-
- حسومیان (۱۳۸۵) در پایاننامه کارشناسی ارشد به بررسی و تبیین فرایند چرخهای دانش و نرخ بازده سرمایهگذاری در شرکتهای صنایع غذایی عضو بورس اوراق بهادار پرداخته است. براساس نتایج بدست آمده، مدیریت دانش با کسب و حفظ مزیت رقابتی رابطهای نسبتاً قوی و معنادار دارد.همچنین خلق و کاربرد دانش بیشترین تأثیر را بر موفقیت شرکتها دارند.
-
- محمد برور (۱۳۸۳) در پایاننامه کارشناسی ارشد خود با عنوان “مطالعه و بررسی چگونگی اعمال مدیریت دانش در شرکت برق منطقهای غرب” به بررسی وضعیت دانش سازمانی پرداخته است. در این پژوهش سعی شده که مرز بین داده، اطلاعات و دانش مشخص شده و انواع دانش سازمانی و نحوه تولید دانش بیان شود. در این تحقیق، مدیریت دانش به عنوان یک فرایند و مراحل مختلف این فرایند تشریح و با نظرسنجی از جامعه آماری در شرکت برق و استفاده از نظرات کارکنان، در خصوص شاخصهای مدیریت دانش در شرکت برق منطقهای، مشخص شد ساز و کاری که بتواند مدیریت دانش را انجام داده، وجود ندارد و کلیه کارکنان و کارشناسان که در این نظرسنجی همکاری کردند، اظهار نظر نمودهاند که دستیابی به اطلاعات لازم جهت انجام کارها و وظایف سازمانی سخت و اغلب پس از صرف زمان زیاد بدست می آید و چندان بها و اهمیت ندارد.
-
-
-
- اورمزدی (۱۳۸۶) پایاننامه کارشناسی ارشد خود را با عنوان “تبیین و سنجش عوامل زمینهای برای استقرار مدیریت دانش در شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران - منطقه تهران” انجام داد. هدف اولیه این تحقیق، شناسایی و تجزیه و تحلیل ابعاد فرهنگی و نظام فناوری اطلاعات و فرآیندهای دانش برای استقرار مدیریت دانش بود. یافتههای پژوهش نشان داد که وجود نظامهای انتقال دانش، پردازش اطلاعات، سیستم دانش، فرآیندهای کسب اطلاعات و حمایت مدیریت و مدیریت فناوری اطلاعات در شرکت مورد مطالعه، در وضعیت مناسبی قرار دارد. همچنین یافتهها حاکی از این مطلب است که با بررسی و تحلیل دانش و اهمیت ویژگیهای آن در حیطه عملکرد سازمانها میتوان دریافت که برخورداری از دانش و اطلاعات به روز، برای ادامه حیات سازمانها به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
-
- محمدی (۱۳۸۵) در پایاننامه کارشناسی ارشد خود به بررسی سنجش میزان آمادگی شرکت اطلاعات مدیریت همکاران سیستم برای مدیریت دانش از طریق طراحی یک مدل مفهومی پرداخت. وی در این تحقیق به بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی، ساختار و تغییر سازمانی، زیرساخت فناوری اطلاعات و توانایی نیروی انسانی با آمادگی سازمان برای مدیریت پرداخته است و مشخص شد که سازمان از لحاظ فرهنگ سازمانی، بیشترین آمادگی را دارد و از لحاظ محتوی تغییر کمترین آمادگی را دارد.
۲-۱۹-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از ایران
-
- ابراهیم سبا و جنیفر راولی (۲۰۱۰) در پژوهشی به بررسی مدیریت دانش و تسهیم دانش در نیروهای چهارگانه پلیس انگلستان پرداختند. در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافتهای را با ده افسر ارشد در سه نیروی پلیس و کارکنان آژانس توسعه پلیس ملی در حوزه استراتژی و تسهیم دانش و مقایسه مدیریت دانش با سایر نیروهای پلیس ترتیب دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که تمامی افراد پاسخ دهنده آگاه بودند که مانع عمده جهت تسهیم دانش، این حقیقت است که افراد دانش را قدرتی برای رشد در مسیر شغلی میدانند. همچنین در این تحقیق دانش به عنوان دارایی شخصی ارزشمند و قابل ملاحظهای در رابطه با موقعیت،عملکرد و توسعه مسیر شغلی دیده شده است.
