پسر
۱۸۱
۶۱/۱۵
۲۷/۲
۹۰/۳۴۴
۱۲/۹-
۰
همانطوریکه از جدول شماره « ۸» پیداست، در سطح معنی داری α≤٪۵، فرض صفر رد میشود.
به عبارت دیگر فرض یکسان بودن پیشرفت تحصیلی دختران و پسران رد می شود، یعنی پیشرفت تحصیلی این دو جنس متفاوت بوده و با توجه به شواهد توصیفی، دختران نسبت به پسران دارای پیشرفت تحصیلی بالایی هستند. لذا این فرضیه تأئید میشود.
فصل پنجم
ـ نتیجه گیری
ـ پیشنهادات
ـ محدودیت ها
ـ منابع
نتیجهگیری:
آموزش و پرورش زیر بنای توسعه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان میدهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار نبودهاند. به تعبیر دیگر آموزش و پرورش را میتوان یکی از نهادهای تعیینکننده بنیادهای فرهنگی و اخلاقی یک جامعه دانست. این نهاد از یکسو با کودکان ، نوجوانان و جوانان خلاق، مبتکر و مستعد و از طرف دیگر با طیف گستردهای از مردم به عنوان خانوادهها یا اولیای دانشآموزان در ارتباط است و تعلیمات و آموزشهای خود را چه مثبت و چه منفی به پیکره جامعه تزریق میکند. بنابراین توجه بیشتر به تعلیم و تربیت، مهمترین عامل پیشرفت فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه است که اثرهای آن متوجه جامعه و خانواده خواهد شد. استرس و فشارهای روانی نیز، امروزه بیش از پیش برای افراد ملموس است. در هر گردهم آیی، انسانها از انواع فشارها، صحبت به میان آورده و به نوعی نارضایتی خود را اعلام میکنند. دانش آموزان نیز از این مقوله، مستثنی نیستند. آنان از یک سو طالب پیشرفت تحصیلی هستند، از سوی دیگر آنطور که باید، نظر خانواده و مدرسه را نمیتوانند تامین کنند. حال با توجه به اهمیت آموزش و پرورش در توسعه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و صرف هزینههای هنگفت، اگر پیشرفت تحصیلی دچار آسیب شود، چه باید کرد؟ غور و تفکر در این امر سبب بررسی و مطالعه در این مساله شده افرادی دست به تحقیق در خصوص پیشرفت تحصیلی و یا فشار روانی زدهاند که در متن تحقیق به آن اشاره شده است. محقق نیز برای بررسی پاسخدهی به سوال مورد نظر دست به پژوهش موجود زد که نتایج و تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها نشان میدهد که پایه و کلاس دانشآموزان در مقدار فشار روانی آنان تاثیری ندارد، اما جنسیت در این متغیر موثر بوده، طوریکه فشار روانی دختران بالاتر از فشار روانی پسران گزارش شده است.(دختران =۰۶/۱۳ و پسران =۱۱) که نتیجه تحقیق در خصوص رابطه جنس با فشار روانی با نتیجه تحقیق کیانی(۱۳۷۱)، که رابطه « جنسیت و استرس» را بررسی میکند، مغایر است، شاید این تفاوت به علت محدوده سنی آزمودنیها در این تحقیق باشد (آزمودنیهای تحقیق کیانی در فاصله سنی ۳۵-۲۰ سالگی قرار دارند). همچنین نتیجه این تحقیق با تحقیق باقریان(۱۳۷۹)، که تحت عنوان « بررسی رابطه بین احساس فشار روانی و جنسیت در بین دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی» انجام گرفته و همچنین با نتیجه تحقیق قاریان(۱۳۸۰)، که در رابطه با « بررسی رابطه بین استرسهای روزانه و بهداشت روانی دانشجویان دختر و پسر» صورت گرفته ، همخوانی ندارد و احتمال دارد این اختلاف به علت تفاوت در مقطع تحصیلی باشد. ارتباط پایههای تحصیلی با پیشرفت تحصیلی نیز معنیدار نبوده ولی جنسیت در میزان پیشرفت تحصیلی اثر دارد. چنانکه مشاهده میشود، پیشرفت تحصیلی دختران بالاتر از پسران است. (دختران =۵۶/۱۷ و پسران = ۶۱/۱۵) و این نتیجه با نتیجه تحقیق حجازی،(۱۳۸۲) که تحت عنوان « بررسی جرأتورزی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی دبیرستانهای شهرستان زنجان» صورت گرفته، مغایر است (نتیجه تحقیق حجازی: دانشآموزان تیزهوش در هر سه متغیر نسبت به دانش آموزان عادی برتری دارند، اما تفاوتی بین دانشآموزان دختر و پسر وجود ندارد)، که علت این تفاوت شاید به دلیل جامعه متفاوت و یا متفاوت بودن تعداد نمونهها در دو تحقیق مذکور باشد
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
( تعداد نمونه آماری تحقیق حجازی ۶۰ نفر میباشد).
در صورتیکه رابطهای بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی پسران به چشم نمیخورد، یک رابطه ضعیفی بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دختران مشاهده میشود که البته معکوس است. یعنی هرچه فشار روانی بیشتر باشد، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر کم است. در سطح α≤٪۵ معنیدار نیست ولی در سطح α≤٪۱۰ ، رابطه ضعیف و معکوسی به چشم میخورد) که نتیجه مورد اخیر، با نتیجه تحقیق صحتی و سلطانی، (۱۳۷۶) که در رابطه با « بررسی و مقایسه میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی در جامعه دختران پایه سوم راهنمایی منطقه ۳ تهران انجام گرفته، مغایر است. (نتیجه تحقیق صحتی و سلطانی: هرچه دانشآموزان از لحاظ وضعیت تحصیلی ضعیفتر باشند، میزان اضطراب آنان بیشتر است)، که علت این تفاوت احتمالاً به علت تفاوت در مقطع تحصیلی و یا جامعه مورد نظر باشد. و بالاخره نتیجه تحقیق حاکی از این است که اثر متقابل بین پایه و جنسیت فشار روانی دانشآموزان مشاهده نمیشود.
پیشنهادهای حاصل از پژوهش ؛
با توجه به اینکه ، میزان فشار روانی دختران بالاتر از پسران گزارش شده است ، پیشنهاد میشود که محققین دیگر به دنبال علت این تفاوت باشند.