی بر حسب نحوه گردآوری دادهها میباشد که بر اساس این ویژگی پژوهش حاضر را میتوان از نوع پژوهشهای توصیفی و غیر آزمایشی از نوع همبستگی به حساب آورد.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس شهر شیراز بوده است که تعداد آنها ۱۱۰ میباشد. در این پژوهش جامعه و نمونه یکسان میباشد. از روش اماری سرشماری استفاده شده است.
۳-۴- ابزار اندازه گیری
ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه شامل سه پرسشنامه:
الف) رفتار شهروندی سازمانی
ب)هوش هیجانی
ج)رضایت شغلی میباشد.
الف) پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی
در این تحقیق از پرسشنامه ۱۵ سوالی رفتار شهروندی سازمانی (ارگان و کونوکسی، ۱۹۹۶) جهت سنجش رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن استفاده شده است این پرسشنامه اولین بار توسط اسلامی (۱۳۶۸) ترجمه و در تحقیقات مختلفی در داخل کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است و علاوه بر این که دارای روایی و پایایی مناسبی است، نسبت به سایر ابزارها تناسب بومی بیشتری با فرهنگ ما دارد.
برای سنجش سوالات پرسشنامه، از مقیاس لیکرت از پر کاربردترین مقیاس ما در تحقیقات به خصوص در تحقیقات علوم رفتاری میباشد، استفاده میشود. طیفی که به کار رفته است طیف ۵ تایی لیکرت میباشد که شامل (بسیار کم، کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد میباشد)
جدول ۳-۱ تعیین سوالات ابعاد پرسشنامه رفتار شهروندی