-
- لزلی سیموندز[۸۳](۲۰۱۱) رساله دکتری خود را با عنوان “مطالعه موردی مدیریت دانش: نقش مشاهده شده متخصصین مدیریت منابع انسانی در فرایند مدیریت دانش” بر روی بیست متخصص منابع انسانی در هشت بیمارستان غیرانتفاعی انجام داد. یافتههای این پژوهش نشان داد که متخصصین منابع انسانی، نقش خود را در مدیریت دانش مؤثر برای ارائه خدمات باکیفیت در راستای مزایای سازمان حیاتی میدانند.
-
- لینا سالازر[۸۴](۲۰۱۰) در مقالهای با عنوان “توانمندسازها و محدودیتها به خلق، تسهیم و کاربرد دانش” به مطالعه سازمانهای ملی غیردولتی پرداختند. یافتهها گویای آن است که بیشتر توانمندسازها و محدودیتهای مدیریت دانش برای سازمانها، درونی هستند و بر مرحله خلق دانش تمرکز دارند. وی پیشنهاد میکند که برای مطالعه محدودیتها و توانمندسازهای بالقوه مدیریت دانش باید پنج متغیر شامل کارگران دانش، سیاستهای دانش، فرهنگ دانش، استراتژیهای دانش، معماری داراییهای دانشی بررسی شود.
-
- آن، پارک و جوانگ[۸۵](۲۰۰۹)، تحقیقی با عنوان “یک مطالعه موردی راجع به مدیریت دانش در شهر بوسان” انجام دادند. این تحقیق بطور خاص، مدیریت دانش را هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی آن شهر مورد مقایسه قرار داده و توسعه تکنولوژی، فرهنگ سازمانی و منابع انسانی را بررسی نموده است. این محققین معتقدند که دانش یک نیروی محرکه برای رشد سازمانی است و میتواند به عنوان یک مزیت رقابتی در بازار برای توسعه منابع انسانی بکار برده شود. همچنین این پژوهش استراتژیهایی را برای بهبود شیوههای مدیریت دانش در آن شهر ارائه نموده است.
-
- طرح و پژوهشی تحت عنوان “پرو
ژه کاپلینک گامی به سوی توسعه مدیریت دانش در پلیس” تالیف جنیفر اسکرودر، هینچونچن، میشل چاو و دیگران (۲۰۰۸) در آمریکا انجام گردیده است. پروژه کاپلینک به عنوان گامی در راستای توسعه دولت الکترونیک و بصورت سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات و دانش معطوف به شناسایی چالشهای پیشروی سازمانهای پلیسی، در آغاز (به صورت آزمایشی) توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه آریزونای امریکا ، اداره پلیس توکسان و اداره پلیس فونیکس طراحی و راهاندازی شده است.هدف پروژه کاپلینک توسعه سیستمها، تکنولوژیها و متدولوژیهای مدیریت اطلاعات و دانش جهت تهیه، دسترسی، تجزیه و تحلیل و تسهیم (سهمبندی) اطلاعات درونی و محیطی سازمانهای پلیسی میباشد. کاپلینک بعنوان یک ابزار کاربردی برای انجام ماموریتهای افسران پلیس، امکان دسترسی آنها را به بانکهای اطلاعاتی دیگر مراکز پلیسی فراهم میآورد.
- طرح و پژوهشی تحت عنوان “پرو
-
- آلتون چوآ و وینگ لام[۸۶](۲۰۰۵) در پژوهشی به بررسی عوامل شکست پروژههای مدیریت دانش در بانک جهانی، شرکتهای دارویی، شرکتهای دولتی، شرکتهای جهانی و بینالمللی پرداختند. دراین راستا این دو پژوهشگر چهار طبقه شامل: تکنولوژی، فرهنگ، ظرفیت و محتوا، مدیریت پروژه را به عنوان عوامل شکست مدیریت دانش مشخص کردند.
طبقه تکنولوژی اشاره به جنبههای زیرساختی مدیریت دانش، ابزارها و تکنولوژی دارد. در این طبقه، عدم حمایت زیرساخت فنی از تعداد ارتباطات همزمان، سطح کاربردی پایین در ابزارهای مدیریت دانش، غفلت کردن از جنبههای ضمنی دانش به دلیل اعتماد بیش از حد به ابزارهای مدیریت دانش و هزینههای بالای ابزارهای مدیریت دانش از مسائل عمده برشمرده شده است. طبقه فرهنگ شامل افراد و رفتار سازمانی میشود. در این طبقه، سوءاستفاده از پروژه مدیریت دانش جهت بدست آوردن اختیار، عدم وجود اعتماد برای تسهیم دانش، گرفتن دانش از دیگران دال بر بیلیاقتی، از مشکلات اصلی میباشد. طبقه محتوی اشاره به ویژگیها یا خواص خود دانش و طبقه مدیریت پروژه اشاره به ابتکارات مدیریت دانش مثل یک پروژه دارد. در طبقه مدیریت پروژه مسائلی همچون کمبود درگیری استفاده کنندگان مدیریت دانش در پروژه، کمبود افراد متخصص و فنی، وجود تعارض میان تیم مدیریت دانش و ذینفعان، هزینه پروژههای مدیریت دانش، نبود تلاشهای سیستماتیک برای سنجش موفقیت پروژههای مدیریت دانش و دخالت مشاوران خارجی دیده میشود.
-
- کانگ و پاندیا[۸۷](۲۰۰۳)، پژوهشی با عنوان “بررسی پیشینه مدیریت دانش در سازمانهای دولتی” انجام دادند. نتایج نشان داد که این موضوع در مورد سازمانهای دولتی، نوپا بوده و در مراحل ابتدایی میباشد. لذا باید توجه ویژهای در مورد آن صورت بگیرد. آنها معتقدند که دانش یک موضوع اجتماعی، انسانی است و برخلاف اطلاعات به تکنولوژی وابسته نیست. با خروج نیروهای تحصیل کرده و حرفهای از سازمانهای دولتی، عملاً بخشی از دانش که سالها برای آن سرمایهگذاری کردهاند، از سیستم خارج میشود و این میطلبد که از طریق الگوهای مناسب مدیریت دانش از اتلاف آنها جلوگیری نمود.
-
- ویگ[۸۸](۲۰۰۰) پژوهشی با عنوان “کاربرد مدیریت دانش در مدیریت دولتی” انجام داد. ویگ در مقاله خود از بعدی جدید به نام شهروندان برای مطالعه مدیریت دانش در مدیریت دولتی نام میبرد. وی از شهروندان به عنوان مهمترین شرکای خط مشی گذاری دولت یاد میکند و معتقد است که دانش شهروندان بخش مهمی از سرمایههای ملی هر کشور محسوب میشود. لذا عدم استفاده از دانش شهروندان به منزله اتلاف بخشی از سرمایههای ملی میباشد.
۲-۲۰- نگاهی مختصر به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان
پیوند تولید و تجارت و ادغام وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرآغاز حرکتی جهادگونه در راستای دستیابی به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله کشور است.
تصمیم مدبرانه یکپارچهسازی سیاستگذاری تولیدی – تجاری تحت لوای مدیریت واحد، ضمن ایجاد فضای مناسب برای استفاده بهینه از ظرفیتهای ملی، ایجاد امنیت سرمایهگذاری و انسجام در سیاستهای تولیدی – تجاری از طریق رفع تعارضات، کاهش زمان انجام فعالیتهای اداری و همسویی در سیاستها به تصمیمات سریعتر و اثربخشتر منجر خواهد شد.
اکنون که بناست تا تولید سرچشمه تجارت و تجارت محرک تولید باشد، باید با محور قراردادن تولید، صیانت از بنگاههای تولیدی، ایجاد بسترهای لازم برای متنوعسازی محصولات تولیدی، همسوسازی سیاستهای تولیدی – تجاری و تسهیل تجاری و تکمیل زیرساختهای تولیدی – تجاری لازم، امکان ورود تولیدات صنعتی و معدنی در مسیر بازارهای بینالمللی و ماندگاری آنها را فراهم آورد. براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت بنا دارد تا حرکت تولید به سمت صادرات یا همان تولید صادراتی را تسهیل نماید.
تاسیس و بنا نهادن وزارتخانهای چابک و کارآمد که تحقق آن تنها متکی بر سرمایههای اصلی وزارتخانه جدید یعنی بکارگیری نیروهای ارزشی و متخصص موجود با رعایت اصل شایسته سالاری و هم چنین باز مهندسی ساختارها و فرآیندهای موجود است بیشک گام عملی موثری در راستای اعتلای کشور خواهد بود.
بهبود فضای ک
سب (تولیدی – تجاری)، صیانت حداکثری از نظام تولیدی – تجاری موجود، افزایش رقابتپذیری و کاهش قیمت تمام شده محصولات صنعتی و معدنی، حمایت از توسعه و تقویت تولیدات صادراتگرا از عمده مواردیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر دارد.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در راستای اهداف کلان تولیدی و تجاری کشور دارای وظایف و اهدافی همچون انجام اقدامات لازم جهت شناسایی و بررسی نیازها و امکانات بالقوه صنعتی استان، تشویق مردم به سرمایهگذاری صنعتی در طرحهای مورد نیاز استان با رعایت توزیع جغرافیائی صحیح و عادلانه صنعت یا هماهنگی واحدهای ذیربط، شناسائی و تشویق و حمایت از مخترعین و مبتکرین منطقه، رسیدگی به مشکلات عمومی کارگاهها و کارخانجات استان در ارتباط با سازمانها و ادارات محل و اقدام به موقع به منظور رفع مشکلات، ایجاد تمهیدات لازم جهت ایجاد تشکلهای صنعتی در استان، ایجاد ارتباط فیمابین صنعت و مراکز علمی و دانشگاههای استان، تشویق صاحبان صنایع برای فراهم کردن بستر مناسب جهت صادرات کالاهای صنعتی، بررسی به منظور شناخت منابع معدنی استان و تهیه و اجرای طرحهای بهرهبرداری، اکتشافات و تجهیز معادن و واحدهای صنایع معدنی، بررسی طرحها و پیشنهادهای واصله از سوی اکتشاف کنندگان و بهرهبرداران و تولید کنندگان و انجام اقدامات مقتضی جهت صدور پروانههای بهرهبرداری و اکتشاف بر اساس مقرات مربوطه، بررسی نیازهای آموزشی مورد لزوم کارشناسان و واحدهای مختلف میباشد.
چارت سازمانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان شامل حوزه ریاست، شش حوزه معاونت (معاونت برنامهریزی توسعه فناوری، معاونت امور معادن و اکتشافات معدنی، معاونت نظارت و بازرسی، معاونت توسعه تجارت خارجی، معاونت توسعه بازرگانی داخلی، معاونت امور صنایع)، مدیریت توسعه منابع انسانی، روابط عمومی، حراست، اداره صنعت و معدن و تجارت ابهر، اداره صنعت و معدن و تجارت خرمدره، اداره صنعت و معدن و تجارت خدابنده، نمایندگی صنعت و معدن و تجارت ماه نشان، نمایندگی صنعت و معدن و تجارت ایجرود، نمایندگی صنعت و معدن و تجارت طارم میباشد.
خلاصه فصل
در این فصل ضمن ارائه پیشینه تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت دانش، به مرور ادبیات مدیریت دانش پرداختیم. ابتدا سیر تحول و تاریخچه مدیریت دانش بیان شد و سپس به تعریف دانش و مفاهیم مرتبط با آن اشاره کردیم و سپس به یک بحث کلی از مدیریت دانش و حوزههای مربوطه پرداختیم. سپس وارد حوزه مدیریت دانش در سازمانهای دولتی شدیم و بعد از آن برخی از مدلهای مشهور در فرایند مدیریت دانش معرفی کردیم. در انتها مسیر شغلی را تعریف کردیم و مورد بررسی قرار دادیم و در آخر فصل به بررسی سوابق تحقیق در حوزه مدیریت دانش در داخل و خارج از ایران پرداختیم.
فصل سوم
روش (متدولوژی) تحقیق
مقدمه
روش، معادلی فارسی برای واژه Method، میباشد که به معنای «در پیش گرفتن راه» و یا معین کردن گامهایی است که برای رسیدن به یک هدف میباید با نظمی خاص برداشته شود.
از نظر دانشمند علوم اجتماعی یا پژوهشگری که در علوم کاربردی تحقیق میکند، تحقیق عبارت است از فرآیندی که پژوهشگر میکوشد، بدان وسیله پیچیدگیهای روابط متقابل بین افراد را بهتر درک کند. پژوهشگر با بهره گرفتن از روشهای منظم (سیستماتیک)، درباره کنشها و واکنشها، اطلاعاتی را جمع آوری میکند. درباره معنی و مفهوم آنها میاندیشد، به نتیجههایی میرسد، آنها را ارزیابی میکند و سرانجام این نتایج یا دستاوردها را ارائه میدهد.
هدف اصلی این فصل این است که با توجه به مفهومسازی انجام شده در فصول قبل، اقدام به عملیاتیسازی و طراحی و تدوین ابزار مناسب و جمع آوری اطلاعات و تعیین روشهای تجزیه و تحلیل دادهها و استخراج یافتهها گردد.
به همین منظور، در گام نخست نوع و روش تحقیق مورد استفاده مشخص شده و پس از تعریف فرضیهها و مفاهیم، متغیرها بیان شده است. در گام دوم، مراحل تعیین جامعه و روشها و ابزارهای گردآوری اطلاعات مورد نظر جهت اجرای تحقیق مشخص شده است. در گام سوم، پایایی و روایی آنها و در نهایت روش تجزیه و تحلیل دادهها تشریح شده است.
۳-۱- روش تحقیق
پژوهشهای علمی، فرایند بررسی نظام یافته، کنترل شده و تجربی پدیده هاست که روابط بین آنها از طریق فرضیه و نظریه هدایت میشود. جهت پاسخگویی به سوالات پژوهشی و یا فرضیههای مطرح شده باید دادهها جمع آوری شده و مورد تحلیل و تفسیر قرار بگیرند، به این فرایند تبدیل دادهها به اطلاعات، روش تحقیق گفته میشود.
تقسیمبندیهای مختلفی از روشهای تحقیق توسط نویسندگان مختلف ارائه شده است اما رایجترین نوع، تقسیمبندی است که تحقیقات علمی را با توجه به دو ملاک هدف تحقیق و نحوه گردآوری دادهها طبقهبندی میکند.
۳-۱-۱- تحقیقات علمی براساس هدف تحقیق
تحقیقات علمی براساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم میشوند: بنیادی، کاربردی، تحقیق و توسعه
الف) تحقیقات بنیادی: هدف اساسی این نوع تحقیقات، آزمون نظریهها، تبیین روابط بین پدیدهها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است (سرمد و دیگران، ۱۳۸۳).
ب) تحقیقات کاربردی: هدف تحقیقات کاربردی، توسعه دانش کاربردی در زمینه خاص
است به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت میشود (سرمد و دیگران، ۱۳۸۳).
ج) تحقیق و توسعه: هدف اساسی این نوع تحقیقات، تدوین یا تهیه برنامهها، طرحها و امثال آن است به طوری که ابتدا موقعیت نامعین خاصی مشخص شده و براساس یافتههای پژوهش، طرح یا برنامه ویژه آن تدوین و تولید میشود(سرمد و دیگران، ۱۳۸۳).
۳-۱-۲- تحقیقات علمی براساس چگونگی بدست آوردن دادهها
تحقیقات علمی براساس چگونگی بدست آوردن دادههای مورد نیاز می توان به دستهه ای زیر تقسیم کرد:
الف) تحقیقات توصیفی (غیر آزمایشی): تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف شرایط و پدیدههای مورد بررسی است. تحقیقات توصیفی خود به انواع مختلفی تقسیم میشوند که عبارتند از (سرمد و دیگران،۱۳۸۳).
۱- تحقیق پیمایشی: برای بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری روش پیمایشی به کار میورد.
۲- تحقیق همبستگی: در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها براساس هدف تحقیق انجام تحلیل میگردد.
۳- اقدام پژوهی: هدف این دسته از پژوهشهای آموزشی، توصیف شرایط یا پدیدههای مربوط به نظام آموزشی میباشد. با بهره گرفتن از این روش میتوان موقعیتهای نامعین ملموس مربوط به نظام آموزشی را مشخص کرد.
۴- بررسی موردی: در این روش، پژوهشگر مطالعه موردی، به انتخاب یک مورد پرداخته و آن را از جنبههای بیشماری بررسی میکند.
۵- روش تحقیق علی- مقایسهای: معمولاً به تحقیقاتی اطلاق میشود که در آن پژوهشگر با توجه به متغیر وابسته به بررسی علل احتمالی وقوع آن میپردازد.